Siirry suoraan sisältöön

Asiakas- ja käyttäjälähtöinen tuotteiden ja palveluiden kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: YAMK126-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.03.2024 - 08.04.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.10.2024 - 05.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Digitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen
Opettajat
Piritta Jalonen
Eija Jumisko
Ryhmät
K72Y24K
Digitaalisten terveyspalvelujen ja terveyden edistämisen asiantuntija, kevät 2024
Opintojakso
YAMK126

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa hyödyntää erityisesti digitaalisten terveys-/hyvinvointipalveluiden ja tuotteiden kehittämisessä asiakaslähtöisiä menetelmiä ja työkaluja erityisesti palvelumuotoilun ratkaisuin. Hän ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan keskeisen roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa. Opiskelija ymmärtää ja osaa huomioida kestävyyden, palveluiden saatavuuden ja tasavertaisuuden merkityksen palveluiden kehittämisessä. Hän soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä tulevaisuuden sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden kehittämisessä.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: työelämässä toimiminen, ennakoiva kehittäminen, etiikka

Sisältö

Opintojakso kohdentuu digitaalisiin terveyspalveluihin ja terveyden edistämiseen seuraavien sisältöjen osalta:
- Asiakas- ja käyttäjälähtöisten terveys- ja hyvinvointipalveluiden kehittäminen, innovaatioiden ja palvelumuotoilun prosessit, menetelmät ja työkalut
- Saavuttavuus ja tasavertaisuus palveluiden kehittämisessä
- Käyttäjäkeskeinen ja osallistava suunnittelu
- Käyttäjäkokemus ja käyttäjäkokemusten arviointimenetelmät
- Käyttäjälähtöinen tuotetestaus (sote)

Aika ja paikka

11.10 klo. 9 -15.00, Yhteinen orientaatio opintojakson keskeiseen tietoperustaan, Zoomissa.
7.11 klo. 8.30-15.30, Ym. jatkuu, toteutuu osin yhteistyössä muiden korkeakoulujen kanssa, Zoomissa. Osallistuminen vahvasti suositeltavaa oman oppimisen kannalta.
29.11 klo. 8.30-15.30, opintojakson oppimistehtävän esitys ja kollegoiden töiden kommentointi. Osallistuminen on välttämätöntä, koska päivän sisältö on osa opintojakson kokonaisarviointia.

Opetusmenetelmät

Asiantuntijaluennot ja oppimistehtävien tekemisen ohjaus.
Itsenäisen ja ryhmissä tapahtuvan opiskelun ohjaus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan tarvittaessa opintojakson vastuuopettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kts. aika- ja paikkatiedosta lähipäivätiedot.

Opintojakson opintopistemäärä 5 op = 135 tuntia opiskelua.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- tunnistaa erityisesti digitaalisten terveyspalvelujen kehittämisen prosessin ja keskeisimmät menetelmät sekä saatavuuden ja tasavertaisuuden näkökulmat.
- tunnistaa asiakkaan roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa
- osaa valita tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- tunnistaa erityisesti digitaalisten terveyspalvelujen kehittämisen prosessin ja eri menetelmät laaja-alaisesti ja kriittisesti sekä saatavuuden ja tasavertaisuuden näkökulmat.
- arvioi ja perustelee asiakkaan roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa
- osaa valita ja soveltaa perustellen työyksikköön/organisaatioon tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- tunnistaa kriittisesti ja eri vaihtoehtoja vertaillen digitaalisten terveyspalvelujen kehittämisen prosessin ja eri menetelmät sekä saatavuuden ja tasavertaisuuden näkökulmat.
- analysoi asiakkaan roolia palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa kriittisesti perustellen
- osaa valita ja soveltaa työyksikköön/organisaatioon tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä ja valinnan perusteet on esitetty kriittisesti perustellen

Siirry alkuun