Digitaaliset palvelut ja teknologiaratkaisut eri toimintaympäristöissä (5 op)
Toteutuksen tunnus: YAMK127-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
10.04.2025 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Digitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen
Opettaja
- Elina Kerätär
- Maria Kasanen
Opiskelijaryhmät
-
K72Y25KDigitaalisten terveyspalvelujen ja terveyden edistämisen asiantuntija, kevät 2025
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa määrittää keskeiset sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa. Hän tunnistaa teknologiakehitykseen liittyvät eettiset ja kestävän kehityksen kysymykset ja osaa analysoida terveysteknologian eri osa-alueiden mahdollisuuksia, nykytilannetta ja tulevaisuutta. Opiskelija osaa ennakoida terveysteknologian kehitystä omalla asiantuntijuusalueellaan ja soveltaa kansallista ja kansainvälistä tietoa.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, ennakoiva kehittäminen, kestävä kehitys, eettisyys
Sisältö
- Digitalisaation ja teknologiaratkaisujen ulottuvuudet sosiaali- ja terveysalalla
- Digitaaliset palvelut eri toimintaympäristöissä: esimerkiksi etävastaanottotoiminta, kotisairaala, kotihoito –kotiin vietävät palvelut, turvapalvelu, digitaalinen terveyden edistäminen ja terveyden seuranta, digitalisaatio sairaalaympäristössä (mm. tulevaisuuden sairaala)
- Asiakkaan osallisuutta vahvistava digitalisaatio: esimerkiksi henkilökohtaiset terveysarkistot, itsemittaaminen
- Terveysteknologian eri ulottuvuudet: eHealth, mHealth, telelääketiede, laitteet, robotiikkasovellukset, oma -ja itsehoito, uudet mediateknologiat
- Teknologiakehittämisen eettiset lähtökohdat
- Kestävän kehityksen näkökulma
Aika ja paikka
YAMK127-3003 Digitaaliset palvelut ja teknologiaratkaisut eri toimintaympäristöissä
To 10.4. klo 9-14
To 15.5. klo 16-20
To 22.5. klo 16-20
Opetusmenetelmät
Orientoituminen opintojaksoon
Asiantuntijaluennot
Ryhmätyöskentelyn ohjaus ja keskustelut
Oppimistehtävien ohjaus
Arviointimenettelyjen ohjeistus
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa valitsemansa toimintaympäristön ratkaisujen perustaksi laaja-alaisesti
- tunnistaa ja analysoida keskeiset sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät sekä eettisyyden ja kestävän kehityksen näkökulman digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa
- osaa analysoida terveysteknologian eri osa-alueiden mahdollisuuksia, nykytilannetta ja tulevaisuutta omalla asiantuntijuusalueellaan
- pyrkii tutkimustiedon hyödyntämiseen digitaalisten palveluiden ja teknologiaratkaisuiden mahdollisuuksien ja vaikutusten tunnistamisessa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa valitsemansa toimintaympäristön ratkaisujen perustaksi ja työelämän asiantuntijuuttaan perustellusti kehittäen
- tunnistaa ja analysoi monipuolisesti sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät sekä eettisyyden ja kestävän kehityksen näkökulman digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa
- osaa analysoida terveysteknologian eri osa-alueiden mahdollisuuksia, nykytilannetta ja tulevaisuutta valitsemallaan toimialalla
-hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti digitaalisten palveluiden ja teknologiaratkaisuiden mahdollisuuksien ja vaikutusten tunnistamisessa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa valitsemansa toimintaympäristön ratkaisujen perustaksi ja työelämän toimintatapoja perustellusti kehittäen ja kriittisesti arvioiden
- tunnistaa ja analysoi kriittisen perustellusti ja johdonmukaisesti sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät sekä eettisyyden ja kestävän kehityksen näkökulman digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa
- osaa suunnitella ja analysoida terveysteknologian käyttöönottoa ja kehittämistä asiakaslähtöisesti tavoitteellisesti, taitavasti ja vastuullisesti eri näkökulmia ansiokkaasti huomioon ottaen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä kriittisesti ja laaja-alaisesti digitaalisten palveluiden ja teknologiaratkaisuiden mahdollisuuksien ja vaikutusten tunnistamisessa