Ennakoivat ja proaktiiviset toimintamallit ikääntyvien hyvinvoinnin edistämisessä (5 op)
Toteutuksen tunnus: YAMK270-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.08.2025 - 28.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 25.08.2025 - 16.11.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Ylempi AMK-koulutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 55
- Koulutus
- Ikääntyvien uudistuvien ja ennakoivien palveluiden asiantuntija
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa hyödyntää toiminnan kehittämisessä ja toteuttamisessa taustalla olevia keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä strategioita ja lainsäädäntöä.
Opiskelija soveltaa ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmaa ikääntyvien ihmisten hyvinvoinnin edistämisessä (yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntataso).
Opiskelija osaa uudistaa ikääntyneiden hyvinvoinnin edistämisen toimia ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmista monitoimijaisesti.
Sisältö
Sisältö
• Kansallinen ja kansainvälinen strateginen ja lainsäädännöllinen ohjaus hyte-toiminnan taustalla
• Laaja-alainen näkökulma hyvinvoinnin edistämiseen (sisältäen kulttuurihyvinvoinnin)
• Proaktiivisuutta tukevat toimintamallit (mm. KATI-ohjelma)
• Ennakoinnin työkalut ja toimintamallit
• Hyten ja soten yhdyspinta ennakoinnissa ja proaktiivisissa toimintamalleissa
• Ennakoinnin monitoimijuus
Aika ja paikka
Opintojakson opiskelu toteutuu verkossa itsenäisesti, ryhmissä ja opettajajohtoisina lähipäivinä Zoomissa.
Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä, joka tehdään opintojakson Moodle-oppimisympäristössä.
Opintojakson lähipäivien alustavat sisällöt:
4.9.2025 klo. 13-15.00, asiantuntija-alustus ja opintojakson kehittämistehtävään orientoituminen
11.9.2025 klo 9-14.00, asiantuntija-alustuksia & kehittämistehtävien tilannekatsaus ja ohjaus (ml. vertaispalaute)
2.10.2025 klo. 12.30-16.00, ikäihmisten hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen vaikuttaminen, kehittämistehtävien tilannekatsaus ja ohjaus (ml.vertaispalaute).
Aktiivinen osallistuminen opintojakson lähipäiviin on välttämätöntä. Asiantuntija-alustukset, tehtävät ja yhteiset keskustelut tukevat oppimista ja opintojakson tavoitteiden saavuttamista. Oma ymmärrys ja asiantuntijuus aiheesta laajenee, kun kaikki osallistujat tuovat päiviin panoksensa ja jakavat osaamistaan.
Oppimateriaalit
Opintojakson sisältöön liittyvä kansallinen ja kansainvälinen tutkimuskirjallisuus ja muut tietolähteet.
Opetusmenetelmät
Asiantuntija-alustukset
Ryhmissä käytävien keskusteluiden organisointi ja ohjaus (ml. palautteen antaminen).
Oppimistehtävien organisointi & ohjaus (ml. palautteen antaminen).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla vierailee asiantuntijoita esimerkiksi hyvinvointialueelta. Opintojakson tehtävät kytkeytyvät työelämään ja työelämässä ilmennesiin tarpeisiin, joita opiskelijat analysoivat, pohtivat kriittisesti ja esittävät kehittämistoimenpiteitä/ratkaisuehdotuksia.
Kansainvälisyys
Opintojaksoon sisältyy vieraskielistä materiaalia. Lisäksi opiskelijan itsenäinen kansainvälisen tutkimuskirjallisuuden ja muiden tietolähteiden haku ja käyttäminen on osa opintojaksoa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan tarvittaessa opintojakson vastuuopettajien kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kts. aika- ja paikkatiedosta lähipäivätiedot.
Opintojaksoon sisältyy laaja kehittämistehtävä, jota työstetään asteittain pienempien oppimistehtävien kautta opintojakson lähipäivinä ja niiden ulkopuolella. Tämä vaatii opiskelijaryhmän jäsenten yhteistä ajankäytön ja vastuiden suunnittelua ja sopimista.
Opintojakson opintopistemäärä 5 op = 135 tuntia opiskelua/opiskelija.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1-2
- Opiskelija hallitsee toiminnan kehittämisessä ja toteuttamisessa taustalla olevia keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä strategioita ja lainsäädäntöä.
- Opiskelija tunnistaa ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmaa ikääntyvien ihmisten hyvinvoinnin edistämisessä (yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntataso).
- Opiskelija tunnistaa ikääntyneiden hyvinvoinnin edistämisen toimia ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmista monitoimijaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Taso 3-4
- Opiskelija hallitsee ja hyödyntää toiminnan kehittämisessä ja toteuttamisessa taustalla olevia keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä strategioita ja lainsäädäntöä.
- Opiskelija arvioi ja hyödyntää ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmaa ikääntyvien ihmisten hyvinvoinnin edistämisessä (yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntataso).
- Opiskelija arvioi ja uudistaa ikääntyneiden hyvinvoinnin edistämisen toimia ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmista monitoimijaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso 5
- Opiskelija hallitsee ja hyödyntää monipuolisesti toiminnan kehittämisessä ja toteuttamisessa taustalla olevia keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä strategioita ja lainsäädäntöä.
- Opiskelija arvioi ja soveltaa laaja-alaisesti ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmaa ikääntyvien ihmisten hyvinvoinnin edistämisessä (yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntataso).
- Opiskelija arvioida ja uudistaa innovatiivisesti ikääntyneiden hyvinvoinnin edistämisen toimia ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmista monitoimijaisesti.