Siirry suoraan sisältöön

Käsityön autenttiset oppimisympäristöt (2op)

Opintojakson tunnus: LAER2326V24

Opintojakson perustiedot


Laajuus
2 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa suunnitella oppimisympäristöjä, jotka tukevat käsityön ilmiöiden ymmärtämistä ja oppilaiden oppimista
- osaa tarkastella ja arvioida monipuolisten oppimisympäristöjen merkityksiä ja yhteisöllistä oppimista oppilaan oppimiskokemuksien näkökulmasta
- ymmärtää oppimisympäristöjen autenttisuuden ja tilannesidonnaisuuden
- osaa toteuttaa mielekkäitä, innostavia ja tavoitteellisia oppimistehtäviä huomioimalla luonnonmateriaalien tarkoituksenmukaisen käytön ja jokaisenoikeudet
- osaa perustella oman opettajuuden lähtökohdat käsityöhön yleissivistävänä oppiaineena

Sisältö

- käsityön oppimisympäristöjen monimuotoisuus sekä formaalit ja informaalit lähtökohdat käsityön opetuksen suunnittelussa
- kokemuksellinen, kehollinen ja yhteisöllinen oppiminen käsitöissä
- esine- ja rakennettu ympäristö kulttuurisena ilmiönä
- fyysiset luonnon- ja kulttuuriympäristöt käsityön oppimisen resursseina
- oman kasvatusfilosofisen perustan vahvistaminen käsityöstä perusopetuksen yleissivistävänä oppiaineena

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty: Suoritukset ja tavoitteet puutteellisia.
Hyväksytty (vähintään arvosanalla 3):
Aktiivinen osallistuminen opetukseen
Itsenäinen yksilötyöskentely:
- Oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen (OT)
- Harjoitustöiden viimeistely, dokumentointi ja itsearviointi (HT)
Itsenäinen pienryhmätyöskentely:
- Käsityön portfolion täydentäminen (PO)

Toteutustavat

Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen 20 h
Itsenäinen yksilötyöskentely: 25 h
- Oppimistehtävä (OT)
- Harjoitustöiden viimeistely, dokumentointi ja itsearviointi (HT)
Itsenäinen pienryhmätyöskentely: 9 h
Käsityön portfolion täydentäminen (PO = oppiaineksen ammatillisen ja didaktisen hallinnan kokoelma, joka edustaa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti käsityön opetusta vuosiluokilla 1-6)

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen opetukseen
Itsenäinen työskentely:
- Oppimistehtävä (OT)
- Harjoitustöiden viimeistely, dokumentointi ja itsearviointi (HT)
Itsenäinen pienryhmätyöskentely:
Käsityön portfolion täydentäminen (PO)

Siirry alkuun