Asiakas- ja käyttäjälähtöinen tuotteiden ja palveluiden kehittäminenLaajuus (5 op)
Tunnus: YAMK126
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Marika Kunnari
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa hyödyntää erityisesti digitaalisten terveys-/hyvinvointipalveluiden ja tuotteiden kehittämisessä asiakaslähtöisiä menetelmiä ja työkaluja erityisesti palvelumuotoilun ratkaisuin. Hän ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan keskeisen roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa. Opiskelija ymmärtää ja osaa huomioida kestävyyden, palveluiden saatavuuden ja tasavertaisuuden merkityksen palveluiden kehittämisessä. Hän soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä tulevaisuuden sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden kehittämisessä.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: työelämässä toimiminen, ennakoiva kehittäminen, etiikka
Sisältö
Opintojakso kohdentuu digitaalisiin terveyspalveluihin ja terveyden edistämiseen seuraavien sisältöjen osalta:
- Asiakas- ja käyttäjälähtöisten terveys- ja hyvinvointipalveluiden kehittäminen, innovaatioiden ja palvelumuotoilun prosessit, menetelmät ja työkalut
- Saavuttavuus ja tasavertaisuus palveluiden kehittämisessä
- Käyttäjäkeskeinen ja osallistava suunnittelu
- Käyttäjäkokemus ja käyttäjäkokemusten arviointimenetelmät
- Käyttäjälähtöinen tuotetestaus (sote)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- tunnistaa erityisesti digitaalisten terveyspalvelujen kehittämisen prosessin ja keskeisimmät menetelmät sekä saatavuuden ja tasavertaisuuden näkökulmat.
- tunnistaa asiakkaan roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa
- osaa valita tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- tunnistaa erityisesti digitaalisten terveyspalvelujen kehittämisen prosessin ja eri menetelmät laaja-alaisesti ja kriittisesti sekä saatavuuden ja tasavertaisuuden näkökulmat.
- arvioi ja perustelee asiakkaan roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa
- osaa valita ja soveltaa perustellen työyksikköön/organisaatioon tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- tunnistaa kriittisesti ja eri vaihtoehtoja vertaillen digitaalisten terveyspalvelujen kehittämisen prosessin ja eri menetelmät sekä saatavuuden ja tasavertaisuuden näkökulmat.
- analysoi asiakkaan roolia palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa kriittisesti perustellen
- osaa valita ja soveltaa työyksikköön/organisaatioon tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä ja valinnan perusteet on esitetty kriittisesti perustellen
Ilmoittautumisaika
11.03.2024 - 08.04.2024
Ajoitus
09.10.2024 - 05.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Digitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen
Opettaja
- Piritta Jalonen
- Eija Jumisko
Opiskelijaryhmät
-
K72Y24KDigitaalisten terveyspalvelujen ja terveyden edistämisen asiantuntija, kevät 2024
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa hyödyntää erityisesti digitaalisten terveys-/hyvinvointipalveluiden ja tuotteiden kehittämisessä asiakaslähtöisiä menetelmiä ja työkaluja erityisesti palvelumuotoilun ratkaisuin. Hän ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan keskeisen roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa. Opiskelija ymmärtää ja osaa huomioida kestävyyden, palveluiden saatavuuden ja tasavertaisuuden merkityksen palveluiden kehittämisessä. Hän soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä tulevaisuuden sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden kehittämisessä.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: työelämässä toimiminen, ennakoiva kehittäminen, etiikka
Sisältö
Opintojakso kohdentuu digitaalisiin terveyspalveluihin ja terveyden edistämiseen seuraavien sisältöjen osalta:
- Asiakas- ja käyttäjälähtöisten terveys- ja hyvinvointipalveluiden kehittäminen, innovaatioiden ja palvelumuotoilun prosessit, menetelmät ja työkalut
- Saavuttavuus ja tasavertaisuus palveluiden kehittämisessä
- Käyttäjäkeskeinen ja osallistava suunnittelu
- Käyttäjäkokemus ja käyttäjäkokemusten arviointimenetelmät
- Käyttäjälähtöinen tuotetestaus (sote)
Aika ja paikka
11.10 klo. 9 -15.00, Yhteinen orientaatio opintojakson keskeiseen tietoperustaan, Zoomissa.
7.11 klo. 8.30-15.30, Ym. jatkuu, toteutuu osin yhteistyössä muiden korkeakoulujen kanssa, Zoomissa. Osallistuminen vahvasti suositeltavaa oman oppimisen kannalta.
29.11 klo. 8.30-15.30, opintojakson oppimistehtävän esitys ja kollegoiden töiden kommentointi. Osallistuminen on välttämätöntä, koska päivän sisältö on osa opintojakson kokonaisarviointia.
Opetusmenetelmät
Asiantuntijaluennot ja oppimistehtävien tekemisen ohjaus.
Itsenäisen ja ryhmissä tapahtuvan opiskelun ohjaus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan tarvittaessa opintojakson vastuuopettajan kanssa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- tunnistaa erityisesti digitaalisten terveyspalvelujen kehittämisen prosessin ja keskeisimmät menetelmät sekä saatavuuden ja tasavertaisuuden näkökulmat.
- tunnistaa asiakkaan roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa
- osaa valita tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- tunnistaa erityisesti digitaalisten terveyspalvelujen kehittämisen prosessin ja eri menetelmät laaja-alaisesti ja kriittisesti sekä saatavuuden ja tasavertaisuuden näkökulmat.
- arvioi ja perustelee asiakkaan roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa
- osaa valita ja soveltaa perustellen työyksikköön/organisaatioon tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- tunnistaa kriittisesti ja eri vaihtoehtoja vertaillen digitaalisten terveyspalvelujen kehittämisen prosessin ja eri menetelmät sekä saatavuuden ja tasavertaisuuden näkökulmat.
- analysoi asiakkaan roolia palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa kriittisesti perustellen
- osaa valita ja soveltaa työyksikköön/organisaatioon tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä ja valinnan perusteet on esitetty kriittisesti perustellen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi suoritetaan opintojakson Moodlessa olevan arviointisuunnitelman mukaisesti. Arviointisuunnitelma perustuu opintojakson arviointikriteereihin. Arviointisuunnitelma käydään opiskelijoiden kanssa lävitse opintojakson alussa.
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 09.04.2023
Ajoitus
01.10.2023 - 31.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Tutkinto-ohjelma
- Digitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen
Opettaja
- Piritta Jalonen
- Eija Jumisko
Opiskelijaryhmät
-
K72Y23KDigitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen, 2023
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa hyödyntää erityisesti digitaalisten terveys-/hyvinvointipalveluiden ja tuotteiden kehittämisessä asiakaslähtöisiä menetelmiä ja työkaluja erityisesti palvelumuotoilun ratkaisuin. Hän ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan keskeisen roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa. Opiskelija ymmärtää ja osaa huomioida kestävyyden, palveluiden saatavuuden ja tasavertaisuuden merkityksen palveluiden kehittämisessä. Hän soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä tulevaisuuden sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden kehittämisessä.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: työelämässä toimiminen, ennakoiva kehittäminen, etiikka
Sisältö
Opintojakso kohdentuu digitaalisiin terveyspalveluihin ja terveyden edistämiseen seuraavien sisältöjen osalta:
- Asiakas- ja käyttäjälähtöisten terveys- ja hyvinvointipalveluiden kehittäminen, innovaatioiden ja palvelumuotoilun prosessit, menetelmät ja työkalut
- Saavuttavuus ja tasavertaisuus palveluiden kehittämisessä
- Käyttäjäkeskeinen ja osallistava suunnittelu
- Käyttäjäkokemus ja käyttäjäkokemusten arviointimenetelmät
- Käyttäjälähtöinen tuotetestaus (sote)
Aika ja paikka
10.11.2023 klo 8.30-15.30 zoom
14.12.2023 klo 8.30-15.30 zoom
Oppimateriaalit
Asiakas- ja käyttäjälähtöinen tuotteiden ja palveluiden kehittäminen liittyvä kirjallisuus
Moodlessa ilmoitettu materiaali.
Opetusmenetelmät
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja läsnäolo välttämätön
Asiantuntijaluennot
Ryhmätyöskentely
Sähköiset tietokannat ja oppimisympäristöt
Ennakkotehtävä
Oppimistehtävät
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- tunnistaa erityisesti digitaalisten terveyspalvelujen kehittämisen prosessin ja keskeisimmät menetelmät sekä saatavuuden ja tasavertaisuuden näkökulmat.
- tunnistaa asiakkaan roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa
- osaa valita tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- tunnistaa erityisesti digitaalisten terveyspalvelujen kehittämisen prosessin ja eri menetelmät laaja-alaisesti ja kriittisesti sekä saatavuuden ja tasavertaisuuden näkökulmat.
- arvioi ja perustelee asiakkaan roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa
- osaa valita ja soveltaa perustellen työyksikköön/organisaatioon tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- tunnistaa kriittisesti ja eri vaihtoehtoja vertaillen digitaalisten terveyspalvelujen kehittämisen prosessin ja eri menetelmät sekä saatavuuden ja tasavertaisuuden näkökulmat.
- analysoi asiakkaan roolia palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa kriittisesti perustellen
- osaa valita ja soveltaa työyksikköön/organisaatioon tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä ja valinnan perusteet on esitetty kriittisesti perustellen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi suoritetaan erillisen arviointisuunnitelman mukaisesti.
Arviointisuunnitelma on esitetty Moodlessa.