Siirry suoraan sisältöön

Työhyvinvoinnin ja henkilöstövoimavarojen kehittäminenLaajuus (5 op)

Tunnus: YAMK228

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Marika Kunnari

Osaamistavoitteet

Opiskelija tietää työhyvinvoinnin eri osa-alueet. Hän osaa arvioida ja kehittää organisaation, työyhteisön ja omaa työhyvinvointia. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää henkilöstön osaamista tarvelähtöisesti ja henkilöstöstrategian mukaisesti työyhteisössä ja organisaatiossa. Hän osaa käyttää erilaisia henkilöstöjohtamisen menetelmiä ja työvälineitä. Opiskelija osaa kehittää ja johtaa monialaista osaamista ja yhteistyötä sote-palveluissa. Hänellä on osaamista kehittää ja johtaa sosiaali- ja terveydenhuollon monikulttuurisia työyhteisöjä, työryhmiä, verkostoja ja toimintaympäristöjä. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää sote-alan henkilöstön veto- ja pitovoimaan liittyviä tekijöitä ja toimenpiteitä. Hän osaa uudistaa ja kehittää etätyötä ja monipaikkaista työskentelyä sote-palveluissa ihmisten johtamisen viitekehyksessä kiinnittämällä erityistä huomiota järjestelmälliseen organisointiin, henkilöstön jaksamiseen ja hyvinvointiin sekä selkeään tiedottamiseen ja kaksisuuntaiseen viestintään.

Geneeriset kompetenssit: työelämässä toimiminen, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, oppimaan oppiminen
Koulutuskohtaiset kompetenssit: uudistava johtamisosaaminen

Sisältö

• Työhyvinvoinnin laaja-alainen osaaminen
• Työhyvinvoinnin kehittäminen yksilön, työyhteisön ja organisaation näkökulmasta
• Henkilöstöjohtamisen kehittäminen
• Monialaisen asiantuntijuuden johtaminen
• Monikulttuuristen työyhteisöjen johtaminen
• Henkilöstön veto- ja pitovoiman edistäminen
• Etä- ja monipaikkatyön johtaminen sote-palveluissa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- tunnistaa melko hyvin työhyvinvoinnin eri osa-alueet sekä erityisesti oman toimintaorganisaation, työyhteisön ja oman työhyvinvoinnin eri osa-alueet
- osaa arvioida ja edistää melko hyvin henkilöstön osaamista tarvelähtöisesti ja henkilöstöstrategian mukaisesti työyhteisössä ja organisaatiossa sekä osaa käyttää erilaisia henkilöstöjohtamisen menetelmiä ja työvälineitä
- tunnistaa melko hyvin monialaisen osaamisen ja yhteistyön merkityksen kehittämisen ja johtamisen näkökulmista sote-palveluissa sekä tiedostaa sosiaali- ja terveydenhuollon monikulttuuristen työyhteisöjen, työryhmien, verkostojen ja toimintaympäristöjen kehittämis- ja johtamishaasteet
- tiedostaa melko hyvin sote-alan henkilöstön veto- ja pitovoimaan liittyviä tekijöitä ja toimenpiteitä
- tunnistaa melko hyvin etätyön ja monipaikkaisen työskentelyn reunaehdot sote-palveluissa ihmisten johtamisen viitekehyksessä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- hallitsee hyvin työhyvinvoinnin eri osa-alueet sekä erityisesti oman toimintaorganisaation, työyhteisön ja oman työhyvinvoinnin eri osa-alueet
- huomioi hyvin henkilöstön osaamista tarvelähtöisesti ja henkilöstöstrategian mukaisesti työyhteisössä ja organisaatiossa sekä käyttää onnistuneesti erilaisia henkilöstöjohtamisen menetelmiä ja työvälineitä
- ottaa hyvin huomioon työssään monialaisen osaamisen ja yhteistyön merkityksen kehittämisen ja johtamisen näkökulmista sote-palveluissa sekä tiedostaa sosiaali- ja terveydenhuollon monikulttuuristen työyhteisöjen, työryhmien, verkostojen ja toimintaympäristöjen kehittämis- ja johtamishaasteet
- analysoi hyvin työssään sote-alan henkilöstön veto- ja pitovoimaan liittyviä tekijöitä ja toimenpiteitä
- analysoi työssään hyvin etätyön ja monipaikkaisen työskentelyn reunaehdot sote-palveluissa ihmisten johtamisen viitekehyksessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- kehittää innovatiivisesti työhyvinvoinnin eri osa-alueita erityisesti oman toimintaorganisaation, työyhteisön ja oman työhyvinvoinnin näkökulmista
- hyödyntää optimaalisesti henkilöstön osaamista tarvelähtöisesti ja henkilöstöstrategian mukaisesti työyhteisössä ja organisaatiossa sekä käyttää erilaisia henkilöstöjohtamisen menetelmiä ja työvälineitä
- kehittää ja johtaa innovatiivisesti hyödyntäen monialaista osaamista ja yhteistyötä sote-palveluissa sekä hallitsee sosiaali- ja terveydenhuollon monikulttuuristen työyhteisöjen, työryhmien, verkostojen ja toimintaympäristöjen kehittämisen ja johtamisen
- ennakoi ja visioi sote-alan henkilöstön veto- ja pitovoimaan liittyviä tekijöitä ja toimenpiteitä
- ennakoi ja visioi etätyön ja monipaikkaisen työskentelyn mahdollisuuksia sote-palveluissa ihmisten johtamisen viitekehyksessä

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

03.02.2025 - 31.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Opettaja
  • Virpi Piira
  • Jenni Konttila
Opiskelijaryhmät
  • R72YU24S
    Uudistuvien sosiaali- ja terveyspalveluiden johtamisen asiantuntija, syksy 2024

Tavoitteet

Opiskelija tietää työhyvinvoinnin eri osa-alueet. Hän osaa arvioida ja kehittää organisaation, työyhteisön ja omaa työhyvinvointia. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää henkilöstön osaamista tarvelähtöisesti ja henkilöstöstrategian mukaisesti työyhteisössä ja organisaatiossa. Hän osaa käyttää erilaisia henkilöstöjohtamisen menetelmiä ja työvälineitä. Opiskelija osaa kehittää ja johtaa monialaista osaamista ja yhteistyötä sote-palveluissa. Hänellä on osaamista kehittää ja johtaa sosiaali- ja terveydenhuollon monikulttuurisia työyhteisöjä, työryhmiä, verkostoja ja toimintaympäristöjä. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää sote-alan henkilöstön veto- ja pitovoimaan liittyviä tekijöitä ja toimenpiteitä. Hän osaa uudistaa ja kehittää etätyötä ja monipaikkaista työskentelyä sote-palveluissa ihmisten johtamisen viitekehyksessä kiinnittämällä erityistä huomiota järjestelmälliseen organisointiin, henkilöstön jaksamiseen ja hyvinvointiin sekä selkeään tiedottamiseen ja kaksisuuntaiseen viestintään.

Geneeriset kompetenssit: työelämässä toimiminen, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, oppimaan oppiminen
Koulutuskohtaiset kompetenssit: uudistava johtamisosaaminen

Sisältö

• Työhyvinvoinnin laaja-alainen osaaminen
• Työhyvinvoinnin kehittäminen yksilön, työyhteisön ja organisaation näkökulmasta
• Henkilöstöjohtamisen kehittäminen
• Monialaisen asiantuntijuuden johtaminen
• Monikulttuuristen työyhteisöjen johtaminen
• Henkilöstön veto- ja pitovoiman edistäminen
• Etä- ja monipaikkatyön johtaminen sote-palveluissa

Aika ja paikka

Kontaktiajankohdat Zoomissa:
3.2.2025 klo 13-17
11.3.2025 klo 13-17
25.3.2025 klo 16-18

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson Moodle-tilassa.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen ja yhteisöllinen työskentely.
Verkko-oppimisympäristöinä toimivat Moodle ja Zoom.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- tunnistaa melko hyvin työhyvinvoinnin eri osa-alueet sekä erityisesti oman toimintaorganisaation, työyhteisön ja oman työhyvinvoinnin eri osa-alueet
- osaa arvioida ja edistää melko hyvin henkilöstön osaamista tarvelähtöisesti ja henkilöstöstrategian mukaisesti työyhteisössä ja organisaatiossa sekä osaa käyttää erilaisia henkilöstöjohtamisen menetelmiä ja työvälineitä
- tunnistaa melko hyvin monialaisen osaamisen ja yhteistyön merkityksen kehittämisen ja johtamisen näkökulmista sote-palveluissa sekä tiedostaa sosiaali- ja terveydenhuollon monikulttuuristen työyhteisöjen, työryhmien, verkostojen ja toimintaympäristöjen kehittämis- ja johtamishaasteet
- tiedostaa melko hyvin sote-alan henkilöstön veto- ja pitovoimaan liittyviä tekijöitä ja toimenpiteitä
- tunnistaa melko hyvin etätyön ja monipaikkaisen työskentelyn reunaehdot sote-palveluissa ihmisten johtamisen viitekehyksessä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- hallitsee hyvin työhyvinvoinnin eri osa-alueet sekä erityisesti oman toimintaorganisaation, työyhteisön ja oman työhyvinvoinnin eri osa-alueet
- huomioi hyvin henkilöstön osaamista tarvelähtöisesti ja henkilöstöstrategian mukaisesti työyhteisössä ja organisaatiossa sekä käyttää onnistuneesti erilaisia henkilöstöjohtamisen menetelmiä ja työvälineitä
- ottaa hyvin huomioon työssään monialaisen osaamisen ja yhteistyön merkityksen kehittämisen ja johtamisen näkökulmista sote-palveluissa sekä tiedostaa sosiaali- ja terveydenhuollon monikulttuuristen työyhteisöjen, työryhmien, verkostojen ja toimintaympäristöjen kehittämis- ja johtamishaasteet
- analysoi hyvin työssään sote-alan henkilöstön veto- ja pitovoimaan liittyviä tekijöitä ja toimenpiteitä
- analysoi työssään hyvin etätyön ja monipaikkaisen työskentelyn reunaehdot sote-palveluissa ihmisten johtamisen viitekehyksessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- kehittää innovatiivisesti työhyvinvoinnin eri osa-alueita erityisesti oman toimintaorganisaation, työyhteisön ja oman työhyvinvoinnin näkökulmista
- hyödyntää optimaalisesti henkilöstön osaamista tarvelähtöisesti ja henkilöstöstrategian mukaisesti työyhteisössä ja organisaatiossa sekä käyttää erilaisia henkilöstöjohtamisen menetelmiä ja työvälineitä
- kehittää ja johtaa innovatiivisesti hyödyntäen monialaista osaamista ja yhteistyötä sote-palveluissa sekä hallitsee sosiaali- ja terveydenhuollon monikulttuuristen työyhteisöjen, työryhmien, verkostojen ja toimintaympäristöjen kehittämisen ja johtamisen
- ennakoi ja visioi sote-alan henkilöstön veto- ja pitovoimaan liittyviä tekijöitä ja toimenpiteitä
- ennakoi ja visioi etätyön ja monipaikkaisen työskentelyn mahdollisuuksia sote-palveluissa ihmisten johtamisen viitekehyksessä