Tekoälyn ja data-analytiikan mahdollisuudet terveys- ja hyvinvointialalla (5op)
Toteutuksen tunnus: YAMK161-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 12.01.2023 - 31.01.2023
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 10.04.2023 - 31.05.2023
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Opintopistemäärä
 - 5 op
 
- Virtuaaliosuus
 - 5 op
 
- Toteutustapa
 - Etäopetus
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Paikat
 - 15 - 35
 
- Opettajat
 - Erkki Mattila
 - Milla Immonen
 
- Opintojakso
 - YAMK161
 
Arviointiasteikko
H-5
                    
Tavoitteet
Opintojakso vahvistaa sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutuksen suorittaneiden osaamista siten, että opiskelija ymmärtää tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuuksia johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää ja huomioi tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja terveysalalla. Hän osaa analysoida kehittämiskohteita ja ratkaisuja, joissa tekoälyä ja data-analytiikkaa voidaan hyödyntää. Opiskelija kehittää toimintaa dataan perustuen valiten tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja osaa luoda datan hyödyntämistä sekä tekoälyä tukevaa toimintakulttuuria terveys- ja sosiaalialalla.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: eettisyys, ennakoiva kehittäminen, työelämässä toimiminen
                    
Sisältö
- Keskeiset tekoälyyn ja data-analytiikkaan liittyvät käsitteet
- Tekoälyn käytännön sovellutukset hyvinvointi-ja terveyspalveluissa
- Tekoälyyn ja datan hyödyntämiseen liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja terveysalalla
- Datan hyödyntäminen kehittämisessä ja johtamisessa
- Datalähtöiset vaikuttavuuden arviointimenetelmät
                    
Aika ja paikka
17.4. klo 17-21 Zoom
22.5. klo 17-21 Zoom
Mahdolliset näistä poikkeavat vierailuluennot ilmoitetaan lähempänä erikseen.
                    
Opetusmenetelmät
Ennakkotehtävä mahdollinen 
Tutkiva oppiminen
Yksilö- ja ryhmätyöskentely.
Opetus tapahtuu verkko-oppimisympäristössä sisältäen opetustapahtumat, videotallenteet ja oppimisympäristöön tallennetun materiaalin sekä itsenäiset tehtävät.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- ymmärtää keskeisimmät tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä sosiaali- ja hyvinvointialalla. 
- ymmärtää ja huomioi keskeisimmät tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat omalla asiantuntijuusalueella.
- osaa analysoida ja valita oman asiantuntijuusalan kehittämiskohteita, kehittää toimintaa hyödyntämällä dataa ja tekoälyä omalla asiantuntijuusalueella sekä tukea omalla asiantuntijuusalueellaan sitä tukevaa toimintakulttuuria.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- ymmärtää laaja-alaisesti tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä sosiaali- ja hyvinvointialalla.
- ymmärtää ja huomioi tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat alallaan.
- osaa analyyttisesti valita alalleen tarkoituksenmukaisia kehittämiskohteita, kehittää alaansa tarkoituksenmukaisesti hyödyntämällä dataa ja tekoälyä sekä tukea alallaan sitä tukevaa toimintakulttuuria.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- ymmärtää laaja-alaisesti ja analyyttisesti tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä sosiaali- ja hyvinvointialalla.
- ymmärtää ja ottaa kaikessa toiminnassaan huomioon alansa tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat.
- osaa analyyttisesti valita innovatiivisia tulevaisuuteen suuntaavia kehittämiskohteita ja ratkaisuja, joissa tekoälyä ja data-analytiikkaa voidaan monipuolisesti hyödyntää sekä kehittää alaansa tarkoituksenmukaisesti hyödyntämällä monipuolisesti dataa ja tekoälyä sekä ylläpitää sitä tukevaa alan toimintakulttuuria.