Asiakaslähtöinen hyvinvointiteknologiaLaajuus (5 op)
Tunnus: YAMK102
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Marika Kunnari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa selittää hyvinvointiteknologian peruskäsitteet ja ymmärtää hyvinvointiteknologian monipuolisuuden. Opiskelija osaa selittää hyvinvointiteknologian kansainvälistä ja kansallista kehitystä sekä perustella asiakas- ja käyttäjälähtöisyyden periaatteita ja eettisyyden merkitystä hyvinvointiteknologiassa. Opiskelija osaa tulkita hyvinvointiteknologiaan perustuville ratkaisuille ja palveluille asetettavia vaatimuksia ja arvioida näiden merkitystä erilaisia arviointimenetelmiä käyttäen. Opiskelija osaa selittää digitalisaatioon liittyviä peruskäsitteitä ja analysoida digitalisaation
roolia hyvinvointi- ja terveyspalveluissa.
Sisältö
- Hyvinvointiteknologian evoluutio ja käsitteen monipuolisuus
- Asiakas- ja käyttäjälähtöisyys
- Kestävä kehitys, eettisyys, saavutettavuus, kansainvälisyys ja vastuullisuus hyvinvointi- ja terveysteknologian lähtökohtana;
- Saavutettavuus- ja käytettävyystyökalut ja -menetelmät
- Digitalisaatio käsitteenä
- Digitalisaation vaikutukset ja mahdollisuudet sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmissä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija käyttää hyvinvointiteknologian ja digitalisaation peruskäsitteitä sujuvasti ja systemaattisesti. Hän tunnistaa niin kansallisia kuin kansainvälisiä tutkimus- ja lähdeaineistoja ja käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti tunnustaen muiden tekemän työn arvon. Opiskelija osaa soveltaa tutkimuseettisiä periaatteita omassa toiminnassaan ja toimii alan eettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija kykenee perustelemaan toimintaansa ja käyttämään alansa erityisosaamista vastaavia tietoja ja uusia ratkaisuja kehittämisen tukena. Opiskelija on perehtynyt substanssin tietoperustaan ja kykenee soveltamaan sitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija käyttää ja selittää hyvinvointiteknologian ja digitalisaation erityisosaamista vaativia käsitteitä asiantuntevasti ja tarkoituksenmukaisesti. Hän osoittaa kykyä arvioida oman erityisalansa tutkimus- ja lähdeaineistojen luotettavuutta, käyttää lähteitä monipuolisesti ja johdonmukaisesti hyödyntäen myös ulkomaisia aineistoja. Opiskelija osaa toimia hyvän tieteellisen käytännön periaatteiden mukaisesti ja arvioi omaa toimintaansa suhteessa niihin. Opiskelija kykenee
luotettaviin johtopäätöksiin alansa erityisosaamista vaativissa tehtävissä. Hän tunnistaa työelämän muutoksiin liittyviä ilmiöitä ja löytää ratkaisuja perustaen ne monipuolisesti ja laajasti substanssin tietoperustaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija käyttää hyvinvointiteknologiaan ja digitalisaatioon erikoistunutta ja erityisosaamista osoittavaa käsitteistöä asiantuntevasti ja laaja-alaisesti osoittaen hallitsevansa kokonaisuuksia. Hän arvioi kriittisesti alansa tutkimusten ja lähdeaineistojen luotettavuutta. Hän soveltaa kansallisia ja kansainvälisiä aineistoja laajasti ja perustelee niiden käyttöä asiantuntevasti. Hänen toimintansa on vastuullista ja noudattaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita. Hän osaa soveltaa alan eettisiä periaatteita. Opiskelija osaa kehittää/suunnitella ratkaisuja, joissa hän soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoperustaa. Opiskelijalla on laaja-alaiset ja syvät tiedot substanssin tietoperustasta ja hän kykenee
soveltamaan sitä luovasti erilaisissa toimintaympäristöissä, myös kansainvälisesti.
Lisätiedot
Opintojakso luetaan Hyvinvointianalyytikon pätevyyden sisältämiin opintoihin.
Ilmoittautumisaika
05.08.2024 - 17.08.2024
Ajoitus
16.08.2024 - 30.11.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 7
Tutkinto-ohjelma
- Hyvinvoinnin analytiikan asiantuntija
Opettaja
- Milla Immonen
Tavoitteet
Opiskelija osaa selittää hyvinvointiteknologian peruskäsitteet ja ymmärtää hyvinvointiteknologian monipuolisuuden. Opiskelija osaa selittää hyvinvointiteknologian kansainvälistä ja kansallista kehitystä sekä perustella asiakas- ja käyttäjälähtöisyyden periaatteita ja eettisyyden merkitystä hyvinvointiteknologiassa. Opiskelija osaa tulkita hyvinvointiteknologiaan perustuville ratkaisuille ja palveluille asetettavia vaatimuksia ja arvioida näiden merkitystä erilaisia arviointimenetelmiä käyttäen. Opiskelija osaa selittää digitalisaatioon liittyviä peruskäsitteitä ja analysoida digitalisaation
roolia hyvinvointi- ja terveyspalveluissa.
Sisältö
- Hyvinvointiteknologian evoluutio ja käsitteen monipuolisuus
- Asiakas- ja käyttäjälähtöisyys
- Kestävä kehitys, eettisyys, saavutettavuus, kansainvälisyys ja vastuullisuus hyvinvointi- ja terveysteknologian lähtökohtana;
- Saavutettavuus- ja käytettävyystyökalut ja -menetelmät
- Digitalisaatio käsitteenä
- Digitalisaation vaikutukset ja mahdollisuudet sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmissä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija käyttää hyvinvointiteknologian ja digitalisaation peruskäsitteitä sujuvasti ja systemaattisesti. Hän tunnistaa niin kansallisia kuin kansainvälisiä tutkimus- ja lähdeaineistoja ja käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti tunnustaen muiden tekemän työn arvon. Opiskelija osaa soveltaa tutkimuseettisiä periaatteita omassa toiminnassaan ja toimii alan eettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija kykenee perustelemaan toimintaansa ja käyttämään alansa erityisosaamista vastaavia tietoja ja uusia ratkaisuja kehittämisen tukena. Opiskelija on perehtynyt substanssin tietoperustaan ja kykenee soveltamaan sitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija käyttää ja selittää hyvinvointiteknologian ja digitalisaation erityisosaamista vaativia käsitteitä asiantuntevasti ja tarkoituksenmukaisesti. Hän osoittaa kykyä arvioida oman erityisalansa tutkimus- ja lähdeaineistojen luotettavuutta, käyttää lähteitä monipuolisesti ja johdonmukaisesti hyödyntäen myös ulkomaisia aineistoja. Opiskelija osaa toimia hyvän tieteellisen käytännön periaatteiden mukaisesti ja arvioi omaa toimintaansa suhteessa niihin. Opiskelija kykenee
luotettaviin johtopäätöksiin alansa erityisosaamista vaativissa tehtävissä. Hän tunnistaa työelämän muutoksiin liittyviä ilmiöitä ja löytää ratkaisuja perustaen ne monipuolisesti ja laajasti substanssin tietoperustaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija käyttää hyvinvointiteknologiaan ja digitalisaatioon erikoistunutta ja erityisosaamista osoittavaa käsitteistöä asiantuntevasti ja laaja-alaisesti osoittaen hallitsevansa kokonaisuuksia. Hän arvioi kriittisesti alansa tutkimusten ja lähdeaineistojen luotettavuutta. Hän soveltaa kansallisia ja kansainvälisiä aineistoja laajasti ja perustelee niiden käyttöä asiantuntevasti. Hänen toimintansa on vastuullista ja noudattaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita. Hän osaa soveltaa alan eettisiä periaatteita. Opiskelija osaa kehittää/suunnitella ratkaisuja, joissa hän soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoperustaa. Opiskelijalla on laaja-alaiset ja syvät tiedot substanssin tietoperustasta ja hän kykenee
soveltamaan sitä luovasti erilaisissa toimintaympäristöissä, myös kansainvälisesti.
Lisätiedot
Opintojakso luetaan Hyvinvointianalyytikon pätevyyden sisältämiin opintoihin.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 31.10.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 505
Tutkinto-ohjelma
- Hyvinvoinnin analytiikan asiantuntija
Opettaja
- Maria Kasanen
- Milla Immonen
Opiskelijaryhmät
-
R72YA24SHyvinvoinnin analytiikan asiantuntija, syksy 2024
Tavoitteet
Opiskelija osaa selittää hyvinvointiteknologian peruskäsitteet ja ymmärtää hyvinvointiteknologian monipuolisuuden. Opiskelija osaa selittää hyvinvointiteknologian kansainvälistä ja kansallista kehitystä sekä perustella asiakas- ja käyttäjälähtöisyyden periaatteita ja eettisyyden merkitystä hyvinvointiteknologiassa. Opiskelija osaa tulkita hyvinvointiteknologiaan perustuville ratkaisuille ja palveluille asetettavia vaatimuksia ja arvioida näiden merkitystä erilaisia arviointimenetelmiä käyttäen. Opiskelija osaa selittää digitalisaatioon liittyviä peruskäsitteitä ja analysoida digitalisaation
roolia hyvinvointi- ja terveyspalveluissa.
Sisältö
- Hyvinvointiteknologian evoluutio ja käsitteen monipuolisuus
- Asiakas- ja käyttäjälähtöisyys
- Kestävä kehitys, eettisyys, saavutettavuus, kansainvälisyys ja vastuullisuus hyvinvointi- ja terveysteknologian lähtökohtana;
- Saavutettavuus- ja käytettävyystyökalut ja -menetelmät
- Digitalisaatio käsitteenä
- Digitalisaation vaikutukset ja mahdollisuudet sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmissä
Opetusmenetelmät
Huom! Kyseessä ryhmän R72YA24S valintakoeopintojakso!
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija käyttää hyvinvointiteknologian ja digitalisaation peruskäsitteitä sujuvasti ja systemaattisesti. Hän tunnistaa niin kansallisia kuin kansainvälisiä tutkimus- ja lähdeaineistoja ja käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti tunnustaen muiden tekemän työn arvon. Opiskelija osaa soveltaa tutkimuseettisiä periaatteita omassa toiminnassaan ja toimii alan eettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija kykenee perustelemaan toimintaansa ja käyttämään alansa erityisosaamista vastaavia tietoja ja uusia ratkaisuja kehittämisen tukena. Opiskelija on perehtynyt substanssin tietoperustaan ja kykenee soveltamaan sitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija käyttää ja selittää hyvinvointiteknologian ja digitalisaation erityisosaamista vaativia käsitteitä asiantuntevasti ja tarkoituksenmukaisesti. Hän osoittaa kykyä arvioida oman erityisalansa tutkimus- ja lähdeaineistojen luotettavuutta, käyttää lähteitä monipuolisesti ja johdonmukaisesti hyödyntäen myös ulkomaisia aineistoja. Opiskelija osaa toimia hyvän tieteellisen käytännön periaatteiden mukaisesti ja arvioi omaa toimintaansa suhteessa niihin. Opiskelija kykenee
luotettaviin johtopäätöksiin alansa erityisosaamista vaativissa tehtävissä. Hän tunnistaa työelämän muutoksiin liittyviä ilmiöitä ja löytää ratkaisuja perustaen ne monipuolisesti ja laajasti substanssin tietoperustaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija käyttää hyvinvointiteknologiaan ja digitalisaatioon erikoistunutta ja erityisosaamista osoittavaa käsitteistöä asiantuntevasti ja laaja-alaisesti osoittaen hallitsevansa kokonaisuuksia. Hän arvioi kriittisesti alansa tutkimusten ja lähdeaineistojen luotettavuutta. Hän soveltaa kansallisia ja kansainvälisiä aineistoja laajasti ja perustelee niiden käyttöä asiantuntevasti. Hänen toimintansa on vastuullista ja noudattaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita. Hän osaa soveltaa alan eettisiä periaatteita. Opiskelija osaa kehittää/suunnitella ratkaisuja, joissa hän soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoperustaa. Opiskelijalla on laaja-alaiset ja syvät tiedot substanssin tietoperustasta ja hän kykenee
soveltamaan sitä luovasti erilaisissa toimintaympäristöissä, myös kansainvälisesti.
Lisätiedot
Opintojakso luetaan Hyvinvointianalyytikon pätevyyden sisältämiin opintoihin.
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 31.07.2023
Ajoitus
07.08.2023 - 15.10.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 5
Tutkinto-ohjelma
- Hyvinvoinnin analytiikan asiantuntija
Opettaja
- Milla Immonen
Tavoitteet
Opiskelija osaa selittää hyvinvointiteknologian peruskäsitteet ja ymmärtää hyvinvointiteknologian monipuolisuuden. Opiskelija osaa selittää hyvinvointiteknologian kansainvälistä ja kansallista kehitystä sekä perustella asiakas- ja käyttäjälähtöisyyden periaatteita ja eettisyyden merkitystä hyvinvointiteknologiassa. Opiskelija osaa tulkita hyvinvointiteknologiaan perustuville ratkaisuille ja palveluille asetettavia vaatimuksia ja arvioida näiden merkitystä erilaisia arviointimenetelmiä käyttäen. Opiskelija osaa selittää digitalisaatioon liittyviä peruskäsitteitä ja analysoida digitalisaation
roolia hyvinvointi- ja terveyspalveluissa.
Sisältö
- Hyvinvointiteknologian evoluutio ja käsitteen monipuolisuus
- Asiakas- ja käyttäjälähtöisyys
- Kestävä kehitys, eettisyys, saavutettavuus, kansainvälisyys ja vastuullisuus hyvinvointi- ja terveysteknologian lähtökohtana;
- Saavutettavuus- ja käytettävyystyökalut ja -menetelmät
- Digitalisaatio käsitteenä
- Digitalisaation vaikutukset ja mahdollisuudet sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmissä
Opetusmenetelmät
HUOM! Toteutus on ainoastaan Hyvinvoinnin analytiikan asiantuntija -koulutuksen polkuopiskelijoille!
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija käyttää hyvinvointiteknologian ja digitalisaation peruskäsitteitä sujuvasti ja systemaattisesti. Hän tunnistaa niin kansallisia kuin kansainvälisiä tutkimus- ja lähdeaineistoja ja käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti tunnustaen muiden tekemän työn arvon. Opiskelija osaa soveltaa tutkimuseettisiä periaatteita omassa toiminnassaan ja toimii alan eettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija kykenee perustelemaan toimintaansa ja käyttämään alansa erityisosaamista vastaavia tietoja ja uusia ratkaisuja kehittämisen tukena. Opiskelija on perehtynyt substanssin tietoperustaan ja kykenee soveltamaan sitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija käyttää ja selittää hyvinvointiteknologian ja digitalisaation erityisosaamista vaativia käsitteitä asiantuntevasti ja tarkoituksenmukaisesti. Hän osoittaa kykyä arvioida oman erityisalansa tutkimus- ja lähdeaineistojen luotettavuutta, käyttää lähteitä monipuolisesti ja johdonmukaisesti hyödyntäen myös ulkomaisia aineistoja. Opiskelija osaa toimia hyvän tieteellisen käytännön periaatteiden mukaisesti ja arvioi omaa toimintaansa suhteessa niihin. Opiskelija kykenee
luotettaviin johtopäätöksiin alansa erityisosaamista vaativissa tehtävissä. Hän tunnistaa työelämän muutoksiin liittyviä ilmiöitä ja löytää ratkaisuja perustaen ne monipuolisesti ja laajasti substanssin tietoperustaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija käyttää hyvinvointiteknologiaan ja digitalisaatioon erikoistunutta ja erityisosaamista osoittavaa käsitteistöä asiantuntevasti ja laaja-alaisesti osoittaen hallitsevansa kokonaisuuksia. Hän arvioi kriittisesti alansa tutkimusten ja lähdeaineistojen luotettavuutta. Hän soveltaa kansallisia ja kansainvälisiä aineistoja laajasti ja perustelee niiden käyttöä asiantuntevasti. Hänen toimintansa on vastuullista ja noudattaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita. Hän osaa soveltaa alan eettisiä periaatteita. Opiskelija osaa kehittää/suunnitella ratkaisuja, joissa hän soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoperustaa. Opiskelijalla on laaja-alaiset ja syvät tiedot substanssin tietoperustasta ja hän kykenee
soveltamaan sitä luovasti erilaisissa toimintaympäristöissä, myös kansainvälisesti.
Lisätiedot
Opintojakso luetaan Hyvinvointianalyytikon pätevyyden sisältämiin opintoihin.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 03.05.2023
Ajoitus
01.04.2023 - 15.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 500
Tutkinto-ohjelma
- Hyvinvoinnin analytiikan asiantuntija
Opettaja
- Satu Elo
- Milla Immonen
Opiskelijaryhmät
-
R72YA23SHyvinvoinnin analytiikan asiantuntija, syksy 2023
Tavoitteet
Opiskelija osaa selittää hyvinvointiteknologian peruskäsitteet ja ymmärtää hyvinvointiteknologian monipuolisuuden. Opiskelija osaa selittää hyvinvointiteknologian kansainvälistä ja kansallista kehitystä sekä perustella asiakas- ja käyttäjälähtöisyyden periaatteita ja eettisyyden merkitystä hyvinvointiteknologiassa. Opiskelija osaa tulkita hyvinvointiteknologiaan perustuville ratkaisuille ja palveluille asetettavia vaatimuksia ja arvioida näiden merkitystä erilaisia arviointimenetelmiä käyttäen. Opiskelija osaa selittää digitalisaatioon liittyviä peruskäsitteitä ja analysoida digitalisaation
roolia hyvinvointi- ja terveyspalveluissa.
Sisältö
- Hyvinvointiteknologian evoluutio ja käsitteen monipuolisuus
- Asiakas- ja käyttäjälähtöisyys
- Kestävä kehitys, eettisyys, saavutettavuus, kansainvälisyys ja vastuullisuus hyvinvointi- ja terveysteknologian lähtökohtana;
- Saavutettavuus- ja käytettävyystyökalut ja -menetelmät
- Digitalisaatio käsitteenä
- Digitalisaation vaikutukset ja mahdollisuudet sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmissä
Opetusmenetelmät
HUOM! kyseessä on Hyvinvoinnin analytiikan asiantuntija-koulutuksen kevään 2023 valintakoeopintojakso.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija käyttää hyvinvointiteknologian ja digitalisaation peruskäsitteitä sujuvasti ja systemaattisesti. Hän tunnistaa niin kansallisia kuin kansainvälisiä tutkimus- ja lähdeaineistoja ja käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti tunnustaen muiden tekemän työn arvon. Opiskelija osaa soveltaa tutkimuseettisiä periaatteita omassa toiminnassaan ja toimii alan eettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija kykenee perustelemaan toimintaansa ja käyttämään alansa erityisosaamista vastaavia tietoja ja uusia ratkaisuja kehittämisen tukena. Opiskelija on perehtynyt substanssin tietoperustaan ja kykenee soveltamaan sitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija käyttää ja selittää hyvinvointiteknologian ja digitalisaation erityisosaamista vaativia käsitteitä asiantuntevasti ja tarkoituksenmukaisesti. Hän osoittaa kykyä arvioida oman erityisalansa tutkimus- ja lähdeaineistojen luotettavuutta, käyttää lähteitä monipuolisesti ja johdonmukaisesti hyödyntäen myös ulkomaisia aineistoja. Opiskelija osaa toimia hyvän tieteellisen käytännön periaatteiden mukaisesti ja arvioi omaa toimintaansa suhteessa niihin. Opiskelija kykenee
luotettaviin johtopäätöksiin alansa erityisosaamista vaativissa tehtävissä. Hän tunnistaa työelämän muutoksiin liittyviä ilmiöitä ja löytää ratkaisuja perustaen ne monipuolisesti ja laajasti substanssin tietoperustaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija käyttää hyvinvointiteknologiaan ja digitalisaatioon erikoistunutta ja erityisosaamista osoittavaa käsitteistöä asiantuntevasti ja laaja-alaisesti osoittaen hallitsevansa kokonaisuuksia. Hän arvioi kriittisesti alansa tutkimusten ja lähdeaineistojen luotettavuutta. Hän soveltaa kansallisia ja kansainvälisiä aineistoja laajasti ja perustelee niiden käyttöä asiantuntevasti. Hänen toimintansa on vastuullista ja noudattaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita. Hän osaa soveltaa alan eettisiä periaatteita. Opiskelija osaa kehittää/suunnitella ratkaisuja, joissa hän soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoperustaa. Opiskelijalla on laaja-alaiset ja syvät tiedot substanssin tietoperustasta ja hän kykenee
soveltamaan sitä luovasti erilaisissa toimintaympäristöissä, myös kansainvälisesti.
Lisätiedot
Opintojakso luetaan Hyvinvointianalyytikon pätevyyden sisältämiin opintoihin.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
07.04.2022 - 30.05.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Hyvinvoinnin analytiikan asiantuntija
Opettaja
- Outi Mattila
Vastuuhenkilö
Marika Kunnari
Opiskelijaryhmät
-
R72YA22SHyvinvoinnin analytiikan asiantuntija
Tavoitteet
Opiskelija osaa selittää hyvinvointiteknologian peruskäsitteet ja ymmärtää hyvinvointiteknologian monipuolisuuden. Opiskelija osaa selittää hyvinvointiteknologian kansainvälistä ja kansallista kehitystä sekä perustella asiakas- ja käyttäjälähtöisyyden periaatteita ja eettisyyden merkitystä hyvinvointiteknologiassa. Opiskelija osaa tulkita hyvinvointiteknologiaan perustuville ratkaisuille ja palveluille asetettavia vaatimuksia ja arvioida näiden merkitystä erilaisia arviointimenetelmiä käyttäen. Opiskelija osaa selittää digitalisaatioon liittyviä peruskäsitteitä ja analysoida digitalisaation
roolia hyvinvointi- ja terveyspalveluissa.
Sisältö
- Hyvinvointiteknologian evoluutio ja käsitteen monipuolisuus
- Asiakas- ja käyttäjälähtöisyys
- Kestävä kehitys, eettisyys, saavutettavuus, kansainvälisyys ja vastuullisuus hyvinvointi- ja terveysteknologian lähtökohtana;
- Saavutettavuus- ja käytettävyystyökalut ja -menetelmät
- Digitalisaatio käsitteenä
- Digitalisaation vaikutukset ja mahdollisuudet sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmissä
Opetusmenetelmät
Opintojakso toimii Hyvinvoinnin analytiikan asiantuntija -koulutuksen verkossa itsenäisesti suoritettavana valintakoekurssina.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija käyttää hyvinvointiteknologian ja digitalisaation peruskäsitteitä sujuvasti ja systemaattisesti. Hän tunnistaa niin kansallisia kuin kansainvälisiä tutkimus- ja lähdeaineistoja ja käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti tunnustaen muiden tekemän työn arvon. Opiskelija osaa soveltaa tutkimuseettisiä periaatteita omassa toiminnassaan ja toimii alan eettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija kykenee perustelemaan toimintaansa ja käyttämään alansa erityisosaamista vastaavia tietoja ja uusia ratkaisuja kehittämisen tukena. Opiskelija on perehtynyt substanssin tietoperustaan ja kykenee soveltamaan sitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija käyttää ja selittää hyvinvointiteknologian ja digitalisaation erityisosaamista vaativia käsitteitä asiantuntevasti ja tarkoituksenmukaisesti. Hän osoittaa kykyä arvioida oman erityisalansa tutkimus- ja lähdeaineistojen luotettavuutta, käyttää lähteitä monipuolisesti ja johdonmukaisesti hyödyntäen myös ulkomaisia aineistoja. Opiskelija osaa toimia hyvän tieteellisen käytännön periaatteiden mukaisesti ja arvioi omaa toimintaansa suhteessa niihin. Opiskelija kykenee
luotettaviin johtopäätöksiin alansa erityisosaamista vaativissa tehtävissä. Hän tunnistaa työelämän muutoksiin liittyviä ilmiöitä ja löytää ratkaisuja perustaen ne monipuolisesti ja laajasti substanssin tietoperustaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija käyttää hyvinvointiteknologiaan ja digitalisaatioon erikoistunutta ja erityisosaamista osoittavaa käsitteistöä asiantuntevasti ja laaja-alaisesti osoittaen hallitsevansa kokonaisuuksia. Hän arvioi kriittisesti alansa tutkimusten ja lähdeaineistojen luotettavuutta. Hän soveltaa kansallisia ja kansainvälisiä aineistoja laajasti ja perustelee niiden käyttöä asiantuntevasti. Hänen toimintansa on vastuullista ja noudattaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita. Hän osaa soveltaa alan eettisiä periaatteita. Opiskelija osaa kehittää/suunnitella ratkaisuja, joissa hän soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoperustaa. Opiskelijalla on laaja-alaiset ja syvät tiedot substanssin tietoperustasta ja hän kykenee
soveltamaan sitä luovasti erilaisissa toimintaympäristöissä, myös kansainvälisesti.
Lisätiedot
Opintojakso luetaan Hyvinvointianalyytikon pätevyyden sisältämiin opintoihin.