Anticipatory and Proactive Operating Models in Promoting the Well-being of the Elderly (5 cr)
Code: YAMK270-3001
General information
- Enrollment
- 04.08.2025 - 28.08.2025
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 25.08.2025 - 16.11.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Master's Degree Programmes
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 55
- Degree programmes
- Master´s Programme in Expert in renewable and proactive services for the elderly
Evaluation scale
H-5
Objective
Opiskelija osaa hyödyntää toiminnan kehittämisessä ja toteuttamisessa taustalla olevia keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä strategioita ja lainsäädäntöä.
Opiskelija soveltaa ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmaa ikääntyvien ihmisten hyvinvoinnin edistämisessä (yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntataso).
Opiskelija osaa uudistaa ikääntyneiden hyvinvoinnin edistämisen toimia ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmista monitoimijaisesti.
Content
Sisältö
• Kansallinen ja kansainvälinen strateginen ja lainsäädännöllinen ohjaus hyte-toiminnan taustalla
• Laaja-alainen näkökulma hyvinvoinnin edistämiseen (sisältäen kulttuurihyvinvoinnin)
• Proaktiivisuutta tukevat toimintamallit (mm. KATI-ohjelma)
• Ennakoinnin työkalut ja toimintamallit
• Hyten ja soten yhdyspinta ennakoinnissa ja proaktiivisissa toimintamalleissa
• Ennakoinnin monitoimijuus
Location and time
Opintojakson opiskelu toteutuu verkossa itsenäisesti, ryhmissä ja opettajajohtoisina lähipäivinä Zoomissa.
Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä, joka tehdään opintojakson Moodle-oppimisympäristössä.
Opintojakson lähipäivien alustavat sisällöt:
4.9.2025 klo. 13-15.00, asiantuntija-alustus ja opintojakson kehittämistehtävään orientoituminen
11.9.2025 klo 9-14.00, asiantuntija-alustuksia & kehittämistehtävien tilannekatsaus ja ohjaus (ml. vertaispalaute)
2.10.2025 klo. 12.30-16.00, ikäihmisten hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen vaikuttaminen, kehittämistehtävien tilannekatsaus ja ohjaus (ml.vertaispalaute).
Aktiivinen osallistuminen opintojakson lähipäiviin on välttämätöntä. Asiantuntija-alustukset, tehtävät ja yhteiset keskustelut tukevat oppimista ja opintojakson tavoitteiden saavuttamista. Oma ymmärrys ja asiantuntijuus aiheesta laajenee, kun kaikki osallistujat tuovat päiviin panoksensa ja jakavat osaamistaan.
Materials
Opintojakson sisältöön liittyvä kansallinen ja kansainvälinen tutkimuskirjallisuus ja muut tietolähteet.
Teaching methods
Asiantuntija-alustukset
Ryhmissä käytävien keskusteluiden organisointi ja ohjaus (ml. palautteen antaminen).
Oppimistehtävien organisointi & ohjaus (ml. palautteen antaminen).
Employer connections
Opintojaksolla vierailee asiantuntijoita esimerkiksi hyvinvointialueelta. Opintojakson tehtävät kytkeytyvät työelämään ja työelämässä ilmennesiin tarpeisiin, joita opiskelijat analysoivat, pohtivat kriittisesti ja esittävät kehittämistoimenpiteitä/ratkaisuehdotuksia.
International connections
Opintojaksoon sisältyy vieraskielistä materiaalia. Lisäksi opiskelijan itsenäinen kansainvälisen tutkimuskirjallisuuden ja muiden tietolähteiden haku ja käyttäminen on osa opintojaksoa.
Completion alternatives
Sovitaan tarvittaessa opintojakson vastuuopettajien kanssa.
Student workload
Kts. aika- ja paikkatiedosta lähipäivätiedot.
Opintojaksoon sisältyy laaja kehittämistehtävä, jota työstetään asteittain pienempien oppimistehtävien kautta opintojakson lähipäivinä ja niiden ulkopuolella. Tämä vaatii opiskelijaryhmän jäsenten yhteistä ajankäytön ja vastuiden suunnittelua ja sopimista.
Opintojakson opintopistemäärä 5 op = 135 tuntia opiskelua/opiskelija.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Taso 1-2
- Opiskelija hallitsee toiminnan kehittämisessä ja toteuttamisessa taustalla olevia keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä strategioita ja lainsäädäntöä.
- Opiskelija tunnistaa ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmaa ikääntyvien ihmisten hyvinvoinnin edistämisessä (yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntataso).
- Opiskelija tunnistaa ikääntyneiden hyvinvoinnin edistämisen toimia ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmista monitoimijaisesti.
Assessment criteria, good (3)
Taso 3-4
- Opiskelija hallitsee ja hyödyntää toiminnan kehittämisessä ja toteuttamisessa taustalla olevia keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä strategioita ja lainsäädäntöä.
- Opiskelija arvioi ja hyödyntää ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmaa ikääntyvien ihmisten hyvinvoinnin edistämisessä (yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntataso).
- Opiskelija arvioi ja uudistaa ikääntyneiden hyvinvoinnin edistämisen toimia ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmista monitoimijaisesti.
Assessment criteria, excellent (5)
Taso 5
- Opiskelija hallitsee ja hyödyntää monipuolisesti toiminnan kehittämisessä ja toteuttamisessa taustalla olevia keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä strategioita ja lainsäädäntöä.
- Opiskelija arvioi ja soveltaa laaja-alaisesti ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmaa ikääntyvien ihmisten hyvinvoinnin edistämisessä (yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntataso).
- Opiskelija arvioida ja uudistaa innovatiivisesti ikääntyneiden hyvinvoinnin edistämisen toimia ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmista monitoimijaisesti.