Siirry suoraan sisältöön

Erityiskasvatus elämänkulussa / SIVUAINE- JA AVOIMEN YLIOPISTON OPISKELIJOILLE (5 op)

Toteutuksen tunnus: KERI0214V24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.12.2024 - 31.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 500
Opettajat
Sami Myllymäki
Tanja Äärelä
Ryhmät
LO3-R1
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R1
LO3-R2
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R2
LO3-R3
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R3
LO3-R4
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R4
LO3-R5
Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R5
LO4
Luokanopettajan ko 4. vuosikurssi
LO5
Luokanopettajan ko. 5 vuosikurssi
Opintojakso
KERI0214V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata erityiskasvatuksen historiaa ja kehityslinjoja sekä eri palvelujärjestelmien perusteita
- eläytyä vammaisen tai tukea tarvitsevan henkilön asemaan
- jäsentää esteellisyyden ja esteettömyyden ulottuvuuksia yksilö-, yhteisö- ja yhteiskunnan tasolla sekä osaa kuvailla interventiomahdollisuuksia
- tunnistaa erilaisia diskursseja ammattilaispuheissa ja tiedostaa oman toimintansa ja puhetapansa merkityksen yhä syvällisemmin
- perustella ja hyödyntää monialaisen yhteistyön merkitystä yhdenvertaisen arjen mahdollistamisessa.

Toteutustavat

Erityisopettajaopiskelijat: Opetusprofiili LÄHI
- opetus (8 h) ja pohdiskeleva oppimispäiväkirja (12 h)
- itsenäinen työskentely (115 h): kirjallisuuteen (3 teosta) perehtyminen sekä kirjallisuustehtävä (yksi
tehtävä kolmesta teoksesta) tai Exam-tentti

Muut (sivuaine- ja avoimen yliopiston opiskelijat): Opetusprofiili ETÄ 2
- itsenäinen kirjallisuuteen (4 teosta) perehtyminen sekä kirjallisuuden suorittaminen teoskohtaisilla
kirjallisuustehtävillä tai Exam-tenttinä (135 h)

Suoritustavat

Erityisopettajaopiskelijat opiskelevat opintojakson lähiopetuksessa ja suorittavat kirjallisuuden kirjallisuustehtävällä tai Exam-tenttinä.
Muut (sivuaine- ja avoimen yliopiston opiskelijat) opiskelevat opintojakson itsenäisenä kirjallisuussuorituksena teoskohtaisilla kirjallisuustehtävillä tai Exam-tenttinä.

Sisältö

- erityiskasvatuksen menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus
- integraatio, inkluusio ja lähikouluperiaate
- erityiskasvatus elämänkaaren eri vaiheissa
- palvelujärjestelmät ja yksilön ja yhteisön (perhe, koululuokka) monialainen tuki
- esteettömyys eri tasoilla ja ulottuvuuksilla (erityisesti asenne- ja prosessiesteettömyys)
- erityiskasvatus ammattialana

Oppimateriaalit

Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla ilmoitettava oheismateriaali.


Opetusmenetelmät

Sivuaine- ja avoimen yliopiston opiskelijat) opiskelevat opintojakson itsenäisenä kirjallisuussuorituksena teoskohtaisilla kirjallisuustehtävillä tai Exam-tenttinä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)
0 Opiskelija ei tunne erityiskasvatuksen historian kehityslinjoja tai palvelujärjestelmien luonnetta. Hän ei tunnista esteettömyyden ulottuvuuksia yksilö-, yhteisö- ja yhteiskunnan tasolla. Opiskelija ei tunnista erityiskasvatuksen ajankohtaisia diskursseja ammattilaispuheissa eikä oman toimintansa ja puhetapansa merkitystä niihin. Hän ei hahmota monialaisen yhteistyön tarpeita ja merkitystä tai se perustuu vain omiin kokemuksiin. Opiskelijan kirjallisessa tuotoksessa on selkeitä virheitä ja/tai se ilmentää leimaavia, negatiivisia asenteita.

Tyydyttävä (1-2)
1 Opiskelija tunnistaa erityiskasvatuksen historian kehityslinjoja ja palvelujärjestelmien perusteita. Hän määrittelee esteettömän yhteiskunnan ulottuvuuksia sekä vammaisten että ei-vammaisten näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa esteellisyyden ja esteettömyyden ulottuvuuksia yksilö-, yhteisö- ja yhteiskunnan tasolla sekä nimeää interventiomahdollisuuksia. Opiskelija tunnistaa diskursseja ammattilaispuheissa, mutta oman toiminnan ja puhetavan merkityksen tiedostaminen on vähäistä. Monialaisen yhteistyön merkityksen hahmottaminen yhdenvertaisen arjen mahdollistamisessa on vähäistä. Opiskelijan kirjallinen tuotos on hyvin kapea-alainen ja tyyliltään pääsääntöisesti kirjallisuutta toistava ja kuvaileva. Sisällössä voi esiintyä virheitä.

2 Opiskelija selittää erityiskasvatuksen historiaa ja kehityslinjoja sekä eri palvelujärjestelmien keskeisimpiä perusteita. Opiskelija kuvaa esteettömän yhteiskunnan ulottuvuuksia sekä vammaisten että ei-vammaisten näkökulmasta. Hän selittää esteellisyyden ja esteettömyyden ulottuvuuksia yksilö-, yhteis- ja yhteiskunnan tasolla sekä interventiomahdollisuuksia. Hän kuvaa vammaisen tai tukea tarvitsevan henkilön asemaa. Opiskelija tunnistaa joitain diskursseja ammattilaispuheissa ja tiedostaa oman toimintansa ja puhetapansa merkityksiä. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on jossain määrin tutkimusperustaista. Opiskelijan kirjallinen tuotos on kapea-alainen, pitäytyy kuvailevalla tasolla ja/tai voi sisältää epätarkkuuksia tai pieniä virheellisyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4)
3 Opiskelija havainnollistaa erityiskasvatuksen historiaa ja kehityslinjoja sekä eri palvelujärjestelmien perusteita. Hän havainnollistaa esteettömän yhteiskunnan ulottuvuuksia sekä vammaisten että ei-vammaisten näkökulmasta. Opiskelija havainnollistaa esteellisyyden ja esteettömyyden ulottuvuuksia yksilö-, yhteisö- ja yhteiskunnan tasolla sekä löytää interventiomahdollisuuksia. Hän havainnollistaa vammaisen tai tukea tarvitsevan henkilön asemaa. Opiskelija havainnollistaa erilaisia diskursseja ammattilaispuheissa ja löytää oman toimintansa ja puhetapansa merkityksiä. Käsitteellinen jäsentäminen on pinnallista. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on tutkimusperustaista. Opiskelijan kirjallinen tuotos on johdonmukainen ja kohtuullisen monipuolinen.

4 Opiskelija analysoi erityiskasvatuksen historiaa ja kehityslinjoja sekä eri palvelujärjestelmien perusteita. Opiskelija jäsentää esteettömän yhteiskunnan ulottuvuuksia sekä vammaisten että ei-vammaisten näkökulmasta. Opiskelija erottelee esteellisyyden ja esteettömyyden ulottuvuuksia yksilö-, yhteisö- ja yhteiskunnan tasolla sekä löytää interventiomahdollisuuksia. Hän analysoi vammaisen tai tukea tarvitsevan henkilön asemaa. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on tutkimusperustaista. Opiskelijan kirjallinen tuotos eheä ja hyvin argumentoitu, erittäin hyvätasoinen kokonaisuus.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
5 Opiskelija arvioi asiantuntevasti erityiskasvatuksen historiaa ja kehityslinjoja sekä eri palvelujärjestelmien perusteita. Opiskelija vertailee esteettömän yhteiskunnan ulottuvuuksia sekä vammaisten että ei-vammaisten näkökulmasta. Hän arvioi esteellisyyden ja esteettömyyden ulottuvuuksia yksilö-, yhteisö- ja yhteiskunnan tasolla sekä tekee johtopäätöksiä interventiomahdollisuuksista. Hän arvioi vammaisen ja/tai tukea tarvitsevan henkilön asemaa. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on oivaltavaa ja tutkimusperustaista. Kirjallinen tuotos on akateemisesti korkeatasoinen, mallikkaasti jäsennetty ja monipuolinen kokonaisuus

Esitietovaatimukset

KERI0210 Johdatus erityispedagogiikkaan 5 op

Lisätiedot

Lapin ammattikorkeakoulun läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin yliopiston tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu Lapin yliopiston Hakijan työpöydällä: https://hakeutuminen-lay.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/. Valitse vasemmasta valikosta ensin ”Opintotarjonta” ja sen jälkeen sen alta ”LUC opinnot YO”, jolloin näet koko tarjonnan. Valitse kyseinen opintojakso ja ilmoittaudu.

Siirry alkuun