Siirry suoraan sisältöön

Ennakoivat ja proaktiiviset toimintamallit ikääntyvien hyvinvoinnin edistämisessäLaajuus (5 op)

Tunnus: YAMK270

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa hyödyntää toiminnan kehittämisessä ja toteuttamisessa taustalla olevia keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä strategioita ja lainsäädäntöä.
Opiskelija soveltaa ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmaa ikääntyvien ihmisten hyvinvoinnin edistämisessä (yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntataso).
Opiskelija osaa uudistaa ikääntyneiden hyvinvoinnin edistämisen toimia ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmista monitoimijaisesti.

Sisältö

Sisältö
• Kansallinen ja kansainvälinen strateginen ja lainsäädännöllinen ohjaus hyte-toiminnan taustalla
• Laaja-alainen näkökulma hyvinvoinnin edistämiseen (sisältäen kulttuurihyvinvoinnin)
• Proaktiivisuutta tukevat toimintamallit (mm. KATI-ohjelma)
• Ennakoinnin työkalut ja toimintamallit
• Hyten ja soten yhdyspinta ennakoinnissa ja proaktiivisissa toimintamalleissa
• Ennakoinnin monitoimijuus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Taso 1-2

- Opiskelija hallitsee toiminnan kehittämisessä ja toteuttamisessa taustalla olevia keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä strategioita ja lainsäädäntöä.
- Opiskelija tunnistaa ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmaa ikääntyvien ihmisten hyvinvoinnin edistämisessä (yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntataso).
- Opiskelija tunnistaa ikääntyneiden hyvinvoinnin edistämisen toimia ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmista monitoimijaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Taso 3-4

- Opiskelija hallitsee ja hyödyntää toiminnan kehittämisessä ja toteuttamisessa taustalla olevia keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä strategioita ja lainsäädäntöä.
- Opiskelija arvioi ja hyödyntää ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmaa ikääntyvien ihmisten hyvinvoinnin edistämisessä (yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntataso).
- Opiskelija arvioi ja uudistaa ikääntyneiden hyvinvoinnin edistämisen toimia ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmista monitoimijaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Taso 5

- Opiskelija hallitsee ja hyödyntää monipuolisesti toiminnan kehittämisessä ja toteuttamisessa taustalla olevia keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä strategioita ja lainsäädäntöä.
- Opiskelija arvioi ja soveltaa laaja-alaisesti ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmaa ikääntyvien ihmisten hyvinvoinnin edistämisessä (yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntataso).
- Opiskelija arvioida ja uudistaa innovatiivisesti ikääntyneiden hyvinvoinnin edistämisen toimia ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmista monitoimijaisesti.