Siirry suoraan sisältöön

Henkilöstön johtaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: 799Y9KOJ

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Sirkka Saranki-Rantakokko

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tarkastella ja kehittää esimiestyötä työyhteisössä sosiaalisen tuen ja hyvinvoinnin edistämisen näkökulman huomioon ottaen. Hän osaa henkilöstöjohtamisen perusteet ja menetelmät. Opiskelija osaa käyttää erilaisia esimiestyön menetelmiä ja työvälineitä työyhteisön kehittämiseen. Opiskelija tuntee ja osaa arvioida työhyvinvointia määrittäviä tekijöitä yksilön, työyhteisön ja organisaation näkökulmasta.

Sisältö

- henkilöstön johtaminen
- esimiestyön menetelmät
- työhyvinvoinnin edistäminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa esimiestyöhön liittyvää tietoa laaja-alaisesti työelämän asian-tuntijuuttaan kehittäen
- hyödyntää tietolähteitä monipuolisesti
- kehittää esimiestyötä ja työyhteisön hyvinvointia vastuullisesti, eettisesti ja kestävän ke-hityksen periaattein
- osallistaa asiantuntijana ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiak-kaiden kanssa
- viestii sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstöjohtamiseen liittyvissä kysymyksissä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa kriittisesti ja laaja-alaisesti esimiestyöhön liittyvää tietoa sekä ke-hittää työelämän asiantuntijuutta perustellusti
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti ja perustellusti
- kehittää esimiestyötä ja työyhteisön hyvinvointia vastuullisesti ja eettisesti eri näkökulmat huomioon ottaen ja kestävän kehityksen periaattein
- osallistaa asiantuntijuutta yhdistäen ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilös-tön ja asiakkaiden kanssa
- viestii selkeästi ja perustellusti sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstöjohtamiseen liitty-vissä kysymyksissä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa esimiestyöhön liittyvää tietoa kriittisesti perustellen ja johdonmu-kaisesti sekä työelämän toimintatapoja kehittäen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä kriittisesti ja laaja-alaisesti
- kehittää esimiestyötä ja työyhteisön hyvinvointia tavoitteellisesti, itsenäisesti, vastuullisesti ja eettisesti eri näkökulmia ansiokkaasti huomioon ottaen ja kestävän kehityksen periaat-tein
- osallistaa luovasti ja innovatiivisesti ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiakkaiden kanssa
- viestii selkeästi ja taitavan analyyttisesti sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstönjohtami-seen liittyvissä kysymyksissä

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 09.04.2023

Ajoitus

14.09.2023 - 24.11.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus​ R

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Opettaja
  • Sirkka Saranki-Rantakokko
  • Tuulikki Keskitalo
Opiskelijaryhmät
  • R72Y22S
    Terveyspalveluiden johtaminen ja kehittäminen, syksy 2022

Tavoitteet

Opiskelija osaa tarkastella ja kehittää esimiestyötä työyhteisössä sosiaalisen tuen ja hyvinvoinnin edistämisen näkökulman huomioon ottaen. Hän osaa henkilöstöjohtamisen perusteet ja menetelmät. Opiskelija osaa käyttää erilaisia esimiestyön menetelmiä ja työvälineitä työyhteisön kehittämiseen. Opiskelija tuntee ja osaa arvioida työhyvinvointia määrittäviä tekijöitä yksilön, työyhteisön ja organisaation näkökulmasta.

Sisältö

- henkilöstön johtaminen
- esimiestyön menetelmät
- työhyvinvoinnin edistäminen

Aika ja paikka

Lähiopiskelupäivät: 14.9.2023 klo 9-16 ja 26.10.2023 klo 9-16, Zoom.

Oppimateriaalit

Henkilöstöjohtamisen kansallinen ja kansainvälinen tutkimuskirjallisuus ja muut tietolähteet.

Opetusmenetelmät

Pedagogiset järjestelyt:

- Itsenäinen ja yhteisöllinen oppiminen
- itsenäinen tiedonhaku
- asiantuntijaluennot
- sähköiset tietokannat ja oppimisympäristöt (Moodle)

Suoritusvaatimukset:

- Ennakkotehtävä,
- osallistuminen kontaktiopetukseen ja
- kokoava esseetehtävä (parityönä)

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmälle R72Y21S.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa esimiestyöhön liittyvää tietoa laaja-alaisesti työelämän asian-tuntijuuttaan kehittäen
- hyödyntää tietolähteitä monipuolisesti
- kehittää esimiestyötä ja työyhteisön hyvinvointia vastuullisesti, eettisesti ja kestävän ke-hityksen periaattein
- osallistaa asiantuntijana ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiak-kaiden kanssa
- viestii sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstöjohtamiseen liittyvissä kysymyksissä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa kriittisesti ja laaja-alaisesti esimiestyöhön liittyvää tietoa sekä ke-hittää työelämän asiantuntijuutta perustellusti
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti ja perustellusti
- kehittää esimiestyötä ja työyhteisön hyvinvointia vastuullisesti ja eettisesti eri näkökulmat huomioon ottaen ja kestävän kehityksen periaattein
- osallistaa asiantuntijuutta yhdistäen ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilös-tön ja asiakkaiden kanssa
- viestii selkeästi ja perustellusti sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstöjohtamiseen liitty-vissä kysymyksissä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa esimiestyöhön liittyvää tietoa kriittisesti perustellen ja johdonmu-kaisesti sekä työelämän toimintatapoja kehittäen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä kriittisesti ja laaja-alaisesti
- kehittää esimiestyötä ja työyhteisön hyvinvointia tavoitteellisesti, itsenäisesti, vastuullisesti ja eettisesti eri näkökulmia ansiokkaasti huomioon ottaen ja kestävän kehityksen periaat-tein
- osallistaa luovasti ja innovatiivisesti ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiakkaiden kanssa
- viestii selkeästi ja taitavan analyyttisesti sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstönjohtami-seen liittyvissä kysymyksissä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5 arviointikriteereiden ja arviointisuunnitelman mukaisesti.
Arviointi sisältää ennakkotehtävän arvioinnin, ryhmäesseen arvioinnin, itsearvioinnin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

• Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa esimiestyöhön liittyvää tietoa laaja-alaisesti työelämän asiantuntijuuttaan kehittäen
- hyödyntää tietolähteitä monipuolisesti
- kehittää esimiestyötä ja työyhteisön hyvinvointia vastuullisesti, eettisesti ja kestävän kehityksen periaattein
- osallistaa asiantuntijana ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiakkaiden kanssa
- viestii sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstöjohtamiseen liittyvissä kysymyksissä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa kriittisesti ja laaja-alaisesti esimiestyöhön liittyvää tietoa sekä kehittää työelämän asiantuntijuutta perustellusti
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti ja perustellusti
- kehittää esimiestyötä ja työyhteisön hyvinvointia vastuullisesti ja eettisesti eri näkökulmat huomioon ottaen ja kestävän kehityksen periaattein
- osallistaa asiantuntijuutta yhdistäen ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilös-tön ja asiakkaiden kanssa
- viestii selkeästi ja perustellusti sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstöjohtamiseen liittyvissä kysymyksissä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa esimiestyöhön liittyvää tietoa kriittisesti perustellen ja johdonmukaisesti sekä työelämän toimintatapoja kehittäen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä kriittisesti ja laaja-alaisesti
- kehittää esimiestyötä ja työyhteisön hyvinvointia tavoitteellisesti, itsenäisesti, vastuullisesti ja eettisesti eri näkökulmia ansiokkaasti huomioon ottaen ja kestävän kehityksen periaat-tein
- osallistaa luovasti ja innovatiivisesti ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiakkaiden kanssa
- viestii selkeästi ja taitavan analyyttisesti sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstönjohtamiseen liittyvissä kysymyksissä

Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 15.04.2022

Ajoitus

25.08.2022 - 23.10.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 45

Opettaja
  • Sirkka Saranki-Rantakokko
  • Helena Kangastie
Vastuuhenkilö

Soili Vesterinen

Opiskelijaryhmät
  • R72Y21S
    Terveyspalveluiden johtaminen ja kehittäminen, syksy 2021

Tavoitteet

Opiskelija osaa tarkastella ja kehittää esimiestyötä työyhteisössä sosiaalisen tuen ja hyvinvoinnin edistämisen näkökulman huomioon ottaen. Hän osaa henkilöstöjohtamisen perusteet ja menetelmät. Opiskelija osaa käyttää erilaisia esimiestyön menetelmiä ja työvälineitä työyhteisön kehittämiseen. Opiskelija tuntee ja osaa arvioida työhyvinvointia määrittäviä tekijöitä yksilön, työyhteisön ja organisaation näkökulmasta.

Sisältö

- henkilöstön johtaminen
- esimiestyön menetelmät
- työhyvinvoinnin edistäminen

Aika ja paikka

Lähiopiskelupäivät: 25.8.2022 ja 19.9.2022, Teams.

Oppimateriaalit

Henkilöstöjohtamisen kansallinen ja kansainvälinen tutkimuskirjallisuus ja muut tietolähteet.

Opetusmenetelmät

• tutoriaalityöskentely: aktiivinen osallistuminen ja läsnäolo välttämätön, yksin ja ryhmässä oppiminen
• itsenäinen tiedonhaku
• asiantuntijaluennot
• sähköiset tietokannat ja oppimisympäristöt (Moodle)
• tehtävät ja työpajatyöskentely

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmälle R72Y21S.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa esimiestyöhön liittyvää tietoa laaja-alaisesti työelämän asian-tuntijuuttaan kehittäen
- hyödyntää tietolähteitä monipuolisesti
- kehittää esimiestyötä ja työyhteisön hyvinvointia vastuullisesti, eettisesti ja kestävän ke-hityksen periaattein
- osallistaa asiantuntijana ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiak-kaiden kanssa
- viestii sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstöjohtamiseen liittyvissä kysymyksissä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa kriittisesti ja laaja-alaisesti esimiestyöhön liittyvää tietoa sekä ke-hittää työelämän asiantuntijuutta perustellusti
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti ja perustellusti
- kehittää esimiestyötä ja työyhteisön hyvinvointia vastuullisesti ja eettisesti eri näkökulmat huomioon ottaen ja kestävän kehityksen periaattein
- osallistaa asiantuntijuutta yhdistäen ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilös-tön ja asiakkaiden kanssa
- viestii selkeästi ja perustellusti sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstöjohtamiseen liitty-vissä kysymyksissä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa esimiestyöhön liittyvää tietoa kriittisesti perustellen ja johdonmu-kaisesti sekä työelämän toimintatapoja kehittäen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä kriittisesti ja laaja-alaisesti
- kehittää esimiestyötä ja työyhteisön hyvinvointia tavoitteellisesti, itsenäisesti, vastuullisesti ja eettisesti eri näkökulmia ansiokkaasti huomioon ottaen ja kestävän kehityksen periaat-tein
- osallistaa luovasti ja innovatiivisesti ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiakkaiden kanssa
- viestii selkeästi ja taitavan analyyttisesti sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstönjohtami-seen liittyvissä kysymyksissä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5 arviointikriteereiden ja arviointisuunnitelman mukaisesti.
Arviointi sisältää ennakkotehtävän arvioinnin, ryhmäesseen arvioinnin, itsearvioinnin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

• Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa esimiestyöhön liittyvää tietoa laaja-alaisesti työelämän asiantuntijuuttaan kehittäen
- hyödyntää tietolähteitä monipuolisesti
- kehittää esimiestyötä ja työyhteisön hyvinvointia vastuullisesti, eettisesti ja kestävän kehityksen periaattein
- osallistaa asiantuntijana ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiakkaiden kanssa
- viestii sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstöjohtamiseen liittyvissä kysymyksissä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa kriittisesti ja laaja-alaisesti esimiestyöhön liittyvää tietoa sekä kehittää työelämän asiantuntijuutta perustellusti
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti ja perustellusti
- kehittää esimiestyötä ja työyhteisön hyvinvointia vastuullisesti ja eettisesti eri näkökulmat huomioon ottaen ja kestävän kehityksen periaattein
- osallistaa asiantuntijuutta yhdistäen ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilös-tön ja asiakkaiden kanssa
- viestii selkeästi ja perustellusti sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstöjohtamiseen liittyvissä kysymyksissä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- hankkii, arvioi ja tuottaa esimiestyöhön liittyvää tietoa kriittisesti perustellen ja johdonmukaisesti sekä työelämän toimintatapoja kehittäen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä kriittisesti ja laaja-alaisesti
- kehittää esimiestyötä ja työyhteisön hyvinvointia tavoitteellisesti, itsenäisesti, vastuullisesti ja eettisesti eri näkökulmia ansiokkaasti huomioon ottaen ja kestävän kehityksen periaat-tein
- osallistaa luovasti ja innovatiivisesti ryhmän jäseniä ja toimii yhteistoiminnassa henkilöstön ja asiakkaiden kanssa
- viestii selkeästi ja taitavan analyyttisesti sekä suullisesti että kirjallisesti henkilöstönjohtamiseen liittyvissä kysymyksissä