Skip to main content

Customer-Oriented and User-Centered Product and Service Development (5 cr)

Code: YAMK126-3002

General information


Enrollment
11.03.2024 - 08.04.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
09.10.2024 - 05.12.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
RDI portion
3 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Master's Degree Programmes
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Digital Health Services and Health Promotion
Teachers
Piritta Jalonen
Eija Jumisko
Groups
K72Y24K
Master of Digital Health Services and Health Promotion, Spring 2024
Course
YAMK126

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa hyödyntää erityisesti digitaalisten terveys-/hyvinvointipalveluiden ja tuotteiden kehittämisessä asiakaslähtöisiä menetelmiä ja työkaluja erityisesti palvelumuotoilun ratkaisuin. Hän ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan keskeisen roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa. Opiskelija ymmärtää ja osaa huomioida kestävyyden, palveluiden saatavuuden ja tasavertaisuuden merkityksen palveluiden kehittämisessä. Hän soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä tulevaisuuden sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden kehittämisessä.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: työelämässä toimiminen, ennakoiva kehittäminen, etiikka

Content

Opintojakso kohdentuu digitaalisiin terveyspalveluihin ja terveyden edistämiseen seuraavien sisältöjen osalta:
- Asiakas- ja käyttäjälähtöisten terveys- ja hyvinvointipalveluiden kehittäminen, innovaatioiden ja palvelumuotoilun prosessit, menetelmät ja työkalut
- Saavuttavuus ja tasavertaisuus palveluiden kehittämisessä
- Käyttäjäkeskeinen ja osallistava suunnittelu
- Käyttäjäkokemus ja käyttäjäkokemusten arviointimenetelmät
- Käyttäjälähtöinen tuotetestaus (sote)

Location and time

11.10 klo. 9 -15.00, Yhteinen orientaatio opintojakson keskeiseen tietoperustaan, Zoomissa.
7.11 klo. 8.30-15.30, Ym. jatkuu, toteutuu osin yhteistyössä muiden korkeakoulujen kanssa, Zoomissa. Osallistuminen vahvasti suositeltavaa oman oppimisen kannalta.
29.11 klo. 8.30-15.30, opintojakson oppimistehtävän esitys ja kollegoiden töiden kommentointi. Osallistuminen on välttämätöntä, koska päivän sisältö on osa opintojakson kokonaisarviointia.

Teaching methods

Asiantuntijaluennot ja oppimistehtävien tekemisen ohjaus.
Itsenäisen ja ryhmissä tapahtuvan opiskelun ohjaus.

Completion alternatives

Sovitaan tarvittaessa opintojakson vastuuopettajan kanssa.

Student workload

Kts. aika- ja paikkatiedosta lähipäivätiedot.

Opintojakson opintopistemäärä 5 op = 135 tuntia opiskelua.

Assessment criteria, satisfactory (1)

1-2: Opiskelija
- tunnistaa erityisesti digitaalisten terveyspalvelujen kehittämisen prosessin ja keskeisimmät menetelmät sekä saatavuuden ja tasavertaisuuden näkökulmat.
- tunnistaa asiakkaan roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa
- osaa valita tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä

Assessment criteria, good (3)

3-4: Opiskelija
- tunnistaa erityisesti digitaalisten terveyspalvelujen kehittämisen prosessin ja eri menetelmät laaja-alaisesti ja kriittisesti sekä saatavuuden ja tasavertaisuuden näkökulmat.
- arvioi ja perustelee asiakkaan roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa
- osaa valita ja soveltaa perustellen työyksikköön/organisaatioon tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä

Assessment criteria, excellent (5)

5: Opiskelija
- tunnistaa kriittisesti ja eri vaihtoehtoja vertaillen digitaalisten terveyspalvelujen kehittämisen prosessin ja eri menetelmät sekä saatavuuden ja tasavertaisuuden näkökulmat.
- analysoi asiakkaan roolia palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa kriittisesti perustellen
- osaa valita ja soveltaa työyksikköön/organisaatioon tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä ja valinnan perusteet on esitetty kriittisesti perustellen

Go back to top of page