Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen ennakoiva kehittäminen ja arviointimallitLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: C-02504-YS00BZ83

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi
Korkeakoulu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoitus Opintojakson tarkoituksena on lisätä ymmärrystäsi terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen lähtökohdista. Lisäksi tarkoituksena on, että ymmärrät systemaattisen suunnittelun ja arvioinnin merkityksen väestön terveyden edistämisessä, osana julkisten, yksityisten ja kolmannen sektorin toimijoiden terveyttä ja hyvinvointia edistävää toimintaa. Opintojakson osaamiset: Ennakoiva kehittäminen (Osaat johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä ja tuottaa uutta tietoa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen) Oppimaan oppiminen (Edistät omaa ja työyhteisösi jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittymistä hyödyntäen eri alojen tietoa ja digitalisaation mahdollisuuksia) Kestävä kehitys (Kehität kestäviä ja vastuullisia toimintatapoja työssäsi sekä tuet kestävyysmuutosta työyhteisössäsi ja yhteiskunnassa) Opintojakson tavoitteet: Opintojakson suoritettuasi kykenet soveltamaan terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden ja yhteisöjen sekä julkisten, yksityisten ja kolmannen sektorin organisaatioiden terveyden edistämisen toiminnan kehittämisessä, koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa kestävän kehityksen näkökulma huomioiden.

Sisältö

Opit hyödyntämään terveyden edistämisen näyttöön perustuvia suunnittelu- ja arviointimalleja osana terveyden edistämisen ohjelmien ja interventioiden arviointia sekä kehittämistä. Opintojaksolla opit tunnistamaan terveyden determinantit, jotka vaikuttavat yksilön ja väestön terveyteen, kuten sosioekonominen asema, ympäristöolosuhteet ja elämäntavat. Opit ymmärtämään, miten terveyden determinantit huomioiden voimme kehittää tehokkaampia terveyden edistämisen strategioita. Opit tunnistamaan terveyden eriarvoisuutta ja eroja terveydentilassa eri väestöryhmien välillä, jotka johtuvat sosiaalisista, taloudellisista ja ympäristötekijöistä. Opit myös tunnistamaan terveyden edistämisen toiminnan tasoja (yksilö-, yhteisö- ja yhteiskunta) ja suunnittelemaan tehokkaita ja kattavia toimenpiteitä terveyden edistämiseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä 1 Opiskelija tunnistaa terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden ja yhteisöjen sekä julkisten, yksityisten ja kolmannen sektorin organisaatioiden terveyden edistämisen koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa. Tyydyttävä 2 Opiskelija osaa kuvata terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden ja yhteisöjen, sekä julkisten, yksityisten ja kolmannen sektorin terveyden edistämisen kehittämisessä, koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa. Opiskelija tunnistaa terveyden edistämisen asiantuntijuuteen kuuluvia sisältöjä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3 Opiskelija osaa soveltaa keskeisiä terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden ja yhteisöjen, sekä julkisten, yksityisten ja kolmannen sektorin organisaatioiden terveyden edistämisen kehittämisessä, koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa huomioiden myös kestävän kehityksen näkökulman. Opiskelija osaa arvioida omaa terveyden edistämisen asiantuntijuuttaan ja sen kehittymistä. Kiitettävä 4 Opiskelija osaa soveltaa kriittisesti terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden ja yhteisöjen, julkisten, yksityisten ja kolmannen sektorin organisaatioiden terveyden edistämisen kehittämisessä, koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa huomioiden myös kestävän kehityksen näkökulman. Hän osaa yhdistellä eri tiedonlähteistä hankittua tietoa. Hän osaa arvioida kriittisesti terveyden edistämisen suunnitteluun ja arviointiin liittyvää materiaalia. Hän osaa arvioida kriittisesti myös omaa terveyden edistämisen asiantuntijuuttaan ja sen kehittymistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5 Opiskelija osaa soveltaa luovasti, tutkimustietoon perustuen terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden ja yhteisöjen, julkisten, yksityisten ja kolmannen sektorin organisaatioiden terveyden edistämisen kehittämisessä, koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa huomioiden kestävän kehityksen näkökulman. Opiskelija osaa kehittää luovasti terveyden edistämisen asiantuntijuuttaan.

Siirry alkuun