Siirry suoraan sisältöön

Työelämän kehittämismenetelmätLaajuus (5 op)

Tunnus: YAMK130

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Marika Kunnari

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa arvioida ja tuottaa tietoa työelämän kehittämismenetelmistä eri alojen näkökulmat huomioiden. Opiskelija osaa analysoida kehittämistyön eri menetelmiä ja niiden soveltuvuutta työelämän kehittämiseen. Hän osaa perustella kehittämismenetelmiensä valintoja erilaisissa työelämän tutkimuksen ja kehittämisen yhteyksissä myös kansainvälisiä aineistoja hyödyntäen. Hän osaa verrata ja hyödyntää työelämän kehittämisen erilaisia rahoitusmahdollisuuksia. Opiskelija osaa toimia aloitteellisesti monialaisen kehittämisverkoston luomisessa sekä suunnitella erilaisia kestävän kehityksen tavoitteet huomioivia työelämän kehittämisprojekteja. Opiskelija osaa soveltaa alansa käsitteellistä tietoa ja osaamista työelämän kehittämisongelmien ratkaisussa. Opiskelija kykenee viestimään kehittämistehtävien suunnitelmista eri sidosryhmille.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, eettisyys, ennakoiva kehittäminen, kestävä kehitys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, työelämässä toimiminen

Sisältö

- Kehittämistyön prosessi
- Keskeisimmät työelämän tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- laadulliset ja määrälliset aineistonkeruu ja analyysimentelmät
- Tutkimusetiikka
- Työelämän kehittämistyöhön liittyvä viestintä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0: Opiskelija ei osallistu opintojakson suorittamiseen, tai täytä vaadittuja vähimmäiskriteerejä opintojaksosuorituksen hyväksymiseksi.

1-2: Opiskelija
- osaa tunnistaa ja nimetä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä työelämän tutkimus- ja kehittämishankkeessaan.
- tekee valintoja tutkimus- ja kehittämismenetelmistä mutta perustelee niitä pinnallisesti.
- tietää työelämän kehittämisen rahoituslähteitä ja osaa viestiä tutkimus- ja kehittämissuunnitelmastaan monialaisessa tutkimus- ja kehittämisverkostossa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- osaa analysoida ja eritellä tutkimus- ja kehittämismenetelmien käyttöä ja hyödyntämistä eri työelämän kehittämistilanteissa.
- kykenee tekemään perusteltuja ehdotuksia ja tehdä tulkintoja eri vaihtoehtojen soveltuvuudesta suunnitteleltuun tutkimus- ja kehittämishankkeeseen monialaisessa tutkimus- ja kehittämisverkostossa.
- osaa hyödyntää työelämän kehittämisen rahoituslähteitä ja osaa viestiä suunnitelmastaan selkeästi monialaisessa tutkimus- ja kehittämisverkostossa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- osaa arvioida ja perustella valitsemansa tutkimus- ja kehittämismenetelmiä itsenäisesti, luovasti ja yhteistyössä muiden kanssa toteutettavassa työelämän tutkimus- ja kehittämishankkeessa.
- osaa arvioida kehittämistyöhön valittujen menetelmien eettisiä perusteita.
- osaa hyödyntää tietoa kehittämishankkeiden rahoitusmahdollisuuksien soveltuvuudesta suunnittelemaansa työelämää uudistavaan kehittämishankkeeseen.

Ilmoittautumisaika

08.01.2024 - 21.01.2024

Ajoitus

22.01.2024 - 22.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Opettaja
  • Merja Koikkalainen
Opiskelijaryhmät
  • YAMKPROF
    YAMK, profiloivat opinnot

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida ja tuottaa tietoa työelämän kehittämismenetelmistä eri alojen näkökulmat huomioiden. Opiskelija osaa analysoida kehittämistyön eri menetelmiä ja niiden soveltuvuutta työelämän kehittämiseen. Hän osaa perustella kehittämismenetelmiensä valintoja erilaisissa työelämän tutkimuksen ja kehittämisen yhteyksissä myös kansainvälisiä aineistoja hyödyntäen. Hän osaa verrata ja hyödyntää työelämän kehittämisen erilaisia rahoitusmahdollisuuksia. Opiskelija osaa toimia aloitteellisesti monialaisen kehittämisverkoston luomisessa sekä suunnitella erilaisia kestävän kehityksen tavoitteet huomioivia työelämän kehittämisprojekteja. Opiskelija osaa soveltaa alansa käsitteellistä tietoa ja osaamista työelämän kehittämisongelmien ratkaisussa. Opiskelija kykenee viestimään kehittämistehtävien suunnitelmista eri sidosryhmille.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, eettisyys, ennakoiva kehittäminen, kestävä kehitys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, työelämässä toimiminen

Sisältö

- Kehittämistyön prosessi
- Keskeisimmät työelämän tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- laadulliset ja määrälliset aineistonkeruu ja analyysimentelmät
- Tutkimusetiikka
- Työelämän kehittämistyöhön liittyvä viestintä

Aika ja paikka

Opintojakso avautuu opiskelijoille Moodle oppimisympäristössä 22.1.2024 ja sulkeutuu 22.5.2024. Opintojakso arvioidaan viimeistään 22.6.2024.

Oppimateriaalit

Suositeltava kirjallisuus:

Hirsjärvi S. Remes P., & Sajavaara P. 2013. Tutki ja kirjoita. Hämeenlinna: Tammi.

Kananen J. 2012. Kehittämistutkimus opinnäytetyönä. Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 212.

Kankkunen P., & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. Helsinki: SanomaPro.

Kylmä J., & Juvakka , T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.

Nummenmaan, L. 2009. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki: Tammi.

Ojasalo K. Moilanen, T., & Ritalahti J. 2014. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: SanomaPro. Salonen K. 2013. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Puheenvuoroja 72. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. Toikko T., & Rantanen T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press.

Vilkka H. 2015. Tutki ja kehitä. Juva: Bookwell Oy. Opintojakso sisältää myös itsenäistä tiedonhankintaa

Opetusmenetelmät

Opiskelu tapahtuu itsenäisenä opiskeluna. Opintojaksoon kuuluu aiheeseen perehdyttäviä verkkoluentoja sekä yksilötehtäviä. Oppimistehtävät ohjaavat opiskelijaa tarkastelemaan työelämän kehittämistä ja tutkimista sekä aikaisemman tiedon valossa että käytännön näkökulmasta. Opiskelumateriaalit, oppimistehtävät ja tehtävien palautus tapahtuvat Moodle-oppimisympäristössä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0: Opiskelija ei osallistu opintojakson suorittamiseen, tai täytä vaadittuja vähimmäiskriteerejä opintojaksosuorituksen hyväksymiseksi.

1-2: Opiskelija
- osaa tunnistaa ja nimetä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä työelämän tutkimus- ja kehittämishankkeessaan.
- tekee valintoja tutkimus- ja kehittämismenetelmistä mutta perustelee niitä pinnallisesti.
- tietää työelämän kehittämisen rahoituslähteitä ja osaa viestiä tutkimus- ja kehittämissuunnitelmastaan monialaisessa tutkimus- ja kehittämisverkostossa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- osaa analysoida ja eritellä tutkimus- ja kehittämismenetelmien käyttöä ja hyödyntämistä eri työelämän kehittämistilanteissa.
- kykenee tekemään perusteltuja ehdotuksia ja tehdä tulkintoja eri vaihtoehtojen soveltuvuudesta suunnitteleltuun tutkimus- ja kehittämishankkeeseen monialaisessa tutkimus- ja kehittämisverkostossa.
- osaa hyödyntää työelämän kehittämisen rahoituslähteitä ja osaa viestiä suunnitelmastaan selkeästi monialaisessa tutkimus- ja kehittämisverkostossa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- osaa arvioida ja perustella valitsemansa tutkimus- ja kehittämismenetelmiä itsenäisesti, luovasti ja yhteistyössä muiden kanssa toteutettavassa työelämän tutkimus- ja kehittämishankkeessa.
- osaa arvioida kehittämistyöhön valittujen menetelmien eettisiä perusteita.
- osaa hyödyntää tietoa kehittämishankkeiden rahoitusmahdollisuuksien soveltuvuudesta suunnittelemaansa työelämää uudistavaan kehittämishankkeeseen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijoiden osaamisen arviointi pohjautuu opintojakson oppimistehtäviin ja perustuu opintojakso arviointikriteereihin

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 09.04.2023

Ajoitus

01.06.2023 - 31.08.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 120

Opettaja
  • Marika Tuomela-Pyykkönen
  • Marika Tuomela-Pyykkönen
  • Merja Koikkalainen
Opiskelijaryhmät
  • YAMKPROF
    YAMK, profiloivat opinnot

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida ja tuottaa tietoa työelämän kehittämismenetelmistä eri alojen näkökulmat huomioiden. Opiskelija osaa analysoida kehittämistyön eri menetelmiä ja niiden soveltuvuutta työelämän kehittämiseen. Hän osaa perustella kehittämismenetelmiensä valintoja erilaisissa työelämän tutkimuksen ja kehittämisen yhteyksissä myös kansainvälisiä aineistoja hyödyntäen. Hän osaa verrata ja hyödyntää työelämän kehittämisen erilaisia rahoitusmahdollisuuksia. Opiskelija osaa toimia aloitteellisesti monialaisen kehittämisverkoston luomisessa sekä suunnitella erilaisia kestävän kehityksen tavoitteet huomioivia työelämän kehittämisprojekteja. Opiskelija osaa soveltaa alansa käsitteellistä tietoa ja osaamista työelämän kehittämisongelmien ratkaisussa. Opiskelija kykenee viestimään kehittämistehtävien suunnitelmista eri sidosryhmille.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, eettisyys, ennakoiva kehittäminen, kestävä kehitys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, työelämässä toimiminen

Sisältö

- Kehittämistyön prosessi
- Keskeisimmät työelämän tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- laadulliset ja määrälliset aineistonkeruu ja analyysimentelmät
- Tutkimusetiikka
- Työelämän kehittämistyöhön liittyvä viestintä

Aika ja paikka

Opintojakso avautuu opiskelijoille Moodle oppimisympäristössä 1.6.2023 ja sulkeutuu 31.8.2023.

Oppimateriaalit

Suositeltava kirjallisuus:

Hirsjärvi S. Remes P., & Sajavaara P. 2013. Tutki ja kirjoita. Hämeenlinna: Tammi.
Kananen J. 2012. Kehittämistutkimus opinnäytetyönä. Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 212.
Kankkunen P., & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. Helsinki: SanomaPro.
Kylmä J., & Juvakka , T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.
Nummenmaan, L. 2009. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki: Tammi.
Ojasalo K. Moilanen, T., & Ritalahti J. 2014. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: SanomaPro.
Salonen K. 2013. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Puheenvuoroja 72. Turku: Turun ammattikorkeakoulu.
Toikko T., & Rantanen T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press.
Vilkka H. 2015. Tutki ja kehitä. Juva: Bookwell Oy.

Opintojakso sisältää myös itsenäistä tiedonhankintaa.

Opetusmenetelmät

Opiskelu tapahtuu itsenäisenä opiskeluna. Opintojaksoon kuuluu aiheeseen perehdyttäviä verkkoluentoja sekä yksilötehtäviä. Oppimistehtävät ohjaavat opiskelijaa tarkastelemaan työelämän kehittämistä ja tutkimista sekä aikaisemman tiedon valossa että käytännön näkökulmasta. Opiskelumateriaalit, oppimistehtävät ja tehtävien palautus tapahtuvat Moodle-oppimisympäristössä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0: Opiskelija ei osallistu opintojakson suorittamiseen, tai täytä vaadittuja vähimmäiskriteerejä opintojaksosuorituksen hyväksymiseksi.

1-2: Opiskelija
- osaa tunnistaa ja nimetä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä työelämän tutkimus- ja kehittämishankkeessaan.
- tekee valintoja tutkimus- ja kehittämismenetelmistä mutta perustelee niitä pinnallisesti.
- tietää työelämän kehittämisen rahoituslähteitä ja osaa viestiä tutkimus- ja kehittämissuunnitelmastaan monialaisessa tutkimus- ja kehittämisverkostossa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- osaa analysoida ja eritellä tutkimus- ja kehittämismenetelmien käyttöä ja hyödyntämistä eri työelämän kehittämistilanteissa.
- kykenee tekemään perusteltuja ehdotuksia ja tehdä tulkintoja eri vaihtoehtojen soveltuvuudesta suunnitteleltuun tutkimus- ja kehittämishankkeeseen monialaisessa tutkimus- ja kehittämisverkostossa.
- osaa hyödyntää työelämän kehittämisen rahoituslähteitä ja osaa viestiä suunnitelmastaan selkeästi monialaisessa tutkimus- ja kehittämisverkostossa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- osaa arvioida ja perustella valitsemansa tutkimus- ja kehittämismenetelmiä itsenäisesti, luovasti ja yhteistyössä muiden kanssa toteutettavassa työelämän tutkimus- ja kehittämishankkeessa.
- osaa arvioida kehittämistyöhön valittujen menetelmien eettisiä perusteita.
- osaa hyödyntää tietoa kehittämishankkeiden rahoitusmahdollisuuksien soveltuvuudesta suunnittelemaansa työelämää uudistavaan kehittämishankkeeseen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijoiden osaamisen arviointi pohjautuu opintojakson oppimistehtäviin ja arviointi perustuu opintojakson arviointikriteereihin.

Ilmoittautumisaika

12.01.2023 - 31.01.2023

Ajoitus

16.01.2023 - 07.05.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 250

Opettaja
  • Sirkka Saranki-Rantakokko
  • Merja Koikkalainen
Opiskelijaryhmät
  • YAMKPROF
    YAMK, profiloivat opinnot

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida ja tuottaa tietoa työelämän kehittämismenetelmistä eri alojen näkökulmat huomioiden. Opiskelija osaa analysoida kehittämistyön eri menetelmiä ja niiden soveltuvuutta työelämän kehittämiseen. Hän osaa perustella kehittämismenetelmiensä valintoja erilaisissa työelämän tutkimuksen ja kehittämisen yhteyksissä myös kansainvälisiä aineistoja hyödyntäen. Hän osaa verrata ja hyödyntää työelämän kehittämisen erilaisia rahoitusmahdollisuuksia. Opiskelija osaa toimia aloitteellisesti monialaisen kehittämisverkoston luomisessa sekä suunnitella erilaisia kestävän kehityksen tavoitteet huomioivia työelämän kehittämisprojekteja. Opiskelija osaa soveltaa alansa käsitteellistä tietoa ja osaamista työelämän kehittämisongelmien ratkaisussa. Opiskelija kykenee viestimään kehittämistehtävien suunnitelmista eri sidosryhmille.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, eettisyys, ennakoiva kehittäminen, kestävä kehitys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, työelämässä toimiminen

Sisältö

- Kehittämistyön prosessi
- Keskeisimmät työelämän tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- laadulliset ja määrälliset aineistonkeruu ja analyysimentelmät
- Tutkimusetiikka
- Työelämän kehittämistyöhön liittyvä viestintä

Aika ja paikka

Opintojakso avautuu opiskelijoille Moodle oppimisympäristössä 16.1.2023 ja sulkeutuu 7.5.2023.

Oppimateriaalit

Suositeltava kirjallisuus:

Hirsjärvi S. Remes P., & Sajavaara P. 2013. Tutki ja kirjoita. Hämeenlinna: Tammi.
Kananen J. 2012. Kehittämistutkimus opinnäytetyönä. Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 212.
Kankkunen P., & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. Helsinki: SanomaPro.
Kylmä J., & Juvakka , T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.
Nummenmaan, L. 2009. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki: Tammi.
Ojasalo K. Moilanen, T., & Ritalahti J. 2014. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: SanomaPro.
Salonen K. 2013. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Puheenvuoroja 72. Turku: Turun ammattikorkeakoulu.
Toikko T., & Rantanen T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press.
Vilkka H. 2015. Tutki ja kehitä. Juva: Bookwell Oy.

Opintojakso sisältää myös itsenäistä tiedonhankintaa.

Opetusmenetelmät

Opiskelu tapahtuu itsenäisenä opiskeluna. Opintojaksoon kuuluu aiheeseen perehdyttäviä verkkoluentoja sekä yksilötehtäviä. Oppimistehtävät ohjaavat opiskelijaa tarkastelemaan työelämän kehittämistä ja tutkimista sekä aikaisemman tiedon valossa että käytännön näkökulmasta. Opiskelumateriaalit, oppimistehtävät ja tehtävien palautus tapahtuvat Moodle-oppimisympäristössä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0: Opiskelija ei osallistu opintojakson suorittamiseen, tai täytä vaadittuja vähimmäiskriteerejä opintojaksosuorituksen hyväksymiseksi.

1-2: Opiskelija
- osaa tunnistaa ja nimetä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä työelämän tutkimus- ja kehittämishankkeessaan.
- tekee valintoja tutkimus- ja kehittämismenetelmistä mutta perustelee niitä pinnallisesti.
- tietää työelämän kehittämisen rahoituslähteitä ja osaa viestiä tutkimus- ja kehittämissuunnitelmastaan monialaisessa tutkimus- ja kehittämisverkostossa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- osaa analysoida ja eritellä tutkimus- ja kehittämismenetelmien käyttöä ja hyödyntämistä eri työelämän kehittämistilanteissa.
- kykenee tekemään perusteltuja ehdotuksia ja tehdä tulkintoja eri vaihtoehtojen soveltuvuudesta suunnitteleltuun tutkimus- ja kehittämishankkeeseen monialaisessa tutkimus- ja kehittämisverkostossa.
- osaa hyödyntää työelämän kehittämisen rahoituslähteitä ja osaa viestiä suunnitelmastaan selkeästi monialaisessa tutkimus- ja kehittämisverkostossa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- osaa arvioida ja perustella valitsemansa tutkimus- ja kehittämismenetelmiä itsenäisesti, luovasti ja yhteistyössä muiden kanssa toteutettavassa työelämän tutkimus- ja kehittämishankkeessa.
- osaa arvioida kehittämistyöhön valittujen menetelmien eettisiä perusteita.
- osaa hyödyntää tietoa kehittämishankkeiden rahoitusmahdollisuuksien soveltuvuudesta suunnittelemaansa työelämää uudistavaan kehittämishankkeeseen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijoiden osaamisen arviointi pohjautuu opintojakson oppimistehtäviin ja perustuu opintojakso arviointikriteereihin.

Ilmoittautumisaika

12.01.2023 - 09.04.2023

Ajoitus

16.01.2023 - 07.05.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Opettaja
  • Marika Tuomela-Pyykkönen
  • Sirkka Saranki-Rantakokko
Opiskelijaryhmät
  • R31YE23K
    Ennakoinnin ja kehittämisen asiantuntija, kevät 2023
  • K59Y23K
    Uudistuvan teollisuuden asiantuntija, kevät 2023
  • K72Y23K
    Digitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen, 2023

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida ja tuottaa tietoa työelämän kehittämismenetelmistä eri alojen näkökulmat huomioiden. Opiskelija osaa analysoida kehittämistyön eri menetelmiä ja niiden soveltuvuutta työelämän kehittämiseen. Hän osaa perustella kehittämismenetelmiensä valintoja erilaisissa työelämän tutkimuksen ja kehittämisen yhteyksissä myös kansainvälisiä aineistoja hyödyntäen. Hän osaa verrata ja hyödyntää työelämän kehittämisen erilaisia rahoitusmahdollisuuksia. Opiskelija osaa toimia aloitteellisesti monialaisen kehittämisverkoston luomisessa sekä suunnitella erilaisia kestävän kehityksen tavoitteet huomioivia työelämän kehittämisprojekteja. Opiskelija osaa soveltaa alansa käsitteellistä tietoa ja osaamista työelämän kehittämisongelmien ratkaisussa. Opiskelija kykenee viestimään kehittämistehtävien suunnitelmista eri sidosryhmille.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, eettisyys, ennakoiva kehittäminen, kestävä kehitys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, työelämässä toimiminen

Sisältö

- Kehittämistyön prosessi
- Keskeisimmät työelämän tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- laadulliset ja määrälliset aineistonkeruu ja analyysimentelmät
- Tutkimusetiikka
- Työelämän kehittämistyöhön liittyvä viestintä

Aika ja paikka

Opintojakso avautuu opiskelijoille Moodle oppimisympäristössä 16.1.2023 ja sulkeutuu 7.5.2023.

Oppimateriaalit

Hirsjärvi S. Remes P., & Sajavaara P. 2013. Tutki ja kirjoita. Hämeenlinna: Tammi.
Kananen J. 2012. Kehittämistutkimus opinnäytetyönä. Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 212.
Kankkunen P., & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. Helsinki: SanomaPro.
Kylmä J., & Juvakka , T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. Helsinki: Edita.
Nummenmaan, L. 2009. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki: Tammi.
Ojasalo K. Moilanen, T., & Ritalahti J. 2014. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: SanomaPro.
Salonen K. 2013. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Puheenvuoroja 72. Turku: Turun ammattikorkeakoulu.
Toikko T., & Rantanen T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press.
Vilkka H. 2015. Tutki ja kehitä. Juva: Bookwell Oy.

Opintojakso sisältää myös itsenäistä tiedonhankintaa.

Opetusmenetelmät

Opiskelu tapahtuu itsenäisenä opiskeluna. Opintojaksoon kuuluu aiheeseen perehdyttäviä verkkoluentoja sekä yksilötehtäviä. Oppimistehtävät ohjaavat opiskelijaa tarkastelemaan työelämän kehittämistä ja tutkimista sekä aikaisemman tiedon valossa että käytännön näkökulmasta. Opiskelumateriaalit, oppimistehtävät ja tehtävien palautus tapahtuvat Moodle-oppimisympäristössä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0: Opiskelija ei osallistu opintojakson suorittamiseen, tai täytä vaadittuja vähimmäiskriteerejä opintojaksosuorituksen hyväksymiseksi.

1-2: Opiskelija
- osaa tunnistaa ja nimetä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä työelämän tutkimus- ja kehittämishankkeessaan.
- tekee valintoja tutkimus- ja kehittämismenetelmistä mutta perustelee niitä pinnallisesti.
- tietää työelämän kehittämisen rahoituslähteitä ja osaa viestiä tutkimus- ja kehittämissuunnitelmastaan monialaisessa tutkimus- ja kehittämisverkostossa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- osaa analysoida ja eritellä tutkimus- ja kehittämismenetelmien käyttöä ja hyödyntämistä eri työelämän kehittämistilanteissa.
- kykenee tekemään perusteltuja ehdotuksia ja tehdä tulkintoja eri vaihtoehtojen soveltuvuudesta suunnitteleltuun tutkimus- ja kehittämishankkeeseen monialaisessa tutkimus- ja kehittämisverkostossa.
- osaa hyödyntää työelämän kehittämisen rahoituslähteitä ja osaa viestiä suunnitelmastaan selkeästi monialaisessa tutkimus- ja kehittämisverkostossa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- osaa arvioida ja perustella valitsemansa tutkimus- ja kehittämismenetelmiä itsenäisesti, luovasti ja yhteistyössä muiden kanssa toteutettavassa työelämän tutkimus- ja kehittämishankkeessa.
- osaa arvioida kehittämistyöhön valittujen menetelmien eettisiä perusteita.
- osaa hyödyntää tietoa kehittämishankkeiden rahoitusmahdollisuuksien soveltuvuudesta suunnittelemaansa työelämää uudistavaan kehittämishankkeeseen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijoiden osaamisen arviointi pohjautuu opintojakson oppimistehtäviin ja perustuu opintojakson arviointikriteereihin.