Oppijan minäkehitys ja positiivinen pedagogiikkaLaajuus (5 op)
Tunnus: KAPS0116V24
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija
- tietää ja tunnistaa kasvatus- ja oppimispsykologisen tutkimuksen keskeiset teoriat ja painotukset sekä uusimmat suuntaukset
- ymmärtää oppimisen lainalaisuuksien sekä yksilöllisten ja yhteisöllisten tekijöiden merkityksen
- osaa soveltaa kasvatuspsykologista tietoa suotuisan oppimisen tukemiseen -
Sisältö
Kurssilla perehdytään tutkimuspainotteisesti ihmisen oppimista selittäviin keskeisiin yksilöllisiin ja yhteisöllisiin tekijöihin sekä oppimiseen, sen lainalaisuuksiin ja kriisiytymiseen elämän eri vaiheissa. Lisäksi tarkastellaan mahdollisuuksia ja menetelmiä edistää ihmisen suotuisaa oppimista ja kehittymistä sekä tutustutaan positiivisen pedagogiikan kasvatuspsykologiseen perustaan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Asteikko:
0 Opiskelija ei ymmärrä kasvatus- ja oppimispsykologisen tutkimuksen peruskäsitteitä tai tutkimuksen ominaispiirteitä. Ymmärrys kasvatuspsykologisesta näkökulmasta suotuisan oppimisen tukemiseen ja tiedon soveltamiseen on hatara. Kirjallinen tehtävä on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Tyydyttävä (1-2)
1 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan ymmärtävän kasvatus- ja oppimispsykologisen tutkimuksen peruskäsitteet, painotukset ja uusimmat suuntaukset sekä oppimisen tutkimukseen liittyvän teorianmuodostuksen ja tunnistaa kasvatuspsykologisen näkökulman suotuisan oppimisen tukemiseen. Kirjallinen tehtävä on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Kirjallisessa tehtävässä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään ilmiöitä yksipuolisesti, eikä kirjallinen tehtävä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
2 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä soveltaa kasvatus- ja oppimispsykologisen tutkimuksen peruskäsitteitä sekä kykyä soveltaa oppimisen tutkimukseen liittyvän teorianmuodostuksen ominaispiirteitä. Opiskelija ymmärtää kasvatuspsykologisen näkökulman suotuisan oppimisen tukemisessa. Kirjallinen tehtävä on soveltava ja päättelevä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4)
3 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä tunnistaa kasvatus- ja oppimispsykologisen tutkimuksen käsitteistön ja niihin liittyvän teorianmuodostuksen rakenteita ja malleja. Opiskelija jäsentää argumentoiden oppimisen tutkimusta ja ominaispiirteitä osana kasvatuspsykologista ja kasvatustieteellistä keskustelua. Hän tunnistaa syy-seuraussuhteita, osaa erottaa olennaiset asiat epäolennaisista, vertailee ja asettaa vastakkain. Kirjallinen tehtävä vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella.
4 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä ideoiden ja käsitteistöjen yhdistämiseen ja oivaltavaan ajatteluun. Opiskelija pystyy siirtymään yksityisestä yleiseen ja tarkastelemaan kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnallisia ja eettisiä ilmiöitä kasvatustieteellisessä viitekehyksessä. Hän kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, tekemään hypoteeseja ja luomaan uusia avauksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
5 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä arviointien tekemiseen perusteltujen argumenttien pohjalta. Opiskelija esittää argumentteja puolesta ja vastaan, luo kriteerejä ja arvioi ja testaa niitä. Opiskelija pystyy analysoimaan kasvatuspsykologisen käsitteenmuodostuksen keskeisiä piirteitä oppimisen tutkimukseen nojaten. Kirjallisessa tehtävässä hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Kirjallinen tehtävä osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Kirjallinen tehtävä on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Kirjallinen tehtävä on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.
Oppimateriaalit
Lisälukemistona artikkelipankki teemoista:
- Kasvun, kehityksen ja tuen näkökulma
- Rakkaus ja ihmissuhteet
- Positiivinen pedagogiikka ja oppiminen
- Hyvinvointi ja työssä menestyminen
- Arktisuudesta ammentaen
- Kestävä kehitys kasvatuspsykologiassa
Lisätiedot
Kurssin voi suorittaa myös kesäopintoina.
Ilmoittautumisaika
13.08.2024 - 19.11.2024
Ajoitus
26.11.2024 - 31.07.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
- Englanti
- Suomi
Paikat
0 - 500
Opettaja
- Satu Uusiautti
- Salla Karima
Opiskelijaryhmät
-
ONLINE-KasvatustiedeOnline kasvatustiede
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija
- tietää ja tunnistaa kasvatus- ja oppimispsykologisen tutkimuksen keskeiset teoriat ja painotukset sekä uusimmat suuntaukset
- ymmärtää oppimisen lainalaisuuksien sekä yksilöllisten ja yhteisöllisten tekijöiden merkityksen
- osaa soveltaa kasvatuspsykologista tietoa suotuisan oppimisen tukemiseen -
Sisältö
Kurssilla perehdytään tutkimuspainotteisesti ihmisen oppimista selittäviin keskeisiin yksilöllisiin ja yhteisöllisiin tekijöihin sekä oppimiseen, sen lainalaisuuksiin ja kriisiytymiseen elämän eri vaiheissa. Lisäksi tarkastellaan mahdollisuuksia ja menetelmiä edistää ihmisen suotuisaa oppimista ja kehittymistä sekä tutustutaan positiivisen pedagogiikan kasvatuspsykologiseen perustaan.
Oppimateriaalit
Lisälukemistona artikkelipankki teemoista:
- Kasvun, kehityksen ja tuen näkökulma
- Rakkaus ja ihmissuhteet
- Positiivinen pedagogiikka ja oppiminen
- Hyvinvointi ja työssä menestyminen
- Arktisuudesta ammentaen
- Kestävä kehitys kasvatuspsykologiassa
Lisätietoja opiskelijoille
Lapin ammattikorkeakoulun läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin yliopiston tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu Lapin yliopiston Hakijan työpöydällä: https://hakeutuminen-lay.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/. Valitse vasemmasta valikosta ensin ”Opintotarjonta” ja sen jälkeen sen alta ”LUC opinnot YO”, jolloin näet koko tarjonnan. Valitse kyseinen opintojakso ja ilmoittaudu.
Luennot tallennetaan
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Asteikko:
0 Opiskelija ei ymmärrä kasvatus- ja oppimispsykologisen tutkimuksen peruskäsitteitä tai tutkimuksen ominaispiirteitä. Ymmärrys kasvatuspsykologisesta näkökulmasta suotuisan oppimisen tukemiseen ja tiedon soveltamiseen on hatara. Kirjallinen tehtävä on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Tyydyttävä (1-2)
1 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan ymmärtävän kasvatus- ja oppimispsykologisen tutkimuksen peruskäsitteet, painotukset ja uusimmat suuntaukset sekä oppimisen tutkimukseen liittyvän teorianmuodostuksen ja tunnistaa kasvatuspsykologisen näkökulman suotuisan oppimisen tukemiseen. Kirjallinen tehtävä on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Kirjallisessa tehtävässä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään ilmiöitä yksipuolisesti, eikä kirjallinen tehtävä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
2 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä soveltaa kasvatus- ja oppimispsykologisen tutkimuksen peruskäsitteitä sekä kykyä soveltaa oppimisen tutkimukseen liittyvän teorianmuodostuksen ominaispiirteitä. Opiskelija ymmärtää kasvatuspsykologisen näkökulman suotuisan oppimisen tukemisessa. Kirjallinen tehtävä on soveltava ja päättelevä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4)
3 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä tunnistaa kasvatus- ja oppimispsykologisen tutkimuksen käsitteistön ja niihin liittyvän teorianmuodostuksen rakenteita ja malleja. Opiskelija jäsentää argumentoiden oppimisen tutkimusta ja ominaispiirteitä osana kasvatuspsykologista ja kasvatustieteellistä keskustelua. Hän tunnistaa syy-seuraussuhteita, osaa erottaa olennaiset asiat epäolennaisista, vertailee ja asettaa vastakkain. Kirjallinen tehtävä vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella.
4 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä ideoiden ja käsitteistöjen yhdistämiseen ja oivaltavaan ajatteluun. Opiskelija pystyy siirtymään yksityisestä yleiseen ja tarkastelemaan kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnallisia ja eettisiä ilmiöitä kasvatustieteellisessä viitekehyksessä. Hän kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, tekemään hypoteeseja ja luomaan uusia avauksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
5 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä arviointien tekemiseen perusteltujen argumenttien pohjalta. Opiskelija esittää argumentteja puolesta ja vastaan, luo kriteerejä ja arvioi ja testaa niitä. Opiskelija pystyy analysoimaan kasvatuspsykologisen käsitteenmuodostuksen keskeisiä piirteitä oppimisen tutkimukseen nojaten. Kirjallisessa tehtävässä hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Kirjallinen tehtävä osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Kirjallinen tehtävä on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Kirjallinen tehtävä on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.
Lisätiedot
Kurssin voi suorittaa myös kesäopintoina.