Sosiaalialan kehittämistyön vaikuttavuus digiyhteiskunnassa (5 op)
Toteutuksen tunnus: YAMK198-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.10.2023 - 31.10.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
21.03.2024 - 21.04.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Ylempi AMK-koulutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Digiajan sosiaalipalveluiden kehittämisen asiantuntija
- Opettajat
- Leena Viinamäki
- YAMK 3 AMK
- Ryhmät
-
K71Y23SDigiajan sosiaalipalveluiden kehittämisen asiantuntija
- Opintojakso
- YAMK198
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää arvioinnin merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä. Opiskelija hallitsee kansalais- ja aluelähtöisesti relevantteja arviointimenetelmiä ja suuntauksia. Opiskelija hallitsee vaikuttavuuden kvantitatiivisia arviointimenetelmiä digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä.
Opintojaksoon liittyvät kompetenssit: ennakoiva kehittäminen; työelämässä toimiminen
Sisältö
Kehittämisen vaikuttavuuden arviointi sosiaalialalla
Aika ja paikka
Opintokokonaisuus toteutuu virtuaalisesti Zoom-verkkoympäristössä
21.-22.3.2024 klo 8.30-16.00.
Oppimateriaalit
Luennoilla jaetaan relevanttia referenssikirjallisuus yms. opiskelumateriaalia.
Opetusmenetelmät
Teemaan orientoivia Zoom-luentoja, itsenäistä opiskelua.
Luennoille osallistuminen ja tehtävien suorittaminen annetun ohjeistuksen mukaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2:
Opiskelija
- Ymmärtää digiajan sosiaalialan ja hyvinvointipalveluiden kehittämistoiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset tiedot arvioinnista, arviointitutkimuksen eri suuntauksista ja arvioinnissa käytetystä tutkimusmenetelmistä
- Tiedostaa vaikuttavuuden arviointiin liittyvien metodologisten ratkaisujen merkityksen sosiaalialan kehittämistyössä
- Ymmärtää arvioinnin ja vaikuttavuuden merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä
- Tiedostaa vaikuttavuuden kvantitatiivisten arviointimenetelmien merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4:
Opiskelija
- Huomioi sosiaalialle digiajan hyvinvointipalveluiden kehittämistoiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset tiedot arvioinnista, arviointitutkimuksen eri suuntauksista ja arvioinnissa käytetystä tutkimusmenetelmistä
- Huomioi sosiaalialalle relevanttien, vaikuttavuuden arviointiin liittyvien metodologisten ratkaisujen merkityksen sosiaalialan kehittämistyössä
- Huomioi vaikuttavuuden merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä
- Hyödyntää vaikuttavuuden kvantitatiivisten arviointimenetelmien merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5:
Opiskelija
- Soveltaa ja kehittää onnistuneesti digiajan sosiaalialan työtään perustaen hyvinvointipalveluiden kehittämistoiminnan tarkoituksenmukaisiin arviointitutkimus-asetelmiin ja -metodologiaan
- Reflektoi ja kehittää toimintaympäristöään onnistuneesti huomioiden sosiaalialalle relevanttien, vaikuttavuuden arviointiin liittyvien metodologisten ratkaisujen merkityksen sosiaalialan kehittämistyössä
- Yhdistää ja hyödyntää onnistuneesti työssään innovatiivisesti vaikuttavuuden merkitystä digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä
- Arvioi onnistuneesti työssään vaikuttavuuden kvantitatiivisten arviointimenetelmien merkitystä digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä.
Lisätiedot
Opintojakson integrointi oppimisprojektiin: Opiskelija hallitsee sosiaalialan ja hyvinvointipalveluiden kehittämistoiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset tiedot arvioinnista, arviointitutkimuksen eri suuntauksista ja arvioinnissa käytetystä tutkimusmenetelmistä. Opiskelija osaa tehdä tarkoituksenmukaisia arviointiin liittyviä metodologisia ratkaisuja ja soveltaa niitä kehittämishankkeessaan huomioiden digitalisoituvan hyvinvointipalvelujärjestelmän ja yhteiskunnan erityispiirteet.