Matkailun vastuullinen johtaminenLaajuus (10 op)
Tunnus: MAT304
Laajuus
10 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla tarkastellaan matkailuliiketoimintaa suhteessa matkailuilmiön moniulotteisuuteen. Opintojakson tavoitteena on antaa työkaluja strategiseen johtamiseen matkailuelinkeinossa sekä auttaa hahmottamaan vastuullisen johtamisen vaikutusta liiketoimintaan.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata erilaisia näkökulmia hyvään johtamiseen
- erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan
- hahmottaa asioiden johtamisen haasteet ja soveltaa johtamisen teorioita eri organisaatiorakenteissa
- tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä
- tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuuksien yhteyden strategiseen johtamiseen, käytännön liiketoiminnan suunnitteluun ja esimiehenä toimimiseen
- tunnistaa vastuullisen johtamisen periaatteet ja hyödyntää niitä organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi
- ennakoida toimintaympäristöjen muutoksia ja tehdä vastuullisia strategisia valintoja.
Sisältö
- Asioiden johtamisen perusteet (mm. organisaation toiminta, prosessien hallinta, suunnittelu, strateginen johtaminen) eri organisaatiorakenteissa (esim. verkostopohjaisissa ja linjaorganisaatiossa)
- Ihmisten johtamisen periaatteet ja käytännöt (mm. vuorovaikutteisuus, viestintä, muutosjohtaminen, minä johtajana)
- Vastuullisuuden ulottuvuuksien merkitys johtamisessa, matkailun kehittämisessä ja liiketoiminnan menestystekijänä
- Strategiatyö ja strategian työkalut
- Toimintaympäristön analyysi
- Ennakoinnin työkalut ja menetelmät osana strategista päätöksentekoa, skenaariotyöskentely
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Opiskelija ei suorita oppimistehtäviä annettujen ohjeiden mukaan. Opiskelija ei palauta oppimistehtäviä annetussa aikaikkunassa ja/tai vaadittavalla tavalla.
Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla joitain näkökulmia hyvään johtamiseen ja tunnistaa heikosti asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöissä. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista. Opiskelija tunnistaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa tyydyttävästi. Opiskelija tunnistaa pääelementit toimintaympäristön muutosten ennakoinnissa. Opiskelija tunnistaa joitain vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu ohjatusti ryhmätyöskentelyyn.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa kuvailla joitain näkökulmia hyvään johtamiseen ja tunnistaa keskeiset piirteet asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöissä. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa tyydyttävästi johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun tyydyttävästi. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa tyydyttävästi. Opiskelija tunnistaa pääelementit toimintaympäristön muutosten ennakoinnissa ja osaa tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä tyydyttävästi. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu ohjatusti ryhmätyöskentelyyn.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvailla näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä hyvin. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun hyvin. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa hyvin. Opiskelija osaa toteuttaa ja arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa kuvailla laajasti näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä hyvin. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa kiitettävästi soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa kiitettävästi. Opiskelija osaa kiitettävästi toteuttaa ja arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvailla laajasti ja perustellusti näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä taidokkaasti. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa kattavasti soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun. Opiskelija osaa kiitettävästi hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa. Opiskelija osaa kiitettävästi toteuttaa ja kriittisesti arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan kriittisesti vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan ennen opintojakson alkua.
Lisätiedot
Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen. Vuodesta 2024 alkaen opintojakso toteutetaan Lapin ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen ammattiopintona.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.01.2025
Ajoitus
27.01.2025 - 18.04.2025
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus (op)
10 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 80
Tutkinto-ohjelma
- Restonomikoulutus
Opettaja
- Kristian Sievers
- Jenny Kilpeläinen
- Aulikki Laitinen-Tolonen
Vastuuhenkilö
Jenny Kilpeläinen
Opiskelijaryhmät
-
RA81M23KRestonomikoulutus, Rovaniemi, kevät 2023
Tavoitteet
Opintojaksolla tarkastellaan matkailuliiketoimintaa suhteessa matkailuilmiön moniulotteisuuteen. Opintojakson tavoitteena on antaa työkaluja strategiseen johtamiseen matkailuelinkeinossa sekä auttaa hahmottamaan vastuullisen johtamisen vaikutusta liiketoimintaan.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata erilaisia näkökulmia hyvään johtamiseen
- erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan
- hahmottaa asioiden johtamisen haasteet ja soveltaa johtamisen teorioita eri organisaatiorakenteissa
- tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä
- tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuuksien yhteyden strategiseen johtamiseen, käytännön liiketoiminnan suunnitteluun ja esimiehenä toimimiseen
- tunnistaa vastuullisen johtamisen periaatteet ja hyödyntää niitä organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi
- ennakoida toimintaympäristöjen muutoksia ja tehdä vastuullisia strategisia valintoja.
Sisältö
- Asioiden johtamisen perusteet (mm. organisaation toiminta, prosessien hallinta, suunnittelu, strateginen johtaminen) eri organisaatiorakenteissa (esim. verkostopohjaisissa ja linjaorganisaatiossa)
- Ihmisten johtamisen periaatteet ja käytännöt (mm. vuorovaikutteisuus, viestintä, muutosjohtaminen, minä johtajana)
- Vastuullisuuden ulottuvuuksien merkitys johtamisessa, matkailun kehittämisessä ja liiketoiminnan menestystekijänä
- Strategiatyö ja strategian työkalut
- Toimintaympäristön analyysi
- Ennakoinnin työkalut ja menetelmät osana strategista päätöksentekoa, skenaariotyöskentely
Aika ja paikka
Verkkototeutus: Opetus ja ohjaus tapahtuvat verkossa Zoomin kautta.
Projektityöskentely määrittyy projektiryhmän määrittelemistä työskentelytavoista ja -paikoista.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan ennen opintojakson alkua. Kaikki materiaali on opiskelijoiden saataville opintojakson ajan Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Luennot, ohjaus ja projektimainen työskely ryhmissä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso jakautuu kahteen osioon, joista toinen toteutetaan yhteistyössä elinkeinon kanssa. Projektiryhmä työskentelee toimeksiantajan kanssa STF-ohjelmaan vaadittavan kehittämissuunnitelman parissa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Moodle-tentti (yksilötyö) Viikolla 43 tai 44
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi suorittaa:
1. Toteutussuunnitelman mukaisesti ja projektiryhmässä työskennellen
2. Osaamisen näyttö (aikaisemmin kerrytetty osaaminen todennetaan kirjallisella raportilla tai muulla sovitulla tavalla)
3. Opinnollistaminen tai itsenäinen suoritustapa
Opintojakson ensimmäisellä kerralla käydään läpi eri suoritustavat. Mikäli opiskelija haluaa suorittaa opintojakson tavalla 2 tai 3, opiskelija sopii siitä erikseen vastuuopettajan kanssa.
Sisällön jaksotus
Teoriaosuus 50 % työajasta, ajoittuu opintojakson alkupuoliskolla.
Projektiosuus 50% työajasta, josta työmäärä ajoittuu opintojakson keskivaiheille ja loppupuoliskolle.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla opiskelija saa kattavan kuvan kestävän matkailun nykytilasta ja pääsee toimeksiannon kautta tarkastelemaan ja kehittämään yksittäisen organisaation vastuullisuuden ulottuvuuksia sekä strategisella että operatiivisella tasolla. Opiskelija kartuttaa opintojakson aikana tärkeitä työelämätaitoja kestävästä matkailusta, STF-ohjelmasta ja muista sertifikaateista.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Opiskelija ei suorita oppimistehtäviä annettujen ohjeiden mukaan. Opiskelija ei palauta oppimistehtäviä annetussa aikaikkunassa ja/tai vaadittavalla tavalla.
Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla joitain näkökulmia hyvään johtamiseen ja tunnistaa heikosti asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöissä. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista. Opiskelija tunnistaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa tyydyttävästi. Opiskelija tunnistaa pääelementit toimintaympäristön muutosten ennakoinnissa. Opiskelija tunnistaa joitain vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu ohjatusti ryhmätyöskentelyyn.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa kuvailla joitain näkökulmia hyvään johtamiseen ja tunnistaa keskeiset piirteet asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöissä. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa tyydyttävästi johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun tyydyttävästi. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa tyydyttävästi. Opiskelija tunnistaa pääelementit toimintaympäristön muutosten ennakoinnissa ja osaa tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä tyydyttävästi. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu ohjatusti ryhmätyöskentelyyn.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvailla näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä hyvin. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun hyvin. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa hyvin. Opiskelija osaa toteuttaa ja arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa kuvailla laajasti näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä hyvin. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa kiitettävästi soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa kiitettävästi. Opiskelija osaa kiitettävästi toteuttaa ja arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvailla laajasti ja perustellusti näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä taidokkaasti. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa kattavasti soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun. Opiskelija osaa kiitettävästi hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa. Opiskelija osaa kiitettävästi toteuttaa ja kriittisesti arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan kriittisesti vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan 0-5.
Hylätty (0)
Hylätty (0)
Opiskelija ei suorita oppimistehtäviä annettujen ohjeiden mukaan. Opiskelija ei palauta oppimistehtäviä annetussa aikaikkunassa ja/tai vaadittavalla tavalla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla joitain näkökulmia hyvään johtamiseen ja tunnistaa heikosti asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöissä. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista. Opiskelija tunnistaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa tyydyttävästi. Opiskelija tunnistaa pääelementit toimintaympäristön muutosten ennakoinnissa. Opiskelija tunnistaa joitain vastuullisen johtamisen eri näkökulmia.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa kuvailla joitain näkökulmia hyvään johtamiseen ja tunnistaa keskeiset piirteet asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöissä. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa tyydyttävästi johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun tyydyttävästi. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa tyydyttävästi. Opiskelija tunnistaa pääelementit toimintaympäristön muutosten ennakoinnissa ja osaa tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä tyydyttävästi. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (4)
Opiskelija osaa kuvailla laajasti näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä hyvin. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa kiitettävästi soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa kiitettävästi. Opiskelija osaa kiitettävästi toteuttaa ja arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia.
Hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvailla näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä hyvin. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun hyvin. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa hyvin. Opiskelija osaa toteuttaa ja arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvailla laajasti ja perustellusti näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä taidokkaasti. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa kattavasti soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun. Opiskelija osaa kiitettävästi hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa. Opiskelija osaa kiitettävästi toteuttaa ja kriittisesti arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan kriittisesti vastuullisen johtamisen eri näkökulmia.
Lisätiedot
Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen. Vuodesta 2024 alkaen opintojakso toteutetaan Lapin ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen ammattiopintona.
Ilmoittautumisaika
11.03.2024 - 08.09.2024
Ajoitus
09.09.2024 - 05.12.2024
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus (op)
10 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 120
Tutkinto-ohjelma
- Restonomikoulutus
Opettaja
- Jenny Kilpeläinen
- Aulikki Laitinen-Tolonen
- Kristian Sievers
Vastuuhenkilö
Jenny Kilpeläinen
Opiskelijaryhmät
-
RA81M22SRestonomikoulutus, Rovaniemi syksy 2022
Tavoitteet
Opintojaksolla tarkastellaan matkailuliiketoimintaa suhteessa matkailuilmiön moniulotteisuuteen. Opintojakson tavoitteena on antaa työkaluja strategiseen johtamiseen matkailuelinkeinossa sekä auttaa hahmottamaan vastuullisen johtamisen vaikutusta liiketoimintaan.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata erilaisia näkökulmia hyvään johtamiseen
- erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan
- hahmottaa asioiden johtamisen haasteet ja soveltaa johtamisen teorioita eri organisaatiorakenteissa
- tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä
- tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuuksien yhteyden strategiseen johtamiseen, käytännön liiketoiminnan suunnitteluun ja esimiehenä toimimiseen
- tunnistaa vastuullisen johtamisen periaatteet ja hyödyntää niitä organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi
- ennakoida toimintaympäristöjen muutoksia ja tehdä vastuullisia strategisia valintoja.
Sisältö
- Asioiden johtamisen perusteet (mm. organisaation toiminta, prosessien hallinta, suunnittelu, strateginen johtaminen) eri organisaatiorakenteissa (esim. verkostopohjaisissa ja linjaorganisaatiossa)
- Ihmisten johtamisen periaatteet ja käytännöt (mm. vuorovaikutteisuus, viestintä, muutosjohtaminen, minä johtajana)
- Vastuullisuuden ulottuvuuksien merkitys johtamisessa, matkailun kehittämisessä ja liiketoiminnan menestystekijänä
- Strategiatyö ja strategian työkalut
- Toimintaympäristön analyysi
- Ennakoinnin työkalut ja menetelmät osana strategista päätöksentekoa, skenaariotyöskentely
Aika ja paikka
Syksy 2024, VK 37-49
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan ennen opintojakson alkua.
Opetusmenetelmät
Luennot, työpajat, ohjaus ja työelämäprojekti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
50 % opintojaksosta rakentuu työelämäprojektista.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti viikolla 44
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksiluku aikaisemmista opinnoista
Osaamisen näyttö
Opinnollistaminen
Sisällön jaksotus
VK 37-49
Asioiden johtamisen perusteet (mm. organisaation toiminta, prosessien hallinta, suunnittelu, strateginen johtaminen) eri organisaatiorakenteissa (esim. verkostopohjaisissa ja linjaorganisaatiossa)
- Ihmisten johtamisen periaatteet ja käytännöt (mm. vuorovaikutteisuus, viestintä, muutosjohtaminen, minä johtajana)
- Vastuullisuuden ulottuvuuksien merkitys johtamisessa, matkailun kehittämisessä ja liiketoiminnan menestystekijänä
- Strategiatyö ja strategian työkalut
- Toimintaympäristön analyysi
- Ennakoinnin työkalut ja menetelmät osana strategista päätöksentekoa, skenaariotyöskentely
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijalla on mahdollista hakea osaamisen näyttöä, joka on hankittu työelämässä tai opinnollistaa opintojakso oppimistavoitteiden mukaisesti matkailuelinkeinossa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Opiskelija ei suorita oppimistehtäviä annettujen ohjeiden mukaan. Opiskelija ei palauta oppimistehtäviä annetussa aikaikkunassa ja/tai vaadittavalla tavalla.
Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla joitain näkökulmia hyvään johtamiseen ja tunnistaa heikosti asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöissä. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista. Opiskelija tunnistaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa tyydyttävästi. Opiskelija tunnistaa pääelementit toimintaympäristön muutosten ennakoinnissa. Opiskelija tunnistaa joitain vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu ohjatusti ryhmätyöskentelyyn.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa kuvailla joitain näkökulmia hyvään johtamiseen ja tunnistaa keskeiset piirteet asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöissä. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa tyydyttävästi johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun tyydyttävästi. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa tyydyttävästi. Opiskelija tunnistaa pääelementit toimintaympäristön muutosten ennakoinnissa ja osaa tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä tyydyttävästi. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu ohjatusti ryhmätyöskentelyyn.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvailla näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä hyvin. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun hyvin. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa hyvin. Opiskelija osaa toteuttaa ja arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa kuvailla laajasti näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä hyvin. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa kiitettävästi soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa kiitettävästi. Opiskelija osaa kiitettävästi toteuttaa ja arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvailla laajasti ja perustellusti näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä taidokkaasti. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa kattavasti soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun. Opiskelija osaa kiitettävästi hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa. Opiskelija osaa kiitettävästi toteuttaa ja kriittisesti arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan kriittisesti vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1-5, hylätty
Yksilötehtävä essee-tentti (50%) and ryhmätyönä toteutettu projektityö (50%)
Hylätty (0)
Hylätty (0)
Opiskelija ei suorita oppimistehtäviä annettujen ohjeiden mukaan. Opiskelija ei palauta oppimistehtäviä annetussa aikaikkunassa ja/tai vaadittavalla tavalla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla joitain näkökulmia hyvään johtamiseen ja tunnistaa heikosti asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöissä. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista. Opiskelija tunnistaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa tyydyttävästi. Opiskelija tunnistaa pääelementit toimintaympäristön muutosten ennakoinnissa. Opiskelija tunnistaa joitain vastuullisen johtamisen eri näkökulmia.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa kuvailla joitain näkökulmia hyvään johtamiseen ja tunnistaa keskeiset piirteet asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöissä. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa tyydyttävästi johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun tyydyttävästi. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa tyydyttävästi. Opiskelija tunnistaa pääelementit toimintaympäristön muutosten ennakoinnissa ja osaa tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä tyydyttävästi. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvailla näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä hyvin. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun hyvin. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa hyvin. Opiskelija osaa toteuttaa ja arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa kuvailla laajasti näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä hyvin. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa kiitettävästi soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa kiitettävästi. Opiskelija osaa kiitettävästi toteuttaa ja arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvailla laajasti ja perustellusti näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä taidokkaasti. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa kattavasti soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun. Opiskelija osaa kiitettävästi hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa. Opiskelija osaa kiitettävästi toteuttaa ja kriittisesti arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan kriittisesti vastuullisen johtamisen eri näkökulmia.
Lisätiedot
Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen. Vuodesta 2024 alkaen opintojakso toteutetaan Lapin ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen ammattiopintona.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 28.01.2024
Ajoitus
29.01.2024 - 03.05.2024
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus (op)
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 80
Tutkinto-ohjelma
- Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
- Restonomikoulutus
Opettaja
- Jenny Kilpeläinen
- Aulikki Laitinen-Tolonen
- Kristian Sievers
Vastuuhenkilö
Jenny Kilpeläinen
Opiskelijaryhmät
-
RA81M22KRestonomikoulutus, Rovaniemi kevät 2022
Tavoitteet
Opintojaksolla tarkastellaan matkailuliiketoimintaa suhteessa matkailuilmiön moniulotteisuuteen. Opintojakson tavoitteena on antaa työkaluja strategiseen johtamiseen matkailuelinkeinossa sekä auttaa hahmottamaan vastuullisen johtamisen vaikutusta liiketoimintaan.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata erilaisia näkökulmia hyvään johtamiseen
- erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan
- hahmottaa asioiden johtamisen haasteet ja soveltaa johtamisen teorioita eri organisaatiorakenteissa
- tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä
- tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuuksien yhteyden strategiseen johtamiseen, käytännön liiketoiminnan suunnitteluun ja esimiehenä toimimiseen
- tunnistaa vastuullisen johtamisen periaatteet ja hyödyntää niitä organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi
- ennakoida toimintaympäristöjen muutoksia ja tehdä vastuullisia strategisia valintoja.
Sisältö
- Asioiden johtamisen perusteet (mm. organisaation toiminta, prosessien hallinta, suunnittelu, strateginen johtaminen) eri organisaatiorakenteissa (esim. verkostopohjaisissa ja linjaorganisaatiossa)
- Ihmisten johtamisen periaatteet ja käytännöt (mm. vuorovaikutteisuus, viestintä, muutosjohtaminen, minä johtajana)
- Vastuullisuuden ulottuvuuksien merkitys johtamisessa, matkailun kehittämisessä ja liiketoiminnan menestystekijänä
- Strategiatyö ja strategian työkalut
- Toimintaympäristön analyysi
- Ennakoinnin työkalut ja menetelmät osana strategista päätöksentekoa, skenaariotyöskentely
Aika ja paikka
29.1.- 3.5.2024
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan ennen opintojakson alkua.
Opetusmenetelmät
Luennot, työpajat, työelämälähtöinen ryhmätyö
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ryhmätyö toteutetaan työelämäprojektina (noin 50 % opintojaksosta)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti viikolla 11
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso toteutetaan täysin verkossa. Opetukset ja ohjaukset järjestetään Zoomissa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija voi osallistua luennoille reaaliaikaisesti Zoomissa tai katsoa videomateriaalit omaan tahtiin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Opiskelija ei suorita oppimistehtäviä annettujen ohjeiden mukaan. Opiskelija ei palauta oppimistehtäviä annetussa aikaikkunassa ja/tai vaadittavalla tavalla.
Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla joitain näkökulmia hyvään johtamiseen ja tunnistaa heikosti asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöissä. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista. Opiskelija tunnistaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa tyydyttävästi. Opiskelija tunnistaa pääelementit toimintaympäristön muutosten ennakoinnissa. Opiskelija tunnistaa joitain vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu ohjatusti ryhmätyöskentelyyn.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa kuvailla joitain näkökulmia hyvään johtamiseen ja tunnistaa keskeiset piirteet asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöissä. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa tyydyttävästi johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun tyydyttävästi. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa tyydyttävästi. Opiskelija tunnistaa pääelementit toimintaympäristön muutosten ennakoinnissa ja osaa tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä tyydyttävästi. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu ohjatusti ryhmätyöskentelyyn.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvailla näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä hyvin. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun hyvin. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa hyvin. Opiskelija osaa toteuttaa ja arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa kuvailla laajasti näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä hyvin. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa kiitettävästi soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa kiitettävästi. Opiskelija osaa kiitettävästi toteuttaa ja arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvailla laajasti ja perustellusti näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä taidokkaasti. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa kattavasti soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun. Opiskelija osaa kiitettävästi hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa. Opiskelija osaa kiitettävästi toteuttaa ja kriittisesti arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan kriittisesti vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn.
Lisätiedot
Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen. Vuodesta 2024 alkaen opintojakso toteutetaan Lapin ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen ammattiopintona.
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 10.09.2023
Ajoitus
11.09.2023 - 30.11.2023
Laajuus
10 op
T&K-osuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 120
Tutkinto-ohjelma
- Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
- Restonomikoulutus
Opettaja
- Aulikki Laitinen-Tolonen
- Jenny Kilpeläinen
- Nina Aarras
- Anna-Emilia Haapakoski
- Minna Nousiainen
Vastuuhenkilö
Jenny Kilpeläinen
Opiskelijaryhmät
-
YMATaineMatkailututkimus aineopinnot
-
RA81M21SRestonomikoulutus, Rovaniemi syksy 2021
Tavoitteet
Opintojaksolla tarkastellaan matkailuliiketoimintaa suhteessa matkailuilmiön moniulotteisuuteen. Opintojakson tavoitteena on antaa työkaluja strategiseen johtamiseen matkailuelinkeinossa sekä auttaa hahmottamaan vastuullisen johtamisen vaikutusta liiketoimintaan.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata erilaisia näkökulmia hyvään johtamiseen
- erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan
- hahmottaa asioiden johtamisen haasteet ja soveltaa johtamisen teorioita eri organisaatiorakenteissa
- tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä
- tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuuksien yhteyden strategiseen johtamiseen, käytännön liiketoiminnan suunnitteluun ja esimiehenä toimimiseen
- tunnistaa vastuullisen johtamisen periaatteet ja hyödyntää niitä organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi
- ennakoida toimintaympäristöjen muutoksia ja tehdä vastuullisia strategisia valintoja.
Sisältö
- Asioiden johtamisen perusteet (mm. organisaation toiminta, prosessien hallinta, suunnittelu, strateginen johtaminen) eri organisaatiorakenteissa (esim. verkostopohjaisissa ja linjaorganisaatiossa)
- Ihmisten johtamisen periaatteet ja käytännöt (mm. vuorovaikutteisuus, viestintä, muutosjohtaminen, minä johtajana)
- Vastuullisuuden ulottuvuuksien merkitys johtamisessa, matkailun kehittämisessä ja liiketoiminnan menestystekijänä
- Strategiatyö ja strategian työkalut
- Toimintaympäristön analyysi
- Ennakoinnin työkalut ja menetelmät osana strategista päätöksentekoa, skenaariotyöskentely
Aika ja paikka
VK 37-46
Lapin Ammattikorkeakoulu ja Lapin yliopisto
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan ennen opintojakson alkua.
Opetusmenetelmät
Luennot, ohjaus, ryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kehittämissuunnitelma toteutetaan projektina toimeksiantajalle.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Yksilötentti Moodlessa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi opintojakson alussa valita joko lähitoteutuksen kampuksella tai etäopiskelun itsenäisesti annetun materiaalin avulla.
Lähitoteutuksen valinneet opiskelijat osallistuvat opetukseen ja ohjaukseen paikan päällä kampuksella Rovaniemellä.
Etäopiskelun valinneille opiskelijoille on toteutussuunnitelmaan merkitty ne luennot, ohjaus- tai esityskerrat, jotka ovat Zoomissa livenä. Muu materiaali on saatavilla Moodlessa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Opiskelija ei suorita oppimistehtäviä annettujen ohjeiden mukaan. Opiskelija ei palauta oppimistehtäviä annetussa aikaikkunassa ja/tai vaadittavalla tavalla.
Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla joitain näkökulmia hyvään johtamiseen ja tunnistaa heikosti asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöissä. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista. Opiskelija tunnistaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa tyydyttävästi. Opiskelija tunnistaa pääelementit toimintaympäristön muutosten ennakoinnissa. Opiskelija tunnistaa joitain vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu ohjatusti ryhmätyöskentelyyn.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa kuvailla joitain näkökulmia hyvään johtamiseen ja tunnistaa keskeiset piirteet asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöissä. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa tyydyttävästi johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun tyydyttävästi. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa tyydyttävästi. Opiskelija tunnistaa pääelementit toimintaympäristön muutosten ennakoinnissa ja osaa tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä tyydyttävästi. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu ohjatusti ryhmätyöskentelyyn.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvailla näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä hyvin. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun hyvin. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa hyvin. Opiskelija osaa toteuttaa ja arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa kuvailla laajasti näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä hyvin. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa kiitettävästi soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa kiitettävästi. Opiskelija osaa kiitettävästi toteuttaa ja arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvailla laajasti ja perustellusti näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä taidokkaasti. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa kattavasti soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun. Opiskelija osaa kiitettävästi hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa. Opiskelija osaa kiitettävästi toteuttaa ja kriittisesti arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan kriittisesti vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5
Hylätty (0)
Hylätty (0)
Opiskelija ei suorita oppimistehtäviä annettujen ohjeiden mukaan. Opiskelija ei palauta oppimistehtäviä annetussa aikaikkunassa ja/tai vaadittavalla tavalla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla joitain näkökulmia hyvään johtamiseen ja tunnistaa heikosti asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöissä. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista. Opiskelija tunnistaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa tyydyttävästi. Opiskelija tunnistaa pääelementit toimintaympäristön muutosten ennakoinnissa. Opiskelija tunnistaa joitain vastuullisen johtamisen eri näkökulmia
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa kuvailla joitain näkökulmia hyvään johtamiseen ja tunnistaa keskeiset piirteet asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöissä. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa tyydyttävästi johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun tyydyttävästi. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa tyydyttävästi. Opiskelija tunnistaa pääelementit toimintaympäristön muutosten ennakoinnissa ja osaa tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä tyydyttävästi. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvailla näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä hyvin. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun hyvin. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa hyvin. Opiskelija osaa toteuttaa ja arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa kuvailla laajasti näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä hyvin. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa kiitettävästi soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa kiitettävästi. Opiskelija osaa kiitettävästi toteuttaa ja arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvailla laajasti ja perustellusti näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä taidokkaasti. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa kattavasti soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun. Opiskelija osaa kiitettävästi hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa. Opiskelija osaa kiitettävästi toteuttaa ja kriittisesti arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan kriittisesti vastuullisen johtamisen eri näkökulmia.
Lisätiedot
Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen. Vuodesta 2024 alkaen opintojakso toteutetaan Lapin ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen ammattiopintona.
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
01.02.2023 - 29.05.2023
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus (op)
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 120
Tutkinto-ohjelma
- Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
- Restonomikoulutus
Opettaja
- Aulikki Laitinen-Tolonen
- Jenny Kilpeläinen
- Nina Aarras
Vastuuhenkilö
Jenny Kilpeläinen
Opiskelijaryhmät
-
RA81M21KRestonomikoulutus (monimuotototeutus) Rovaniemi kevät
Tavoitteet
Opintojaksolla tarkastellaan matkailuliiketoimintaa suhteessa matkailuilmiön moniulotteisuuteen. Opintojakson tavoitteena on antaa työkaluja strategiseen johtamiseen matkailuelinkeinossa sekä auttaa hahmottamaan vastuullisen johtamisen vaikutusta liiketoimintaan.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata erilaisia näkökulmia hyvään johtamiseen
- erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan
- hahmottaa asioiden johtamisen haasteet ja soveltaa johtamisen teorioita eri organisaatiorakenteissa
- tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä
- tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuuksien yhteyden strategiseen johtamiseen, käytännön liiketoiminnan suunnitteluun ja esimiehenä toimimiseen
- tunnistaa vastuullisen johtamisen periaatteet ja hyödyntää niitä organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi
- ennakoida toimintaympäristöjen muutoksia ja tehdä vastuullisia strategisia valintoja.
Sisältö
- Asioiden johtamisen perusteet (mm. organisaation toiminta, prosessien hallinta, suunnittelu, strateginen johtaminen) eri organisaatiorakenteissa (esim. verkostopohjaisissa ja linjaorganisaatiossa)
- Ihmisten johtamisen periaatteet ja käytännöt (mm. vuorovaikutteisuus, viestintä, muutosjohtaminen, minä johtajana)
- Vastuullisuuden ulottuvuuksien merkitys johtamisessa, matkailun kehittämisessä ja liiketoiminnan menestystekijänä
- Strategiatyö ja strategian työkalut
- Toimintaympäristön analyysi
- Ennakoinnin työkalut ja menetelmät osana strategista päätöksentekoa, skenaariotyöskentely
Aika ja paikka
Luennot järjestetään Zoomissa
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan ennen opintojakson alkua.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Moodletentti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Opiskelija ei suorita oppimistehtäviä annettujen ohjeiden mukaan. Opiskelija ei palauta oppimistehtäviä annetussa aikaikkunassa ja/tai vaadittavalla tavalla.
Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla joitain näkökulmia hyvään johtamiseen ja tunnistaa heikosti asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöissä. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista. Opiskelija tunnistaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa tyydyttävästi. Opiskelija tunnistaa pääelementit toimintaympäristön muutosten ennakoinnissa. Opiskelija tunnistaa joitain vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu ohjatusti ryhmätyöskentelyyn.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa kuvailla joitain näkökulmia hyvään johtamiseen ja tunnistaa keskeiset piirteet asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöissä. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa tyydyttävästi johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun tyydyttävästi. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa tyydyttävästi. Opiskelija tunnistaa pääelementit toimintaympäristön muutosten ennakoinnissa ja osaa tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä tyydyttävästi. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu ohjatusti ryhmätyöskentelyyn.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvailla näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä hyvin. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun hyvin. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa hyvin. Opiskelija osaa toteuttaa ja arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa kuvailla laajasti näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä hyvin. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa kiitettävästi soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa kiitettävästi. Opiskelija osaa kiitettävästi toteuttaa ja arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvailla laajasti ja perustellusti näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä taidokkaasti. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa kattavasti soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun. Opiskelija osaa kiitettävästi hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa. Opiskelija osaa kiitettävästi toteuttaa ja kriittisesti arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan kriittisesti vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn.
Hylätty (0)
Opiskelija ei suorita oppimistehtäviä annettujen ohjeiden mukaan. Opiskelija ei palauta oppimistehtäviä annetussa aikaikkunassa ja/tai vaadittavalla tavalla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kuvailla joitain näkökulmia hyvään johtamiseen ja tunnistaa heikosti asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöissä. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista. Opiskelija tunnistaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa tyydyttävästi. Opiskelija tunnistaa pääelementit toimintaympäristön muutosten ennakoinnissa. Opiskelija tunnistaa joitain vastuullisen johtamisen näkökulmia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa kuvailla näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä hyvin. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun hyvin. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa hyvin. Opiskelija osaa toteuttaa ja arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvailla laajasti ja perustellusti näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä taidokkaasti. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa kattavasti soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun. Opiskelija osaa kiitettävästi hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa. Opiskelija osaa kiitettävästi toteuttaa ja kriittisesti arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan kriittisesti vastuullisen johtamisen eri näkökulmia.
Lisätiedot
Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen. Vuodesta 2024 alkaen opintojakso toteutetaan Lapin ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen ammattiopintona.
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 29.08.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 18.11.2022
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 120
Tutkinto-ohjelma
- Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
- Restonomikoulutus
Opettaja
- Jenny Kilpeläinen
- Aulikki Laitinen-Tolonen
- Nina Aarras
- Anna-Emilia Haapakoski
- Minna Nousiainen
Vastuuhenkilö
Jenny Kilpeläinen
Opiskelijaryhmät
-
YMATaineMatkailututkimus aineopinnot
-
RA81M20SRestonomikoulutus (monimuotototeutus) Rovaniemi syksy 2020
Tavoitteet
Opintojaksolla tarkastellaan matkailuliiketoimintaa suhteessa matkailuilmiön moniulotteisuuteen. Opintojakson tavoitteena on antaa työkaluja strategiseen johtamiseen matkailuelinkeinossa sekä auttaa hahmottamaan vastuullisen johtamisen vaikutusta liiketoimintaan.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata erilaisia näkökulmia hyvään johtamiseen
- erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan
- hahmottaa asioiden johtamisen haasteet ja soveltaa johtamisen teorioita eri organisaatiorakenteissa
- tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä
- tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuuksien yhteyden strategiseen johtamiseen, käytännön liiketoiminnan suunnitteluun ja esimiehenä toimimiseen
- tunnistaa vastuullisen johtamisen periaatteet ja hyödyntää niitä organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi
- ennakoida toimintaympäristöjen muutoksia ja tehdä vastuullisia strategisia valintoja.
Sisältö
- Asioiden johtamisen perusteet (mm. organisaation toiminta, prosessien hallinta, suunnittelu, strateginen johtaminen) eri organisaatiorakenteissa (esim. verkostopohjaisissa ja linjaorganisaatiossa)
- Ihmisten johtamisen periaatteet ja käytännöt (mm. vuorovaikutteisuus, viestintä, muutosjohtaminen, minä johtajana)
- Vastuullisuuden ulottuvuuksien merkitys johtamisessa, matkailun kehittämisessä ja liiketoiminnan menestystekijänä
- Strategiatyö ja strategian työkalut
- Toimintaympäristön analyysi
- Ennakoinnin työkalut ja menetelmät osana strategista päätöksentekoa, skenaariotyöskentely
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Opiskelija ei suorita oppimistehtäviä annettujen ohjeiden mukaan. Opiskelija ei palauta oppimistehtäviä annetussa aikaikkunassa ja/tai vaadittavalla tavalla.
Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla joitain näkökulmia hyvään johtamiseen ja tunnistaa heikosti asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöissä. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista. Opiskelija tunnistaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa tyydyttävästi. Opiskelija tunnistaa pääelementit toimintaympäristön muutosten ennakoinnissa. Opiskelija tunnistaa joitain vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu ohjatusti ryhmätyöskentelyyn.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa kuvailla joitain näkökulmia hyvään johtamiseen ja tunnistaa keskeiset piirteet asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöissä. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa tyydyttävästi johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun tyydyttävästi. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa tyydyttävästi. Opiskelija tunnistaa pääelementit toimintaympäristön muutosten ennakoinnissa ja osaa tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä tyydyttävästi. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu ohjatusti ryhmätyöskentelyyn.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvailla näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä hyvin. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun hyvin. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa hyvin. Opiskelija osaa toteuttaa ja arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa kuvailla laajasti näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä hyvin. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa kiitettävästi soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa kiitettävästi. Opiskelija osaa kiitettävästi toteuttaa ja arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvailla laajasti ja perustellusti näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä taidokkaasti. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa kattavasti soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun. Opiskelija osaa kiitettävästi hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa. Opiskelija osaa kiitettävästi toteuttaa ja kriittisesti arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan kriittisesti vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn.
Hylätty (0)
Opiskelija ei suorita oppimistehtäviä annettujen ohjeiden mukaan. Opiskelija ei palauta oppimistehtäviä annetussa aikaikkunassa ja/tai vaadittavalla tavalla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa kuvailla joitain näkökulmia hyvään johtamiseen ja tunnistaa keskeiset piirteet asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöissä. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa tyydyttävästi johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun tyydyttävästi. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa tyydyttävästi. Opiskelija tunnistaa pääelementit toimintaympäristön muutosten ennakoinnissa ja osaa tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä tyydyttävästi. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia.
Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla joitain näkökulmia hyvään johtamiseen ja tunnistaa heikosti asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöissä. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista. Opiskelija tunnistaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa tyydyttävästi. Opiskelija tunnistaa pääelementit toimintaympäristön muutosten ennakoinnissa. Opiskelija tunnistaa joitain vastuullisen johtamisen eri näkökulmia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (4)
Opiskelija osaa kuvailla laajasti näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä hyvin. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa kiitettävästi soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa kiitettävästi. Opiskelija osaa kiitettävästi toteuttaa ja arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia.
Hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvailla näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä hyvin. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun hyvin. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa hyvin. Opiskelija osaa toteuttaa ja arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvailla laajasti ja perustellusti näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä taidokkaasti. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa kattavasti soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun. Opiskelija osaa kiitettävästi hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa. Opiskelija osaa kiitettävästi toteuttaa ja kriittisesti arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan kriittisesti vastuullisen johtamisen eri näkökulmia.
Lisätiedot
Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen. Vuodesta 2024 alkaen opintojakso toteutetaan Lapin ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen ammattiopintona.