Siirry suoraan sisältöön

Johtamis- ja koulutusosaamisen kehittäminenLaajuus (10 op)

Tunnus: R705LL28OJ

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Tällä opintojaksolla kehität ja sovellat omaa henkilöstöjohtamisen ja esimiestyön osaamistasi ammatillisissa kehittämistehtävissä. Opit käyttämään vaihtelevia ja innovatiivisia menetelmiä ja toimintamalleja toimintaympäristöjen ja asiakkaiden tarpeista nousevissa kehittämisprosesseissa. Arvioit ja kehität päätöksentekotaitoja muuttuvissa tilanteissa, erilaisissa toimeksiannoissa tai hanketoiminnassa. Opit arvioimaan erilaisia johtamiseen liittyviä vuorovaikutustilanteita sekä tavoitteellista palauteprosessien hallintaa. Kehität tavoitteellista viestintäosaamistasi ja osaat alasi osaajana jäsentyneen ja ymmärrettävän suullisen viestinnän. Suunnittelet ja opit hyödyntämään pedagogista osaamistasi sekä laajennat erilaisten pedagogisten menetelmien käyttöä työelämälähtöisissä oppimistilanteissa.
Teema 1 Johtamisen yleiset periaatteet
Teema 2 Henkilöstöjohtamisen työkalut
Teema 3 Viestintä ja vuorovaikutus
Teema 4 Koulutusosaaminen

Sisältö

Tieto puuttuu

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä 1
Osaat valita kehittämisprosessin tarpeisiin nähden sopivia menetelmiä ja toimintamalleja.
Tunnistat nykyaikaisen henkilöstöjohtamisen ja esimiestyön erityispiirteet.
Osaat kuunnella ja havainnoida viestejä vuorovaikutustilanteissa. Osaat antaa ja vastaanottaa palautetta yksipuolisesti työyhteisön viestintätilanteissa. Tunnistat yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen.
Teet perusteltuja pedagogisia ratkaisuja.

Tyydyttävä 2
Osaat valita perustellen kehittämisprosessin tarpeisiin nähden sopivia menetelmiä ja toimintamalleja.
Osaat arvioida nykyaikaisen henkilöstöjohtamisen ja esimiestyön erityispiirteiden toteutumista.
Osaat kuunnella ja havainnoida viestejä vuorovaikutustilanteissa. Osaat antaa ja vastaanottaa palautetta työyhteisön viestintätilanteissa. Tunnistat yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen.
Tarkastelet kriittisesti omia ja toisten tekemiä pedagogisia ratkaisuja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Osaat kokeilla kehittämisprosessin edistämiseksi vaihtelevia menetelmiä.
Osaat soveltaa nykyaikaisen henkilöstöjohtamisen ja esimiestyön erityispiirteitä.
Osaat kuunnella, havainnoida ja tulkita viestejä vuorovaikutustilanteissa. Tunnet yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen. Osaat hyödyntää viestintäkanavia useimmissa tehtävissä.
Sovellat ennakkoluulottomasti erilaisia pedagogisia menetelmiä.

Hyvä 4
Osaat kokeilla kehittämisprosessin edistämiseksi vaihtelevia ja innovatiivisia menetelmiä.
Osaat analysoida omaa toimintaasi nykyaikaisen henkilöstöjohtamisen ja esimiestyön erityispiirteiden kautta.
Tunnet hyvin yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen. Osaat toimia tavoitteellisesti alan vuorovaikutustilanteissa ja osaat muuttaa joustavasti toimintatapojasi tilanteiden mukaan. Osaat hyödyntää viestintäkanavia tarkoituksenmukaisesti.
Kehität pedagogista osaamistasi tarkoituksenmukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä 5
Osaat kehittämisprosessin edistämiseksi perustellen yhdistää kokonaisuudeksi vaihtelevia ja innovatiivisia menetelmiä.
Osaat suunnitella toimintaasi nykyaikaisen henkilöstöjohtamisen ja esimiestyön erityispiirteiden kautta.
Tunnet hyvin yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen. Osaat toimia tavoitteellisesti alan vuorovaikutustilanteissa ja osaat muuttaa joustavasti ja monipuolisesti toimintatapojasi tilanteiden mukaan. t hyödyntää viestintäkanavia tarkoituksenmukaisesti ja monipuolisesti.
Kehität, tulkitset ja vertailet omaa ja toisten pedagogista osaamista monialaista tutkimustietoa hyödyntäen.

Ilmoittautumisaika

01.09.2022 - 05.02.2023

Ajoitus

06.02.2023 - 14.04.2023

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus (op)

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liikunnanohjaajakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Opettaja
  • Anna-Sofia Konttaniemi
  • Arno Heikkala
  • Petteri Pohja
Vastuuhenkilö

Petteri Pohja

Ajoitusryhmät
  • Harjoitusryhmä 1 | 10 opintopisteen toteutus (aikaan sidottu opiskelu) (Koko: 70. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitusryhmä 2 | 5 opintopisteen toteutus (itsenäinen verkkototeutus) (Koko: 70. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
  • RA75L20S
    Liikunnanohjaajakoulutus (monimuotototeutus), Rovaniemi, syksy 2020
Koulutusryhmat
  • Harjoitusryhmä 1 | 10 opintopisteen toteutus (aikaan sidottu opiskelu)
  • Harjoitusryhmä 2 | 5 opintopisteen toteutus (itsenäinen verkkototeutus)

Tavoitteet

Tällä opintojaksolla kehität ja sovellat omaa henkilöstöjohtamisen ja esimiestyön osaamistasi ammatillisissa kehittämistehtävissä. Opit käyttämään vaihtelevia ja innovatiivisia menetelmiä ja toimintamalleja toimintaympäristöjen ja asiakkaiden tarpeista nousevissa kehittämisprosesseissa. Arvioit ja kehität päätöksentekotaitoja muuttuvissa tilanteissa, erilaisissa toimeksiannoissa tai hanketoiminnassa. Opit arvioimaan erilaisia johtamiseen liittyviä vuorovaikutustilanteita sekä tavoitteellista palauteprosessien hallintaa. Kehität tavoitteellista viestintäosaamistasi ja osaat alasi osaajana jäsentyneen ja ymmärrettävän suullisen viestinnän. Suunnittelet ja opit hyödyntämään pedagogista osaamistasi sekä laajennat erilaisten pedagogisten menetelmien käyttöä työelämälähtöisissä oppimistilanteissa.
Teema 1 Johtamisen yleiset periaatteet
Teema 2 Henkilöstöjohtamisen työkalut
Teema 3 Viestintä ja vuorovaikutus
Teema 4 Koulutusosaaminen

Sisältö

Tieto puuttuu

Aika ja paikka

Vko 6 | SYKLI 1 - AMMATILLINEN KEHITTYMINEN
ma 6.2.
12:00-13:00 Opintojakso aloitus 5op-suoritustapa Zoom ÖH/PP
13:00-14:00 Opintojakso aloitus 10op-suoritustapa + pienryhmien muodostus Zoom ÖH
14:00-16:00 Ryhmien kokoontuminen ja pelisäännöt (pienryhmittäin) Zoom ÖH
ke 8.2.
-08:00 Oppitunti 1: Ammatillinen kehittyminen – DL 8.2. klo 08:00 (Moodle)
12:00-14:00 Työpaja: Ammatillisen osaamisen viitekehys Zoom ÖH
14:00-16:00 Työpaja: Ammatillinen osaaminen ja sen kartoitus Zoom ÖH
to 9.2.
-11:00 Oppitunti 2: Arviointiosaaminen - DL 9.2. klo 11:00 (Moodle)
12:00-14:00 Työpaja: Arviointiosaaminen Zoom ÖH
14:00-16:00 Työpaja: Arviointiosaaminen Zoom ÖH

Vko 7 | SYKLI 1 - AMMATILLINEN KEHITTYMINEN
ti 14.2.
-12:00 Työhaastattelu - Ennakkotehtävä - DL 14.2. klo 12:00 (Moodle)
12:00-14:00 Työhaastattelu I – Valmistautuminen Zoom ÖH
15.2.
-23:59 Työhaastattelu: Parihaastattelu, yhteenveto ja palaute: - DL: 15.2. 23:59 (Moodle)
to 16.2.
12:00-14:00 Työhaastattelu II - Kokemusten purku Zoom ÖH
pe 17.2.
12:00-14:00 Sykli 1 – Päätös Zoom ÖH
-18:00 SYKLI 1 - KEHITTYMISSUUNNITELMA: DL 17.2. KLO 18:00 (Moodle)

Vko 8 | SYKLI 2 - JOHTAMINEN
ti 21.2.
-18:00 Oppitunnit 3-6 - DL:21.2. klo 18:00 (Moodle)
ke 22.2.
12:00-14:00 Työpaja: Sykli 2 Näytön ohjeistus ja tehtävänanto Zoom ÖH
14:00-16:00 Työpaja: Johtaminen Zoom ÖH

Vko 9 | SYKLI 2 - JOHTAMINEN
ke 1.3.
12:00-14:00 Sykli 2 Näytön purku Zoom ÖH
to 2.3.
-18:00 SYKLI 2 - JOHTAMISEN RAPORTTI - DL:2.3. KLO 18:00 (Moodle)

Vko 10 | ITSEOPISKELUVIIKKO

Vko 11 | SYKLI 3 - AMMATILLINEN KEHITTÄMINEN
ke 15.3.
-18:00 Oppitunnit 7-8 + Luentotallenteet: Konstuktivistinen malli; Linjakas osaamisen kehittäminen; RM-6 - DL: 15.3. klo 18:00 (Moodle)
to 16.3.
09:00-11:00 Työpaja: Koulutusosaaminen ja syklin näyttö Zoom ÖH
17.3.
-18:00 OPINTOJAKSON VÄLIPALAUTE: DL 17.3. KLO 18:00 (Moodle)

Vko 12 | SYKLI 3 - AMMATILLINEN KEHITTÄMINEN
ma 20.3..- to 23.3.
Ajanvarauksella Kehittämistehtävän sparraus: 45min aikoja – ajanvaraus Ököltä
pe 24.3.
12:00-14:00 Sykli 3 – Päätös Zoom ÖH
-18:00 SYKLI 3 – KEHITTÄMISTEHTÄVÄ: DL 24.3. KLO 23:59 (Moodle)

Vko 13 | SYKLI 4 – KOULUTUSOSAAMINEN JA VIESTINTÄ
ti 28.3.
08:15-10:00 Hyvän viestinnän elementit Zoom A-S.K.
10:00-12:00 Hyvän viestinnän elementit Zoom A-S.K.
-18:00 Oppitunti 9: OK – Kouluttajan itseopiskelu materiaali DL 28.3. klo 18:00 (Moodle)

Vko 14 | SYKLI 4 – KOULUTUSOSAAMINEN JA VIESTINTÄ
ma 3.4.
12:00-14:00 Työpaja: Kouluttajan itseopiskelumateriaali Zoom ÖH
ke 5.4.
12:00-14:00 Sykli 4 - Webinaari Zoom ÖH
14:00-16:00 Sykli 4 - Webinaari Zoom ÖH
to 6.4.
14:00-16:00 Sykli 4 – Päätös | Sykli 5 – Aloitus Zoom ÖH
pe 7.4.
-18:00 VIESTINNÄN PALAUTUS: DL 7.4. KLO 18:00 (Moodle)
-18:00 SYKLI 4 - VERTAISPALAUTTEEN PALAUTUS: DL 7.4. KLO 18:00 (Moodle)
su 9.4.
-23:59 SYKLI 4 PALAUTUS: DL 9.4. KLO 23:59 (Moodle)

Vko 15 | SYKLI 5 - AMMATILLINEN REFLEKTIO
ti 11.4 - to 13.4.
SYKLI 4 Näytön arviointi ja itsearviointikeskustelu| Jokaisen pienryhmän käytävä! (Ajanvaraus Ököltä)
pe 14.4.
14:00-16:00 Opintojakson päätös Zoom ÖH
-18:00 SYKLI 5 - AMMATILLISEN OSAAMISEN REFLEKTIO: DL 14.4. KLO 23:59 (Moodle)

Opetusmenetelmät

Jokaisen opiskelijan on valittava toinen kahdesta suoritusvaihtoehdoista suorittaakseen opintojakso. Suoritusvaihtoehtojen laajuus (opintopisteet) ovat eri.
MUITA SUORITUS VAIHTOEHTOJA EI OLE TARJOLLA.

Suoritusvaihtoehdot

10 opintopistettä – Opiskelija suorittaa opintojakson etänä, aikaan sidottuna, 3-5 hengen pienryhmissä (ryhmä koko määritellään osallistujamäärän mukaan). Ryhmä valitaan opintojakson alussa ja se pysyy samana koko opintojakson ajan. Tämä suoritustapa sisältää itsenäisesti sekä pienryhmässä suoritettavia tehtäviä ja näyttöjä. Osa suorituksen tapaamisista ja näytöistä on aikaan sidottuja etätapaamisia.

5 opintopistettä – Opiskelija suorittaa opintojakson itsenäisesti etänä, aikaan sitomattomasti (toteutusajan puitteissa). Itsenäinen suoritus on laajuudeltaan 5 opintopistettä ja se sisältää henkilökohtaisia tehtäviä ja näyttöjä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jokaisen opiskelijan on valittava toinen kahdesta suoritusvaihtoehdoista suorittaakseen opintojakso.
MUITA SUORITUS VAIHTOEHTOJA EI OLE TARJOLLA.

Suoritusvaihtoehdot
10 op – Opiskelija suorittaa opintojakson etänä, aikaan sidottuna, 3-5 hengen pienryhmissä (ryhmä koko määritellään osallistujamäärän mukaan). Ryhmä valitaan opintojakson alussa ja se pysyy samana koko opintojakson ajan. Tämä suoritustapa sisältää itsenäisesti sekä pienryhmässä suoritettavia tehtäviä ja näyttöjä. Osa suorituksen tapaamisista ja näytöistä on aikaan sidottuja etätapaamisia.

5 op – Opiskelija suorittaa opintojakson itsenäisesti etänä, aikaan sitomattomasti (toteutusajan puitteissa). Itsenäinen suoritus on laajuudeltaan 5 opintopistettä ja se sisältää henkilökohtaisia tehtäviä ja näyttöjä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä 1
Osaat valita kehittämisprosessin tarpeisiin nähden sopivia menetelmiä ja toimintamalleja.
Tunnistat nykyaikaisen henkilöstöjohtamisen ja esimiestyön erityispiirteet.
Osaat kuunnella ja havainnoida viestejä vuorovaikutustilanteissa. Osaat antaa ja vastaanottaa palautetta yksipuolisesti työyhteisön viestintätilanteissa. Tunnistat yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen.
Teet perusteltuja pedagogisia ratkaisuja.

Tyydyttävä 2
Osaat valita perustellen kehittämisprosessin tarpeisiin nähden sopivia menetelmiä ja toimintamalleja.
Osaat arvioida nykyaikaisen henkilöstöjohtamisen ja esimiestyön erityispiirteiden toteutumista.
Osaat kuunnella ja havainnoida viestejä vuorovaikutustilanteissa. Osaat antaa ja vastaanottaa palautetta työyhteisön viestintätilanteissa. Tunnistat yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen.
Tarkastelet kriittisesti omia ja toisten tekemiä pedagogisia ratkaisuja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Osaat kokeilla kehittämisprosessin edistämiseksi vaihtelevia menetelmiä.
Osaat soveltaa nykyaikaisen henkilöstöjohtamisen ja esimiestyön erityispiirteitä.
Osaat kuunnella, havainnoida ja tulkita viestejä vuorovaikutustilanteissa. Tunnet yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen. Osaat hyödyntää viestintäkanavia useimmissa tehtävissä.
Sovellat ennakkoluulottomasti erilaisia pedagogisia menetelmiä.

Hyvä 4
Osaat kokeilla kehittämisprosessin edistämiseksi vaihtelevia ja innovatiivisia menetelmiä.
Osaat analysoida omaa toimintaasi nykyaikaisen henkilöstöjohtamisen ja esimiestyön erityispiirteiden kautta.
Tunnet hyvin yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen. Osaat toimia tavoitteellisesti alan vuorovaikutustilanteissa ja osaat muuttaa joustavasti toimintatapojasi tilanteiden mukaan. Osaat hyödyntää viestintäkanavia tarkoituksenmukaisesti.
Kehität pedagogista osaamistasi tarkoituksenmukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä 5
Osaat kehittämisprosessin edistämiseksi perustellen yhdistää kokonaisuudeksi vaihtelevia ja innovatiivisia menetelmiä.
Osaat suunnitella toimintaasi nykyaikaisen henkilöstöjohtamisen ja esimiestyön erityispiirteiden kautta.
Tunnet hyvin yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen. Osaat toimia tavoitteellisesti alan vuorovaikutustilanteissa ja osaat muuttaa joustavasti ja monipuolisesti toimintatapojasi tilanteiden mukaan. t hyödyntää viestintäkanavia tarkoituksenmukaisesti ja monipuolisesti.
Kehität, tulkitset ja vertailet omaa ja toisten pedagogista osaamista monialaista tutkimustietoa hyödyntäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

10op | Tehtävät ja näytöt

Opintojakson arvosana muodostuu näyttöjen ja tehtävien yhteenlasketuista pisteistä (max. 100 p).

Maksimipisteet
Oppitunnit x 9  =       18 p
Sykli 1: Henkilökohtainen näyttö 10 p
Sykli 2: Pienryhmänäyttö 10 p
Sykli 3: Pienryhmänäyttö 15 p
Sykli 4: Pienryhmänäyttö 15 p
Henkilökohtainen näyttö 10 p
Sykli 5: Henkilökohtainen näyttö 22 p
-----------------------------------------------------
yht. 100 p

---------------------------------------------------------------------------------------------
5op | Tehtävät ja näytöt

Opintojakson arvosana muodostuu näyttöjen ja tehtävien yhteenlasketuista pisteistä (max. 80 p).

Maksimipisteet
Oppitunnit x 9  =       9 p
Sykli 1: Ammatillisen osaamisen alkuarvio 10 p
Sykli 2: Johtamisen raportti 10 p
Sykli 3: Koulutuksen suunnittelu 15 p
Sykli 4: Webinaari-tallenne 6 p
Sykli 4: Viestintä 10 p
Sykli 5: Ammatillisen osaamisen loppuarvio 20 p
____________________________________________
yht. 80 p

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä 1
Osaat valita kehittämisprosessin tarpeisiin nähden sopivia menetelmiä ja toimintamalleja.
Tunnistat nykyaikaisen henkilöstöjohtamisen ja esimiestyön erityispiirteet.
Osaat kuunnella ja havainnoida viestejä vuorovaikutustilanteissa. Osaat antaa ja vastaanottaa palautetta yksipuolisesti työyhteisön viestintätilanteissa. Tunnistat yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen.
Teet perusteltuja pedagogisia ratkaisuja.

Tyydyttävä 2
Osaat valita perustellen kehittämisprosessin tarpeisiin nähden sopivia menetelmiä ja toimintamalleja.
Osaat arvioida nykyaikaisen henkilöstöjohtamisen ja esimiestyön erityispiirteiden toteutumista.
Osaat kuunnella ja havainnoida viestejä vuorovaikutustilanteissa. Osaat antaa ja vastaanottaa palautetta työyhteisön viestintätilanteissa. Tunnistat yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen.
Tarkastelet kriittisesti omia ja toisten tekemiä pedagogisia ratkaisuja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Osaat kokeilla kehittämisprosessin edistämiseksi vaihtelevia menetelmiä.
Osaat soveltaa nykyaikaisen henkilöstöjohtamisen ja esimiestyön erityispiirteitä.
Osaat kuunnella, havainnoida ja tulkita viestejä vuorovaikutustilanteissa. Tunnet yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen. Osaat hyödyntää viestintäkanavia useimmissa tehtävissä.
Sovellat ennakkoluulottomasti erilaisia pedagogisia menetelmiä.

Hyvä 4
Osaat kokeilla kehittämisprosessin edistämiseksi vaihtelevia ja innovatiivisia menetelmiä.
Osaat analysoida omaa toimintaasi nykyaikaisen henkilöstöjohtamisen ja esimiestyön erityispiirteiden kautta.
Tunnet hyvin yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen. Osaat toimia tavoitteellisesti alan vuorovaikutustilanteissa ja osaat muuttaa joustavasti toimintatapojasi tilanteiden mukaan. Osaat hyödyntää viestintäkanavia tarkoituksenmukaisesti.
Kehität pedagogista osaamistasi tarkoituksenmukaisesti.
Englanniksi

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä 5
Osaat kehittämisprosessin edistämiseksi perustellen yhdistää kokonaisuudeksi vaihtelevia ja innovatiivisia menetelmiä.
Osaat suunnitella toimintaasi nykyaikaisen henkilöstöjohtamisen ja esimiestyön erityispiirteiden kautta.
Tunnet hyvin yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen. Osaat toimia tavoitteellisesti alan vuorovaikutustilanteissa ja osaat muuttaa joustavasti ja monipuolisesti toimintatapojasi tilanteiden mukaan. t hyödyntää viestintäkanavia tarkoituksenmukaisesti ja monipuolisesti.
Kehität, tulkitset ja vertailet omaa ja toisten pedagogista osaamista monialaista tutkimustietoa hyödyntäen.

Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 07.01.2022

Ajoitus

07.02.2022 - 15.04.2022

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liikunnanohjaajakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Opettaja
  • Arno Heikkala
  • Anna-Sofia Konttaniemi
  • Petteri Pohja
Vastuuhenkilö

Petteri Pohja

Opiskelijaryhmät
  • R75L19S
    Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2019

Tavoitteet

Tällä opintojaksolla kehität ja sovellat omaa henkilöstöjohtamisen ja esimiestyön osaamistasi ammatillisissa kehittämistehtävissä. Opit käyttämään vaihtelevia ja innovatiivisia menetelmiä ja toimintamalleja toimintaympäristöjen ja asiakkaiden tarpeista nousevissa kehittämisprosesseissa. Arvioit ja kehität päätöksentekotaitoja muuttuvissa tilanteissa, erilaisissa toimeksiannoissa tai hanketoiminnassa. Opit arvioimaan erilaisia johtamiseen liittyviä vuorovaikutustilanteita sekä tavoitteellista palauteprosessien hallintaa. Kehität tavoitteellista viestintäosaamistasi ja osaat alasi osaajana jäsentyneen ja ymmärrettävän suullisen viestinnän. Suunnittelet ja opit hyödyntämään pedagogista osaamistasi sekä laajennat erilaisten pedagogisten menetelmien käyttöä työelämälähtöisissä oppimistilanteissa.
Teema 1 Johtamisen yleiset periaatteet
Teema 2 Henkilöstöjohtamisen työkalut
Teema 3 Viestintä ja vuorovaikutus
Teema 4 Koulutusosaaminen

Sisältö

Tieto puuttuu

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä 1
Osaat valita kehittämisprosessin tarpeisiin nähden sopivia menetelmiä ja toimintamalleja.
Tunnistat nykyaikaisen henkilöstöjohtamisen ja esimiestyön erityispiirteet.
Osaat kuunnella ja havainnoida viestejä vuorovaikutustilanteissa. Osaat antaa ja vastaanottaa palautetta yksipuolisesti työyhteisön viestintätilanteissa. Tunnistat yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen.
Teet perusteltuja pedagogisia ratkaisuja.

Tyydyttävä 2
Osaat valita perustellen kehittämisprosessin tarpeisiin nähden sopivia menetelmiä ja toimintamalleja.
Osaat arvioida nykyaikaisen henkilöstöjohtamisen ja esimiestyön erityispiirteiden toteutumista.
Osaat kuunnella ja havainnoida viestejä vuorovaikutustilanteissa. Osaat antaa ja vastaanottaa palautetta työyhteisön viestintätilanteissa. Tunnistat yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen.
Tarkastelet kriittisesti omia ja toisten tekemiä pedagogisia ratkaisuja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Osaat kokeilla kehittämisprosessin edistämiseksi vaihtelevia menetelmiä.
Osaat soveltaa nykyaikaisen henkilöstöjohtamisen ja esimiestyön erityispiirteitä.
Osaat kuunnella, havainnoida ja tulkita viestejä vuorovaikutustilanteissa. Tunnet yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen. Osaat hyödyntää viestintäkanavia useimmissa tehtävissä.
Sovellat ennakkoluulottomasti erilaisia pedagogisia menetelmiä.

Hyvä 4
Osaat kokeilla kehittämisprosessin edistämiseksi vaihtelevia ja innovatiivisia menetelmiä.
Osaat analysoida omaa toimintaasi nykyaikaisen henkilöstöjohtamisen ja esimiestyön erityispiirteiden kautta.
Tunnet hyvin yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen. Osaat toimia tavoitteellisesti alan vuorovaikutustilanteissa ja osaat muuttaa joustavasti toimintatapojasi tilanteiden mukaan. Osaat hyödyntää viestintäkanavia tarkoituksenmukaisesti.
Kehität pedagogista osaamistasi tarkoituksenmukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä 5
Osaat kehittämisprosessin edistämiseksi perustellen yhdistää kokonaisuudeksi vaihtelevia ja innovatiivisia menetelmiä.
Osaat suunnitella toimintaasi nykyaikaisen henkilöstöjohtamisen ja esimiestyön erityispiirteiden kautta.
Tunnet hyvin yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen. Osaat toimia tavoitteellisesti alan vuorovaikutustilanteissa ja osaat muuttaa joustavasti ja monipuolisesti toimintatapojasi tilanteiden mukaan. t hyödyntää viestintäkanavia tarkoituksenmukaisesti ja monipuolisesti.
Kehität, tulkitset ja vertailet omaa ja toisten pedagogista osaamista monialaista tutkimustietoa hyödyntäen.