Skip to main content

Introduction to the academic discipline and research writing (4cr)

Course unit code: KUSO1001V24

General information


Credits
4 cr
Teaching language
finnish

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa tieteenalan tutkimuksen näkökulmista käsin erilaisia paradigmoja ja niiden yhteyttä alan käytäntöihin
- hahmottaa alan toimintatapoja ja -ympäristöjä
- käyttää tieteenalan peruskäsitteistöä, viitteitä ja lähteitä lyhyessä tieteellisessä artikkelissa.

Content

Tutustutaan ajankohtaisiin kuvataidekasvatuksen ja soveltavan taiteen kentän ilmiöihin. Tarkastellaan opiskelijoiden omista kokemuksista ja havainnoista sekä alan tutkimuksen näkökulmista käsin erilaisia paradigmoja ja niiden yhteyttä alan nykyisiin käytäntöihin. Kuvallisten ja kirjallisten lähteiden ja viittaustekniikan käyttö kuvataidekasvatusta ja soveltavaa taidetta käsittelevässä lyhyessä tieteellisessä artikkelissa. Kirjaston tiedonhakumenetelmät.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Osallistuminen on vähäistä. Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Osallistuminen on säännöllistä. Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Tieteellisen tekstin laatimisesta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5)
Osallistuminen on erittäin aktiivista. Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Tieteellinen teksti on kokonaisuudessaan moitteettomasti toteutettu.

Materials

Anttila, Eeva (toim.) (2017).  Ihmis- ja oppimiskäsitykset taideopetuksessa. 

Hiltunen, Mirja, Härkönen, Elina, Jokela, Timo (toim.) (2015). 25-vuotta kuvataidekasvatusta Lapin yliopistossa. 

Jokela, Timo, Nikula, Silja, Häkkilä, Jonna (2020). Puheenvuoroja arktisesta taiteesta ja muotoilusta.

Jokela, T., Coutts, G., Huhmarniemi, M., Härkönen, E. (2013). Cool. Applied Visual Arts in the North. University of Lapland.


Further information

Jos kirjaston tiedonhakumenetelmät eivät ole hallussa, opiskelijoille suositellaan AYKAKA0003V24 Akateemiset opiskelutaidot. Akateemiset opiskelutaidot -kurssi sisältää tiedonhankinnan perusteet.
Kurssin vastuuopettaja Mirja Hiltunen.

Execution methods

Luentoja 9 h, harjoitukset ja seminaarityöskentely 32 h, itsenäinen työskentely 50 h.

Accomplishment methods

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin. Annettujen tehtävien suorittaminen.
Opetus järjestetään lähiopetuksena. Opettaja ja opiskelija ovat samassa fyysisessä tilassa. Lähiopetuksen lisäksi toteutuksella on itsenäisesti
suoritettavia tehtäviä ja opiskelua.

Go back to top of page