Kehittämistyön vaikuttavuus ja tulosten hyödyntäminenLaajuus (5 op)
Tunnus: YAMK119
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Marika Kunnari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida tutkimus, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan vaikutuksia ja vaikuttavuutta työyhteisön, organisaation, verkoston sekä strategisen kehittämisen näkökulmasta. Hän osaa analysoida kehittämistoiminnan taustalla olevia monialaisia ja -muotoisia ilmiöitä ja kykenee tuottamaan niihin perusteltuja kehittämisehdotuksia ja -toimenpiteitä. Hän kykenee kehittämään monikulttuurisuutta ja kansainvälisyyttä huomioivia toimintatapoja sekä johtamaan yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa ennakoiden eettisiin ja kestävän kehityksen arvoihin perustuen.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: kestävä kehitys, kansainvälisyys- ja monikulttuurisuus, eettisyys.
Lisäksi painottuvat koulutuskohtaiset kompatenssit: ennakointi- ja kehittämisosaaminen, projektijohtaminen.
Sisältö
Keskeiset sisällöt:
• Kehittämistoiminnan strateginen asemointi ja johtaminen
• Osaamisen ja tulosten siirtäminen organisaation osaamiseksi ja käytännöiksi
• Verkostojen, kumppanuuksien ja asiakkuuksien ylläpito ja kehittäminen
• Vaikutusten ja vaikuttavuuden arviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- kuvaa kehittämistehtävässään esitettyihin sisältöihin ratkaisuja opintojaksolla kehittyvien keskeisten kompetenssien avulla.
- perustelee kuvailemiansa ratkaisuja ensisijaisesti käytännön näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- analysoi kehittämistehtävässään esitettyihin sisältöihin soveltuvia ratkaisuja opintojaksolla kehittyvien keskeisten kompetenssien avulla.
- osoittaa pyrkimystä uutta luovaan ajatteluun ja tiedon soveltamiseen omien kokemuksiensa kautta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- rakentaa kehittämistehtävässään esitettyihin sisältöihin luovia ratkaisuja opintojaksolla kehittyvien keskeisten kompetenssien avulla.
- käyttää näyttöön perustuvaa tietoa ja osoittaa kyvykkyyttä osallistua vakuuttavasti opiskeltavaa aihekokonaisuutta käsittelevään keskusteluun.
Ilmoittautumisaika
11.03.2024 - 08.04.2024
Ajoitus
02.10.2024 - 30.11.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Englanti
- Suomi
Paikat
0 - 45
Opettaja
- Anzelika Krastina
- Kristiina Jokelainen
- Milla Immonen
- Maarit Tihinen
Opiskelijaryhmät
-
R31YE24KEnnakoinnin ja kehittämisen asiantuntija, kevät 2024
Tavoitteet
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida tutkimus, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan vaikutuksia ja vaikuttavuutta työyhteisön, organisaation, verkoston sekä strategisen kehittämisen näkökulmasta. Hän osaa analysoida kehittämistoiminnan taustalla olevia monialaisia ja -muotoisia ilmiöitä ja kykenee tuottamaan niihin perusteltuja kehittämisehdotuksia ja -toimenpiteitä. Hän kykenee kehittämään monikulttuurisuutta ja kansainvälisyyttä huomioivia toimintatapoja sekä johtamaan yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa ennakoiden eettisiin ja kestävän kehityksen arvoihin perustuen.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: kestävä kehitys, kansainvälisyys- ja monikulttuurisuus, eettisyys.
Lisäksi painottuvat koulutuskohtaiset kompatenssit: ennakointi- ja kehittämisosaaminen, projektijohtaminen.
Sisältö
Keskeiset sisällöt:
• Kehittämistoiminnan strateginen asemointi ja johtaminen
• Osaamisen ja tulosten siirtäminen organisaation osaamiseksi ja käytännöiksi
• Verkostojen, kumppanuuksien ja asiakkuuksien ylläpito ja kehittäminen
• Vaikutusten ja vaikuttavuuden arviointi
Aika ja paikka
Virtuaalikontaktit:
Ke 2.10.2024 klo 14.00-17.30
To 10.10.2024 klo 14.00-16.00
Ma 21.10.2024 klo 16.30-19.00
To 7.11.2024 klo 17.00-21.00
Oppimateriaalit
Suositeltava kirjallisuus päivitetään/tarkistetaan opintojakson alussa, mm.:
Hyvän mitta -Opas yhteiskunnallisen vaikuttavuuden kehittämiseen, Saatavilla: https://www.hyvanmitta.fi/wp-content/uploads/2019/12/Hyva%CC%88n-Mitta-Ty%C3%B6kirja-final.pdf
Sitra: Vaikuttavuuden askelmerkit, Sitran selvityksiä 130. Saatavilla: https://www.sitra.fi/app/uploads/2018/03/vaikuttavuuden-askelmerkit.pdf
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Opintojaksoon kuuluu kontaktipäiviä alla olevan aikataulun mukaisesti.
Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopetuspedagogiikkaa suomen- ja englanninkielillä. Oppimistehtävät tehdään yksilö- tai ryhmätyönä ja ne on mahdollista suorittaa joko suomeksi tai englanniksi.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- kuvaa kehittämistehtävässään esitettyihin sisältöihin ratkaisuja opintojaksolla kehittyvien keskeisten kompetenssien avulla.
- perustelee kuvailemiansa ratkaisuja ensisijaisesti käytännön näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- analysoi kehittämistehtävässään esitettyihin sisältöihin soveltuvia ratkaisuja opintojaksolla kehittyvien keskeisten kompetenssien avulla.
- osoittaa pyrkimystä uutta luovaan ajatteluun ja tiedon soveltamiseen omien kokemuksiensa kautta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- rakentaa kehittämistehtävässään esitettyihin sisältöihin luovia ratkaisuja opintojaksolla kehittyvien keskeisten kompetenssien avulla.
- käyttää näyttöön perustuvaa tietoa ja osoittaa kyvykkyyttä osallistua vakuuttavasti opiskeltavaa aihekokonaisuutta käsittelevään keskusteluun.
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 09.04.2023
Ajoitus
01.10.2023 - 15.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Englanti
- Suomi
Paikat
0 - 35
Tutkinto-ohjelma
- Ennakoinnin ja kehittämisen asiantuntija
Opettaja
- Anzelika Krastina
- Maarit Tihinen
- Milla Immonen
Opiskelijaryhmät
-
R31YE23KEnnakoinnin ja kehittämisen asiantuntija, kevät 2023
Tavoitteet
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida tutkimus, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan vaikutuksia ja vaikuttavuutta työyhteisön, organisaation, verkoston sekä strategisen kehittämisen näkökulmasta. Hän osaa analysoida kehittämistoiminnan taustalla olevia monialaisia ja -muotoisia ilmiöitä ja kykenee tuottamaan niihin perusteltuja kehittämisehdotuksia ja -toimenpiteitä. Hän kykenee kehittämään monikulttuurisuutta ja kansainvälisyyttä huomioivia toimintatapoja sekä johtamaan yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa ennakoiden eettisiin ja kestävän kehityksen arvoihin perustuen.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: kestävä kehitys, kansainvälisyys- ja monikulttuurisuus, eettisyys.
Lisäksi painottuvat koulutuskohtaiset kompatenssit: ennakointi- ja kehittämisosaaminen, projektijohtaminen.
Sisältö
Keskeiset sisällöt:
• Kehittämistoiminnan strateginen asemointi ja johtaminen
• Osaamisen ja tulosten siirtäminen organisaation osaamiseksi ja käytännöiksi
• Verkostojen, kumppanuuksien ja asiakkuuksien ylläpito ja kehittäminen
• Vaikutusten ja vaikuttavuuden arviointi
Aika ja paikka
Virtuaalikontaktit:
Ti 3.10.2023 klo 17-21
To 12.10.2023 klo 17-19.30.
Pe 10.11.2023 klo 9-13 (seminaari)
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Opintojaksoon kuuluu kontaktipäiviä alla olevan aikataulun mukaisesti.
Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopetuspedagogiikkaa suomen- ja englanninkielillä. Oppimistehtävät tehdään yksilö- tai ryhmätyönä ja ne on mahdollista suorittaa joko suomeksi tai englanniksi.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- kuvaa kehittämistehtävässään esitettyihin sisältöihin ratkaisuja opintojaksolla kehittyvien keskeisten kompetenssien avulla.
- perustelee kuvailemiansa ratkaisuja ensisijaisesti käytännön näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- analysoi kehittämistehtävässään esitettyihin sisältöihin soveltuvia ratkaisuja opintojaksolla kehittyvien keskeisten kompetenssien avulla.
- osoittaa pyrkimystä uutta luovaan ajatteluun ja tiedon soveltamiseen omien kokemuksiensa kautta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- rakentaa kehittämistehtävässään esitettyihin sisältöihin luovia ratkaisuja opintojaksolla kehittyvien keskeisten kompetenssien avulla.
- käyttää näyttöön perustuvaa tietoa ja osoittaa kyvykkyyttä osallistua vakuuttavasti opiskeltavaa aihekokonaisuutta käsittelevään keskusteluun.
Ilmoittautumisaika
09.05.2022 - 05.08.2022
Ajoitus
13.12.2022 - 27.01.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Englanti
- Suomi
Paikat
0 - 25
Tutkinto-ohjelma
- Ennakoinnin ja kehittämisen asiantuntija
Opettaja
- Anzelika Krastina
- Maarit Tihinen
- Milla Immonen
Tavoitteet
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida tutkimus, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan vaikutuksia ja vaikuttavuutta työyhteisön, organisaation, verkoston sekä strategisen kehittämisen näkökulmasta. Hän osaa analysoida kehittämistoiminnan taustalla olevia monialaisia ja -muotoisia ilmiöitä ja kykenee tuottamaan niihin perusteltuja kehittämisehdotuksia ja -toimenpiteitä. Hän kykenee kehittämään monikulttuurisuutta ja kansainvälisyyttä huomioivia toimintatapoja sekä johtamaan yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa ennakoiden eettisiin ja kestävän kehityksen arvoihin perustuen.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: kestävä kehitys, kansainvälisyys- ja monikulttuurisuus, eettisyys.
Lisäksi painottuvat koulutuskohtaiset kompatenssit: ennakointi- ja kehittämisosaaminen, projektijohtaminen.
Sisältö
Keskeiset sisällöt:
• Kehittämistoiminnan strateginen asemointi ja johtaminen
• Osaamisen ja tulosten siirtäminen organisaation osaamiseksi ja käytännöiksi
• Verkostojen, kumppanuuksien ja asiakkuuksien ylläpito ja kehittäminen
• Vaikutusten ja vaikuttavuuden arviointi
Aika ja paikka
Kontaktiopetus Zoomin välityksellä:
13.12.2022 klo 16–20
27.1.2023 klo 9–16
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Opintojaksoon kuuluu kontaktipäiviä alla olevan aikataulun mukaisesti.
Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopetuspedagogiikkaa suomen- ja englanninkielillä. Oppimistehtävät tehdään yksilö- tai ryhmätyönä ja ne on mahdollista suorittaa joko suomeksi tai englanniksi.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutus on tarjonnassa vain avoimessa AMKissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- kuvaa kehittämistehtävässään esitettyihin sisältöihin ratkaisuja opintojaksolla kehittyvien keskeisten kompetenssien avulla.
- perustelee kuvailemiansa ratkaisuja ensisijaisesti käytännön näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- analysoi kehittämistehtävässään esitettyihin sisältöihin soveltuvia ratkaisuja opintojaksolla kehittyvien keskeisten kompetenssien avulla.
- osoittaa pyrkimystä uutta luovaan ajatteluun ja tiedon soveltamiseen omien kokemuksiensa kautta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- rakentaa kehittämistehtävässään esitettyihin sisältöihin luovia ratkaisuja opintojaksolla kehittyvien keskeisten kompetenssien avulla.
- käyttää näyttöön perustuvaa tietoa ja osoittaa kyvykkyyttä osallistua vakuuttavasti opiskeltavaa aihekokonaisuutta käsittelevään keskusteluun.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija kuvaa kehittämistehtävässään esitettyihin sisältöihin ratkaisuja opintojaksolla kehittyvien keskeisten kompetenssien avulla. Hän perustelee kuvailemiansa ratkaisuja ensisijaisesti käytännön näkökulmasta ja referoiden näyttöön perustuvaa tietoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija analysoi kehittämistehtävässään esitettyihin sisältöihin soveltuvia ratkaisuja opintojaksolla kehittyvien keskeisten kompetenssien avulla. Hän osoittaa pyrkimystä uutta luovaan ajatteluun ja tiedon soveltamiseen omien kokemuksiensa kautta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija rakentaa kehittämistehtävässään esitettyihin sisältöihin luovia ratkaisuja opintojaksolla kehittyvien keskeisten kompetenssien avulla. Hän käyttää näyttöön perustuvaa tietoa ja osoittaa kyvykkyyttä osallistua vakuuttavasti opiskeltavaa aihekokonaisuutta käsittelevään keskusteluun.