Ennakoivat ja proaktiiviset toimintamallit ikääntyvien hyvinvoinnin edistämisessäLaajuus (5 op)
Tunnus: YAMK270
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa hyödyntää toiminnan kehittämisessä ja toteuttamisessa taustalla olevia keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä strategioita ja lainsäädäntöä.
Opiskelija soveltaa ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmaa ikääntyvien ihmisten hyvinvoinnin edistämisessä (yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntataso).
Opiskelija osaa uudistaa ikääntyneiden hyvinvoinnin edistämisen toimia ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmista monitoimijaisesti.
Sisältö
Sisältö
• Kansallinen ja kansainvälinen strateginen ja lainsäädännöllinen ohjaus hyte-toiminnan taustalla
• Laaja-alainen näkökulma hyvinvoinnin edistämiseen (sisältäen kulttuurihyvinvoinnin)
• Proaktiivisuutta tukevat toimintamallit (mm. KATI-ohjelma)
• Ennakoinnin työkalut ja toimintamallit
• Hyten ja soten yhdyspinta ennakoinnissa ja proaktiivisissa toimintamalleissa
• Ennakoinnin monitoimijuus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1-2
- Opiskelija hallitsee toiminnan kehittämisessä ja toteuttamisessa taustalla olevia keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä strategioita ja lainsäädäntöä.
- Opiskelija tunnistaa ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmaa ikääntyvien ihmisten hyvinvoinnin edistämisessä (yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntataso).
- Opiskelija tunnistaa ikääntyneiden hyvinvoinnin edistämisen toimia ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmista monitoimijaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Taso 3-4
- Opiskelija hallitsee ja hyödyntää toiminnan kehittämisessä ja toteuttamisessa taustalla olevia keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä strategioita ja lainsäädäntöä.
- Opiskelija arvioi ja hyödyntää ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmaa ikääntyvien ihmisten hyvinvoinnin edistämisessä (yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntataso).
- Opiskelija arvioi ja uudistaa ikääntyneiden hyvinvoinnin edistämisen toimia ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmista monitoimijaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso 5
- Opiskelija hallitsee ja hyödyntää monipuolisesti toiminnan kehittämisessä ja toteuttamisessa taustalla olevia keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä strategioita ja lainsäädäntöä.
- Opiskelija arvioi ja soveltaa laaja-alaisesti ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmaa ikääntyvien ihmisten hyvinvoinnin edistämisessä (yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntataso).
- Opiskelija arvioida ja uudistaa innovatiivisesti ikääntyneiden hyvinvoinnin edistämisen toimia ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmista monitoimijaisesti.
Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ajoitus
01.09.2025 - 19.12.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Ikääntyvien uudistuvien ja ennakoivien palveluiden asiantuntija
Opettaja
- Sari Arolaakso
- Anniina Tohmola
Vastuuhenkilö
Sari Arolaakso
Opiskelijaryhmät
-
K72YG25SIkääntyvien uudistuvien ja ennakoivien palveluiden asiantuntija, syksy 2025
Tavoitteet
Opiskelija osaa hyödyntää toiminnan kehittämisessä ja toteuttamisessa taustalla olevia keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä strategioita ja lainsäädäntöä.
Opiskelija soveltaa ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmaa ikääntyvien ihmisten hyvinvoinnin edistämisessä (yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntataso).
Opiskelija osaa uudistaa ikääntyneiden hyvinvoinnin edistämisen toimia ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmista monitoimijaisesti.
Sisältö
Sisältö
• Kansallinen ja kansainvälinen strateginen ja lainsäädännöllinen ohjaus hyte-toiminnan taustalla
• Laaja-alainen näkökulma hyvinvoinnin edistämiseen (sisältäen kulttuurihyvinvoinnin)
• Proaktiivisuutta tukevat toimintamallit (mm. KATI-ohjelma)
• Ennakoinnin työkalut ja toimintamallit
• Hyten ja soten yhdyspinta ennakoinnissa ja proaktiivisissa toimintamalleissa
• Ennakoinnin monitoimijuus
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1-2
- Opiskelija hallitsee toiminnan kehittämisessä ja toteuttamisessa taustalla olevia keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä strategioita ja lainsäädäntöä.
- Opiskelija tunnistaa ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmaa ikääntyvien ihmisten hyvinvoinnin edistämisessä (yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntataso).
- Opiskelija tunnistaa ikääntyneiden hyvinvoinnin edistämisen toimia ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmista monitoimijaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Taso 3-4
- Opiskelija hallitsee ja hyödyntää toiminnan kehittämisessä ja toteuttamisessa taustalla olevia keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä strategioita ja lainsäädäntöä.
- Opiskelija arvioi ja hyödyntää ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmaa ikääntyvien ihmisten hyvinvoinnin edistämisessä (yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntataso).
- Opiskelija arvioi ja uudistaa ikääntyneiden hyvinvoinnin edistämisen toimia ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmista monitoimijaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso 5
- Opiskelija hallitsee ja hyödyntää monipuolisesti toiminnan kehittämisessä ja toteuttamisessa taustalla olevia keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä strategioita ja lainsäädäntöä.
- Opiskelija arvioi ja soveltaa laaja-alaisesti ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmaa ikääntyvien ihmisten hyvinvoinnin edistämisessä (yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntataso).
- Opiskelija arvioida ja uudistaa innovatiivisesti ikääntyneiden hyvinvoinnin edistämisen toimia ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmista monitoimijaisesti.