Kehittämisosaaminen - suunnitelmasta toteutukseen (5op)
Opintojakson tunnus: YAMK118
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija kykenee johtamaan ja arvioimaan monialaisten tiimien, projektiryhmien ja -toimijoiden toimintaa sekä tutkimus- ja kehittämisprosessien tavoitteellista toteutumista. Hän ymmärtää arvolupauksen, ammattieettisyyden ja hyvän tieteellisen käytännön merkityksen kehittämistoiminnassa. Hän kykenee kehittämään tiiminsä viestintä- ja vuorovaikutuskulttuuria, resilienssiä sekä kokonaisvaltaista hyvinvointia. Opiskelija osaa soveltaa muutosjohtamisen lähestymistapaa tulosten siirtämiseksi käytäntöön. 
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: työelämässä toimiminen, eettisyys
Lisäksi painottuvat koulutuskohtaisista kompetensseista: projektijohtaminen.
                    
Sisältö
Keskeiset sisällöt: 
•	Osallistava tiimijohtaminen ja verkostotyö 
•	Luottamuksen rakentaminen, arvolupaukset ja sidosryhmien sitouttaminen 
•	Projektin johtaminen, riskienhallinta ja tulosten siirtäminen käytäntöön 
•	Arviointi ja raportointi
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- osoittaa kehittämistehtävässään ymmärrystä ja tuottaa esimerkkejä projektissa toimimisesta ja projektijohtamisesta.
- tarkastelee toimintaa eettisestä näkökulmasta sekä havaitsee ja raportoi uusia kehittämiskohteita.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija 
- kykenee kehittämistehtävässään osoittamaan keskeisiä projektissa toimimiseen ja muutoksen johtamiseen liittyviä ilmiöitä perustellen niitä todennetulla tiedolla.
- analysoi projektin johtamista ja toimintaa myös eettisestä näkökulmasta etsien niihin rakentavia ratkaisuja näyttöön perustuvan tiedon valossa.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija 
- kykenee arvioimaan projektin tulosten hyödynnettävyyttä ja vaikuttavuutta. 
- tuottaa tietoa projektin johtamisesta ja toiminnasta todennetun tiedon avulla, reflektoi käytännön toimintaa myös eettisestä näkökulmasta ja tekee kehittäviä ja rakentavia arvioita ja tulkintoja näiden perusteella.
                    
