Johdantokurssi tieteenalaan ja tutkimuskirjoittamiseen (4op)
Opintojakson tunnus: KUSO1001V24
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 4 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa tieteenalan tutkimuksen näkökulmista käsin erilaisia paradigmoja ja niiden yhteyttä alan käytäntöihin
- hahmottaa alan toimintatapoja ja -ympäristöjä
- käyttää tieteenalan peruskäsitteistöä, viitteitä ja lähteitä lyhyessä tieteellisessä artikkelissa.
Sisältö
Tutustutaan ajankohtaisiin kuvataidekasvatuksen ja soveltavan taiteen kentän ilmiöihin. Tarkastellaan opiskelijoiden omista kokemuksista ja havainnoista sekä alan tutkimuksen näkökulmista käsin erilaisia paradigmoja ja niiden yhteyttä alan nykyisiin käytäntöihin. Kuvallisten ja kirjallisten lähteiden ja viittaustekniikan käyttö kuvataidekasvatusta ja soveltavaa taidetta käsittelevässä lyhyessä tieteellisessä artikkelissa. Kirjaston tiedonhakumenetelmät.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Osallistuminen on vähäistä. Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Osallistuminen on säännöllistä. Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Tieteellisen tekstin laatimisesta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5)
Osallistuminen on erittäin aktiivista. Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Tieteellinen teksti on kokonaisuudessaan moitteettomasti toteutettu.
Oppimateriaalit
Anttila, Eeva (toim.) (2017). Ihmis- ja oppimiskäsitykset taideopetuksessa.
Hiltunen, Mirja, Härkönen, Elina, Jokela, Timo (toim.) (2015). 25-vuotta kuvataidekasvatusta Lapin yliopistossa.
Jokela, Timo, Nikula, Silja, Häkkilä, Jonna (2020). Puheenvuoroja arktisesta taiteesta ja muotoilusta.
Jokela, T., Coutts, G., Huhmarniemi, M., Härkönen, E. (2013). Cool. Applied Visual Arts in the North. University of Lapland.
Lisätiedot
Jos kirjaston tiedonhakumenetelmät eivät ole hallussa, opiskelijoille suositellaan AYKAKA0003V24 Akateemiset opiskelutaidot. Akateemiset opiskelutaidot -kurssi sisältää tiedonhankinnan perusteet.
Kurssin vastuuopettaja Mirja Hiltunen.
Toteutustavat
Luentoja 9 h, harjoitukset ja seminaarityöskentely 32 h, itsenäinen työskentely 50 h.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin. Annettujen tehtävien suorittaminen.
Opetus järjestetään lähiopetuksena. Opettaja ja opiskelija ovat samassa fyysisessä tilassa. Lähiopetuksen lisäksi toteutuksella on itsenäisesti
suoritettavia tehtäviä ja opiskelua.