Science Education (5 cr)
Code: LAER2411V24-3001
General information
- Enrollment
-
13.08.2024 - 22.11.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
29.11.2024 - 31.01.2025
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 - 5
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Faculty of Education
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 25
- Degree programmes
- Class Teacher Education
- Master's Degree Programme in Sustainability Education
- Teachers
- Ulla Kemi
- Course
- LAER2411V24
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- määritellä tiedekasvatuksen ja sen merkityksen osana koulussa tapahtuvaa kasvatusta tai muussa organisaatiossa tapahtuvaa toimintaa
- tunnistaa tiedekasvatuksen eri toimintamuotoja
- määritellä tieteen yhteiskunnallisen merkityksen kestävän tulevaisuuden rakentamisessa
- määritellä kansalaistieteen ja hyödyntää sitä opetuksen tai muun toiminnan suunnittelussa
- suunnitella oppijalähtöisiä tiedekasvatustapahtumia
- yhdistää tiedettä ja taidetta tiedekasvatuksessa
- soveltaa vastuuntuntoista tiedekasvatusta
Execution methods
- Luennot 12 h
- Seminaari 3 h
- Harjoittelua koulussa tai muussa organisaatiossa 6 h
- Itsenäinen työskentely ja ryhmätyöskentely 85 h
- Essee tai muu erikseen sovittava lisäsuoritus 27 h (kestävyyskasvatuksen opiskelijat; mahdollinen myös muille)
Accomplishment methods
Opintojakson suoritus edellyttää aktiivista osallistumista luento-opetukseen, luentoihin liittyvien tehtävien suorittamista, tiedekasvatusprojektin suunnitelman tekemistä ja suunnitelman toteuttamista, kirjallisuuteen perustuvan (arvioitavan) raportin kirjoittamista, seminaariesitystä ja itsearviointia. Kestävyyskasvatuksen opiskelijoilla kurssin suoritus edellyttää lisäksi esseen kirjoittamista tai muuta erikseen sovittavaa 1 op:n lisäsuoritusta.
Content
- Tiedekasvatuksen periaatteet, tavoitteet ja toimintamuodot
- Tiedekasvatus osana koulua ja yhteiskunnan rakentamista
- Kansalaistiede
- Tieteellinen tieto ja tiedeosaaminen
- Arkiajattelu, lapsen ajattelu ja tieteellinen ajattelu
Materials
Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla jaettu materiaali
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty 0
Arvosanan 1 kriteerit eivät täyty ja opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita.
Välttävä 1
Tehtävän suoritus ei vastaa tehtävänantoa kaikilta osin. Tiedekasvatus ymmärretään suppeasti eikä sen merkitystä yhteiskunnallisena kysymyksenä kyetä selittämään kuin osittain. Vastuuntuntoinen tiedekasvatus toteutuu vain yhdestä näkökulmasta. Kansalaistiede tunnistetaan. Kaikki valitut näkökulmat eivät ole tehtävänannon mukaisia. Päätelmät puuttuvat. Sisältö on kirjallisuuden suoraa kopiointia ja kirjallisuuden ymmärtämisessä ja käytössä on puutteita. Käsitteiden käyttö on horjuvaa: käytössä on vain yksittäisiä näkökulmaan sopivia käsitteitä. Teksti on heikosti jäsennelty.
Tyydyttävä 2
Tehtävän suoritus vastaa tehtävänantoa heikosti. Tiedekasvatus ymmärretään suppeasti eikä sen merkitystä yhteiskunnallisena kysymyksenä kyetä selittämään kuin osittain ja näkemyksestä puuttuu laaja-alaisuus. Vastuuntuntoinen tiedekasvatus toteutuu vain yhdestä näkökulmasta. Kansalaistiede ymmärretään, mutta sitä ei sovelleta. Valitut näkökulmat ovat sattumanvaraisia. Päätelmät ovat yksioikoisia tai perustelemattomia. Kirjallisuudesta ja kurssin sisällöistä on poimittu yksittäisiä ja pinnallisia käsitteitä. Teksti on pääosin selkeää, mutta kirjoitusvirheitä on jonkin verran.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä 3
Tehtävän suoritus vastaa tehtävänantoa. Tiedekasvatus ymmärretään monitieteisesti ja sen merkitystä yhteiskunnan rakentamisessa osataan selittää. Vastuuntuntoinen tiedekasvatus toteutuu vain muutamasta näkökulmasta. Myös kansalaistiedettä on hyödynnetty. Valittuja näkökulmia on kohtalaisesti, mutta ne ovat melko yksipuolisia tai irrallisia. Päätelmät ovat ylimalkaisesti perusteltuja. Kirjallisuudesta ja kurssin sisällöistä poimittuja havaintoja ja omia ajatuksia on yhdistelty toisiinsa. Peruskäsitteitä on käytetty, mutta käyttö on jossain määrin horjuvaa tai pinnallista. Teksti on viimeistelty ja sujuva.
Kiitettävä 4
Tehtävän suoritus vastaa tehtävänantoa kattavasti. Tiedekasvatus ymmärretään monitieteisesti ja laaja-alaisesti ja sen merkitystä yhteiskunnan rakentamisessa osataan soveltaa. Vastuuntuntoinen tiedekasvatus toteutuu useasta näkökulmasta ja sitä on yhdistetty kansalaistieteeseen. Suorituksessa on nostettu esille keskeisiä havaintoja valitusta näkökulmasta, ja niitä on tarkasteltu osuvasti ja niiden yhtymäkohdat kirjallisuuteen sekä kurssin sisältöihin on osoitettu. Päätelmiä on perusteltu vakuuttavasti kirjallisuuden avulla. Käsitteet on valittu asiantuntevasti ja osuvasti. Teksti on viimeistelty, sujuva, johdonmukainen ja virheetön.
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen 5
Tehtävän suoritus vastaa tehtävänantoa kattavasti. Tiedekasvatus ymmärretään monitieteisesti ja laaja-alaisesti ja sen merkitystä yhteiskunnan rakentamisessa osataan tarkastella kriittisesti. Vastuuntuntoinen tiedekasvatus toteutuu useasta näkökulmasta ja sitä on yhdistetty kansalaistieteeseen innovatiivisella tavalla tarkkaan perustellusta aiheesta tai ilmiöstä. Valitut näkökulmat ovat täsmällisiä ja osuvia. Päätelmät ovat oivaltavia, ja ne on perusteltu vakuuttavasti kirjallisuuden, havaintojen ja kurssilla käsiteltyjen teemaa koskevien sisältöjen avulla. Käsitteet on valittu asiantuntevasti ja niitä on käytetty asianmukaisesti pohdintaan ja tulkintaan. Teksti on viimeistelty, erittäin sujuva, johdonmukainen, virheetön ja ehyt kokonaisuus.
Further information
Lapin ammattikorkeakoulun läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin yliopiston tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu Lapin yliopiston Hakijan työpöydällä: https://hakeutuminen-lay.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/. Valitse vasemmasta valikosta ensin ”Opintotarjonta” ja sen jälkeen sen alta ”LUC opinnot YO”, jolloin näet koko tarjonnan. Valitse kyseinen opintokokonaisuus ja ilmoittaudu.