Siirry suoraan sisältöön

Ennakoivat ja proaktiiviset toimintamallit ikääntyvien hyvinvoinnin edistämisessä (5 op)

Toteutuksen tunnus: YAMK270-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.08.2025 - 28.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
25.08.2025 - 16.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 55
Koulutus
Ikääntyvien uudistuvien ja ennakoivien palveluiden asiantuntija
Opettajat
Eija Jumisko
Sari Arolaakso
Vastuuopettaja
Sari Arolaakso
Opintojakso
YAMK270

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa hyödyntää toiminnan kehittämisessä ja toteuttamisessa taustalla olevia keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä strategioita ja lainsäädäntöä.
Opiskelija soveltaa ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmaa ikääntyvien ihmisten hyvinvoinnin edistämisessä (yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntataso).
Opiskelija osaa uudistaa ikääntyneiden hyvinvoinnin edistämisen toimia ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmista monitoimijaisesti.

Sisältö

Sisältö
• Kansallinen ja kansainvälinen strateginen ja lainsäädännöllinen ohjaus hyte-toiminnan taustalla
• Laaja-alainen näkökulma hyvinvoinnin edistämiseen (sisältäen kulttuurihyvinvoinnin)
• Proaktiivisuutta tukevat toimintamallit (mm. KATI-ohjelma)
• Ennakoinnin työkalut ja toimintamallit
• Hyten ja soten yhdyspinta ennakoinnissa ja proaktiivisissa toimintamalleissa
• Ennakoinnin monitoimijuus

Aika ja paikka

Opintojakson opiskelu toteutuu verkossa itsenäisesti, ryhmissä ja opettajajohtoisina lähipäivinä Zoomissa.

Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä, joka tehdään opintojakson Moodle-oppimisympäristössä.

Opintojakson lähipäivien alustavat sisällöt:
4.9.2025 klo. 13-15.00, asiantuntija-alustus ja opintojakson kehittämistehtävään orientoituminen
11.9.2025 klo 9-14.00, asiantuntija-alustuksia & kehittämistehtävien tilannekatsaus ja ohjaus (ml. vertaispalaute)
2.10.2025 klo. 12.30-16.00, ikäihmisten hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen vaikuttaminen, kehittämistehtävien tilannekatsaus ja ohjaus (ml.vertaispalaute).

Aktiivinen osallistuminen opintojakson lähipäiviin on välttämätöntä. Asiantuntija-alustukset, tehtävät ja yhteiset keskustelut tukevat oppimista ja opintojakson tavoitteiden saavuttamista. Oma ymmärrys ja asiantuntijuus aiheesta laajenee, kun kaikki osallistujat tuovat päiviin panoksensa ja jakavat osaamistaan.

Oppimateriaalit

Opintojakson sisältöön liittyvä kansallinen ja kansainvälinen tutkimuskirjallisuus ja muut tietolähteet.


Opetusmenetelmät

Asiantuntija-alustukset
Ryhmissä käytävien keskusteluiden organisointi ja ohjaus (ml. palautteen antaminen).
Oppimistehtävien organisointi & ohjaus (ml. palautteen antaminen).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee asiantuntijoita esimerkiksi hyvinvointialueelta. Opintojakson tehtävät kytkeytyvät työelämään ja työelämässä ilmennesiin tarpeisiin, joita opiskelijat analysoivat, pohtivat kriittisesti ja esittävät kehittämistoimenpiteitä/ratkaisuehdotuksia.

Kansainvälisyys

Opintojaksoon sisältyy vieraskielistä materiaalia. Lisäksi opiskelijan itsenäinen kansainvälisen tutkimuskirjallisuuden ja muiden tietolähteiden haku ja käyttäminen on osa opintojaksoa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan tarvittaessa opintojakson vastuuopettajien kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kts. aika- ja paikkatiedosta lähipäivätiedot.

Opintojaksoon sisältyy laaja kehittämistehtävä, jota työstetään asteittain pienempien oppimistehtävien kautta opintojakson lähipäivinä ja niiden ulkopuolella. Tämä vaatii opiskelijaryhmän jäsenten yhteistä ajankäytön ja vastuiden suunnittelua ja sopimista.

Opintojakson opintopistemäärä 5 op = 135 tuntia opiskelua/opiskelija.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Taso 1-2

- Opiskelija hallitsee toiminnan kehittämisessä ja toteuttamisessa taustalla olevia keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä strategioita ja lainsäädäntöä.
- Opiskelija tunnistaa ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmaa ikääntyvien ihmisten hyvinvoinnin edistämisessä (yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntataso).
- Opiskelija tunnistaa ikääntyneiden hyvinvoinnin edistämisen toimia ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmista monitoimijaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Taso 3-4

- Opiskelija hallitsee ja hyödyntää toiminnan kehittämisessä ja toteuttamisessa taustalla olevia keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä strategioita ja lainsäädäntöä.
- Opiskelija arvioi ja hyödyntää ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmaa ikääntyvien ihmisten hyvinvoinnin edistämisessä (yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntataso).
- Opiskelija arvioi ja uudistaa ikääntyneiden hyvinvoinnin edistämisen toimia ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmista monitoimijaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Taso 5

- Opiskelija hallitsee ja hyödyntää monipuolisesti toiminnan kehittämisessä ja toteuttamisessa taustalla olevia keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä strategioita ja lainsäädäntöä.
- Opiskelija arvioi ja soveltaa laaja-alaisesti ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmaa ikääntyvien ihmisten hyvinvoinnin edistämisessä (yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntataso).
- Opiskelija arvioida ja uudistaa innovatiivisesti ikääntyneiden hyvinvoinnin edistämisen toimia ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmista monitoimijaisesti.

Siirry alkuun