Siirry suoraan sisältöön

Digitaaliset palvelut ja teknologiaratkaisut eri toimintaympäristöissäLaajuus (5 op)

Tunnus: YAMK127

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Marika Kunnari

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa määrittää keskeiset sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa. Hän tunnistaa teknologiakehitykseen liittyvät eettiset ja kestävän kehityksen kysymykset ja osaa analysoida terveysteknologian eri osa-alueiden mahdollisuuksia, nykytilannetta ja tulevaisuutta. Opiskelija osaa ennakoida terveysteknologian kehitystä omalla asiantuntijuusalueellaan ja soveltaa kansallista ja kansainvälistä tietoa.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, ennakoiva kehittäminen, kestävä kehitys, eettisyys

Sisältö

- Digitalisaation ja teknologiaratkaisujen ulottuvuudet sosiaali- ja terveysalalla
- Digitaaliset palvelut eri toimintaympäristöissä: esimerkiksi etävastaanottotoiminta, kotisairaala, kotihoito –kotiin vietävät palvelut, turvapalvelu, digitaalinen terveyden edistäminen ja terveyden seuranta, digitalisaatio sairaalaympäristössä (mm. tulevaisuuden sairaala)
- Asiakkaan osallisuutta vahvistava digitalisaatio: esimerkiksi henkilökohtaiset terveysarkistot, itsemittaaminen
- Terveysteknologian eri ulottuvuudet: eHealth, mHealth, telelääketiede, laitteet, robotiikkasovellukset, oma -ja itsehoito, uudet mediateknologiat
- Teknologiakehittämisen eettiset lähtökohdat
- Kestävän kehityksen näkökulma

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa valitsemansa toimintaympäristön ratkaisujen perustaksi laaja-alaisesti
- tunnistaa ja analysoida keskeiset sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät sekä eettisyyden ja kestävän kehityksen näkökulman digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa
- osaa analysoida terveysteknologian eri osa-alueiden mahdollisuuksia, nykytilannetta ja tulevaisuutta omalla asiantuntijuusalueellaan
- pyrkii tutkimustiedon hyödyntämiseen digitaalisten palveluiden ja teknologiaratkaisuiden mahdollisuuksien ja vaikutusten tunnistamisessa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa valitsemansa toimintaympäristön ratkaisujen perustaksi ja työelämän asiantuntijuuttaan perustellusti kehittäen
- tunnistaa ja analysoi monipuolisesti sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät sekä eettisyyden ja kestävän kehityksen näkökulman digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa
- osaa analysoida terveysteknologian eri osa-alueiden mahdollisuuksia, nykytilannetta ja tulevaisuutta valitsemallaan toimialalla
-hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti digitaalisten palveluiden ja teknologiaratkaisuiden mahdollisuuksien ja vaikutusten tunnistamisessa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa valitsemansa toimintaympäristön ratkaisujen perustaksi ja työelämän toimintatapoja perustellusti kehittäen ja kriittisesti arvioiden
- tunnistaa ja analysoi kriittisen perustellusti ja johdonmukaisesti sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät sekä eettisyyden ja kestävän kehityksen näkökulman digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa
- osaa suunnitella ja analysoida terveysteknologian käyttöönottoa ja kehittämistä asiakaslähtöisesti tavoitteellisesti, taitavasti ja vastuullisesti eri näkökulmia ansiokkaasti huomioon ottaen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä kriittisesti ja laaja-alaisesti digitaalisten palveluiden ja teknologiaratkaisuiden mahdollisuuksien ja vaikutusten tunnistamisessa

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

10.04.2025 - 31.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Digitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen
Opettaja
  • Elina Kerätär
  • Maria Kasanen
Opiskelijaryhmät
  • K72Y25K
    Digitaalisten terveyspalvelujen ja terveyden edistämisen asiantuntija, kevät 2025

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa määrittää keskeiset sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa. Hän tunnistaa teknologiakehitykseen liittyvät eettiset ja kestävän kehityksen kysymykset ja osaa analysoida terveysteknologian eri osa-alueiden mahdollisuuksia, nykytilannetta ja tulevaisuutta. Opiskelija osaa ennakoida terveysteknologian kehitystä omalla asiantuntijuusalueellaan ja soveltaa kansallista ja kansainvälistä tietoa.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, ennakoiva kehittäminen, kestävä kehitys, eettisyys

Sisältö

- Digitalisaation ja teknologiaratkaisujen ulottuvuudet sosiaali- ja terveysalalla
- Digitaaliset palvelut eri toimintaympäristöissä: esimerkiksi etävastaanottotoiminta, kotisairaala, kotihoito –kotiin vietävät palvelut, turvapalvelu, digitaalinen terveyden edistäminen ja terveyden seuranta, digitalisaatio sairaalaympäristössä (mm. tulevaisuuden sairaala)
- Asiakkaan osallisuutta vahvistava digitalisaatio: esimerkiksi henkilökohtaiset terveysarkistot, itsemittaaminen
- Terveysteknologian eri ulottuvuudet: eHealth, mHealth, telelääketiede, laitteet, robotiikkasovellukset, oma -ja itsehoito, uudet mediateknologiat
- Teknologiakehittämisen eettiset lähtökohdat
- Kestävän kehityksen näkökulma

Aika ja paikka

YAMK127-3003 Digitaaliset palvelut ja teknologiaratkaisut eri toimintaympäristöissä
To 10.4. klo 9-14
To 15.5. klo 16-20
To 22.5. klo 16-20

Opetusmenetelmät

Orientoituminen opintojaksoon
Asiantuntijaluennot
Ryhmätyöskentelyn ohjaus ja keskustelut
Oppimistehtävien ohjaus
Arviointimenettelyjen ohjeistus

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa valitsemansa toimintaympäristön ratkaisujen perustaksi laaja-alaisesti
- tunnistaa ja analysoida keskeiset sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät sekä eettisyyden ja kestävän kehityksen näkökulman digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa
- osaa analysoida terveysteknologian eri osa-alueiden mahdollisuuksia, nykytilannetta ja tulevaisuutta omalla asiantuntijuusalueellaan
- pyrkii tutkimustiedon hyödyntämiseen digitaalisten palveluiden ja teknologiaratkaisuiden mahdollisuuksien ja vaikutusten tunnistamisessa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa valitsemansa toimintaympäristön ratkaisujen perustaksi ja työelämän asiantuntijuuttaan perustellusti kehittäen
- tunnistaa ja analysoi monipuolisesti sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät sekä eettisyyden ja kestävän kehityksen näkökulman digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa
- osaa analysoida terveysteknologian eri osa-alueiden mahdollisuuksia, nykytilannetta ja tulevaisuutta valitsemallaan toimialalla
-hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti digitaalisten palveluiden ja teknologiaratkaisuiden mahdollisuuksien ja vaikutusten tunnistamisessa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa valitsemansa toimintaympäristön ratkaisujen perustaksi ja työelämän toimintatapoja perustellusti kehittäen ja kriittisesti arvioiden
- tunnistaa ja analysoi kriittisen perustellusti ja johdonmukaisesti sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät sekä eettisyyden ja kestävän kehityksen näkökulman digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa
- osaa suunnitella ja analysoida terveysteknologian käyttöönottoa ja kehittämistä asiakaslähtöisesti tavoitteellisesti, taitavasti ja vastuullisesti eri näkökulmia ansiokkaasti huomioon ottaen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä kriittisesti ja laaja-alaisesti digitaalisten palveluiden ja teknologiaratkaisuiden mahdollisuuksien ja vaikutusten tunnistamisessa

Ilmoittautumisaika

08.01.2024 - 21.01.2024

Ajoitus

19.04.2024 - 31.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Digitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen
Opettaja
  • Elina Kerätär
  • Milla Immonen
Opiskelijaryhmät
  • K72Y24K
    Digitaalisten terveyspalvelujen ja terveyden edistämisen asiantuntija, kevät 2024

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa määrittää keskeiset sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa. Hän tunnistaa teknologiakehitykseen liittyvät eettiset ja kestävän kehityksen kysymykset ja osaa analysoida terveysteknologian eri osa-alueiden mahdollisuuksia, nykytilannetta ja tulevaisuutta. Opiskelija osaa ennakoida terveysteknologian kehitystä omalla asiantuntijuusalueellaan ja soveltaa kansallista ja kansainvälistä tietoa.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, ennakoiva kehittäminen, kestävä kehitys, eettisyys

Sisältö

- Digitalisaation ja teknologiaratkaisujen ulottuvuudet sosiaali- ja terveysalalla
- Digitaaliset palvelut eri toimintaympäristöissä: esimerkiksi etävastaanottotoiminta, kotisairaala, kotihoito –kotiin vietävät palvelut, turvapalvelu, digitaalinen terveyden edistäminen ja terveyden seuranta, digitalisaatio sairaalaympäristössä (mm. tulevaisuuden sairaala)
- Asiakkaan osallisuutta vahvistava digitalisaatio: esimerkiksi henkilökohtaiset terveysarkistot, itsemittaaminen
- Terveysteknologian eri ulottuvuudet: eHealth, mHealth, telelääketiede, laitteet, robotiikkasovellukset, oma -ja itsehoito, uudet mediateknologiat
- Teknologiakehittämisen eettiset lähtökohdat
- Kestävän kehityksen näkökulma

Aika ja paikka

19.4.2024 klo 9-15 Zoom
21.5.2024 klo 9-16 Zoom
29.5.2024 klo 14-16 Zoom

Kellonajat voivat tarkentua myöhemmin.

Oppimateriaalit

Digitaalisiin ratkaisuihin ja teknologiaan liittyvä kansallinen ja kansainvälinen tutkimuskirjallisuus ja muut tietolähteet.

Opetusmenetelmät

Orientoituminen opintojaksoon (sisältää webropol-kyselyn)
Asiantuntijaluennot
Ryhmätyöskentelyn ohjaus ja keskustelut
Oppimistehtävien ohjaus
Arviointimenettelyjen ohjeistus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävät kytkeytyvät työelämään. Opintojaksolla mahd. alumni- tai muita työelämän asiantuntijavierailuja.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa valitsemansa toimintaympäristön ratkaisujen perustaksi laaja-alaisesti
- tunnistaa ja analysoida keskeiset sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät sekä eettisyyden ja kestävän kehityksen näkökulman digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa
- osaa analysoida terveysteknologian eri osa-alueiden mahdollisuuksia, nykytilannetta ja tulevaisuutta omalla asiantuntijuusalueellaan
- pyrkii tutkimustiedon hyödyntämiseen digitaalisten palveluiden ja teknologiaratkaisuiden mahdollisuuksien ja vaikutusten tunnistamisessa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa valitsemansa toimintaympäristön ratkaisujen perustaksi ja työelämän asiantuntijuuttaan perustellusti kehittäen
- tunnistaa ja analysoi monipuolisesti sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät sekä eettisyyden ja kestävän kehityksen näkökulman digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa
- osaa analysoida terveysteknologian eri osa-alueiden mahdollisuuksia, nykytilannetta ja tulevaisuutta valitsemallaan toimialalla
-hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti digitaalisten palveluiden ja teknologiaratkaisuiden mahdollisuuksien ja vaikutusten tunnistamisessa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa valitsemansa toimintaympäristön ratkaisujen perustaksi ja työelämän toimintatapoja perustellusti kehittäen ja kriittisesti arvioiden
- tunnistaa ja analysoi kriittisen perustellusti ja johdonmukaisesti sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät sekä eettisyyden ja kestävän kehityksen näkökulman digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa
- osaa suunnitella ja analysoida terveysteknologian käyttöönottoa ja kehittämistä asiakaslähtöisesti tavoitteellisesti, taitavasti ja vastuullisesti eri näkökulmia ansiokkaasti huomioon ottaen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä kriittisesti ja laaja-alaisesti digitaalisten palveluiden ja teknologiaratkaisuiden mahdollisuuksien ja vaikutusten tunnistamisessa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi suoritetaan erillisen arviointisuunnitelman mukaisesti. Arviointisuunnitelma on esitetty Moodlessa.

Ilmoittautumisaika

12.01.2023 - 31.01.2023

Ajoitus

17.04.2023 - 31.05.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Tutkinto-ohjelma
  • Digitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen
Opettaja
  • Anu Kinnunen
  • Milla Immonen
Opiskelijaryhmät
  • K72Y23K
    Digitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen, 2023

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa määrittää keskeiset sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa. Hän tunnistaa teknologiakehitykseen liittyvät eettiset ja kestävän kehityksen kysymykset ja osaa analysoida terveysteknologian eri osa-alueiden mahdollisuuksia, nykytilannetta ja tulevaisuutta. Opiskelija osaa ennakoida terveysteknologian kehitystä omalla asiantuntijuusalueellaan ja soveltaa kansallista ja kansainvälistä tietoa.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, ennakoiva kehittäminen, kestävä kehitys, eettisyys

Sisältö

- Digitalisaation ja teknologiaratkaisujen ulottuvuudet sosiaali- ja terveysalalla
- Digitaaliset palvelut eri toimintaympäristöissä: esimerkiksi etävastaanottotoiminta, kotisairaala, kotihoito –kotiin vietävät palvelut, turvapalvelu, digitaalinen terveyden edistäminen ja terveyden seuranta, digitalisaatio sairaalaympäristössä (mm. tulevaisuuden sairaala)
- Asiakkaan osallisuutta vahvistava digitalisaatio: esimerkiksi henkilökohtaiset terveysarkistot, itsemittaaminen
- Terveysteknologian eri ulottuvuudet: eHealth, mHealth, telelääketiede, laitteet, robotiikkasovellukset, oma -ja itsehoito, uudet mediateknologiat
- Teknologiakehittämisen eettiset lähtökohdat
- Kestävän kehityksen näkökulma

Aika ja paikka

21.4.2023 klo 9-15 Zoom
19.5.2023 klo 9-15 Zoom
29.5.2023 klo 14-16 Zoom

Kellonajat voivat tarkentua myöhemmin

Oppimateriaalit

Digitaalisiin ratkaisuihin ja teknologiaan liittyvä kansallinen ja kansainvälinen tutkimuskirjallisuus ja muut tietolähteet.

Opetusmenetelmät

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja läsnäolo välttämätön
Asiantuntijaluennot
Ryhmätyöskentely
Sähköiset tietokannat ja oppimisympäristöt

Oppimistehtävät

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa valitsemansa toimintaympäristön ratkaisujen perustaksi laaja-alaisesti
- tunnistaa ja analysoida keskeiset sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät sekä eettisyyden ja kestävän kehityksen näkökulman digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa
- osaa analysoida terveysteknologian eri osa-alueiden mahdollisuuksia, nykytilannetta ja tulevaisuutta omalla asiantuntijuusalueellaan
- pyrkii tutkimustiedon hyödyntämiseen digitaalisten palveluiden ja teknologiaratkaisuiden mahdollisuuksien ja vaikutusten tunnistamisessa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa valitsemansa toimintaympäristön ratkaisujen perustaksi ja työelämän asiantuntijuuttaan perustellusti kehittäen
- tunnistaa ja analysoi monipuolisesti sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät sekä eettisyyden ja kestävän kehityksen näkökulman digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa
- osaa analysoida terveysteknologian eri osa-alueiden mahdollisuuksia, nykytilannetta ja tulevaisuutta valitsemallaan toimialalla
-hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti digitaalisten palveluiden ja teknologiaratkaisuiden mahdollisuuksien ja vaikutusten tunnistamisessa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- hankkii ja arvioi tutkimustietoa valitsemansa toimintaympäristön ratkaisujen perustaksi ja työelämän toimintatapoja perustellusti kehittäen ja kriittisesti arvioiden
- tunnistaa ja analysoi kriittisen perustellusti ja johdonmukaisesti sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät sekä eettisyyden ja kestävän kehityksen näkökulman digitaalisten palvelujen kehittämisessä ja luomisessa
- osaa suunnitella ja analysoida terveysteknologian käyttöönottoa ja kehittämistä asiakaslähtöisesti tavoitteellisesti, taitavasti ja vastuullisesti eri näkökulmia ansiokkaasti huomioon ottaen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä kriittisesti ja laaja-alaisesti digitaalisten palveluiden ja teknologiaratkaisuiden mahdollisuuksien ja vaikutusten tunnistamisessa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi suoritetaan erillisen arviointisuunnitelman mukaisesti.
Arviointisuunnitelma on esitetty Moodlessa.