Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointi mediakasvatuksen kysymyksenäLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: MKAS3108V24

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi
Vastuuhenkilö
Satu-Maarit Korte

Osaamistavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija
- tuntee keskeisiä tutkimusperinteitä, teorioita ja käsitteitä, jotka selittävät mediankäytön ja käyttämättömyyden yhteyksiä eri-ikäisten ihmisten hyvinvointiin.
- osaa hakea, löytää ja arvioida kotimaisia sekä kansainvälisiä, aihepiiriin liittyviä tutkimusartikkeleita.
- ymmärtää hyvinvoinnin yksilöllisen ja yhteisöllisen määrittymisen kasvatuksessa ja koulutuksessa
- ymmärtää miten mediakasvatustoimijat voivat käytännössä edistää eri-ikäisten yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen hyvinvointia.

Sisältö

Opintojaksolla käsitellään hyvinvointia yhteisöllisenä ja yksilöllisenä kasvatustieteellisenä ilmiönä erityisesti mediakasvatuksen näkökulmasta. Opiskelijat perehtyvät videoitujen luentojen ja kirjallisuuden avulla tutkimukseen, joka kohdistuu mediankäytön/käyttämättömyyden ja hyvinvoinnin yhteyksiin. Oppimistehtävänä opiskelijat analysoivat kaksi tutkimusartikkelia sekä pohtivat luentojen, kirjallisuuden ja analysoimiensa artikkelien pohjalta miten mediakasvatustoimijat voivat edistää hyvinvointia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0
Analyysissa ei ole juurikaan hyödynnetty aihepiirin tutkimusta, eikä analyysi osoittaa aihepiirin keskeisten tutkimusperinteiden, teorioiden ja käsitteiden tuntemusta. Valitun tutkimuksen merkitystä käytännön mediakasvatustyölle ei juurikaan pohdita. Analyysi ei osoita, että opiskelija tuntee erilaisten mediakasvatustoimijoiden toimintaa.

1
Analyysissa on hyödynnetty hyvin niukasti aihepiirin tutkimusta, eikä analyysi osoita aihepiirin keskeisten tutkimusperinteiden, teorioiden ja käsitteiden tuntemusta. Valitun tutkimuksen merkitystä käytännön mediakasvatustyölle pohditaan yleisluontoisesti. Analyysi ei osoita, että opiskelija tuntee erilaisten mediakasvatustoimijoiden toimintaa.

2
Analyysissa on hyödynnetty jonkin verran aihepiirin tutkimusta, ja analyysi osoittaa aihepiirin keskeisten tutkimusperinteiden, teorioiden ja käsitteiden tyydyttävää tuntemusta. Valitun tutkimuksen merkitystä käytännön mediakasvatustyölle pohditaan yleisluontoisesti. Analyysi ei osoita, että opiskelija tuntee hyvin erilaisten mediakasvatustoimijoiden toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä – Kiitettävä (3-4)

3
Analyysissa on hyödynnetty melko laajasti aihepiirin tutkimusta, ja analyysi osoittaa aihepiirin keskeisten tutkimusperinteiden, teorioiden ja käsitteiden hyvää tuntemusta. Valitun tutkimuksen merkitystä käytännön mediakasvatustyölle pohditaan verrattain moniulotteisesti. Analyysi osoittaa, että opiskelija tuntee hyvin erilaisten mediakasvatustoimijoiden toimintaa.

4
Analyysissa on hyödynnetty laajaa aihepiirin tutkimusta, ja analyysi osoittaa aihepiirin keskeisten tutkimusperinteiden, teorioiden ja käsitteiden kiitettävää tuntemusta. Valitun tutkimuksen merkitystä käytännön mediakasvatustyölle pohditaan moniulotteisesti. Analyysi osoittaa, että opiskelija tuntee kiitettävästi erilaisten mediakasvatustoimijoiden toimintaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5)

Analyysissa on hyödynnetty poikkeuksellisen laajaa aihepiirin tutkimusta, ja analyysi osoittaa
aihepiirin keskeisten tutkimusperinteiden, teorioiden ja käsitteiden erinomaista tuntemusta. Valitun tutkimuksen merkitystä käytännön mediakasvatustyölle pohditaan poikkeuksellisen moniulotteisesti. Analyysi osoittaa, että opiskelija tuntee poikkeuksellisen tarkasti erilaisten mediakasvatustoimijoiden toimintaa.

Oppimateriaalit

OHEISKIRJALLISUUS:



- Saari, J. 2011 (tai uudempi painos). Hyvinvointi: Suomalaisen yhteiskunnan perusta. Helsinki: Gaudeamus Helsinki University Press.



- Kangaspunta, S. (Toim.) 2011. Yksilöllinen yhteisöllisyys: avaimia yhteisöllisyyden muutoksen ymmärtämiseen. Tampere: Tampere University Press.



- Quinn, R. E. 2015. The positive organization. Oakland, CA: Berrett-Koehler. - Seligman, M. 2011. Flourish. A visionary new understanding of happiness and well-being. New York: FreePress. - Uusiautti, S. 2019. Tunnista vahvuutesi ja menesty. Helsinki: Kirjapaja.



- Joinson, A. ym. (toim.) (2007). Oxford handbook of Internet psychology.



 



 



 


Siirry alkuun