Customer-Oriented and User-Centered Product and Service Development (5 cr)
Code: YAMK126-3002
General information
- Enrollment
-
11.03.2024 - 08.04.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
09.10.2024 - 05.12.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Master's Degree Programmes
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Digital Health Services and Health Promotion
- Teachers
- Piritta Jalonen
- Eija Jumisko
- Groups
-
K72Y24KMaster of Digital Health Services and Health Promotion, Spring 2024
- Course
- YAMK126
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa hyödyntää erityisesti digitaalisten terveys-/hyvinvointipalveluiden ja tuotteiden kehittämisessä asiakaslähtöisiä menetelmiä ja työkaluja erityisesti palvelumuotoilun ratkaisuin. Hän ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan keskeisen roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa. Opiskelija ymmärtää ja osaa huomioida kestävyyden, palveluiden saatavuuden ja tasavertaisuuden merkityksen palveluiden kehittämisessä. Hän soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä tulevaisuuden sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden kehittämisessä.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: työelämässä toimiminen, ennakoiva kehittäminen, etiikka
Content
Opintojakso kohdentuu digitaalisiin terveyspalveluihin ja terveyden edistämiseen seuraavien sisältöjen osalta:
- Asiakas- ja käyttäjälähtöisten terveys- ja hyvinvointipalveluiden kehittäminen, innovaatioiden ja palvelumuotoilun prosessit, menetelmät ja työkalut
- Saavuttavuus ja tasavertaisuus palveluiden kehittämisessä
- Käyttäjäkeskeinen ja osallistava suunnittelu
- Käyttäjäkokemus ja käyttäjäkokemusten arviointimenetelmät
- Käyttäjälähtöinen tuotetestaus (sote)
Location and time
11.10 klo. 9 -15.00, Yhteinen orientaatio opintojakson keskeiseen tietoperustaan, Zoomissa.
7.11 klo. 8.30-15.30, Ym. jatkuu, toteutuu osin yhteistyössä muiden korkeakoulujen kanssa, Zoomissa. Osallistuminen vahvasti suositeltavaa oman oppimisen kannalta.
29.11 klo. 8.30-15.30, opintojakson oppimistehtävän esitys ja kollegoiden töiden kommentointi. Osallistuminen on välttämätöntä, koska päivän sisältö on osa opintojakson kokonaisarviointia.
Teaching methods
Asiantuntijaluennot ja oppimistehtävien tekemisen ohjaus.
Itsenäisen ja ryhmissä tapahtuvan opiskelun ohjaus.
Completion alternatives
Sovitaan tarvittaessa opintojakson vastuuopettajan kanssa.
Student workload
Kts. aika- ja paikkatiedosta lähipäivätiedot.
Opintojakson opintopistemäärä 5 op = 135 tuntia opiskelua.
Assessment criteria, satisfactory (1)
1-2: Opiskelija
- tunnistaa erityisesti digitaalisten terveyspalvelujen kehittämisen prosessin ja keskeisimmät menetelmät sekä saatavuuden ja tasavertaisuuden näkökulmat.
- tunnistaa asiakkaan roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa
- osaa valita tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä
Assessment criteria, good (3)
3-4: Opiskelija
- tunnistaa erityisesti digitaalisten terveyspalvelujen kehittämisen prosessin ja eri menetelmät laaja-alaisesti ja kriittisesti sekä saatavuuden ja tasavertaisuuden näkökulmat.
- arvioi ja perustelee asiakkaan roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa
- osaa valita ja soveltaa perustellen työyksikköön/organisaatioon tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä
Assessment criteria, excellent (5)
5: Opiskelija
- tunnistaa kriittisesti ja eri vaihtoehtoja vertaillen digitaalisten terveyspalvelujen kehittämisen prosessin ja eri menetelmät sekä saatavuuden ja tasavertaisuuden näkökulmat.
- analysoi asiakkaan roolia palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa kriittisesti perustellen
- osaa valita ja soveltaa työyksikköön/organisaatioon tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä ja valinnan perusteet on esitetty kriittisesti perustellen