Digitalisoituneen palveluliiketoiminnan johtaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: YAMK189
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Marika Kunnari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa analysoida, kehittää ja johtaa digitalisoitunutta palveluliiketoimintaa. Hän osaa organisaation strategioiden ja asiakastarpeiden tunnistamisen yhteyden digitaalisissa ympäristöissä. Opiskelija osaa kehittää asiakastarpeista lähtevää digitalisoitunutta palvelukulttuuria sekä rakentaaa digitalisoitunutta palveluliiketoimintamallia kestävän kehityksen periaatteet huomioiden.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: työelämässä toimiminen
Sisältö
- Digitaalisen palveluliiketoiminnan johtaminen: keskeiset käsitteet, palveluprosessit, asiakastarpeiden tunnistaminen ja strateginen johtaminen digitalisoituneissa ympäristöissä
- Palvelukulttuurin rakentaminen digitalisoituneessa liiketoimintaympäristössä
- Digitaaliset palveluliiketoimintamallit
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0: Opiskelija ei osallistu opintojakson suorittamiseen, tai täytä vaadittuja vähimmäiskriteerejä opintojaksosuorituksen hyväksymiseksi.
1-2: Opiskelija
- tunnistaa digitaalisen palveluliiketoiminnan keskeisiä käsitteitä sekä tiedostaa asiakastarpeiden tunnistamisen ja strategisen johtamisen yhteyden digitalisoituneissa ympäristöissä.
- tunnistaa digitalisoituneen liiketoimintaympäristön palvelukulttuurin.
- tunnistaa digitalisoitunutta palveluliiketoimintamallia ja sen toteutumisen edellytyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- osaa tunnistaa ja edistää digitaalista palveluliiketoimintaa huomioiden asiakastarpeiden tunnistamisen ja strategisen johtamisen merkityksen digitalisoituneissa ympäristöissä.
- osaa itsenäisesti ja yhteistyössä muiden kanssa tunnistaa ja edistää digitalisoituneen liiketoimintaympäristön palvelukulttuurin rakentumista.
- osaa edistää digitalisoitunutta palveluliiketoiminta-mallia ja sen edellytyksiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- osaa itsenäisesti ja luovasti analysoida, kehittää ja johtaa digitaalista palveluliiketoimintaa huomioiden asiakastarpeiden tunnistamisen ja strategisen johtamisen merkityksen digitalisoituneissa ympäristöissä.
- osaa kehittää ja johtaa itsenäisesti, luovasti ja yhteistyössä muiden kanssa digitalisoituneen liiketoimintaympäristön palvelukulttuurin rakentamista.
- kykenee itsenäisesti, luovasti ja monipuolisesti johtamaan digitalisoituneen palveluliiketoiminta-mallin kehittämistä ja sen edellytysten toteutumista.
Ilmoittautumisaika
05.08.2024 - 25.08.2024
Ajoitus
19.09.2024 - 31.10.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Opettaja
- Kati Koivunen
- Merja Koikkalainen
Opiskelijaryhmät
-
R31YH24SDigiajan palvelujohtaminen, syksy 2024
Tavoitteet
Opiskelija osaa analysoida, kehittää ja johtaa digitalisoitunutta palveluliiketoimintaa. Hän osaa organisaation strategioiden ja asiakastarpeiden tunnistamisen yhteyden digitaalisissa ympäristöissä. Opiskelija osaa kehittää asiakastarpeista lähtevää digitalisoitunutta palvelukulttuuria sekä rakentaaa digitalisoitunutta palveluliiketoimintamallia kestävän kehityksen periaatteet huomioiden.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: työelämässä toimiminen
Sisältö
- Digitaalisen palveluliiketoiminnan johtaminen: keskeiset käsitteet, palveluprosessit, asiakastarpeiden tunnistaminen ja strateginen johtaminen digitalisoituneissa ympäristöissä
- Palvelukulttuurin rakentaminen digitalisoituneessa liiketoimintaympäristössä
- Digitaaliset palveluliiketoimintamallit
Aika ja paikka
To 26.9.2024 klo 12.30 - 16.00
To 31.10.2024 klo 8.30 - 12.00
Ke 9.10 klo 12-17 Vapaaehtoinen ohjaustapaaminen 0,5h/ ryhmä, ryhmät valitsevat ryhmälle sopivimman puolen tunnin ajan Moodlessa keskiviikolle 9.10, aikavälille 12-17. Tämän voi tehdä vasta kun Moodle työtila aukeaa ja ryhmäjaot ovat selvät.
Oppimateriaalit
Vertaisarvioidut tutkimusartikkelit sekä aiheeseen liittyvä kirjallisuus: Lusch, R. L. & Vargo. S. L. 2014. Service-dominant logic. Cambridge University Press.
Muu opettajan Moodlessa osoittama materiaali.
Opetusmenetelmät
Tapaamisten sisältö: Johdantoluento ja opintojaksoon kuuluvien ryhmätuotosten esittely.
Lisäksi vapaaehtoinen ohjaustapaaminen.
Tehtävät:
Orientoiva keskustelutehtävä Moodlessa
Pienryhmässä tehtävä palveluliiketoiminnan kehittämistehtävä case-yritykseen
Itsearviointi
Pienryhmän vertaisarviointi.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoitustöissä hyödynnetään opiskelijan omia työelämäyhteyksiä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0: Opiskelija ei osallistu opintojakson suorittamiseen, tai täytä vaadittuja vähimmäiskriteerejä opintojaksosuorituksen hyväksymiseksi.
1-2: Opiskelija
- tunnistaa digitaalisen palveluliiketoiminnan keskeisiä käsitteitä sekä tiedostaa asiakastarpeiden tunnistamisen ja strategisen johtamisen yhteyden digitalisoituneissa ympäristöissä.
- tunnistaa digitalisoituneen liiketoimintaympäristön palvelukulttuurin.
- tunnistaa digitalisoitunutta palveluliiketoimintamallia ja sen toteutumisen edellytyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- osaa tunnistaa ja edistää digitaalista palveluliiketoimintaa huomioiden asiakastarpeiden tunnistamisen ja strategisen johtamisen merkityksen digitalisoituneissa ympäristöissä.
- osaa itsenäisesti ja yhteistyössä muiden kanssa tunnistaa ja edistää digitalisoituneen liiketoimintaympäristön palvelukulttuurin rakentumista.
- osaa edistää digitalisoitunutta palveluliiketoiminta-mallia ja sen edellytyksiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- osaa itsenäisesti ja luovasti analysoida, kehittää ja johtaa digitaalista palveluliiketoimintaa huomioiden asiakastarpeiden tunnistamisen ja strategisen johtamisen merkityksen digitalisoituneissa ympäristöissä.
- osaa kehittää ja johtaa itsenäisesti, luovasti ja yhteistyössä muiden kanssa digitalisoituneen liiketoimintaympäristön palvelukulttuurin rakentamista.
- kykenee itsenäisesti, luovasti ja monipuolisesti johtamaan digitalisoituneen palveluliiketoiminta-mallin kehittämistä ja sen edellytysten toteutumista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvosana koostuu seuraavasti:
Kehittämistehtävän raportti 60%
Kehittämistehtävän infograafi ja sen esittäminen 20%
Itsearviointi (työskentely opintojakson aikana eri tehtävissä) 10%
Pienryhmän toiminnan vertaisarviointi 10%
Ilmoittautumisaika
07.08.2023 - 31.08.2023
Ajoitus
28.09.2023 - 09.11.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Opettaja
- Kati Koivunen
- Merja Koikkalainen
Opiskelijaryhmät
-
R31YH23SDigiajan palvelujohtaminen, syksy 2023
Tavoitteet
Opiskelija osaa analysoida, kehittää ja johtaa digitalisoitunutta palveluliiketoimintaa. Hän osaa organisaation strategioiden ja asiakastarpeiden tunnistamisen yhteyden digitaalisissa ympäristöissä. Opiskelija osaa kehittää asiakastarpeista lähtevää digitalisoitunutta palvelukulttuuria sekä rakentaaa digitalisoitunutta palveluliiketoimintamallia kestävän kehityksen periaatteet huomioiden.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: työelämässä toimiminen
Sisältö
- Digitaalisen palveluliiketoiminnan johtaminen: keskeiset käsitteet, palveluprosessit, asiakastarpeiden tunnistaminen ja strateginen johtaminen digitalisoituneissa ympäristöissä
- Palvelukulttuurin rakentaminen digitalisoituneessa liiketoimintaympäristössä
- Digitaaliset palveluliiketoimintamallit
Aika ja paikka
To 28.9.klo 12:00-16:00 (*)
To 9.11. klo 12-16 (*)
(*) Aikataulu voi tarkentua lähempänä kontaktikertaa.
Oppimateriaalit
Kansainväliset journalartikkelit, aiheeseen liittyvä ajankohtainen kirjallisuus, esim. Lusch, R. L. & Vargo. S. L. 2014. Service-dominant logic . Cambridge University Press.
Opetusmenetelmät
Johdantoluento verkkoympäristössä ja opintojakson käynnistys opintojaksoon kuuluvien ryhmätuotosten esittely.
Ryhmätyö ja tutorointi verkossa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0: Opiskelija ei osallistu opintojakson suorittamiseen, tai täytä vaadittuja vähimmäiskriteerejä opintojaksosuorituksen hyväksymiseksi.
1-2: Opiskelija
- tunnistaa digitaalisen palveluliiketoiminnan keskeisiä käsitteitä sekä tiedostaa asiakastarpeiden tunnistamisen ja strategisen johtamisen yhteyden digitalisoituneissa ympäristöissä.
- tunnistaa digitalisoituneen liiketoimintaympäristön palvelukulttuurin.
- tunnistaa digitalisoitunutta palveluliiketoimintamallia ja sen toteutumisen edellytyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- osaa tunnistaa ja edistää digitaalista palveluliiketoimintaa huomioiden asiakastarpeiden tunnistamisen ja strategisen johtamisen merkityksen digitalisoituneissa ympäristöissä.
- osaa itsenäisesti ja yhteistyössä muiden kanssa tunnistaa ja edistää digitalisoituneen liiketoimintaympäristön palvelukulttuurin rakentumista.
- osaa edistää digitalisoitunutta palveluliiketoiminta-mallia ja sen edellytyksiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- osaa itsenäisesti ja luovasti analysoida, kehittää ja johtaa digitaalista palveluliiketoimintaa huomioiden asiakastarpeiden tunnistamisen ja strategisen johtamisen merkityksen digitalisoituneissa ympäristöissä.
- osaa kehittää ja johtaa itsenäisesti, luovasti ja yhteistyössä muiden kanssa digitalisoituneen liiketoimintaympäristön palvelukulttuurin rakentamista.
- kykenee itsenäisesti, luovasti ja monipuolisesti johtamaan digitalisoituneen palveluliiketoiminta-mallin kehittämistä ja sen edellytysten toteutumista.