Johdatus matkailuilmiöönLaajuus (5 op)
Tunnus: MAT201
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on tarjota opiskelijalle perusteet laaja-alaisen ja monitieteisen matkailuilmiön ymmärtämiseen. Lisäksi tavoitteena on opintosuoritusten kautta kehittää opiskelijan kykyä itsenäiseen työskentelyyn.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata matkailusysteemin ilmiönä
- kuvailla matkailua yhteiskunnallisena, historiallisena, taloudellisena ja kulttuurisena ilmiönä, joka vaikuttaa luontoon sekä muuhun ympäristöön
- kuvata matkailun toimintakentän laajuutta ja keskeisiä prosesseja
- esitellä matkailun keskeisimpiä käsitteitä
- kuvata syitä siihen, miksi ihmiset matkustavat
- määritellä matkailun roolin eri ympäristöissä, kulttuureissa sekä osana globaalia taloutta.
Sisältö
- Matkailun erilaiset toimintaympäristöt
- Keskeiset toimijat ja sidosryhmät
- Matkailun käsitetuntemus
- Tuotanto- ja palveluprosessit matkailualoilla
- Matkailun vaikutusten kokonaisuuden ymmärtäminen eri toimijaryhmien ja vastuullisuuden ulottuvuuksien kautta
- Matkailu aluekehittämisen välineenä
- Matkailualueen elinkaarimallit
- Matkailun ennakointi
- Asiakassegmentit
- Matkailu arktisilla alueilla
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty: Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Olet muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.
Oppimateriaalit
Kostiainen, A. ym. (2004). Matkailijan ihmeellinen maailma: matkailun historia vanhalta ajalta omaan aikaamme. SKS.
Edelheim, J. & Ilola, H. (toim.) (2017). Matkailututkimuksen avainkäsitteet. LUP.
Kurssikirjallisuuden lisäksi luennoille määritellyt ennakkolukemiset.
Lisätiedot
Matkailututkimuksen oppiaineen sekä restonomikoulutuksen opetushenkilökuntaa luennoi opintojaksolla keskeisistä matkailututkimuksen käsitteistä kukin oman asiantuntijuuden mukaan.
Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 18.01.2024
Ajoitus
18.01.2024 - 17.03.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Tutkinto-ohjelma
- Restonomikoulutus
Opettaja
- Milla Hirvaskari
- Mervi Angeria
Vastuuhenkilö
Mervi Angeria
Opiskelijaryhmät
-
RA81M24KRestonomikoulutus (verkko-opinnot), Rovaniemi, kevät 2024
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on tarjota opiskelijalle perusteet laaja-alaisen ja monitieteisen matkailuilmiön ymmärtämiseen. Lisäksi tavoitteena on opintosuoritusten kautta kehittää opiskelijan kykyä itsenäiseen työskentelyyn.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata matkailusysteemin ilmiönä
- kuvailla matkailua yhteiskunnallisena, historiallisena, taloudellisena ja kulttuurisena ilmiönä, joka vaikuttaa luontoon sekä muuhun ympäristöön
- kuvata matkailun toimintakentän laajuutta ja keskeisiä prosesseja
- esitellä matkailun keskeisimpiä käsitteitä
- kuvata syitä siihen, miksi ihmiset matkustavat
- määritellä matkailun roolin eri ympäristöissä, kulttuureissa sekä osana globaalia taloutta.
Sisältö
- Matkailun erilaiset toimintaympäristöt
- Keskeiset toimijat ja sidosryhmät
- Matkailun käsitetuntemus
- Tuotanto- ja palveluprosessit matkailualoilla
- Matkailun vaikutusten kokonaisuuden ymmärtäminen eri toimijaryhmien ja vastuullisuuden ulottuvuuksien kautta
- Matkailu aluekehittämisen välineenä
- Matkailualueen elinkaarimallit
- Matkailun ennakointi
- Asiakassegmentit
- Matkailu arktisilla alueilla
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan Moodlessa ja Zoomissa tammi-maaliskuussa 2024.
Opiskelija aikatauluttaa omaa ja ryhmän tekemistä opintojakson aikataulun puitteissa. Opintojaksoon sisältyy muutamia samanaikaisia, teemoitettuja ryhmäohjaustapaamisia.
Oppimateriaalit
Edelheim, J. & Ilola, H. (toim.) 2017. Matkailututkimuksen avainkäsitteet. Lapin yliopistopaino. Saatavilla e-kirjana.
Opetusmenetelmät
Opintojakson toteutus perustuu
- Vaiheittain etenevään ja syvenevään oppimis- ja ongelmanratkaisuprosessiin.
- Sisältöjen ja materiaalien oma-aloitteiseen ja itsenäiseen opiskeluun.
- Tiedon vuorovaikutukselliseen käsittelyyn, jakamiseen, syventämiseen ja raportointiin ryhmässä sekä ryhmäohjaustapaamisissa.
- Vertaistuen ja -palautteen antamiseen ja vastaanottamiseen.
- Oman oppimisen ja osaamisen reflektointiin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti toteutetaan Moodlessa ajalla 5.-11.2.2024.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen näyttö, jossa opiskelija tunnistaa, todentaa ja tekee näkyväksi olemassa olevaa / aiemmin hankittua opintojakson tavoitteisiin liittyvää osaamista. Tarkemmat ohjeet osaamisen näyttöön annetaan opintojaksolla.
Sisällön jaksotus
Perustoteutuksen alustava aikataulu:
- Opintojakson aloitus ja opintoryhmien muodostaminen (vko 3)
- Pienryhmätyöskentely verkossa (vko 4)
- Ryhmätyöskentelyn käynnistäminen (vko 4-5)
- Ryhmätyön aihepiiriin ja materiaaliin perehtyminen (vko 5)
- Verkkotentti (vko 6)
- Ryhmätyöskentely ja ryhmätyö (vko 7-9)
- Ryhmätyön palautus (vko 9)
- Verkkokeskustelu ja itsearviointi (vko 10)
- Opintopalaute (vko 12)
Osaamisen näytön alustava aikataulu:
- Osaamisen näytön suunnittelu (vko 3-4)
- Osaamisen näytön reflektointi ja raportointi (vko 5-12)
- Osaamisen näyttö (vko 13)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty: Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Olet muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Verkkokeskustelut, verkkotentti, ryhmätyö, itsearviointi
Lisätiedot
Matkailututkimuksen oppiaineen sekä restonomikoulutuksen opetushenkilökuntaa luennoi opintojaksolla keskeisistä matkailututkimuksen käsitteistä kukin oman asiantuntijuuden mukaan.
Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen.
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 22.09.2023
Ajoitus
01.09.2023 - 31.10.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 80
Tutkinto-ohjelma
- Kokemuksen muotoilu koulutusohjelma
- Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
- Restonomikoulutus
Opettaja
- Sini Kestilä
- Salla Jutila
- Mervi Angeria
Vastuuhenkilö
Mervi Angeria
Opiskelijaryhmät
-
KOMU1Kokemuksen muotoilu 1. vuosikurssi
-
KOKMUperusKokemuksen muotoilun perusopinnot
-
YMATperusMatkailututkimus perusopinnot
-
RA81M23SRestonomikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2023
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on tarjota opiskelijalle perusteet laaja-alaisen ja monitieteisen matkailuilmiön ymmärtämiseen. Lisäksi tavoitteena on opintosuoritusten kautta kehittää opiskelijan kykyä itsenäiseen työskentelyyn.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata matkailusysteemin ilmiönä
- kuvailla matkailua yhteiskunnallisena, historiallisena, taloudellisena ja kulttuurisena ilmiönä, joka vaikuttaa luontoon sekä muuhun ympäristöön
- kuvata matkailun toimintakentän laajuutta ja keskeisiä prosesseja
- esitellä matkailun keskeisimpiä käsitteitä
- kuvata syitä siihen, miksi ihmiset matkustavat
- määritellä matkailun roolin eri ympäristöissä, kulttuureissa sekä osana globaalia taloutta.
Sisältö
- Matkailun erilaiset toimintaympäristöt
- Keskeiset toimijat ja sidosryhmät
- Matkailun käsitetuntemus
- Tuotanto- ja palveluprosessit matkailualoilla
- Matkailun vaikutusten kokonaisuuden ymmärtäminen eri toimijaryhmien ja vastuullisuuden ulottuvuuksien kautta
- Matkailu aluekehittämisen välineenä
- Matkailualueen elinkaarimallit
- Matkailun ennakointi
- Asiakassegmentit
- Matkailu arktisilla alueilla
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan viikoilla 35-44 kampuksella, Zoomissa ja Moodlessa.
Suurin osa kontaktiopetuksesta toteutetaan hybridi luento-opetuksena eli opetukseen voi osallistua joko livenä tai Zoomissa. Tallenteet ovat saatavilla jälkikäteen Moodlessa.
Oppimateriaalit
Edelheim, J. & Ilola, H. (toim.). 2017. Matkailututkimuksen avainkäsitteet. LUP.
Luentomateriaalit ja luennoille määritellyt ennakkolukemiset.
Opetusmenetelmät
Opintojakson sisältyy luentoja sekä itsenäisiä ja yhteistoiminnallisia oppimistehtäviä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailija- ja alumnipuheenvuorot
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti suoritetaan Moodlessa viikoilla 37-38
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen näyttö, mikäli opiskelija omaa osaamista osaamistavoitteiden mukaisesti. Osaamisen näyttö todennetaan raportilla, jossa reflektoidaan vahvaan tietoperustaan peilaten omaa osaamistaan. Raporttiin sisällytetään
• tietoperustaa ja keskeisten käsitteiden avaaminen
• esimerkkejä omasta osaamisesta tavoitteisiin ja teemoihin liittyen
Tarkemmat ohjeet annetaan opintojakson alussa Moodlessa.
Sisällön jaksotus
- Opintojakson aloitustapaaminen ja ohjeistus kurssin suorittamiseen viikolla 36
- Luennot ja oppimistehtävät viikoilla 36-37
- Monivalintatentti viikoilla 37-38
- Luennot ja essee-tehtävän ohjausta viikoilla 38-39
- Essee-tehtävä viikoilla 38-39
Lisätietoja opiskelijoille
Matkailututkimuksen oppiaineen sekä restonomikoulutuksen opetushenkilökuntaa luennoi opintojaksolla keskeisistä matkailututkimuksen käsitteistä kukin oman asiantuntijuuden mukaan.
Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty: Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Olet muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.
Lisätiedot
Matkailututkimuksen oppiaineen sekä restonomikoulutuksen opetushenkilökuntaa luennoi opintojaksolla keskeisistä matkailututkimuksen käsitteistä kukin oman asiantuntijuuden mukaan.
Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen.
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 20.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 12.03.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Tutkinto-ohjelma
- Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
- Restonomikoulutus
Opettaja
- Sini Kestilä
- Mervi Angeria
Vastuuhenkilö
Sini Kestilä
Opiskelijaryhmät
-
RA81M23KRestonomikoulutus, Rovaniemi, kevät 2023
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on tarjota opiskelijalle perusteet laaja-alaisen ja monitieteisen matkailuilmiön ymmärtämiseen. Lisäksi tavoitteena on opintosuoritusten kautta kehittää opiskelijan kykyä itsenäiseen työskentelyyn.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata matkailusysteemin ilmiönä
- kuvailla matkailua yhteiskunnallisena, historiallisena, taloudellisena ja kulttuurisena ilmiönä, joka vaikuttaa luontoon sekä muuhun ympäristöön
- kuvata matkailun toimintakentän laajuutta ja keskeisiä prosesseja
- esitellä matkailun keskeisimpiä käsitteitä
- kuvata syitä siihen, miksi ihmiset matkustavat
- määritellä matkailun roolin eri ympäristöissä, kulttuureissa sekä osana globaalia taloutta.
Sisältö
- Matkailun erilaiset toimintaympäristöt
- Keskeiset toimijat ja sidosryhmät
- Matkailun käsitetuntemus
- Tuotanto- ja palveluprosessit matkailualoilla
- Matkailun vaikutusten kokonaisuuden ymmärtäminen eri toimijaryhmien ja vastuullisuuden ulottuvuuksien kautta
- Matkailu aluekehittämisen välineenä
- Matkailualueen elinkaarimallit
- Matkailun ennakointi
- Asiakassegmentit
- Matkailu arktisilla alueilla
Aika ja paikka
Moodle alusta sekä Zoom
vko 2 - 10
Oppimateriaalit
Kostiainen, A. ym. (2004). Matkailijan ihmeellinen maailma: matkailun historia vanhalta ajalta omaan aikaamme. SKS.
Edelheim, J. & Ilola, H. (toim.) (2017). Matkailututkimuksen avainkäsitteet. LUP.
Kurssikirjallisuuden lisäksi luennoille määritellyt ennakkolukemiset.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, verkkoseminaarit ja itsenäinen opiskelu.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty: Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Olet muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.
Lisätiedot
Matkailututkimuksen oppiaineen sekä restonomikoulutuksen opetushenkilökuntaa luennoi opintojaksolla keskeisistä matkailututkimuksen käsitteistä kukin oman asiantuntijuuden mukaan.
Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen.
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 31.08.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 22.10.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Tutkinto-ohjelma
- Kokemuksen muotoilu koulutusohjelma
- Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
- Restonomikoulutus
Opettaja
- Salla Jutila
- Heidi Kaihua
Vastuuhenkilö
Heidi Kaihua
Opiskelijaryhmät
-
KOMU1Kokemuksen muotoilu 1. vuosikurssi
-
RA81M22SRestonomikoulutus, Rovaniemi syksy 2022
-
KOKMUperusKokemuksen muotoilun perusopinnot
-
YMATperusMatkailututkimus perusopinnot
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on tarjota opiskelijalle perusteet laaja-alaisen ja monitieteisen matkailuilmiön ymmärtämiseen. Lisäksi tavoitteena on opintosuoritusten kautta kehittää opiskelijan kykyä itsenäiseen työskentelyyn.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata matkailusysteemin ilmiönä
- kuvailla matkailua yhteiskunnallisena, historiallisena, taloudellisena ja kulttuurisena ilmiönä, joka vaikuttaa luontoon sekä muuhun ympäristöön
- kuvata matkailun toimintakentän laajuutta ja keskeisiä prosesseja
- esitellä matkailun keskeisimpiä käsitteitä
- kuvata syitä siihen, miksi ihmiset matkustavat
- määritellä matkailun roolin eri ympäristöissä, kulttuureissa sekä osana globaalia taloutta.
Sisältö
- Matkailun erilaiset toimintaympäristöt
- Keskeiset toimijat ja sidosryhmät
- Matkailun käsitetuntemus
- Tuotanto- ja palveluprosessit matkailualoilla
- Matkailun vaikutusten kokonaisuuden ymmärtäminen eri toimijaryhmien ja vastuullisuuden ulottuvuuksien kautta
- Matkailu aluekehittämisen välineenä
- Matkailualueen elinkaarimallit
- Matkailun ennakointi
- Asiakassegmentit
- Matkailu arktisilla alueilla
Aika ja paikka
Luennot ja oppimistehtävät sekä tentit vk 35 - 41
Oppimateriaalit
Oppimateriaalit
Kurssikirjallisuuden lisäksi luennoille määritellyt ennakkolukemiset.
Kurssikirjallisuus
Tenttikirja: Edelheim, J. & Ilola, H. (toim.). (2017). Matkailututkimuksen avainkäsitteet. LUP.
Lisäksi: Kostiainen, A. ym. (2004). Matkailijan ihmeellinen maailma: Matkailun historia vanhalta ajalta omaan aikaamme. SKS.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetusta opintojaksolla on n. 25 h. Tämän lisäksi opiskelijat tekevät ryhmä- ja itsenäistä työskentelyä annettujen ohjeiden mukaan n. 100 h. Opintojaksoon sisältyy myös vierailu matkailualan seminaarissa ja/tai yrityksessä.
Opintojakso on mahdollista suorittaa myös monimuoto-opiskeluna.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailuluentoja Työ- ja elinkeinoministeriön ja Visit Finlandin edustajilta, jotka ovat alumnejamme.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Välitentti vk 38 (uusinta vk 41)
Lopputentti vk 41 (uusinta vk 49)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen näyttö
Suoritus
Johdatus matkailuilmiöön opintojakson voi suorittaa aiemmin hankitun osaamisen näyttönä, mikäli omaa osaamista osaamistavoitteiden mukaisesti. Osaamisen näyttö todennetaan raportilla, jossa reflektoidaan vahvaan tietoperustaan peilaten omaa osaamistaan. Raporttiin sisällytetään
• tietoperustaa ja keskeisten käsitteiden avaaminen
• esimerkkejä omasta osaamisesta tavoitteisiin ja teemoihin liittyen
Raportin voi laatia Lapin AMKin opinnäytetyöpohjalle. Raportissa tulee olla viittaukset ja lähdeluettelo. Lähteinä voi käyttää itse etsityn lähdeaineiston lisäksi teoksia. Edelheim, J. & Ilola, H. (toim.) (2017). Matkailututkimuksen avainkäsitteet. LUP. SEKÄ Kostiainen, A. ym. (2004). Matkailijan ihmeellinen maailma: matkailun historia vanhalta ajalta omaan aikaamme. SKS.
Lisätietoja opiskelijoille
Matkailututkimuksen oppiaineen sekä restonomikoulutuksen opetushenkilökuntaa luennoi opintojaksolla keskeisistä matkailututkimuksen käsitteistä kukin oman asiantuntijuuden mukaan.
Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty: Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Olet muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvosana-asteikko on: hylätty - T 1 - K 5
Opintojakson arvosana koostuu tenteistä. Välitentin painoarvo on 30% ja lopputentin 70%.
Suoritusten tulee vastata tehtävänantoa, osoittaa opiskelijan ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Arvioinnin perusteena, ovat opintojakson tavoitteet.
Opintojakson tavoitteena on tarjota opiskelijalle perusteet laaja-alaisen ja monitieteisen matkailuilmiön ymmärtämiseen. Lisäksi tavoitteena on opintosuoritusten kautta kehittää opiskelijan kykyä itsenäiseen työskentelyyn.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata matkailusysteemin ilmiönä
- kuvailla matkailua yhteiskunnallisena, historiallisena, taloudellisena ja kulttuurisena ilmiönä, joka vaikuttaa luontoon sekä muuhun ympäristöön
- kuvata matkailun toimintakentän laajuutta ja keskeisiä prosesseja
- esitellä matkailun keskeisimpiä käsitteitä
- kuvata syitä siihen, miksi ihmiset matkustavat
- määritellä matkailun roolin eri ympäristöissä, kulttuureissa sekä osana globaalia taloutta.
Lisätiedot
Matkailututkimuksen oppiaineen sekä restonomikoulutuksen opetushenkilökuntaa luennoi opintojaksolla keskeisistä matkailututkimuksen käsitteistä kukin oman asiantuntijuuden mukaan.
Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen.
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 21.01.2022
Ajoitus
14.01.2022 - 06.03.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
- Restonomikoulutus
Opettaja
- Minna Sipponen
- Heidi Kaihua
Vastuuhenkilö
Heidi Kaihua
Opiskelijaryhmät
-
RA81M22KRestonomikoulutus, Rovaniemi kevät 2022
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on tarjota opiskelijalle perusteet laaja-alaisen ja monitieteisen matkailuilmiön ymmärtämiseen. Lisäksi tavoitteena on opintosuoritusten kautta kehittää opiskelijan kykyä itsenäiseen työskentelyyn.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata matkailusysteemin ilmiönä
- kuvailla matkailua yhteiskunnallisena, historiallisena, taloudellisena ja kulttuurisena ilmiönä, joka vaikuttaa luontoon sekä muuhun ympäristöön
- kuvata matkailun toimintakentän laajuutta ja keskeisiä prosesseja
- esitellä matkailun keskeisimpiä käsitteitä
- kuvata syitä siihen, miksi ihmiset matkustavat
- määritellä matkailun roolin eri ympäristöissä, kulttuureissa sekä osana globaalia taloutta.
Sisältö
- Matkailun erilaiset toimintaympäristöt
- Keskeiset toimijat ja sidosryhmät
- Matkailun käsitetuntemus
- Tuotanto- ja palveluprosessit matkailualoilla
- Matkailun vaikutusten kokonaisuuden ymmärtäminen eri toimijaryhmien ja vastuullisuuden ulottuvuuksien kautta
- Matkailu aluekehittämisen välineenä
- Matkailualueen elinkaarimallit
- Matkailun ennakointi
- Asiakassegmentit
- Matkailu arktisilla alueilla
Aika ja paikka
vk 3 - vk 8 / 2022, AC-virtuaaliluokka
Oppimateriaalit
Edelheim, J. & Ilola, H. (toim.). (2017). Matkailututkimuksen avainkäsitteet. LUP.
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan verkossa pääosin itsenäisesti kurssikirjaan perehtyen ja luentotallenteita kuunnellen. Opintojaksolla on myös ryhmätehtäviä verkossa sekä verkkotentejä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Välitentti vk 5 (uusinta vk 8)
Lopputentti vk 8 (uusinta vk 12)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen näyttö
Suoritus
Johdatus matkailuilmiöön opintojakson voi suorittaa aiemmin hankitun osaamisen näyttönä, mikäli omaa osaamista osaamistavoitteiden mukaisesti. Osaamisen näyttö todennetaan raportilla, jossa reflektoidaan vahvaan tietoperustaan peilaten omaa osaamistaan. Raporttiin sisällytetään
• tietoperustaa ja keskeisten käsitteiden avaaminen
• esimerkkejä omasta osaamisesta tavoitteisiin ja teemoihin liittyen
Raportin voi laatia Lapin AMKin opinnäytetyöpohjalle. Raportissa tulee olla viittaukset ja lähdeluettelo. Lähteinä voi käyttää itse etsityn lähdeaineiston lisäksi teoksia. Edelheim, J. & Ilola, H. (toim.) (2017). Matkailututkimuksen avainkäsitteet. LUP. SEKÄ Kostiainen, A. ym. (2004). Matkailijan ihmeellinen maailma: matkailun historia vanhalta ajalta omaan aikaamme. SKS.
Lisätietoja opiskelijoille
Matkailututkimuksen oppiaineen sekä restonomikoulutuksen opetushenkilökuntaa luennoi opintojaksolla keskeisistä matkailututkimuksen käsitteistä kukin oman asiantuntijuuden mukaan.
Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty: Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Olet muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvosana-asteikko on: hylätty - T 1 - K 5
Opintojakson arvosana koostuu tenteistä. Välitentin painoarvo on 30% ja lopputentin 70%. Suoritusten tulee vastata tehtävänantoa, osoittaa opiskelijan ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Arvioinnin perusteena, ovat opintojakson tavoitteet.
Opintojakson tavoitteena on tarjota opiskelijalle perusteet laaja-alaisen ja monitieteisen matkailuilmiön ymmärtämiseen. Lisäksi tavoitteena on opintosuoritusten kautta kehittää opiskelijan kykyä itsenäiseen työskentelyyn.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata matkailusysteemin ilmiönä
- kuvailla matkailua yhteiskunnallisena, historiallisena, taloudellisena ja kulttuurisena ilmiönä, joka vaikuttaa luontoon sekä muuhun ympäristöön
- kuvata matkailun toimintakentän laajuutta ja keskeisiä prosesseja
- esitellä matkailun keskeisimpiä käsitteitä
- kuvata syitä siihen, miksi ihmiset matkustavat
- määritellä matkailun roolin eri ympäristöissä, kulttuureissa sekä osana globaalia taloutta.
Lisätiedot
Matkailututkimuksen oppiaineen sekä restonomikoulutuksen opetushenkilökuntaa luennoi opintojaksolla keskeisistä matkailututkimuksen käsitteistä kukin oman asiantuntijuuden mukaan.
Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen.