Käsityön autenttiset oppimisympäristöt (2op)
Toteutuksen tunnus: LAER2326V24-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.08.2024 - 31.08.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 02.09.2024 - 20.09.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Luokanopettajan koulutusohjelma
- Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma, kestävyys- ja luontokasvatus
- Opettajat
- Sanna Takaluhta
- Miia Hast
- Opintojakso
- LAER2326V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa suunnitella oppimisympäristöjä, jotka tukevat käsityön ilmiöiden ymmärtämistä ja oppilaiden oppimista
- osaa tarkastella ja arvioida monipuolisten oppimisympäristöjen merkityksiä ja yhteisöllistä oppimista oppilaan oppimiskokemuksien näkökulmasta
- ymmärtää oppimisympäristöjen autenttisuuden ja tilannesidonnaisuuden
- osaa toteuttaa mielekkäitä, innostavia ja tavoitteellisia oppimistehtäviä huomioimalla luonnonmateriaalien tarkoituksenmukaisen käytön ja jokaisenoikeudet
- osaa perustella oman opettajuuden lähtökohdat käsityöhön yleissivistävänä oppiaineena
Toteutustavat
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen 20 h
Itsenäinen yksilötyöskentely: 25 h
- Oppimistehtävä (OT)
- Harjoitustöiden viimeistely, dokumentointi ja itsearviointi (HT)
Itsenäinen pienryhmätyöskentely: 9 h
Käsityön portfolion täydentäminen (PO = oppiaineksen ammatillisen ja didaktisen hallinnan kokoelma, joka edustaa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti käsityön opetusta vuosiluokilla 1-6)
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen opetukseen
Itsenäinen työskentely:
- Oppimistehtävä (OT)
- Harjoitustöiden viimeistely, dokumentointi ja itsearviointi (HT)
Itsenäinen pienryhmätyöskentely:
Käsityön portfolion täydentäminen (PO)
Sisältö
- käsityön oppimisympäristöjen monimuotoisuus sekä formaalit ja informaalit lähtökohdat käsityön opetuksen suunnittelussa
- kokemuksellinen, kehollinen ja yhteisöllinen oppiminen käsitöissä
- esine- ja rakennettu ympäristö kulttuurisena ilmiönä
- fyysiset luonnon- ja kulttuuriympäristöt käsityön oppimisen resursseina
- oman kasvatusfilosofisen perustan vahvistaminen käsityöstä perusopetuksen yleissivistävänä oppiaineena
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty: Suoritukset ja tavoitteet puutteellisia.
Hyväksytty (vähintään arvosanalla 3):
Aktiivinen osallistuminen opetukseen
Itsenäinen yksilötyöskentely:
- Oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen (OT)
- Harjoitustöiden viimeistely, dokumentointi ja itsearviointi (HT)
Itsenäinen pienryhmätyöskentely:
- Käsityön portfolion täydentäminen (PO)