Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöinen hyvinvointiteknologia (5 op)

Toteutuksen tunnus: YAMK102-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

05.08.2024 - 17.08.2024

Ajoitus

16.08.2024 - 30.11.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 7

Tutkinto-ohjelma

  • Hyvinvoinnin analytiikan asiantuntija

Opettaja

  • Milla Immonen

Tavoitteet

Opiskelija osaa selittää hyvinvointiteknologian peruskäsitteet ja ymmärtää hyvinvointiteknologian monipuolisuuden. Opiskelija osaa selittää hyvinvointiteknologian kansainvälistä ja kansallista kehitystä sekä perustella asiakas- ja käyttäjälähtöisyyden periaatteita ja eettisyyden merkitystä hyvinvointiteknologiassa. Opiskelija osaa tulkita hyvinvointiteknologiaan perustuville ratkaisuille ja palveluille asetettavia vaatimuksia ja arvioida näiden merkitystä erilaisia arviointimenetelmiä käyttäen. Opiskelija osaa selittää digitalisaatioon liittyviä peruskäsitteitä ja analysoida digitalisaation
roolia hyvinvointi- ja terveyspalveluissa.

Sisältö

- Hyvinvointiteknologian evoluutio ja käsitteen monipuolisuus
- Asiakas- ja käyttäjälähtöisyys
- Kestävä kehitys, eettisyys, saavutettavuus, kansainvälisyys ja vastuullisuus hyvinvointi- ja terveysteknologian lähtökohtana;
- Saavutettavuus- ja käytettävyystyökalut ja -menetelmät
- Digitalisaatio käsitteenä
- Digitalisaation vaikutukset ja mahdollisuudet sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmissä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2):

Opiskelija käyttää hyvinvointiteknologian ja digitalisaation peruskäsitteitä sujuvasti ja systemaattisesti. Hän tunnistaa niin kansallisia kuin kansainvälisiä tutkimus- ja lähdeaineistoja ja käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti tunnustaen muiden tekemän työn arvon. Opiskelija osaa soveltaa tutkimuseettisiä periaatteita omassa toiminnassaan ja toimii alan eettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija kykenee perustelemaan toimintaansa ja käyttämään alansa erityisosaamista vastaavia tietoja ja uusia ratkaisuja kehittämisen tukena. Opiskelija on perehtynyt substanssin tietoperustaan ja kykenee soveltamaan sitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):

Opiskelija käyttää ja selittää hyvinvointiteknologian ja digitalisaation erityisosaamista vaativia käsitteitä asiantuntevasti ja tarkoituksenmukaisesti. Hän osoittaa kykyä arvioida oman erityisalansa tutkimus- ja lähdeaineistojen luotettavuutta, käyttää lähteitä monipuolisesti ja johdonmukaisesti hyödyntäen myös ulkomaisia aineistoja. Opiskelija osaa toimia hyvän tieteellisen käytännön periaatteiden mukaisesti ja arvioi omaa toimintaansa suhteessa niihin. Opiskelija kykenee
luotettaviin johtopäätöksiin alansa erityisosaamista vaativissa tehtävissä. Hän tunnistaa työelämän muutoksiin liittyviä ilmiöitä ja löytää ratkaisuja perustaen ne monipuolisesti ja laajasti substanssin tietoperustaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija käyttää hyvinvointiteknologiaan ja digitalisaatioon erikoistunutta ja erityisosaamista osoittavaa käsitteistöä asiantuntevasti ja laaja-alaisesti osoittaen hallitsevansa kokonaisuuksia. Hän arvioi kriittisesti alansa tutkimusten ja lähdeaineistojen luotettavuutta. Hän soveltaa kansallisia ja kansainvälisiä aineistoja laajasti ja perustelee niiden käyttöä asiantuntevasti. Hänen toimintansa on vastuullista ja noudattaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita. Hän osaa soveltaa alan eettisiä periaatteita. Opiskelija osaa kehittää/suunnitella ratkaisuja, joissa hän soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoperustaa. Opiskelijalla on laaja-alaiset ja syvät tiedot substanssin tietoperustasta ja hän kykenee
soveltamaan sitä luovasti erilaisissa toimintaympäristöissä, myös kansainvälisesti.

Lisätiedot

Opintojakso luetaan Hyvinvointianalyytikon pätevyyden sisältämiin opintoihin.