Siirry suoraan sisältöön

Ennakoivat ja proaktiiviset toimintamallit ikääntyvien hyvinvoinnin edistämisessäLaajuus (5 op)

Tunnus: YAMK270

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa hyödyntää toiminnan kehittämisessä ja toteuttamisessa taustalla olevia keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä strategioita ja lainsäädäntöä.
Opiskelija soveltaa ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmaa ikääntyvien ihmisten hyvinvoinnin edistämisessä (yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntataso).
Opiskelija osaa uudistaa ikääntyneiden hyvinvoinnin edistämisen toimia ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmista monitoimijaisesti.

Sisältö

Sisältö
• Kansallinen ja kansainvälinen strateginen ja lainsäädännöllinen ohjaus hyte-toiminnan taustalla
• Laaja-alainen näkökulma hyvinvoinnin edistämiseen (sisältäen kulttuurihyvinvoinnin)
• Proaktiivisuutta tukevat toimintamallit (mm. KATI-ohjelma)
• Ennakoinnin työkalut ja toimintamallit
• Hyten ja soten yhdyspinta ennakoinnissa ja proaktiivisissa toimintamalleissa
• Ennakoinnin monitoimijuus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Taso 1-2

- Opiskelija hallitsee toiminnan kehittämisessä ja toteuttamisessa taustalla olevia keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä strategioita ja lainsäädäntöä.
- Opiskelija tunnistaa ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmaa ikääntyvien ihmisten hyvinvoinnin edistämisessä (yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntataso).
- Opiskelija tunnistaa ikääntyneiden hyvinvoinnin edistämisen toimia ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmista monitoimijaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Taso 3-4

- Opiskelija hallitsee ja hyödyntää toiminnan kehittämisessä ja toteuttamisessa taustalla olevia keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä strategioita ja lainsäädäntöä.
- Opiskelija arvioi ja hyödyntää ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmaa ikääntyvien ihmisten hyvinvoinnin edistämisessä (yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntataso).
- Opiskelija arvioi ja uudistaa ikääntyneiden hyvinvoinnin edistämisen toimia ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmista monitoimijaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Taso 5

- Opiskelija hallitsee ja hyödyntää monipuolisesti toiminnan kehittämisessä ja toteuttamisessa taustalla olevia keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä strategioita ja lainsäädäntöä.
- Opiskelija arvioi ja soveltaa laaja-alaisesti ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmaa ikääntyvien ihmisten hyvinvoinnin edistämisessä (yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntataso).
- Opiskelija arvioida ja uudistaa innovatiivisesti ikääntyneiden hyvinvoinnin edistämisen toimia ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmista monitoimijaisesti.

Ilmoittautumisaika

02.07.2025 - 31.07.2025

Ajoitus

01.09.2025 - 19.12.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Ikääntyvien uudistuvien ja ennakoivien palveluiden asiantuntija
Opettaja
  • Sari Arolaakso
  • Anniina Tohmola
Vastuuhenkilö

Sari Arolaakso

Opiskelijaryhmät
  • K72YG25S
    Ikääntyvien uudistuvien ja ennakoivien palveluiden asiantuntija, syksy 2025

Tavoitteet

Opiskelija osaa hyödyntää toiminnan kehittämisessä ja toteuttamisessa taustalla olevia keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä strategioita ja lainsäädäntöä.
Opiskelija soveltaa ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmaa ikääntyvien ihmisten hyvinvoinnin edistämisessä (yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntataso).
Opiskelija osaa uudistaa ikääntyneiden hyvinvoinnin edistämisen toimia ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmista monitoimijaisesti.

Sisältö

Sisältö
• Kansallinen ja kansainvälinen strateginen ja lainsäädännöllinen ohjaus hyte-toiminnan taustalla
• Laaja-alainen näkökulma hyvinvoinnin edistämiseen (sisältäen kulttuurihyvinvoinnin)
• Proaktiivisuutta tukevat toimintamallit (mm. KATI-ohjelma)
• Ennakoinnin työkalut ja toimintamallit
• Hyten ja soten yhdyspinta ennakoinnissa ja proaktiivisissa toimintamalleissa
• Ennakoinnin monitoimijuus

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Taso 1-2

- Opiskelija hallitsee toiminnan kehittämisessä ja toteuttamisessa taustalla olevia keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä strategioita ja lainsäädäntöä.
- Opiskelija tunnistaa ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmaa ikääntyvien ihmisten hyvinvoinnin edistämisessä (yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntataso).
- Opiskelija tunnistaa ikääntyneiden hyvinvoinnin edistämisen toimia ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmista monitoimijaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Taso 3-4

- Opiskelija hallitsee ja hyödyntää toiminnan kehittämisessä ja toteuttamisessa taustalla olevia keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä strategioita ja lainsäädäntöä.
- Opiskelija arvioi ja hyödyntää ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmaa ikääntyvien ihmisten hyvinvoinnin edistämisessä (yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntataso).
- Opiskelija arvioi ja uudistaa ikääntyneiden hyvinvoinnin edistämisen toimia ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmista monitoimijaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Taso 5

- Opiskelija hallitsee ja hyödyntää monipuolisesti toiminnan kehittämisessä ja toteuttamisessa taustalla olevia keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä strategioita ja lainsäädäntöä.
- Opiskelija arvioi ja soveltaa laaja-alaisesti ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmaa ikääntyvien ihmisten hyvinvoinnin edistämisessä (yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntataso).
- Opiskelija arvioida ja uudistaa innovatiivisesti ikääntyneiden hyvinvoinnin edistämisen toimia ennakoinnin ja proaktiivisuuden näkökulmista monitoimijaisesti.