Tekoälyn ja data-analytiikan mahdollisuudet terveys- ja hyvinvointialallaLaajuus (5 op)
Tunnus: YAMK161
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Marika Kunnari
Osaamistavoitteet
Opintojakso vahvistaa sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutuksen suorittaneiden osaamista siten, että opiskelija ymmärtää tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuuksia johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää ja huomioi tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja terveysalalla. Hän osaa analysoida kehittämiskohteita ja ratkaisuja, joissa tekoälyä ja data-analytiikkaa voidaan hyödyntää. Opiskelija kehittää toimintaa dataan perustuen valiten tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja osaa luoda datan hyödyntämistä sekä tekoälyä tukevaa toimintakulttuuria terveys- ja sosiaalialalla.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: eettisyys, ennakoiva kehittäminen, työelämässä toimiminen
Sisältö
- Keskeiset tekoälyyn ja data-analytiikkaan liittyvät käsitteet
- Tekoälyn käytännön sovellutukset hyvinvointi-ja terveyspalveluissa
- Tekoälyyn ja datan hyödyntämiseen liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja terveysalalla
- Datan hyödyntäminen kehittämisessä ja johtamisessa
- Datalähtöiset vaikuttavuuden arviointimenetelmät
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- ymmärtää keskeisimmät tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä sosiaali- ja hyvinvointialalla.
- ymmärtää ja huomioi keskeisimmät tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat omalla asiantuntijuusalueella.
- osaa analysoida ja valita oman asiantuntijuusalan kehittämiskohteita, kehittää toimintaa hyödyntämällä dataa ja tekoälyä omalla asiantuntijuusalueella sekä tukea omalla asiantuntijuusalueellaan sitä tukevaa toimintakulttuuria.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- ymmärtää laaja-alaisesti tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä sosiaali- ja hyvinvointialalla.
- ymmärtää ja huomioi tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat alallaan.
- osaa analyyttisesti valita alalleen tarkoituksenmukaisia kehittämiskohteita, kehittää alaansa tarkoituksenmukaisesti hyödyntämällä dataa ja tekoälyä sekä tukea alallaan sitä tukevaa toimintakulttuuria.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- ymmärtää laaja-alaisesti ja analyyttisesti tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä sosiaali- ja hyvinvointialalla.
- ymmärtää ja ottaa kaikessa toiminnassaan huomioon alansa tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat.
- osaa analyyttisesti valita innovatiivisia tulevaisuuteen suuntaavia kehittämiskohteita ja ratkaisuja, joissa tekoälyä ja data-analytiikkaa voidaan monipuolisesti hyödyntää sekä kehittää alaansa tarkoituksenmukaisesti hyödyntämällä monipuolisesti dataa ja tekoälyä sekä ylläpitää sitä tukevaa alan toimintakulttuuria.
Ilmoittautumisaika
11.03.2024 - 08.04.2024
Ajoitus
31.10.2024 - 15.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Opettaja
- Milla Immonen
- Erkki Mattila
Opiskelijaryhmät
-
YAMKPROFYAMK, profiloivat opinnot
Tavoitteet
Opintojakso vahvistaa sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutuksen suorittaneiden osaamista siten, että opiskelija ymmärtää tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuuksia johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää ja huomioi tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja terveysalalla. Hän osaa analysoida kehittämiskohteita ja ratkaisuja, joissa tekoälyä ja data-analytiikkaa voidaan hyödyntää. Opiskelija kehittää toimintaa dataan perustuen valiten tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja osaa luoda datan hyödyntämistä sekä tekoälyä tukevaa toimintakulttuuria terveys- ja sosiaalialalla.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: eettisyys, ennakoiva kehittäminen, työelämässä toimiminen
Sisältö
- Keskeiset tekoälyyn ja data-analytiikkaan liittyvät käsitteet
- Tekoälyn käytännön sovellutukset hyvinvointi-ja terveyspalveluissa
- Tekoälyyn ja datan hyödyntämiseen liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja terveysalalla
- Datan hyödyntäminen kehittämisessä ja johtamisessa
- Datalähtöiset vaikuttavuuden arviointimenetelmät
Aika ja paikka
31.10. klo 16.30-20.00, Zoom
28.11. klo 16.30-20.00, Zoom
Opetusmenetelmät
Ennakkotehtävä mahdollinen
Tutkiva oppiminen
Yksilö- ja ryhmätyöskentely.
Opetus tapahtuu verkko-oppimisympäristössä sisältäen opetustapahtumat, videotallenteet ja oppimisympäristöön tallennetun materiaalin sekä itsenäiset tehtävät.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- ymmärtää keskeisimmät tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä sosiaali- ja hyvinvointialalla.
- ymmärtää ja huomioi keskeisimmät tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat omalla asiantuntijuusalueella.
- osaa analysoida ja valita oman asiantuntijuusalan kehittämiskohteita, kehittää toimintaa hyödyntämällä dataa ja tekoälyä omalla asiantuntijuusalueella sekä tukea omalla asiantuntijuusalueellaan sitä tukevaa toimintakulttuuria.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- ymmärtää laaja-alaisesti tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä sosiaali- ja hyvinvointialalla.
- ymmärtää ja huomioi tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat alallaan.
- osaa analyyttisesti valita alalleen tarkoituksenmukaisia kehittämiskohteita, kehittää alaansa tarkoituksenmukaisesti hyödyntämällä dataa ja tekoälyä sekä tukea alallaan sitä tukevaa toimintakulttuuria.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- ymmärtää laaja-alaisesti ja analyyttisesti tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä sosiaali- ja hyvinvointialalla.
- ymmärtää ja ottaa kaikessa toiminnassaan huomioon alansa tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat.
- osaa analyyttisesti valita innovatiivisia tulevaisuuteen suuntaavia kehittämiskohteita ja ratkaisuja, joissa tekoälyä ja data-analytiikkaa voidaan monipuolisesti hyödyntää sekä kehittää alaansa tarkoituksenmukaisesti hyödyntämällä monipuolisesti dataa ja tekoälyä sekä ylläpitää sitä tukevaa alan toimintakulttuuria.
Ilmoittautumisaika
12.01.2023 - 31.01.2023
Ajoitus
10.04.2023 - 31.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 35
Opettaja
- Erkki Mattila
- Milla Immonen
Opiskelijaryhmät
-
YAMKPROFYAMK, profiloivat opinnot
Tavoitteet
Opintojakso vahvistaa sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutuksen suorittaneiden osaamista siten, että opiskelija ymmärtää tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuuksia johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää ja huomioi tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja terveysalalla. Hän osaa analysoida kehittämiskohteita ja ratkaisuja, joissa tekoälyä ja data-analytiikkaa voidaan hyödyntää. Opiskelija kehittää toimintaa dataan perustuen valiten tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja osaa luoda datan hyödyntämistä sekä tekoälyä tukevaa toimintakulttuuria terveys- ja sosiaalialalla.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: eettisyys, ennakoiva kehittäminen, työelämässä toimiminen
Sisältö
- Keskeiset tekoälyyn ja data-analytiikkaan liittyvät käsitteet
- Tekoälyn käytännön sovellutukset hyvinvointi-ja terveyspalveluissa
- Tekoälyyn ja datan hyödyntämiseen liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja terveysalalla
- Datan hyödyntäminen kehittämisessä ja johtamisessa
- Datalähtöiset vaikuttavuuden arviointimenetelmät
Aika ja paikka
17.4. klo 17-21 Zoom
22.5. klo 17-21 Zoom
Mahdolliset näistä poikkeavat vierailuluennot ilmoitetaan lähempänä erikseen.
Opetusmenetelmät
Ennakkotehtävä mahdollinen
Tutkiva oppiminen
Yksilö- ja ryhmätyöskentely.
Opetus tapahtuu verkko-oppimisympäristössä sisältäen opetustapahtumat, videotallenteet ja oppimisympäristöön tallennetun materiaalin sekä itsenäiset tehtävät.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- ymmärtää keskeisimmät tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä sosiaali- ja hyvinvointialalla.
- ymmärtää ja huomioi keskeisimmät tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat omalla asiantuntijuusalueella.
- osaa analysoida ja valita oman asiantuntijuusalan kehittämiskohteita, kehittää toimintaa hyödyntämällä dataa ja tekoälyä omalla asiantuntijuusalueella sekä tukea omalla asiantuntijuusalueellaan sitä tukevaa toimintakulttuuria.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- ymmärtää laaja-alaisesti tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä sosiaali- ja hyvinvointialalla.
- ymmärtää ja huomioi tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat alallaan.
- osaa analyyttisesti valita alalleen tarkoituksenmukaisia kehittämiskohteita, kehittää alaansa tarkoituksenmukaisesti hyödyntämällä dataa ja tekoälyä sekä tukea alallaan sitä tukevaa toimintakulttuuria.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- ymmärtää laaja-alaisesti ja analyyttisesti tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä sosiaali- ja hyvinvointialalla.
- ymmärtää ja ottaa kaikessa toiminnassaan huomioon alansa tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat.
- osaa analyyttisesti valita innovatiivisia tulevaisuuteen suuntaavia kehittämiskohteita ja ratkaisuja, joissa tekoälyä ja data-analytiikkaa voidaan monipuolisesti hyödyntää sekä kehittää alaansa tarkoituksenmukaisesti hyödyntämällä monipuolisesti dataa ja tekoälyä sekä ylläpitää sitä tukevaa alan toimintakulttuuria.