Siirry suoraan sisältöön

Matkailun vastuullinen johtaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: MAT304-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.03.2024 - 08.09.2024

Ajoitus

09.09.2024 - 05.12.2024

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus (op)

10 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Restonomikoulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 120

Tutkinto-ohjelma

  • Restonomikoulutus

Opettaja

  • Jenny Kilpeläinen
  • Aulikki Laitinen-Tolonen
  • Kristian Sievers

Vastuuhenkilö

Jenny Kilpeläinen

Opiskelijaryhmät

  • RA81M22S
    Restonomikoulutus, Rovaniemi syksy 2022

Tavoitteet

Opintojaksolla tarkastellaan matkailuliiketoimintaa suhteessa matkailuilmiön moniulotteisuuteen. Opintojakson tavoitteena on antaa työkaluja strategiseen johtamiseen matkailuelinkeinossa sekä auttaa hahmottamaan vastuullisen johtamisen vaikutusta liiketoimintaan.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- kuvata erilaisia näkökulmia hyvään johtamiseen
- erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan
- hahmottaa asioiden johtamisen haasteet ja soveltaa johtamisen teorioita eri organisaatiorakenteissa
- tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä
- tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuuksien yhteyden strategiseen johtamiseen, käytännön liiketoiminnan suunnitteluun ja esimiehenä toimimiseen
- tunnistaa vastuullisen johtamisen periaatteet ja hyödyntää niitä organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi
- ennakoida toimintaympäristöjen muutoksia ja tehdä vastuullisia strategisia valintoja.

Sisältö

- Asioiden johtamisen perusteet (mm. organisaation toiminta, prosessien hallinta, suunnittelu, strateginen johtaminen) eri organisaatiorakenteissa (esim. verkostopohjaisissa ja linjaorganisaatiossa)
- Ihmisten johtamisen periaatteet ja käytännöt (mm. vuorovaikutteisuus, viestintä, muutosjohtaminen, minä johtajana)
- Vastuullisuuden ulottuvuuksien merkitys johtamisessa, matkailun kehittämisessä ja liiketoiminnan menestystekijänä
- Strategiatyö ja strategian työkalut
- Toimintaympäristön analyysi
- Ennakoinnin työkalut ja menetelmät osana strategista päätöksentekoa, skenaariotyöskentely

Aika ja paikka

Syksy 2024, VK 37-49

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan ennen opintojakson alkua.

Opetusmenetelmät

Luennot, työpajat, ohjaus ja työelämäprojekti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

50 % opintojaksosta rakentuu työelämäprojektista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti viikolla 44

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hyväksiluku aikaisemmista opinnoista
Osaamisen näyttö
Opinnollistaminen

Sisällön jaksotus

VK 37-49


Asioiden johtamisen perusteet (mm. organisaation toiminta, prosessien hallinta, suunnittelu, strateginen johtaminen) eri organisaatiorakenteissa (esim. verkostopohjaisissa ja linjaorganisaatiossa)
- Ihmisten johtamisen periaatteet ja käytännöt (mm. vuorovaikutteisuus, viestintä, muutosjohtaminen, minä johtajana)
- Vastuullisuuden ulottuvuuksien merkitys johtamisessa, matkailun kehittämisessä ja liiketoiminnan menestystekijänä
- Strategiatyö ja strategian työkalut
- Toimintaympäristön analyysi
- Ennakoinnin työkalut ja menetelmät osana strategista päätöksentekoa, skenaariotyöskentely

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijalla on mahdollista hakea osaamisen näyttöä, joka on hankittu työelämässä tai opinnollistaa opintojakso oppimistavoitteiden mukaisesti matkailuelinkeinossa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)
Opiskelija ei suorita oppimistehtäviä annettujen ohjeiden mukaan. Opiskelija ei palauta oppimistehtäviä annetussa aikaikkunassa ja/tai vaadittavalla tavalla.

Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla joitain näkökulmia hyvään johtamiseen ja tunnistaa heikosti asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöissä. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista. Opiskelija tunnistaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa tyydyttävästi. Opiskelija tunnistaa pääelementit toimintaympäristön muutosten ennakoinnissa. Opiskelija tunnistaa joitain vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu ohjatusti ryhmätyöskentelyyn.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa kuvailla joitain näkökulmia hyvään johtamiseen ja tunnistaa keskeiset piirteet asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöissä. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa tyydyttävästi johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun tyydyttävästi. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa tyydyttävästi. Opiskelija tunnistaa pääelementit toimintaympäristön muutosten ennakoinnissa ja osaa tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä tyydyttävästi. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu ohjatusti ryhmätyöskentelyyn.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvailla näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä hyvin. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun hyvin. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa hyvin. Opiskelija osaa toteuttaa ja arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn.

Hyvä (4)
Opiskelija osaa kuvailla laajasti näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä hyvin. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa kiitettävästi soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa kiitettävästi. Opiskelija osaa kiitettävästi toteuttaa ja arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvailla laajasti ja perustellusti näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä taidokkaasti. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa kattavasti soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun. Opiskelija osaa kiitettävästi hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa. Opiskelija osaa kiitettävästi toteuttaa ja kriittisesti arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan kriittisesti vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1-5, hylätty
Yksilötehtävä essee-tentti (50%) and ryhmätyönä toteutettu projektityö (50%)

Hylätty (0)

Hylätty (0)
Opiskelija ei suorita oppimistehtäviä annettujen ohjeiden mukaan. Opiskelija ei palauta oppimistehtäviä annetussa aikaikkunassa ja/tai vaadittavalla tavalla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla joitain näkökulmia hyvään johtamiseen ja tunnistaa heikosti asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöissä. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista. Opiskelija tunnistaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa tyydyttävästi. Opiskelija tunnistaa pääelementit toimintaympäristön muutosten ennakoinnissa. Opiskelija tunnistaa joitain vastuullisen johtamisen eri näkökulmia.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa kuvailla joitain näkökulmia hyvään johtamiseen ja tunnistaa keskeiset piirteet asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöissä. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa tyydyttävästi johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun tyydyttävästi. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa tyydyttävästi. Opiskelija tunnistaa pääelementit toimintaympäristön muutosten ennakoinnissa ja osaa tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä tyydyttävästi. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvailla näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä hyvin. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun hyvin. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa hyvin. Opiskelija osaa toteuttaa ja arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia.

Hyvä (4)
Opiskelija osaa kuvailla laajasti näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä hyvin. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa kiitettävästi soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa kiitettävästi. Opiskelija osaa kiitettävästi toteuttaa ja arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvailla laajasti ja perustellusti näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä taidokkaasti. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa kattavasti soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun. Opiskelija osaa kiitettävästi hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa. Opiskelija osaa kiitettävästi toteuttaa ja kriittisesti arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan kriittisesti vastuullisen johtamisen eri näkökulmia.

Lisätiedot

Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen. Vuodesta 2024 alkaen opintojakso toteutetaan Lapin ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen ammattiopintona.