Digitaaliset palvelut ja teknologiaratkaisut eri toimintaympäristöissäLaajuus (5 op)
Tunnus: YAMK127
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Marika Kunnari
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa määrittää keskeiset sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa. Hän tunnistaa teknologiakehitykseen liittyvät eettiset ja kestävän kehityksen kysymykset ja osaa analysoida terveysteknologian eri osa-alueiden mahdollisuuksia, nykytilannetta ja tulevaisuutta. Opiskelija osaa ennakoida terveysteknologian kehitystä omalla asiantuntijuusalueellaan ja soveltaa kansallista ja kansainvälistä tietoa.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, ennakoiva kehittäminen, kestävä kehitys, eettisyys
Sisältö
- Digitalisaation ja teknologiaratkaisujen ulottuvuudet sosiaali- ja terveysalalla
- Digitaaliset palvelut eri toimintaympäristöissä: esimerkiksi etävastaanottotoiminta, kotisairaala, kotihoito –kotiin vietävät palvelut, turvapalvelu, digitaalinen terveyden edistäminen ja terveyden seuranta, digitalisaatio sairaalaympäristössä (mm. tulevaisuuden sairaala)
- Asiakkaan osallisuutta vahvistava digitalisaatio: esimerkiksi henkilökohtaiset terveysarkistot, itsemittaaminen
- Terveysteknologian eri ulottuvuudet: eHealth, mHealth, telelääketiede, laitteet, robotiikkasovellukset, oma -ja itsehoito, uudet mediateknologiat
- Teknologiakehittämisen eettiset lähtökohdat
- Kestävän kehityksen näkökulma
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa valitsemansa toimintaympäristön ratkaisujen perustaksi laaja-alaisesti
- tunnistaa ja analysoida keskeiset sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät sekä eettisyyden ja kestävän kehityksen näkökulman digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa
- osaa analysoida terveysteknologian eri osa-alueiden mahdollisuuksia, nykytilannetta ja tulevaisuutta omalla asiantuntijuusalueellaan
- pyrkii tutkimustiedon hyödyntämiseen digitaalisten palveluiden ja teknologiaratkaisuiden mahdollisuuksien ja vaikutusten tunnistamisessa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa valitsemansa toimintaympäristön ratkaisujen perustaksi ja työelämän asiantuntijuuttaan perustellusti kehittäen
- tunnistaa ja analysoi monipuolisesti sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät sekä eettisyyden ja kestävän kehityksen näkökulman digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa
- osaa analysoida terveysteknologian eri osa-alueiden mahdollisuuksia, nykytilannetta ja tulevaisuutta valitsemallaan toimialalla
-hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti digitaalisten palveluiden ja teknologiaratkaisuiden mahdollisuuksien ja vaikutusten tunnistamisessa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa valitsemansa toimintaympäristön ratkaisujen perustaksi ja työelämän toimintatapoja perustellusti kehittäen ja kriittisesti arvioiden
- tunnistaa ja analysoi kriittisen perustellusti ja johdonmukaisesti sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät sekä eettisyyden ja kestävän kehityksen näkökulman digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa
- osaa suunnitella ja analysoida terveysteknologian käyttöönottoa ja kehittämistä asiakaslähtöisesti tavoitteellisesti, taitavasti ja vastuullisesti eri näkökulmia ansiokkaasti huomioon ottaen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä kriittisesti ja laaja-alaisesti digitaalisten palveluiden ja teknologiaratkaisuiden mahdollisuuksien ja vaikutusten tunnistamisessa
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
10.04.2025 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Digitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen
Opettaja
- Elina Kerätär
- Maria Kasanen
Opiskelijaryhmät
-
K72Y25KDigitaalisten terveyspalvelujen ja terveyden edistämisen asiantuntija, kevät 2025
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa määrittää keskeiset sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa. Hän tunnistaa teknologiakehitykseen liittyvät eettiset ja kestävän kehityksen kysymykset ja osaa analysoida terveysteknologian eri osa-alueiden mahdollisuuksia, nykytilannetta ja tulevaisuutta. Opiskelija osaa ennakoida terveysteknologian kehitystä omalla asiantuntijuusalueellaan ja soveltaa kansallista ja kansainvälistä tietoa.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, ennakoiva kehittäminen, kestävä kehitys, eettisyys
Sisältö
- Digitalisaation ja teknologiaratkaisujen ulottuvuudet sosiaali- ja terveysalalla
- Digitaaliset palvelut eri toimintaympäristöissä: esimerkiksi etävastaanottotoiminta, kotisairaala, kotihoito –kotiin vietävät palvelut, turvapalvelu, digitaalinen terveyden edistäminen ja terveyden seuranta, digitalisaatio sairaalaympäristössä (mm. tulevaisuuden sairaala)
- Asiakkaan osallisuutta vahvistava digitalisaatio: esimerkiksi henkilökohtaiset terveysarkistot, itsemittaaminen
- Terveysteknologian eri ulottuvuudet: eHealth, mHealth, telelääketiede, laitteet, robotiikkasovellukset, oma -ja itsehoito, uudet mediateknologiat
- Teknologiakehittämisen eettiset lähtökohdat
- Kestävän kehityksen näkökulma
Aika ja paikka
YAMK127-3003 Digitaaliset palvelut ja teknologiaratkaisut eri toimintaympäristöissä
To 10.4. klo 9-14
To 15.5. klo 16-20
To 22.5. klo 16-20
Opetusmenetelmät
Orientoituminen opintojaksoon
Asiantuntijaluennot
Ryhmätyöskentelyn ohjaus ja keskustelut
Oppimistehtävien ohjaus
Arviointimenettelyjen ohjeistus
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa valitsemansa toimintaympäristön ratkaisujen perustaksi laaja-alaisesti
- tunnistaa ja analysoida keskeiset sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät sekä eettisyyden ja kestävän kehityksen näkökulman digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa
- osaa analysoida terveysteknologian eri osa-alueiden mahdollisuuksia, nykytilannetta ja tulevaisuutta omalla asiantuntijuusalueellaan
- pyrkii tutkimustiedon hyödyntämiseen digitaalisten palveluiden ja teknologiaratkaisuiden mahdollisuuksien ja vaikutusten tunnistamisessa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa valitsemansa toimintaympäristön ratkaisujen perustaksi ja työelämän asiantuntijuuttaan perustellusti kehittäen
- tunnistaa ja analysoi monipuolisesti sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät sekä eettisyyden ja kestävän kehityksen näkökulman digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa
- osaa analysoida terveysteknologian eri osa-alueiden mahdollisuuksia, nykytilannetta ja tulevaisuutta valitsemallaan toimialalla
-hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti digitaalisten palveluiden ja teknologiaratkaisuiden mahdollisuuksien ja vaikutusten tunnistamisessa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa valitsemansa toimintaympäristön ratkaisujen perustaksi ja työelämän toimintatapoja perustellusti kehittäen ja kriittisesti arvioiden
- tunnistaa ja analysoi kriittisen perustellusti ja johdonmukaisesti sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät sekä eettisyyden ja kestävän kehityksen näkökulman digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa
- osaa suunnitella ja analysoida terveysteknologian käyttöönottoa ja kehittämistä asiakaslähtöisesti tavoitteellisesti, taitavasti ja vastuullisesti eri näkökulmia ansiokkaasti huomioon ottaen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä kriittisesti ja laaja-alaisesti digitaalisten palveluiden ja teknologiaratkaisuiden mahdollisuuksien ja vaikutusten tunnistamisessa
Ilmoittautumisaika
08.01.2024 - 21.01.2024
Ajoitus
19.04.2024 - 31.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Digitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen
Opettaja
- Elina Kerätär
- Milla Immonen
Opiskelijaryhmät
-
K72Y24KDigitaalisten terveyspalvelujen ja terveyden edistämisen asiantuntija, kevät 2024
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa määrittää keskeiset sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa. Hän tunnistaa teknologiakehitykseen liittyvät eettiset ja kestävän kehityksen kysymykset ja osaa analysoida terveysteknologian eri osa-alueiden mahdollisuuksia, nykytilannetta ja tulevaisuutta. Opiskelija osaa ennakoida terveysteknologian kehitystä omalla asiantuntijuusalueellaan ja soveltaa kansallista ja kansainvälistä tietoa.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, ennakoiva kehittäminen, kestävä kehitys, eettisyys
Sisältö
- Digitalisaation ja teknologiaratkaisujen ulottuvuudet sosiaali- ja terveysalalla
- Digitaaliset palvelut eri toimintaympäristöissä: esimerkiksi etävastaanottotoiminta, kotisairaala, kotihoito –kotiin vietävät palvelut, turvapalvelu, digitaalinen terveyden edistäminen ja terveyden seuranta, digitalisaatio sairaalaympäristössä (mm. tulevaisuuden sairaala)
- Asiakkaan osallisuutta vahvistava digitalisaatio: esimerkiksi henkilökohtaiset terveysarkistot, itsemittaaminen
- Terveysteknologian eri ulottuvuudet: eHealth, mHealth, telelääketiede, laitteet, robotiikkasovellukset, oma -ja itsehoito, uudet mediateknologiat
- Teknologiakehittämisen eettiset lähtökohdat
- Kestävän kehityksen näkökulma
Aika ja paikka
19.4.2024 klo 9-15 Zoom
21.5.2024 klo 9-16 Zoom
29.5.2024 klo 14-16 Zoom
Kellonajat voivat tarkentua myöhemmin.
Oppimateriaalit
Digitaalisiin ratkaisuihin ja teknologiaan liittyvä kansallinen ja kansainvälinen tutkimuskirjallisuus ja muut tietolähteet.
Opetusmenetelmät
Orientoituminen opintojaksoon (sisältää webropol-kyselyn)
Asiantuntijaluennot
Ryhmätyöskentelyn ohjaus ja keskustelut
Oppimistehtävien ohjaus
Arviointimenettelyjen ohjeistus
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oppimistehtävät kytkeytyvät työelämään. Opintojaksolla mahd. alumni- tai muita työelämän asiantuntijavierailuja.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa valitsemansa toimintaympäristön ratkaisujen perustaksi laaja-alaisesti
- tunnistaa ja analysoida keskeiset sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät sekä eettisyyden ja kestävän kehityksen näkökulman digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa
- osaa analysoida terveysteknologian eri osa-alueiden mahdollisuuksia, nykytilannetta ja tulevaisuutta omalla asiantuntijuusalueellaan
- pyrkii tutkimustiedon hyödyntämiseen digitaalisten palveluiden ja teknologiaratkaisuiden mahdollisuuksien ja vaikutusten tunnistamisessa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa valitsemansa toimintaympäristön ratkaisujen perustaksi ja työelämän asiantuntijuuttaan perustellusti kehittäen
- tunnistaa ja analysoi monipuolisesti sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät sekä eettisyyden ja kestävän kehityksen näkökulman digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa
- osaa analysoida terveysteknologian eri osa-alueiden mahdollisuuksia, nykytilannetta ja tulevaisuutta valitsemallaan toimialalla
-hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti digitaalisten palveluiden ja teknologiaratkaisuiden mahdollisuuksien ja vaikutusten tunnistamisessa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa valitsemansa toimintaympäristön ratkaisujen perustaksi ja työelämän toimintatapoja perustellusti kehittäen ja kriittisesti arvioiden
- tunnistaa ja analysoi kriittisen perustellusti ja johdonmukaisesti sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät sekä eettisyyden ja kestävän kehityksen näkökulman digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa
- osaa suunnitella ja analysoida terveysteknologian käyttöönottoa ja kehittämistä asiakaslähtöisesti tavoitteellisesti, taitavasti ja vastuullisesti eri näkökulmia ansiokkaasti huomioon ottaen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä kriittisesti ja laaja-alaisesti digitaalisten palveluiden ja teknologiaratkaisuiden mahdollisuuksien ja vaikutusten tunnistamisessa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi suoritetaan erillisen arviointisuunnitelman mukaisesti. Arviointisuunnitelma on esitetty Moodlessa.
Ilmoittautumisaika
12.01.2023 - 31.01.2023
Ajoitus
17.04.2023 - 31.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Tutkinto-ohjelma
- Digitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen
Opettaja
- Anu Kinnunen
- Milla Immonen
Opiskelijaryhmät
-
K72Y23KDigitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen, 2023
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa määrittää keskeiset sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa. Hän tunnistaa teknologiakehitykseen liittyvät eettiset ja kestävän kehityksen kysymykset ja osaa analysoida terveysteknologian eri osa-alueiden mahdollisuuksia, nykytilannetta ja tulevaisuutta. Opiskelija osaa ennakoida terveysteknologian kehitystä omalla asiantuntijuusalueellaan ja soveltaa kansallista ja kansainvälistä tietoa.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, ennakoiva kehittäminen, kestävä kehitys, eettisyys
Sisältö
- Digitalisaation ja teknologiaratkaisujen ulottuvuudet sosiaali- ja terveysalalla
- Digitaaliset palvelut eri toimintaympäristöissä: esimerkiksi etävastaanottotoiminta, kotisairaala, kotihoito –kotiin vietävät palvelut, turvapalvelu, digitaalinen terveyden edistäminen ja terveyden seuranta, digitalisaatio sairaalaympäristössä (mm. tulevaisuuden sairaala)
- Asiakkaan osallisuutta vahvistava digitalisaatio: esimerkiksi henkilökohtaiset terveysarkistot, itsemittaaminen
- Terveysteknologian eri ulottuvuudet: eHealth, mHealth, telelääketiede, laitteet, robotiikkasovellukset, oma -ja itsehoito, uudet mediateknologiat
- Teknologiakehittämisen eettiset lähtökohdat
- Kestävän kehityksen näkökulma
Aika ja paikka
21.4.2023 klo 9-15 Zoom
19.5.2023 klo 9-15 Zoom
29.5.2023 klo 14-16 Zoom
Kellonajat voivat tarkentua myöhemmin
Oppimateriaalit
Digitaalisiin ratkaisuihin ja teknologiaan liittyvä kansallinen ja kansainvälinen tutkimuskirjallisuus ja muut tietolähteet.
Opetusmenetelmät
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja läsnäolo välttämätön
Asiantuntijaluennot
Ryhmätyöskentely
Sähköiset tietokannat ja oppimisympäristöt
Oppimistehtävät
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa valitsemansa toimintaympäristön ratkaisujen perustaksi laaja-alaisesti
- tunnistaa ja analysoida keskeiset sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät sekä eettisyyden ja kestävän kehityksen näkökulman digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa
- osaa analysoida terveysteknologian eri osa-alueiden mahdollisuuksia, nykytilannetta ja tulevaisuutta omalla asiantuntijuusalueellaan
- pyrkii tutkimustiedon hyödyntämiseen digitaalisten palveluiden ja teknologiaratkaisuiden mahdollisuuksien ja vaikutusten tunnistamisessa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa valitsemansa toimintaympäristön ratkaisujen perustaksi ja työelämän asiantuntijuuttaan perustellusti kehittäen
- tunnistaa ja analysoi monipuolisesti sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät sekä eettisyyden ja kestävän kehityksen näkökulman digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa
- osaa analysoida terveysteknologian eri osa-alueiden mahdollisuuksia, nykytilannetta ja tulevaisuutta valitsemallaan toimialalla
-hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti digitaalisten palveluiden ja teknologiaratkaisuiden mahdollisuuksien ja vaikutusten tunnistamisessa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa valitsemansa toimintaympäristön ratkaisujen perustaksi ja työelämän toimintatapoja perustellusti kehittäen ja kriittisesti arvioiden
- tunnistaa ja analysoi kriittisen perustellusti ja johdonmukaisesti sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät sekä eettisyyden ja kestävän kehityksen näkökulman digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa
- osaa suunnitella ja analysoida terveysteknologian käyttöönottoa ja kehittämistä asiakaslähtöisesti tavoitteellisesti, taitavasti ja vastuullisesti eri näkökulmia ansiokkaasti huomioon ottaen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä kriittisesti ja laaja-alaisesti digitaalisten palveluiden ja teknologiaratkaisuiden mahdollisuuksien ja vaikutusten tunnistamisessa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi suoritetaan erillisen arviointisuunnitelman mukaisesti.
Arviointisuunnitelma on esitetty Moodlessa.