Terveyden edistämisen ennakoiva kehittäminen ja arviointimallit (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-02504-YS00BZ83-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
04.08.2025 - 21.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
25.08.2025 - 07.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Korkeakoulu
- Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Opintojakso toteutuu verkossa. Moodle-työtila aukeaa 25.8.2025. Webinaarit Zoomissa: 1. pe 5.9.2025 klo 9-14 2. ke 24.9.2025 klo 15.30-17.30 3. ke 8.10.2025 klo 15.30-17.30 4. ke 5.11.2025 klo 17-18 5. pe 5.12.2025 klo 8.30-15.30
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 5
- Opintojakso
- C-02504-YS00BZ83
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Opintojakson ajankäyttö/sisällön jaksotus: - Terveyden determinantit ja terveyden eriarvoisuus (kuormitus ja ajankäyttö: 1/3 opintojaksosta yht. 45 h) - Terveyden edistämisen suunnittelu- ja arviointimallit (kuormitus ja ajankäyttö: 2/3 opintojaksosta, yht. 90 h)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus Opintojakson tarkoituksena on lisätä ymmärrystäsi terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen lähtökohdista. Lisäksi tarkoituksena on, että ymmärrät systemaattisen suunnittelun ja arvioinnin merkityksen väestön terveyden edistämisessä, osana julkisten, yksityisten ja kolmannen sektorin toimijoiden terveyttä ja hyvinvointia edistävää toimintaa. Opintojakson osaamiset: Ennakoiva kehittäminen (Osaat johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä ja tuottaa uutta tietoa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen) Oppimaan oppiminen (Edistät omaa ja työyhteisösi jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittymistä hyödyntäen eri alojen tietoa ja digitalisaation mahdollisuuksia) Kestävä kehitys (Kehität kestäviä ja vastuullisia toimintatapoja työssäsi sekä tuet kestävyysmuutosta työyhteisössäsi ja yhteiskunnassa) Opintojakson tavoitteet: Opintojakson suoritettuasi kykenet soveltamaan terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden ja yhteisöjen sekä julkisten, yksityisten ja kolmannen sektorin organisaatioiden terveyden edistämisen toiminnan kehittämisessä, koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa kestävän kehityksen näkökulma huomioiden.
Sisältö
Opit hyödyntämään terveyden edistämisen näyttöön perustuvia suunnittelu- ja arviointimalleja osana terveyden edistämisen ohjelmien ja interventioiden arviointia sekä kehittämistä. Opintojaksolla opit tunnistamaan terveyden determinantit, jotka vaikuttavat yksilön ja väestön terveyteen, kuten sosioekonominen asema, ympäristöolosuhteet ja elämäntavat. Opit ymmärtämään, miten terveyden determinantit huomioiden voimme kehittää tehokkaampia terveyden edistämisen strategioita. Opit tunnistamaan terveyden eriarvoisuutta ja eroja terveydentilassa eri väestöryhmien välillä, jotka johtuvat sosiaalisista, taloudellisista ja ympäristötekijöistä. Opit myös tunnistamaan terveyden edistämisen toiminnan tasoja (yksilö-, yhteisö- ja yhteiskunta) ja suunnittelemaan tehokkaita ja kattavia toimenpiteitä terveyden edistämiseen.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu verkossa. Moodle-työtila aukeaa 25.8.2025. Webinaarit Zoomissa: 1. pe 5.9.2025 klo 9-14 2. ke 24.9.2025 klo 15.30-17.30 3. ke 8.10.2025 klo 15.30-17.30 4. ke 5.11.2025 klo 17-18 5. pe 5.12.2025 klo 8.30-15.30
Oppimateriaalit
Green, J., Cross, R., Woodall, J. & Tones, K. 2019. Health promotion: planning and strategies. 4nd edition. United Kingdom: SAGE. (soveltuvin osin: luvut Health and health promotion, Assessing health and its determinants, Health promoting planning - a strategic approach, Evaluation) Kemm, J. 2014. Health Promotion. Ideology, Discipline, and Specialism. Oxford University Press. (soveltuvin osin) Green, L. W., Gielen, A. C., Ottoson, J. M., Peterson, D. V., Kreuter, M. W., & Fielding, J. E. 2022. Health Program Planning, Implementation, and Evaluation: Creating Behavioral, Environmental, and Policy Change. Johns Hopkins University Press. (soveltuvin osin) IUHPE Accreditation / Practitioners, www.iuhpe.org WHO: Determinants of health United Nations: Sustainable development Ajankohtainen muu oppimateriaali tarkennetaan opintojakson alkaessa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu täysin verkossa. Oppimisympäristönä on Moodle ja webinaarit toteutetaan Zoomissa. Opintojaksoon sisältyy webinaareja ja ohjattua itsenäistä opiskelua. Webinaareihin sisältyy ennakkotehtäviä, pienryhmätyöskentelyä, vertaiskeskustelua ja luentomuotoista opiskelua. Yksi webinaareista on oppimistehtävän ohjauswebinaari. Opintojaksolla opiskellaan osittain käänteisen oppimisen (Flipped learning) menetelmää käyttäen. Itsenäinen opiskelu sisältää opiskelumateriaaliin perehtymisen, välitehtävä- ja oppimistehtävätyöskentelyn sekä itsearvioinnin. Opintojaksoon sisältyy välitehtävä (yksilötyö), kirjallinen oppimistehtävä (yksilötyö), joka esitetään muulle opiskeluryhmälle PechaKucha -menetelmää käyttäen sekä kirjallinen itsearviointi.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla osa oppimateriaalista ja kirjallisuudesta on kansainvälistä. Välitehtävän, webinaarien ennakkotehtävien ja oppimistehtävän lähdemateriaaleina käytetään osin kansainvälistä (englanninkielistä) lähdemateriaalia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksoa voidaan opinnollistaa JAMKin tutkintosäännön mukaisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- webinaarit (5 webinaarikertaa yht.17 tuntia) ja niihin liittyvä ennakkomateriaaleihin tutustuminen/ennakkotehtävät 25 tuntia - itsenäinen työskentely (oppimateriaaliin perehtyminen, väli- sekä oppimistehtävän tekeminen, oppimistehtävän PechaKucha -esityksen valmistelu, itsearviointi) 93 tuntia - yhteensä 135 tuntia