Skip to main content

Introduction to the academic discipline and research writing (4cr)

Code: KUSO1001V24-3001

General information


Enrollment
27.07.2024 - 26.08.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
27.08.2024 - 31.12.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Teaching languages
finnish
Seats
7 - 45
Degree programmes
Art Education
Master's Degree Programme Applied Visual Arts Studies
Teachers
Tea Tuiskuvaara
Hanna Heinonen
Maria Huhmarniemi
Elina Härkönen
Mirja Hiltunen
Teacher in charge
Mirja Hiltunen
Course
KUSO1001V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa tieteenalan tutkimuksen näkökulmista käsin erilaisia paradigmoja ja niiden yhteyttä alan käytäntöihin
- hahmottaa alan toimintatapoja ja -ympäristöjä
- käyttää tieteenalan peruskäsitteistöä, viitteitä ja lähteitä lyhyessä tieteellisessä artikkelissa.

Execution methods

Luentoja 9 h, harjoitukset ja seminaarityöskentely 32 h, itsenäinen työskentely 50 h.

Accomplishment methods

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin. Annettujen tehtävien suorittaminen.
Opetus järjestetään lähiopetuksena. Opettaja ja opiskelija ovat samassa fyysisessä tilassa. Lähiopetuksen lisäksi toteutuksella on itsenäisesti
suoritettavia tehtäviä ja opiskelua.

Content

Tutustutaan ajankohtaisiin kuvataidekasvatuksen ja soveltavan taiteen kentän ilmiöihin. Tarkastellaan opiskelijoiden omista kokemuksista ja havainnoista sekä alan tutkimuksen näkökulmista käsin erilaisia paradigmoja ja niiden yhteyttä alan nykyisiin käytäntöihin. Kuvallisten ja kirjallisten lähteiden ja viittaustekniikan käyttö kuvataidekasvatusta ja soveltavaa taidetta käsittelevässä lyhyessä tieteellisessä artikkelissa. Kirjaston tiedonhakumenetelmät.

Materials

Anttila, Eeva (toim.) (2017).  Ihmis- ja oppimiskäsitykset taideopetuksessa. 

Hiltunen, Mirja, Härkönen, Elina, Jokela, Timo (toim.) (2015). 25-vuotta kuvataidekasvatusta Lapin yliopistossa. 

Jokela, Timo, Nikula, Silja, Häkkilä, Jonna (2020). Puheenvuoroja arktisesta taiteesta ja muotoilusta.

Jokela, T., Coutts, G., Huhmarniemi, M., Härkönen, E. (2013). Cool. Applied Visual Arts in the North. University of Lapland.


Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Osallistuminen on vähäistä. Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Osallistuminen on säännöllistä. Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Tieteellisen tekstin laatimisesta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5)
Osallistuminen on erittäin aktiivista. Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Tieteellinen teksti on kokonaisuudessaan moitteettomasti toteutettu.

Go back to top of page