Siirry suoraan sisältöön

Erityiskasvatus elämänkulussaLaajuus (5 op)

Tunnus: KERI0214V24

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata erityiskasvatuksen historiaa ja kehityslinjoja sekä eri palvelujärjestelmien perusteita
- eläytyä vammaisen tai tukea tarvitsevan henkilön asemaan
- jäsentää esteellisyyden ja esteettömyyden ulottuvuuksia yksilö-, yhteisö- ja yhteiskunnan tasolla sekä osaa kuvailla interventiomahdollisuuksia
- tunnistaa erilaisia diskursseja ammattilaispuheissa ja tiedostaa oman toimintansa ja puhetapansa merkityksen yhä syvällisemmin
- perustella ja hyödyntää monialaisen yhteistyön merkitystä yhdenvertaisen arjen mahdollistamisessa.

Sisältö

- erityiskasvatuksen menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus
- integraatio, inkluusio ja lähikouluperiaate
- erityiskasvatus elämänkaaren eri vaiheissa
- palvelujärjestelmät ja yksilön ja yhteisön (perhe, koululuokka) monialainen tuki
- esteettömyys eri tasoilla ja ulottuvuuksilla (erityisesti asenne- ja prosessiesteettömyys)
- erityiskasvatus ammattialana

Esitietovaatimukset

KERI0210 Johdatus erityispedagogiikkaan 5 op

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)
0 Opiskelija ei tunne erityiskasvatuksen historian kehityslinjoja tai palvelujärjestelmien luonnetta. Hän ei tunnista esteettömyyden ulottuvuuksia yksilö-, yhteisö- ja yhteiskunnan tasolla. Opiskelija ei tunnista erityiskasvatuksen ajankohtaisia diskursseja ammattilaispuheissa eikä oman toimintansa ja puhetapansa merkitystä niihin. Hän ei hahmota monialaisen yhteistyön tarpeita ja merkitystä tai se perustuu vain omiin kokemuksiin. Opiskelijan kirjallisessa tuotoksessa on selkeitä virheitä ja/tai se ilmentää leimaavia, negatiivisia asenteita.

Tyydyttävä (1-2)
1 Opiskelija tunnistaa erityiskasvatuksen historian kehityslinjoja ja palvelujärjestelmien perusteita. Hän määrittelee esteettömän yhteiskunnan ulottuvuuksia sekä vammaisten että ei-vammaisten näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa esteellisyyden ja esteettömyyden ulottuvuuksia yksilö-, yhteisö- ja yhteiskunnan tasolla sekä nimeää interventiomahdollisuuksia. Opiskelija tunnistaa diskursseja ammattilaispuheissa, mutta oman toiminnan ja puhetavan merkityksen tiedostaminen on vähäistä. Monialaisen yhteistyön merkityksen hahmottaminen yhdenvertaisen arjen mahdollistamisessa on vähäistä. Opiskelijan kirjallinen tuotos on hyvin kapea-alainen ja tyyliltään pääsääntöisesti kirjallisuutta toistava ja kuvaileva. Sisällössä voi esiintyä virheitä.

2 Opiskelija selittää erityiskasvatuksen historiaa ja kehityslinjoja sekä eri palvelujärjestelmien keskeisimpiä perusteita. Opiskelija kuvaa esteettömän yhteiskunnan ulottuvuuksia sekä vammaisten että ei-vammaisten näkökulmasta. Hän selittää esteellisyyden ja esteettömyyden ulottuvuuksia yksilö-, yhteis- ja yhteiskunnan tasolla sekä interventiomahdollisuuksia. Hän kuvaa vammaisen tai tukea tarvitsevan henkilön asemaa. Opiskelija tunnistaa joitain diskursseja ammattilaispuheissa ja tiedostaa oman toimintansa ja puhetapansa merkityksiä. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on jossain määrin tutkimusperustaista. Opiskelijan kirjallinen tuotos on kapea-alainen, pitäytyy kuvailevalla tasolla ja/tai voi sisältää epätarkkuuksia tai pieniä virheellisyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4)
3 Opiskelija havainnollistaa erityiskasvatuksen historiaa ja kehityslinjoja sekä eri palvelujärjestelmien perusteita. Hän havainnollistaa esteettömän yhteiskunnan ulottuvuuksia sekä vammaisten että ei-vammaisten näkökulmasta. Opiskelija havainnollistaa esteellisyyden ja esteettömyyden ulottuvuuksia yksilö-, yhteisö- ja yhteiskunnan tasolla sekä löytää interventiomahdollisuuksia. Hän havainnollistaa vammaisen tai tukea tarvitsevan henkilön asemaa. Opiskelija havainnollistaa erilaisia diskursseja ammattilaispuheissa ja löytää oman toimintansa ja puhetapansa merkityksiä. Käsitteellinen jäsentäminen on pinnallista. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on tutkimusperustaista. Opiskelijan kirjallinen tuotos on johdonmukainen ja kohtuullisen monipuolinen.

4 Opiskelija analysoi erityiskasvatuksen historiaa ja kehityslinjoja sekä eri palvelujärjestelmien perusteita. Opiskelija jäsentää esteettömän yhteiskunnan ulottuvuuksia sekä vammaisten että ei-vammaisten näkökulmasta. Opiskelija erottelee esteellisyyden ja esteettömyyden ulottuvuuksia yksilö-, yhteisö- ja yhteiskunnan tasolla sekä löytää interventiomahdollisuuksia. Hän analysoi vammaisen tai tukea tarvitsevan henkilön asemaa. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on tutkimusperustaista. Opiskelijan kirjallinen tuotos eheä ja hyvin argumentoitu, erittäin hyvätasoinen kokonaisuus.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
5 Opiskelija arvioi asiantuntevasti erityiskasvatuksen historiaa ja kehityslinjoja sekä eri palvelujärjestelmien perusteita. Opiskelija vertailee esteettömän yhteiskunnan ulottuvuuksia sekä vammaisten että ei-vammaisten näkökulmasta. Hän arvioi esteellisyyden ja esteettömyyden ulottuvuuksia yksilö-, yhteisö- ja yhteiskunnan tasolla sekä tekee johtopäätöksiä interventiomahdollisuuksista. Hän arvioi vammaisen ja/tai tukea tarvitsevan henkilön asemaa. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on oivaltavaa ja tutkimusperustaista. Kirjallinen tuotos on akateemisesti korkeatasoinen, mallikkaasti jäsennetty ja monipuolinen kokonaisuus

Oppimateriaalit

Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla ilmoitettava oheismateriaali.

Lisätiedot

- Erityisopettajaopiskelijat opiskelevat opintojakson ilmoitettuna ajankohtana lähiopetuksessa.
- Sivuaineopiskelijoille ja avoimen yliopiston opiskelijoille opintojakso on opiskeltavissa itsenäisesti
lukuvuoden loppuun saakka. Myös sivuaine- ja avoimen yliopiston opiskelijat ovat tervetulleita lähiopetukseen.

Ilmoittautumisaika

04.12.2024 - 31.05.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kasvatustieteiden tiedekunta

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 500

Opettaja
  • Sami Myllymäki
  • Tanja Äärelä
Opiskelijaryhmät
  • LO3-R5
    Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R5
  • LO4
    Luokanopettajan ko 4. vuosikurssi
  • LO3-R4
    Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R4
  • LO5
    Luokanopettajan ko. 5 vuosikurssi
  • LO3-R3
    Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R3
  • LO3-R2
    Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R2
  • LO3-R1
    Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R1

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata erityiskasvatuksen historiaa ja kehityslinjoja sekä eri palvelujärjestelmien perusteita
- eläytyä vammaisen tai tukea tarvitsevan henkilön asemaan
- jäsentää esteellisyyden ja esteettömyyden ulottuvuuksia yksilö-, yhteisö- ja yhteiskunnan tasolla sekä osaa kuvailla interventiomahdollisuuksia
- tunnistaa erilaisia diskursseja ammattilaispuheissa ja tiedostaa oman toimintansa ja puhetapansa merkityksen yhä syvällisemmin
- perustella ja hyödyntää monialaisen yhteistyön merkitystä yhdenvertaisen arjen mahdollistamisessa.

Sisältö

- erityiskasvatuksen menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus
- integraatio, inkluusio ja lähikouluperiaate
- erityiskasvatus elämänkaaren eri vaiheissa
- palvelujärjestelmät ja yksilön ja yhteisön (perhe, koululuokka) monialainen tuki
- esteettömyys eri tasoilla ja ulottuvuuksilla (erityisesti asenne- ja prosessiesteettömyys)
- erityiskasvatus ammattialana

Oppimateriaalit

Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla ilmoitettava oheismateriaali.

Opetusmenetelmät

Sivuaine- ja avoimen yliopiston opiskelijat) opiskelevat opintojakson itsenäisenä kirjallisuussuorituksena teoskohtaisilla kirjallisuustehtävillä tai Exam-tenttinä

Lisätietoja opiskelijoille

Lapin ammattikorkeakoulun läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin yliopiston tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu Lapin yliopiston Hakijan työpöydällä: https://hakeutuminen-lay.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/. Valitse vasemmasta valikosta ensin ”Opintotarjonta” ja sen jälkeen sen alta ”LUC opinnot YO”, jolloin näet koko tarjonnan. Valitse kyseinen opintojakso ja ilmoittaudu.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)
0 Opiskelija ei tunne erityiskasvatuksen historian kehityslinjoja tai palvelujärjestelmien luonnetta. Hän ei tunnista esteettömyyden ulottuvuuksia yksilö-, yhteisö- ja yhteiskunnan tasolla. Opiskelija ei tunnista erityiskasvatuksen ajankohtaisia diskursseja ammattilaispuheissa eikä oman toimintansa ja puhetapansa merkitystä niihin. Hän ei hahmota monialaisen yhteistyön tarpeita ja merkitystä tai se perustuu vain omiin kokemuksiin. Opiskelijan kirjallisessa tuotoksessa on selkeitä virheitä ja/tai se ilmentää leimaavia, negatiivisia asenteita.

Tyydyttävä (1-2)
1 Opiskelija tunnistaa erityiskasvatuksen historian kehityslinjoja ja palvelujärjestelmien perusteita. Hän määrittelee esteettömän yhteiskunnan ulottuvuuksia sekä vammaisten että ei-vammaisten näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa esteellisyyden ja esteettömyyden ulottuvuuksia yksilö-, yhteisö- ja yhteiskunnan tasolla sekä nimeää interventiomahdollisuuksia. Opiskelija tunnistaa diskursseja ammattilaispuheissa, mutta oman toiminnan ja puhetavan merkityksen tiedostaminen on vähäistä. Monialaisen yhteistyön merkityksen hahmottaminen yhdenvertaisen arjen mahdollistamisessa on vähäistä. Opiskelijan kirjallinen tuotos on hyvin kapea-alainen ja tyyliltään pääsääntöisesti kirjallisuutta toistava ja kuvaileva. Sisällössä voi esiintyä virheitä.

2 Opiskelija selittää erityiskasvatuksen historiaa ja kehityslinjoja sekä eri palvelujärjestelmien keskeisimpiä perusteita. Opiskelija kuvaa esteettömän yhteiskunnan ulottuvuuksia sekä vammaisten että ei-vammaisten näkökulmasta. Hän selittää esteellisyyden ja esteettömyyden ulottuvuuksia yksilö-, yhteis- ja yhteiskunnan tasolla sekä interventiomahdollisuuksia. Hän kuvaa vammaisen tai tukea tarvitsevan henkilön asemaa. Opiskelija tunnistaa joitain diskursseja ammattilaispuheissa ja tiedostaa oman toimintansa ja puhetapansa merkityksiä. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on jossain määrin tutkimusperustaista. Opiskelijan kirjallinen tuotos on kapea-alainen, pitäytyy kuvailevalla tasolla ja/tai voi sisältää epätarkkuuksia tai pieniä virheellisyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4)
3 Opiskelija havainnollistaa erityiskasvatuksen historiaa ja kehityslinjoja sekä eri palvelujärjestelmien perusteita. Hän havainnollistaa esteettömän yhteiskunnan ulottuvuuksia sekä vammaisten että ei-vammaisten näkökulmasta. Opiskelija havainnollistaa esteellisyyden ja esteettömyyden ulottuvuuksia yksilö-, yhteisö- ja yhteiskunnan tasolla sekä löytää interventiomahdollisuuksia. Hän havainnollistaa vammaisen tai tukea tarvitsevan henkilön asemaa. Opiskelija havainnollistaa erilaisia diskursseja ammattilaispuheissa ja löytää oman toimintansa ja puhetapansa merkityksiä. Käsitteellinen jäsentäminen on pinnallista. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on tutkimusperustaista. Opiskelijan kirjallinen tuotos on johdonmukainen ja kohtuullisen monipuolinen.

4 Opiskelija analysoi erityiskasvatuksen historiaa ja kehityslinjoja sekä eri palvelujärjestelmien perusteita. Opiskelija jäsentää esteettömän yhteiskunnan ulottuvuuksia sekä vammaisten että ei-vammaisten näkökulmasta. Opiskelija erottelee esteellisyyden ja esteettömyyden ulottuvuuksia yksilö-, yhteisö- ja yhteiskunnan tasolla sekä löytää interventiomahdollisuuksia. Hän analysoi vammaisen tai tukea tarvitsevan henkilön asemaa. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on tutkimusperustaista. Opiskelijan kirjallinen tuotos eheä ja hyvin argumentoitu, erittäin hyvätasoinen kokonaisuus.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
5 Opiskelija arvioi asiantuntevasti erityiskasvatuksen historiaa ja kehityslinjoja sekä eri palvelujärjestelmien perusteita. Opiskelija vertailee esteettömän yhteiskunnan ulottuvuuksia sekä vammaisten että ei-vammaisten näkökulmasta. Hän arvioi esteellisyyden ja esteettömyyden ulottuvuuksia yksilö-, yhteisö- ja yhteiskunnan tasolla sekä tekee johtopäätöksiä interventiomahdollisuuksista. Hän arvioi vammaisen ja/tai tukea tarvitsevan henkilön asemaa. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on oivaltavaa ja tutkimusperustaista. Kirjallinen tuotos on akateemisesti korkeatasoinen, mallikkaasti jäsennetty ja monipuolinen kokonaisuus

Esitietovaatimukset

KERI0210 Johdatus erityispedagogiikkaan 5 op

Lisätiedot

- Erityisopettajaopiskelijat opiskelevat opintojakson ilmoitettuna ajankohtana lähiopetuksessa.
- Sivuaineopiskelijoille ja avoimen yliopiston opiskelijoille opintojakso on opiskeltavissa itsenäisesti
lukuvuoden loppuun saakka. Myös sivuaine- ja avoimen yliopiston opiskelijat ovat tervetulleita lähiopetukseen.