Siirry suoraan sisältöön

Etiikka, yhteiskuntafilosofia ja filosofinen ihmistutkimusLaajuus (5 op)

Tunnus: FILO0004V24

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa esittää olennaisia ja kriittisiä kysymyksiä etiikasta, yhteiskunnasta ja ihmisestä sekä perustella, havainnollistaa ja analysoida käsityksiään näistä aiheista.

Sisältö

Filosofiassa on aina Sokrateen ajoista pyritty tuntemaan itsensä ja selvitetty meitä osana yhteisöä. Tästä aukeavat kysymykset siitä, kuinka minun tulisi toimia ja mitä voin tietää. Opintojaksossa pohditaan näitä kysymyksiä suhteutettuna omaan aikaamme ja toimintaympäristöömme.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Suoritusyritys ei käsittele opintojakson aiheita selkeästi ja ymmärrettävästi.

Välttävä (1): Suoritus toistaa opintojakson aineistoin näkemyksiä, mutta ei muodosta niistä selkää kokonaisuutta.

Tyydyttävä (2): Suoritus tuo esiin opintojakson aineiston olennaisia kohtia, mutta tyytyy lähinnä toistamaan niitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Suoritus käsittelee opintojakson aineistoja selvittäen joitakin yhteyksiä kysymysten ja käsitysten välillä osallistuen jossakin määrin aineiston keskusteluun.

Kiitettävä (4): Suoritus yhdistää kurssin eri teemoja ja opintojakson aineistoja mielekkääksi kokonaisuudeksi perustellusti rakentaen keskustelua aineiston kanssa kysymyksiä hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Suoritus käsittelee kurssin eri teemoja ja aineistoja yhdistäen niitä itsenäisellä ja oivaltavalla tavalla mielekkääksi kokonaisuudeksi, joka keskustelee kysymyksiä hyödyntäen kattavasti aineiston kanssa.

Ilmoittautumisaika

04.12.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

16.01.2025 - 31.07.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Yhteiskuntatieteiden tiedekunta

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 500

Opettaja
  • Juha Himanka
Vastuuhenkilö

Juha Himanka

Opiskelijaryhmät
  • FILOperus
    Filosofia perusopinnot

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa esittää olennaisia ja kriittisiä kysymyksiä etiikasta, yhteiskunnasta ja ihmisestä sekä perustella, havainnollistaa ja analysoida käsityksiään näistä aiheista.

Sisältö

Filosofiassa on aina Sokrateen ajoista pyritty tuntemaan itsensä ja selvitetty meitä osana yhteisöä. Tästä aukeavat kysymykset siitä, kuinka minun tulisi toimia ja mitä voin tietää. Opintojaksossa pohditaan näitä kysymyksiä suhteutettuna omaan aikaamme ja toimintaympäristöömme.

Oppimateriaalit

Opiskelupolun materiaalit ja tehtävät löytyvät Moodle-alustalta Filosofia.

Opetusmenetelmät

Opintojakso voidaan suorittaa luentokurssilla, opiskelupolulla (löytyy Moodlen alustalta Filosofia) tai sovitusti esseenä.

Lisätietoja opiskelijoille

Lapin ammattikorkeakoulun läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin yliopiston tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu Lapin yliopiston Hakijan työpöydällä: https://hakeutuminen-lay.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/. Valitse vasemmasta valikosta ensin ”Opintotarjonta” ja sen jälkeen sen alta ”LUC opinnot YO”, jolloin näet koko tarjonnan. Valitse kyseinen opintojakso ja ilmoittaudu.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Suoritusyritys ei käsittele opintojakson aiheita selkeästi ja ymmärrettävästi.

Välttävä (1): Suoritus toistaa opintojakson aineistoin näkemyksiä, mutta ei muodosta niistä selkää kokonaisuutta.

Tyydyttävä (2): Suoritus tuo esiin opintojakson aineiston olennaisia kohtia, mutta tyytyy lähinnä toistamaan niitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Suoritus käsittelee opintojakson aineistoja selvittäen joitakin yhteyksiä kysymysten ja käsitysten välillä osallistuen jossakin määrin aineiston keskusteluun.

Kiitettävä (4): Suoritus yhdistää kurssin eri teemoja ja opintojakson aineistoja mielekkääksi kokonaisuudeksi perustellusti rakentaen keskustelua aineiston kanssa kysymyksiä hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Suoritus käsittelee kurssin eri teemoja ja aineistoja yhdistäen niitä itsenäisellä ja oivaltavalla tavalla mielekkääksi kokonaisuudeksi, joka keskustelee kysymyksiä hyödyntäen kattavasti aineiston kanssa.