Sosiaalialan kehittämistyön vaikuttavuus digiyhteiskunnassaLaajuus (5 op)
Tunnus: YAMK198
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Marika Kunnari
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää arvioinnin merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä. Opiskelija hallitsee kansalais- ja aluelähtöisesti relevantteja arviointimenetelmiä ja suuntauksia. Opiskelija hallitsee vaikuttavuuden kvantitatiivisia arviointimenetelmiä digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä.
Opintojaksoon liittyvät kompetenssit: ennakoiva kehittäminen; työelämässä toimiminen
Sisältö
Kehittämisen vaikuttavuuden arviointi sosiaalialalla
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2:
Opiskelija
- Ymmärtää digiajan sosiaalialan ja hyvinvointipalveluiden kehittämistoiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset tiedot arvioinnista, arviointitutkimuksen eri suuntauksista ja arvioinnissa käytetystä tutkimusmenetelmistä
- Tiedostaa vaikuttavuuden arviointiin liittyvien metodologisten ratkaisujen merkityksen sosiaalialan kehittämistyössä
- Ymmärtää arvioinnin ja vaikuttavuuden merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä
- Tiedostaa vaikuttavuuden kvantitatiivisten arviointimenetelmien merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4:
Opiskelija
- Huomioi sosiaalialle digiajan hyvinvointipalveluiden kehittämistoiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset tiedot arvioinnista, arviointitutkimuksen eri suuntauksista ja arvioinnissa käytetystä tutkimusmenetelmistä
- Huomioi sosiaalialalle relevanttien, vaikuttavuuden arviointiin liittyvien metodologisten ratkaisujen merkityksen sosiaalialan kehittämistyössä
- Huomioi vaikuttavuuden merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä
- Hyödyntää vaikuttavuuden kvantitatiivisten arviointimenetelmien merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5:
Opiskelija
- Soveltaa ja kehittää onnistuneesti digiajan sosiaalialan työtään perustaen hyvinvointipalveluiden kehittämistoiminnan tarkoituksenmukaisiin arviointitutkimus-asetelmiin ja -metodologiaan
- Reflektoi ja kehittää toimintaympäristöään onnistuneesti huomioiden sosiaalialalle relevanttien, vaikuttavuuden arviointiin liittyvien metodologisten ratkaisujen merkityksen sosiaalialan kehittämistyössä
- Yhdistää ja hyödyntää onnistuneesti työssään innovatiivisesti vaikuttavuuden merkitystä digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä
- Arvioi onnistuneesti työssään vaikuttavuuden kvantitatiivisten arviointimenetelmien merkitystä digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 31.10.2023
Ajoitus
21.03.2024 - 21.04.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Tutkinto-ohjelma
- Digiajan sosiaalipalveluiden kehittämisen asiantuntija
Opettaja
- Leena Viinamäki
- YAMK 3 AMK
Opiskelijaryhmät
-
K71Y23SDigiajan sosiaalipalveluiden kehittämisen asiantuntija
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää arvioinnin merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä. Opiskelija hallitsee kansalais- ja aluelähtöisesti relevantteja arviointimenetelmiä ja suuntauksia. Opiskelija hallitsee vaikuttavuuden kvantitatiivisia arviointimenetelmiä digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä.
Opintojaksoon liittyvät kompetenssit: ennakoiva kehittäminen; työelämässä toimiminen
Sisältö
Kehittämisen vaikuttavuuden arviointi sosiaalialalla
Aika ja paikka
Opintokokonaisuus toteutuu virtuaalisesti Zoom-verkkoympäristössä
21.-22.3.2024 klo 8.30-16.00.
Oppimateriaalit
Luennoilla jaetaan relevanttia referenssikirjallisuus yms. opiskelumateriaalia.
Opetusmenetelmät
Teemaan orientoivia Zoom-luentoja, itsenäistä opiskelua.
Luennoille osallistuminen ja tehtävien suorittaminen annetun ohjeistuksen mukaisesti.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson integrointi oppimisprojektiin: Opiskelija hallitsee sosiaalialan ja hyvinvointipalveluiden kehittämistoiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset tiedot arvioinnista, arviointitutkimuksen eri suuntauksista ja arvioinnissa käytetystä tutkimusmenetelmistä. Opiskelija osaa tehdä tarkoituksenmukaisia arviointiin liittyviä metodologisia ratkaisuja ja soveltaa niitä kehittämishankkeessaan huomioiden digitalisoituvan hyvinvointipalvelujärjestelmän ja yhteiskunnan erityispiirteet.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2:
Opiskelija
- Ymmärtää digiajan sosiaalialan ja hyvinvointipalveluiden kehittämistoiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset tiedot arvioinnista, arviointitutkimuksen eri suuntauksista ja arvioinnissa käytetystä tutkimusmenetelmistä
- Tiedostaa vaikuttavuuden arviointiin liittyvien metodologisten ratkaisujen merkityksen sosiaalialan kehittämistyössä
- Ymmärtää arvioinnin ja vaikuttavuuden merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä
- Tiedostaa vaikuttavuuden kvantitatiivisten arviointimenetelmien merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4:
Opiskelija
- Huomioi sosiaalialle digiajan hyvinvointipalveluiden kehittämistoiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset tiedot arvioinnista, arviointitutkimuksen eri suuntauksista ja arvioinnissa käytetystä tutkimusmenetelmistä
- Huomioi sosiaalialalle relevanttien, vaikuttavuuden arviointiin liittyvien metodologisten ratkaisujen merkityksen sosiaalialan kehittämistyössä
- Huomioi vaikuttavuuden merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä
- Hyödyntää vaikuttavuuden kvantitatiivisten arviointimenetelmien merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5:
Opiskelija
- Soveltaa ja kehittää onnistuneesti digiajan sosiaalialan työtään perustaen hyvinvointipalveluiden kehittämistoiminnan tarkoituksenmukaisiin arviointitutkimus-asetelmiin ja -metodologiaan
- Reflektoi ja kehittää toimintaympäristöään onnistuneesti huomioiden sosiaalialalle relevanttien, vaikuttavuuden arviointiin liittyvien metodologisten ratkaisujen merkityksen sosiaalialan kehittämistyössä
- Yhdistää ja hyödyntää onnistuneesti työssään innovatiivisesti vaikuttavuuden merkitystä digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä
- Arvioi onnistuneesti työssään vaikuttavuuden kvantitatiivisten arviointimenetelmien merkitystä digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä T1
Opiskelija
ymmärtää digiajan sosiaalialan ja hyvinvointipalveluiden kehittämistoiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset tiedot arvioinnista, arviointitutkimuksen eri suuntauksista ja arvioinnissa käytetystä tutkimusmenetelmistä
tiedostaa vaikuttavuuden arviointiin liittyvien metodologisten ratkaisujen merkityksen sosiaalialan kehittämistyössä
ymmärtää arvioinnin ja vaikuttavuuden merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä
tiedostaa vaikuttavuuden kvantitatiivisten arviointimenetelmien merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä.
Tyydyttävä T2
Opiskelija
ymmärtää melko hyvin digiajan sosiaalialan ja hyvinvointipalveluiden kehittämistoiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset tiedon merkityksen arvioinnista, arviointitutkimuksen eri suuntauksista ja arvioinnissa käytetystä tutkimusmenetelmistä
tiedostaa melko hyvin sosiaalialalle relevanttien, vaikuttavuuden arviointiin liittyvien metodologisten ratkaisujen merkityksen sosiaalialan kehittämistyössä
ymmärtää melko hyvin vaikuttavuuden merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä
tiedostaa melko hyvin vaikuttavuuden kvantitatiivisten arviointimenetelmien merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä H3
Opiskelija
huomioi sosiaalialle digiajan hyvinvointipalveluiden kehittämistoiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset tiedot arvioinnista, arviointitutkimuksen eri suuntauksista ja arvioinnissa käytetystä tutkimusmenetelmistä
huomioi sosiaalialalle relevanttien, vaikuttavuuden arviointiin liittyvien metodologisten ratkaisujen merkityksen sosiaalialan kehittämistyössä
huomioi vaikuttavuuden merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä
hyödyntää vaikuttavuuden kvantitatiivisten arviointimenetelmien merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä.
Hyvä H3
Opiskelija
huomioi sosiaalialle digiajan hyvinvointipalveluiden kehittämistoiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset tiedot arvioinnista, arviointitutkimuksen eri suuntauksista ja arvioinnissa käytetystä tutkimusmenetelmistä
huomioi sosiaalialalle relevanttien, vaikuttavuuden arviointiin liittyvien metodologisten ratkaisujen merkityksen sosiaalialan kehittämistyössä
huomioi vaikuttavuuden merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä
hyödyntää vaikuttavuuden kvantitatiivisten arviointimenetelmien merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä K5
Opiskelija
soveltaa ja kehittää onnistuneesti digiajan sosiaalialan työtään perustaen hyvinvointipalveluiden kehittämistoiminnan tarkoituksenmukaisiin arviointitutkimus-asetelmiin ja -metodologiaan
reflektoi ja kehittää toimintaympäristöään onnistuneesti huomioiden sosiaalialalle relevanttien, vaikuttavuuden arviointiin liittyvien metodologisten ratkaisujen merkityksen sosiaalialan kehittämistyössä
yhdistää ja hyödyntää onnistuneesti työssään innovatiivisesti vaikuttavuuden merkitystä digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä
arvioi onnistuneesti työssään vaikuttavuuden kvantitatiivisten arviointimenetelmien merkitystä digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä.