Sosiaalityö ammatillisena orientaationaLaajuus (5 op)
Tunnus: K701S007
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan osana sosionomin ammatillista osaamista
• osaa kuvata sosiaalityön teoreettista perustaa ja tunnistaa sen tavoitteet, tehtävät ja yhteyden sosiaalialan työhön
• osaa jäsentää sosiaalialan työtä prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät
• tuntee sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakentät ja tehtäväkuvat.
Sisältö
• sosiaalityön kehitys, keskeiset teoriat ja niiden sovellettavuus sosiaalialan työhön
• sosiaalityöstä nousevat arvot, käytännöt ja eettiset jännitteet
• sosiaalityön ja sosiaalialan työn toimintakentät ja tehtävät ja ammattihenkilölaki
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa ja tietää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan merkityksen osana sosionomin ammatillista osaamista
- tunnistaa ja tietää sosiaalityön teoreettisen perustan keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja periaatteet
- tunnistaa ja tietää sosiaalialan työn prosessin keskeiset vaiheet ja käsitteet
- tunnistaa ja tietää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien keskeiset piirteet ja erot.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- ymmärtää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan perusteet ja niiden yhteyden sosionomin ammatilliseen osaamiseen
- ymmärtää sosiaalityön teoreettisen perustan merkityksen sosiaalialan työhön ja sen roolin yhteiskunnallisessa kontekstissa
- ymmärtää sosiaalialan työn prosessin merkityksen asiakastyössä ja ammatillisessa kehittymisessä
- ymmärtää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien roolin sosiaalialan työssä ja palvelujärjestelmässä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa käytännön tilanteissa sosionomin ammatillisessa työssä
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalityön teoreettisen perustan käsitteitä ja periaatteita konkreettisiin sosiaalialan työn tilanteisiin
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalialan työn prosessia käytännön työtilanteissa erilaisten asiakkaiden kanssa
- ymmärtää ja soveltaa sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien vaatimuksia ja osaamisalueita erilaisissa työympäristöissä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa monimutkaisissa sosionomin työhön liittyvissä konteksteissa
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalityön teoreettista perustaa erilaisissa sosiaalialan työn konteksteissa ja tunnistaa sen vaikutukset työn laatuun
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalialan työn prosessia monimutkaisissa ja haastavissa työkonteksteissa
- osaa soveltaa ja analysoida sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien mukaisia menetelmiä ja työtapoja asiakastyössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa osana omaa ammatillista osaamistaan sosionomina
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalityön teoreettista perustaa osana ammatillista osaamistaan sosionomina ja kykenee arvioimaan sen ajankohtaisuutta ja sovellettavuutta
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalialan työn prosessia osana omaa ammatillista osaamistaan ja kykenee reflektoimaan sen vaikutuksia työn laatuun ja asiakaslähtöisyyteen
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien mukaista työskentelyä ja kykenee reflektoimaan omaa rooliaan ja kehittämistarpeitaan sosionomin tehtävissä.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 08.04.2025
Ajoitus
09.04.2025 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Virpi Piira
Opiskelijaryhmät
-
KA71S24S_1Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2024
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan osana sosionomin ammatillista osaamista
• osaa kuvata sosiaalityön teoreettista perustaa ja tunnistaa sen tavoitteet, tehtävät ja yhteyden sosiaalialan työhön
• osaa jäsentää sosiaalialan työtä prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät
• tuntee sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakentät ja tehtäväkuvat.
Sisältö
• sosiaalityön kehitys, keskeiset teoriat ja niiden sovellettavuus sosiaalialan työhön
• sosiaalityöstä nousevat arvot, käytännöt ja eettiset jännitteet
• sosiaalityön ja sosiaalialan työn toimintakentät ja tehtävät ja ammattihenkilölaki
Aika ja paikka
Kevään 2025 opetusaikataulun mukaisesti.
Oppimateriaalit
Mäntysaari, M., Pohjola, A., Pösö, T. & Hokkanen, L. (toim.) 2017. Sosiaalityö ja teoria.
Pehkonen, A. & Väänänen-Fomin, M. 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka.
Beckett, C., Maynard, A. & Jordan, P. 2017. Values & ethics in social work.
Lisäksi Moodle-oppimisympäristössä olevat materiaalit.
Opetusmenetelmät
Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä. Opintojakso on luentoja, harjoitustehtäviä ja itsenäistä opiskelua. Opintojaksolla arvioitava yksilöoppimistehtävä on yksilötentti, joka suoritetaan kahdessa osassa opintojakson aikana. Yksilötentti perustuu vahvasti luento-opetuksen sisältöön, opintojakson kirjalisuuteen sekä Moodle-materiaaleihin. Opintojaksolla on myös arvioitava ryhmäoppimistehtävä.
- Ennakkotehtävä
- Luento-opetus
- Itsenäinen opiskelu, harjoitustehtävät (yksilö/ryhmä)
- Kirjallisuuteen ja muihin materiaaleihin perehtyminen
Arvioitavat oppimistehtävät (oppimistehtävät arvioidaan pisteillä, joista muodostuu opintojakson kokonaisarviointi H-5):
- Yksilötentti 2/2
- Ryhmäoppimistehtävä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan työelämäyhteistyötä videotallenteen/livevierailun/harjoitustehtävän avulla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson suoritusten ja yksilötentin palautus- ja uusintamahdollisuus tutkintosäännön mukaisesti.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan kansainvälistä yhteistyötä videotallenteen/livevierailun/harjoitustehtävän avulla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opinnollistaminen, osaamisen näyttö.
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu seuraavista teemoista:
- Sosiaalityön kehitys, keskeiset teoriat ja niiden sovellettavuus sosiaalialan työhön
- Sosiaalityöstä nousevat arvot, käytännöt ja eettiset jännitteet
- Sosiaalityön ja sosiaalialan työn toimintakentät ja tehtävät ja ammattihenkilölaki
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa ja tietää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan merkityksen osana sosionomin ammatillista osaamista
- tunnistaa ja tietää sosiaalityön teoreettisen perustan keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja periaatteet
- tunnistaa ja tietää sosiaalialan työn prosessin keskeiset vaiheet ja käsitteet
- tunnistaa ja tietää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien keskeiset piirteet ja erot.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- ymmärtää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan perusteet ja niiden yhteyden sosionomin ammatilliseen osaamiseen
- ymmärtää sosiaalityön teoreettisen perustan merkityksen sosiaalialan työhön ja sen roolin yhteiskunnallisessa kontekstissa
- ymmärtää sosiaalialan työn prosessin merkityksen asiakastyössä ja ammatillisessa kehittymisessä
- ymmärtää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien roolin sosiaalialan työssä ja palvelujärjestelmässä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa käytännön tilanteissa sosionomin ammatillisessa työssä
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalityön teoreettisen perustan käsitteitä ja periaatteita konkreettisiin sosiaalialan työn tilanteisiin
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalialan työn prosessia käytännön työtilanteissa erilaisten asiakkaiden kanssa
- ymmärtää ja soveltaa sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien vaatimuksia ja osaamisalueita erilaisissa työympäristöissä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa monimutkaisissa sosionomin työhön liittyvissä konteksteissa
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalityön teoreettista perustaa erilaisissa sosiaalialan työn konteksteissa ja tunnistaa sen vaikutukset työn laatuun
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalialan työn prosessia monimutkaisissa ja haastavissa työkonteksteissa
- osaa soveltaa ja analysoida sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien mukaisia menetelmiä ja työtapoja asiakastyössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa osana omaa ammatillista osaamistaan sosionomina
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalityön teoreettista perustaa osana ammatillista osaamistaan sosionomina ja kykenee arvioimaan sen ajankohtaisuutta ja sovellettavuutta
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalialan työn prosessia osana omaa ammatillista osaamistaan ja kykenee reflektoimaan sen vaikutuksia työn laatuun ja asiakaslähtöisyyteen
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien mukaista työskentelyä ja kykenee reflektoimaan omaa rooliaan ja kehittämistarpeitaan sosionomin tehtävissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla H-5. Arviointi perustuu yksilötenttiin sekä ryhmäoppimistehtävään.
Ennakkotehtävä sekä harjoitustehtävät arvioidaan asteikolla Täydennettävä-Hyväksytty.
Opintojakson hyväksytty arviointi edellyttää kaikkien tehtävien hyväksyttyä suorittamista sekä aktiivisuutta ja sitoutumista opetukseen.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 06.04.2025
Ajoitus
07.04.2025 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Virpi Piira
Opiskelijaryhmät
-
KA71S24S_2Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2024
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan osana sosionomin ammatillista osaamista
• osaa kuvata sosiaalityön teoreettista perustaa ja tunnistaa sen tavoitteet, tehtävät ja yhteyden sosiaalialan työhön
• osaa jäsentää sosiaalialan työtä prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät
• tuntee sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakentät ja tehtäväkuvat.
Sisältö
• sosiaalityön kehitys, keskeiset teoriat ja niiden sovellettavuus sosiaalialan työhön
• sosiaalityöstä nousevat arvot, käytännöt ja eettiset jännitteet
• sosiaalityön ja sosiaalialan työn toimintakentät ja tehtävät ja ammattihenkilölaki
Aika ja paikka
Kevään 2025 opetusaikataulun mukaisesti.
Oppimateriaalit
Mäntysaari, M., Pohjola, A., Pösö, T. & Hokkanen, L. (toim.) 2017. Sosiaalityö ja teoria.
Pehkonen, A. & Väänänen-Fomin, M. 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka.
Beckett, C., Maynard, A. & Jordan, P. 2017. Values & ethics in social work.
Lisäksi Moodle-oppimisympäristössä olevat materiaalit.
Opetusmenetelmät
Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä. Opintojakso on luentoja, harjoitustehtäviä ja itsenäistä opiskelua. Opintojaksolla arvioitava yksilöoppimistehtävä on yksilötentti, joka suoritetaan kahdessa osassa opintojakson aikana. Yksilötentti perustuu vahvasti luento-opetuksen sisältöön, opintojakson kirjalisuuteen sekä Moodle-materiaaleihin. Opintojaksolla on myös arvioitava ryhmäoppimistehtävä.
- Ennakkotehtävä
- Luento-opetus
- Itsenäinen opiskelu, harjoitustehtävät (yksilö/ryhmä)
- Kirjallisuuteen ja muihin materiaaleihin perehtyminen
Arvioitavat oppimistehtävät (oppimistehtävät arvioidaan pisteillä, joista muodostuu opintojakson kokonaisarviointi H-5):
- Yksilötentti 2/2
- Ryhmäoppimistehtävä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan työelämäyhteistyötä videotallenteen/livevierailun/harjoitustehtävän avulla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson suoritusten ja yksilötentin palautus- ja uusintamahdollisuus tutkintosäännön mukaisesti.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan kansainvälistä yhteistyötä videotallenteen/livevierailun/harjoitustehtävän avulla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opinnollistaminen, osaamisen näyttö.
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu seuraavista teemoista:
- Sosiaalityön kehitys, keskeiset teoriat ja niiden sovellettavuus sosiaalialan työhön
- Sosiaalityöstä nousevat arvot, käytännöt ja eettiset jännitteet
- Sosiaalityön ja sosiaalialan työn toimintakentät ja tehtävät ja ammattihenkilölaki
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa ja tietää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan merkityksen osana sosionomin ammatillista osaamista
- tunnistaa ja tietää sosiaalityön teoreettisen perustan keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja periaatteet
- tunnistaa ja tietää sosiaalialan työn prosessin keskeiset vaiheet ja käsitteet
- tunnistaa ja tietää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien keskeiset piirteet ja erot.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- ymmärtää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan perusteet ja niiden yhteyden sosionomin ammatilliseen osaamiseen
- ymmärtää sosiaalityön teoreettisen perustan merkityksen sosiaalialan työhön ja sen roolin yhteiskunnallisessa kontekstissa
- ymmärtää sosiaalialan työn prosessin merkityksen asiakastyössä ja ammatillisessa kehittymisessä
- ymmärtää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien roolin sosiaalialan työssä ja palvelujärjestelmässä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa käytännön tilanteissa sosionomin ammatillisessa työssä
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalityön teoreettisen perustan käsitteitä ja periaatteita konkreettisiin sosiaalialan työn tilanteisiin
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalialan työn prosessia käytännön työtilanteissa erilaisten asiakkaiden kanssa
- ymmärtää ja soveltaa sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien vaatimuksia ja osaamisalueita erilaisissa työympäristöissä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa monimutkaisissa sosionomin työhön liittyvissä konteksteissa
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalityön teoreettista perustaa erilaisissa sosiaalialan työn konteksteissa ja tunnistaa sen vaikutukset työn laatuun
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalialan työn prosessia monimutkaisissa ja haastavissa työkonteksteissa
- osaa soveltaa ja analysoida sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien mukaisia menetelmiä ja työtapoja asiakastyössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa osana omaa ammatillista osaamistaan sosionomina
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalityön teoreettista perustaa osana ammatillista osaamistaan sosionomina ja kykenee arvioimaan sen ajankohtaisuutta ja sovellettavuutta
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalialan työn prosessia osana omaa ammatillista osaamistaan ja kykenee reflektoimaan sen vaikutuksia työn laatuun ja asiakaslähtöisyyteen
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien mukaista työskentelyä ja kykenee reflektoimaan omaa rooliaan ja kehittämistarpeitaan sosionomin tehtävissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla H-5. Arviointi perustuu yksilötenttiin sekä ryhmäoppimistehtävään.
Ennakkotehtävä sekä harjoitustehtävät arvioidaan asteikolla Täydennettävä-Hyväksytty.
Opintojakson hyväksytty arviointi edellyttää kaikkien tehtävien hyväksyttyä suorittamista sekä aktiivisuutta ja sitoutumista opetukseen.
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 06.11.2024
Ajoitus
07.11.2024 - 09.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Johanna Majala
Opiskelijaryhmät
-
KA71S24K_2Sosionomikoulutus 2 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2024
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan osana sosionomin ammatillista osaamista
• osaa kuvata sosiaalityön teoreettista perustaa ja tunnistaa sen tavoitteet, tehtävät ja yhteyden sosiaalialan työhön
• osaa jäsentää sosiaalialan työtä prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät
• tuntee sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakentät ja tehtäväkuvat.
Sisältö
• sosiaalityön kehitys, keskeiset teoriat ja niiden sovellettavuus sosiaalialan työhön
• sosiaalityöstä nousevat arvot, käytännöt ja eettiset jännitteet
• sosiaalityön ja sosiaalialan työn toimintakentät ja tehtävät ja ammattihenkilölaki
Oppimateriaalit
Moodlen materiaali sekä Moodlessa tehtäväksiannossa olevat kirjat tai muu yhdessä sovittava materiaali.
Opetusmenetelmät
Luennoilla on 80% läsnäolovelvollisuus
* Vuorovaikutukselliset luennot Zoom:ssä
* Pienet ryhmätyöt tunneilla
* Videot
Itsenäinen työskentely
* tehtävät, itsenäinen opiskelu ja essee
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa ja tietää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan merkityksen osana sosionomin ammatillista osaamista
- tunnistaa ja tietää sosiaalityön teoreettisen perustan keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja periaatteet
- tunnistaa ja tietää sosiaalialan työn prosessin keskeiset vaiheet ja käsitteet
- tunnistaa ja tietää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien keskeiset piirteet ja erot.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- ymmärtää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan perusteet ja niiden yhteyden sosionomin ammatilliseen osaamiseen
- ymmärtää sosiaalityön teoreettisen perustan merkityksen sosiaalialan työhön ja sen roolin yhteiskunnallisessa kontekstissa
- ymmärtää sosiaalialan työn prosessin merkityksen asiakastyössä ja ammatillisessa kehittymisessä
- ymmärtää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien roolin sosiaalialan työssä ja palvelujärjestelmässä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa käytännön tilanteissa sosionomin ammatillisessa työssä
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalityön teoreettisen perustan käsitteitä ja periaatteita konkreettisiin sosiaalialan työn tilanteisiin
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalialan työn prosessia käytännön työtilanteissa erilaisten asiakkaiden kanssa
- ymmärtää ja soveltaa sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien vaatimuksia ja osaamisalueita erilaisissa työympäristöissä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa monimutkaisissa sosionomin työhön liittyvissä konteksteissa
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalityön teoreettista perustaa erilaisissa sosiaalialan työn konteksteissa ja tunnistaa sen vaikutukset työn laatuun
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalialan työn prosessia monimutkaisissa ja haastavissa työkonteksteissa
- osaa soveltaa ja analysoida sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien mukaisia menetelmiä ja työtapoja asiakastyössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa osana omaa ammatillista osaamistaan sosionomina
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalityön teoreettista perustaa osana ammatillista osaamistaan sosionomina ja kykenee arvioimaan sen ajankohtaisuutta ja sovellettavuutta
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalialan työn prosessia osana omaa ammatillista osaamistaan ja kykenee reflektoimaan sen vaikutuksia työn laatuun ja asiakaslähtöisyyteen
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien mukaista työskentelyä ja kykenee reflektoimaan omaa rooliaan ja kehittämistarpeitaan sosionomin tehtävissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Annetut muut välitehtävät suoritettava hyväksytysti annetun aikataulun mukaisesti
Läsnäolo vähintään 80% tunneilla.
Arviointikriteerit ovat Moodlessa.
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 05.11.2024
Ajoitus
06.11.2024 - 12.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Johanna Majala
Opiskelijaryhmät
-
KA71S24K_1Sosionomikoulutus 1 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2024
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan osana sosionomin ammatillista osaamista
• osaa kuvata sosiaalityön teoreettista perustaa ja tunnistaa sen tavoitteet, tehtävät ja yhteyden sosiaalialan työhön
• osaa jäsentää sosiaalialan työtä prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät
• tuntee sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakentät ja tehtäväkuvat.
Sisältö
• sosiaalityön kehitys, keskeiset teoriat ja niiden sovellettavuus sosiaalialan työhön
• sosiaalityöstä nousevat arvot, käytännöt ja eettiset jännitteet
• sosiaalityön ja sosiaalialan työn toimintakentät ja tehtävät ja ammattihenkilölaki
Oppimateriaalit
Moodlen materiaali sekä Moodlessa tehtäväksiannossa olevat kirjat tai muu yhdessä sovittava materiaali.
Opetusmenetelmät
Luennoilla on 80% läsnäolovelvollisuus
* Vuorovaikutukselliset luennot Zoom:ssä
* Pienet ryhmätyöt tunneilla
* Videot
Itsenäinen työskentely
* tehtävät, itsenäinen opiskelu ja essee
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa ja tietää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan merkityksen osana sosionomin ammatillista osaamista
- tunnistaa ja tietää sosiaalityön teoreettisen perustan keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja periaatteet
- tunnistaa ja tietää sosiaalialan työn prosessin keskeiset vaiheet ja käsitteet
- tunnistaa ja tietää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien keskeiset piirteet ja erot.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- ymmärtää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan perusteet ja niiden yhteyden sosionomin ammatilliseen osaamiseen
- ymmärtää sosiaalityön teoreettisen perustan merkityksen sosiaalialan työhön ja sen roolin yhteiskunnallisessa kontekstissa
- ymmärtää sosiaalialan työn prosessin merkityksen asiakastyössä ja ammatillisessa kehittymisessä
- ymmärtää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien roolin sosiaalialan työssä ja palvelujärjestelmässä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa käytännön tilanteissa sosionomin ammatillisessa työssä
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalityön teoreettisen perustan käsitteitä ja periaatteita konkreettisiin sosiaalialan työn tilanteisiin
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalialan työn prosessia käytännön työtilanteissa erilaisten asiakkaiden kanssa
- ymmärtää ja soveltaa sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien vaatimuksia ja osaamisalueita erilaisissa työympäristöissä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa monimutkaisissa sosionomin työhön liittyvissä konteksteissa
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalityön teoreettista perustaa erilaisissa sosiaalialan työn konteksteissa ja tunnistaa sen vaikutukset työn laatuun
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalialan työn prosessia monimutkaisissa ja haastavissa työkonteksteissa
- osaa soveltaa ja analysoida sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien mukaisia menetelmiä ja työtapoja asiakastyössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa osana omaa ammatillista osaamistaan sosionomina
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalityön teoreettista perustaa osana ammatillista osaamistaan sosionomina ja kykenee arvioimaan sen ajankohtaisuutta ja sovellettavuutta
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalialan työn prosessia osana omaa ammatillista osaamistaan ja kykenee reflektoimaan sen vaikutuksia työn laatuun ja asiakaslähtöisyyteen
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien mukaista työskentelyä ja kykenee reflektoimaan omaa rooliaan ja kehittämistarpeitaan sosionomin tehtävissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Annetut muut välitehtävät suoritettava hyväksytysti annetun aikataulun mukaisesti
Läsnäolo vähintään 80% tunneilla.
Arviointikriteerit ovat Moodlessa.
Ilmoittautumisaika
02.08.2024 - 01.10.2024
Ajoitus
01.09.2024 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan osana sosionomin ammatillista osaamista
• osaa kuvata sosiaalityön teoreettista perustaa ja tunnistaa sen tavoitteet, tehtävät ja yhteyden sosiaalialan työhön
• osaa jäsentää sosiaalialan työtä prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät
• tuntee sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakentät ja tehtäväkuvat.
Sisältö
• sosiaalityön kehitys, keskeiset teoriat ja niiden sovellettavuus sosiaalialan työhön
• sosiaalityöstä nousevat arvot, käytännöt ja eettiset jännitteet
• sosiaalityön ja sosiaalialan työn toimintakentät ja tehtävät ja ammattihenkilölaki
Aika ja paikka
Rovalan toteutus lv 2024-2025
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa ja tietää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan merkityksen osana sosionomin ammatillista osaamista
- tunnistaa ja tietää sosiaalityön teoreettisen perustan keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja periaatteet
- tunnistaa ja tietää sosiaalialan työn prosessin keskeiset vaiheet ja käsitteet
- tunnistaa ja tietää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien keskeiset piirteet ja erot.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- ymmärtää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan perusteet ja niiden yhteyden sosionomin ammatilliseen osaamiseen
- ymmärtää sosiaalityön teoreettisen perustan merkityksen sosiaalialan työhön ja sen roolin yhteiskunnallisessa kontekstissa
- ymmärtää sosiaalialan työn prosessin merkityksen asiakastyössä ja ammatillisessa kehittymisessä
- ymmärtää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien roolin sosiaalialan työssä ja palvelujärjestelmässä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa käytännön tilanteissa sosionomin ammatillisessa työssä
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalityön teoreettisen perustan käsitteitä ja periaatteita konkreettisiin sosiaalialan työn tilanteisiin
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalialan työn prosessia käytännön työtilanteissa erilaisten asiakkaiden kanssa
- ymmärtää ja soveltaa sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien vaatimuksia ja osaamisalueita erilaisissa työympäristöissä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa monimutkaisissa sosionomin työhön liittyvissä konteksteissa
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalityön teoreettista perustaa erilaisissa sosiaalialan työn konteksteissa ja tunnistaa sen vaikutukset työn laatuun
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalialan työn prosessia monimutkaisissa ja haastavissa työkonteksteissa
- osaa soveltaa ja analysoida sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien mukaisia menetelmiä ja työtapoja asiakastyössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa osana omaa ammatillista osaamistaan sosionomina
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalityön teoreettista perustaa osana ammatillista osaamistaan sosionomina ja kykenee arvioimaan sen ajankohtaisuutta ja sovellettavuutta
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalialan työn prosessia osana omaa ammatillista osaamistaan ja kykenee reflektoimaan sen vaikutuksia työn laatuun ja asiakaslähtöisyyteen
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien mukaista työskentelyä ja kykenee reflektoimaan omaa rooliaan ja kehittämistarpeitaan sosionomin tehtävissä.
Ilmoittautumisaika
13.07.2024 - 01.09.2024
Ajoitus
12.08.2024 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan osana sosionomin ammatillista osaamista
• osaa kuvata sosiaalityön teoreettista perustaa ja tunnistaa sen tavoitteet, tehtävät ja yhteyden sosiaalialan työhön
• osaa jäsentää sosiaalialan työtä prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät
• tuntee sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakentät ja tehtäväkuvat.
Sisältö
• sosiaalityön kehitys, keskeiset teoriat ja niiden sovellettavuus sosiaalialan työhön
• sosiaalityöstä nousevat arvot, käytännöt ja eettiset jännitteet
• sosiaalityön ja sosiaalialan työn toimintakentät ja tehtävät ja ammattihenkilölaki
Aika ja paikka
Raudaskylän toteutus lv 2024-2025
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa ja tietää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan merkityksen osana sosionomin ammatillista osaamista
- tunnistaa ja tietää sosiaalityön teoreettisen perustan keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja periaatteet
- tunnistaa ja tietää sosiaalialan työn prosessin keskeiset vaiheet ja käsitteet
- tunnistaa ja tietää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien keskeiset piirteet ja erot.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- ymmärtää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan perusteet ja niiden yhteyden sosionomin ammatilliseen osaamiseen
- ymmärtää sosiaalityön teoreettisen perustan merkityksen sosiaalialan työhön ja sen roolin yhteiskunnallisessa kontekstissa
- ymmärtää sosiaalialan työn prosessin merkityksen asiakastyössä ja ammatillisessa kehittymisessä
- ymmärtää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien roolin sosiaalialan työssä ja palvelujärjestelmässä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa käytännön tilanteissa sosionomin ammatillisessa työssä
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalityön teoreettisen perustan käsitteitä ja periaatteita konkreettisiin sosiaalialan työn tilanteisiin
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalialan työn prosessia käytännön työtilanteissa erilaisten asiakkaiden kanssa
- ymmärtää ja soveltaa sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien vaatimuksia ja osaamisalueita erilaisissa työympäristöissä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa monimutkaisissa sosionomin työhön liittyvissä konteksteissa
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalityön teoreettista perustaa erilaisissa sosiaalialan työn konteksteissa ja tunnistaa sen vaikutukset työn laatuun
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalialan työn prosessia monimutkaisissa ja haastavissa työkonteksteissa
- osaa soveltaa ja analysoida sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien mukaisia menetelmiä ja työtapoja asiakastyössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa osana omaa ammatillista osaamistaan sosionomina
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalityön teoreettista perustaa osana ammatillista osaamistaan sosionomina ja kykenee arvioimaan sen ajankohtaisuutta ja sovellettavuutta
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalialan työn prosessia osana omaa ammatillista osaamistaan ja kykenee reflektoimaan sen vaikutuksia työn laatuun ja asiakaslähtöisyyteen
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien mukaista työskentelyä ja kykenee reflektoimaan omaa rooliaan ja kehittämistarpeitaan sosionomin tehtävissä.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 13.03.2024
Ajoitus
14.03.2024 - 03.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Johanna Majala
Vastuuhenkilö
Johanna Majala
Opiskelijaryhmät
-
KA71S23S_2Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan osana sosionomin ammatillista osaamista
• osaa kuvata sosiaalityön teoreettista perustaa ja tunnistaa sen tavoitteet, tehtävät ja yhteyden sosiaalialan työhön
• osaa jäsentää sosiaalialan työtä prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät
• tuntee sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakentät ja tehtäväkuvat.
Sisältö
• sosiaalityön kehitys, keskeiset teoriat ja niiden sovellettavuus sosiaalialan työhön
• sosiaalityöstä nousevat arvot, käytännöt ja eettiset jännitteet
• sosiaalityön ja sosiaalialan työn toimintakentät ja tehtävät ja ammattihenkilölaki
Oppimateriaalit
Moodlen materiaali sekä tehtäväksiannossa olevat kirjat tai muu yhdessä sovittava materiaali.
Opetusmenetelmät
Luennoilla on 80% läsnäolovelvollisuus
* Vuorovaikutukselliset luennot sekä Kemissä että Zoom:ssä
* Pienet ryhmätyöt tunneilla
* Videot
Itsenäinen työskentely
* tehtävät, itsenäinen opiskelu ja essee sekä itsearviointi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa ja tietää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan merkityksen osana sosionomin ammatillista osaamista
- tunnistaa ja tietää sosiaalityön teoreettisen perustan keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja periaatteet
- tunnistaa ja tietää sosiaalialan työn prosessin keskeiset vaiheet ja käsitteet
- tunnistaa ja tietää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien keskeiset piirteet ja erot.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- ymmärtää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan perusteet ja niiden yhteyden sosionomin ammatilliseen osaamiseen
- ymmärtää sosiaalityön teoreettisen perustan merkityksen sosiaalialan työhön ja sen roolin yhteiskunnallisessa kontekstissa
- ymmärtää sosiaalialan työn prosessin merkityksen asiakastyössä ja ammatillisessa kehittymisessä
- ymmärtää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien roolin sosiaalialan työssä ja palvelujärjestelmässä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa käytännön tilanteissa sosionomin ammatillisessa työssä
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalityön teoreettisen perustan käsitteitä ja periaatteita konkreettisiin sosiaalialan työn tilanteisiin
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalialan työn prosessia käytännön työtilanteissa erilaisten asiakkaiden kanssa
- ymmärtää ja soveltaa sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien vaatimuksia ja osaamisalueita erilaisissa työympäristöissä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa monimutkaisissa sosionomin työhön liittyvissä konteksteissa
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalityön teoreettista perustaa erilaisissa sosiaalialan työn konteksteissa ja tunnistaa sen vaikutukset työn laatuun
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalialan työn prosessia monimutkaisissa ja haastavissa työkonteksteissa
- osaa soveltaa ja analysoida sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien mukaisia menetelmiä ja työtapoja asiakastyössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa osana omaa ammatillista osaamistaan sosionomina
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalityön teoreettista perustaa osana ammatillista osaamistaan sosionomina ja kykenee arvioimaan sen ajankohtaisuutta ja sovellettavuutta
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalialan työn prosessia osana omaa ammatillista osaamistaan ja kykenee reflektoimaan sen vaikutuksia työn laatuun ja asiakaslähtöisyyteen
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien mukaista työskentelyä ja kykenee reflektoimaan omaa rooliaan ja kehittämistarpeitaan sosionomin tehtävissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Essee/kirjallinen tuotos ja esitys muulle ryhmälle 0-5
Itsenäiset tehtävät hyväksytty/täydennettävä
Annetut muut välitehtävät suoritettava hyväksytysti annetun aikataulun mukaisesti
Läsnäolo vähintään 80% tunneilla.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 11.03.2024
Ajoitus
12.03.2024 - 13.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Johanna Majala
Vastuuhenkilö
Johanna Majala
Opiskelijaryhmät
-
KA71S23S_1Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan osana sosionomin ammatillista osaamista
• osaa kuvata sosiaalityön teoreettista perustaa ja tunnistaa sen tavoitteet, tehtävät ja yhteyden sosiaalialan työhön
• osaa jäsentää sosiaalialan työtä prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät
• tuntee sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakentät ja tehtäväkuvat.
Sisältö
• sosiaalityön kehitys, keskeiset teoriat ja niiden sovellettavuus sosiaalialan työhön
• sosiaalityöstä nousevat arvot, käytännöt ja eettiset jännitteet
• sosiaalityön ja sosiaalialan työn toimintakentät ja tehtävät ja ammattihenkilölaki
Oppimateriaalit
Moodlen materiaali sekä tehtäväksiannossa olevat kirjat tai muu yhdessä sovittava materiaali.
Opetusmenetelmät
Luennoilla on 80% läsnäolovelvollisuus
* Vuorovaikutukselliset luennot sekä Kemissä että Zoom:ssä
* Pienet ryhmätyöt tunneilla
* Videot
Itsenäinen työskentely
* tehtävät, itsenäinen opiskelu ja essee sekä itsearviointi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa ja tietää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan merkityksen osana sosionomin ammatillista osaamista
- tunnistaa ja tietää sosiaalityön teoreettisen perustan keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja periaatteet
- tunnistaa ja tietää sosiaalialan työn prosessin keskeiset vaiheet ja käsitteet
- tunnistaa ja tietää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien keskeiset piirteet ja erot.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- ymmärtää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan perusteet ja niiden yhteyden sosionomin ammatilliseen osaamiseen
- ymmärtää sosiaalityön teoreettisen perustan merkityksen sosiaalialan työhön ja sen roolin yhteiskunnallisessa kontekstissa
- ymmärtää sosiaalialan työn prosessin merkityksen asiakastyössä ja ammatillisessa kehittymisessä
- ymmärtää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien roolin sosiaalialan työssä ja palvelujärjestelmässä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa käytännön tilanteissa sosionomin ammatillisessa työssä
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalityön teoreettisen perustan käsitteitä ja periaatteita konkreettisiin sosiaalialan työn tilanteisiin
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalialan työn prosessia käytännön työtilanteissa erilaisten asiakkaiden kanssa
- ymmärtää ja soveltaa sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien vaatimuksia ja osaamisalueita erilaisissa työympäristöissä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa monimutkaisissa sosionomin työhön liittyvissä konteksteissa
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalityön teoreettista perustaa erilaisissa sosiaalialan työn konteksteissa ja tunnistaa sen vaikutukset työn laatuun
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalialan työn prosessia monimutkaisissa ja haastavissa työkonteksteissa
- osaa soveltaa ja analysoida sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien mukaisia menetelmiä ja työtapoja asiakastyössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa osana omaa ammatillista osaamistaan sosionomina
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalityön teoreettista perustaa osana ammatillista osaamistaan sosionomina ja kykenee arvioimaan sen ajankohtaisuutta ja sovellettavuutta
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalialan työn prosessia osana omaa ammatillista osaamistaan ja kykenee reflektoimaan sen vaikutuksia työn laatuun ja asiakaslähtöisyyteen
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien mukaista työskentelyä ja kykenee reflektoimaan omaa rooliaan ja kehittämistarpeitaan sosionomin tehtävissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Essee/kirjallinen tuotos ja esitys muulle ryhmälle 0-5
Itsenäiset tehtävät hyväksytty/täydennettävä
Annetut muut välitehtävät suoritettava hyväksytysti annetun aikataulun mukaisesti
Läsnäolo vähintään 80% tunneilla.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 31.10.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 30.04.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan osana sosionomin ammatillista osaamista
• osaa kuvata sosiaalityön teoreettista perustaa ja tunnistaa sen tavoitteet, tehtävät ja yhteyden sosiaalialan työhön
• osaa jäsentää sosiaalialan työtä prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät
• tuntee sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakentät ja tehtäväkuvat.
Sisältö
• sosiaalityön kehitys, keskeiset teoriat ja niiden sovellettavuus sosiaalialan työhön
• sosiaalityöstä nousevat arvot, käytännöt ja eettiset jännitteet
• sosiaalityön ja sosiaalialan työn toimintakentät ja tehtävät ja ammattihenkilölaki
Aika ja paikka
Rovalan toteutus lv 2023-2024
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa ja tietää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan merkityksen osana sosionomin ammatillista osaamista
- tunnistaa ja tietää sosiaalityön teoreettisen perustan keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja periaatteet
- tunnistaa ja tietää sosiaalialan työn prosessin keskeiset vaiheet ja käsitteet
- tunnistaa ja tietää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien keskeiset piirteet ja erot.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- ymmärtää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan perusteet ja niiden yhteyden sosionomin ammatilliseen osaamiseen
- ymmärtää sosiaalityön teoreettisen perustan merkityksen sosiaalialan työhön ja sen roolin yhteiskunnallisessa kontekstissa
- ymmärtää sosiaalialan työn prosessin merkityksen asiakastyössä ja ammatillisessa kehittymisessä
- ymmärtää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien roolin sosiaalialan työssä ja palvelujärjestelmässä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa käytännön tilanteissa sosionomin ammatillisessa työssä
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalityön teoreettisen perustan käsitteitä ja periaatteita konkreettisiin sosiaalialan työn tilanteisiin
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalialan työn prosessia käytännön työtilanteissa erilaisten asiakkaiden kanssa
- ymmärtää ja soveltaa sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien vaatimuksia ja osaamisalueita erilaisissa työympäristöissä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa monimutkaisissa sosionomin työhön liittyvissä konteksteissa
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalityön teoreettista perustaa erilaisissa sosiaalialan työn konteksteissa ja tunnistaa sen vaikutukset työn laatuun
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalialan työn prosessia monimutkaisissa ja haastavissa työkonteksteissa
- osaa soveltaa ja analysoida sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien mukaisia menetelmiä ja työtapoja asiakastyössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa osana omaa ammatillista osaamistaan sosionomina
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalityön teoreettista perustaa osana ammatillista osaamistaan sosionomina ja kykenee arvioimaan sen ajankohtaisuutta ja sovellettavuutta
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalialan työn prosessia osana omaa ammatillista osaamistaan ja kykenee reflektoimaan sen vaikutuksia työn laatuun ja asiakaslähtöisyyteen
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien mukaista työskentelyä ja kykenee reflektoimaan omaa rooliaan ja kehittämistarpeitaan sosionomin tehtävissä.
Ilmoittautumisaika
09.12.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 31.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 10
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Mari Louste
Vastuuhenkilö
Mari Louste
Opiskelijaryhmät
-
AVOINSOSTOA2023Työssä oppimalla AMK-opintoihin, 2023S
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan osana sosionomin ammatillista osaamista
• osaa kuvata sosiaalityön teoreettista perustaa ja tunnistaa sen tavoitteet, tehtävät ja yhteyden sosiaalialan työhön
• osaa jäsentää sosiaalialan työtä prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät
• tuntee sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakentät ja tehtäväkuvat.
Sisältö
• sosiaalityön kehitys, keskeiset teoriat ja niiden sovellettavuus sosiaalialan työhön
• sosiaalityöstä nousevat arvot, käytännöt ja eettiset jännitteet
• sosiaalityön ja sosiaalialan työn toimintakentät ja tehtävät ja ammattihenkilölaki
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa ja tietää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan merkityksen osana sosionomin ammatillista osaamista
- tunnistaa ja tietää sosiaalityön teoreettisen perustan keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja periaatteet
- tunnistaa ja tietää sosiaalialan työn prosessin keskeiset vaiheet ja käsitteet
- tunnistaa ja tietää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien keskeiset piirteet ja erot.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- ymmärtää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan perusteet ja niiden yhteyden sosionomin ammatilliseen osaamiseen
- ymmärtää sosiaalityön teoreettisen perustan merkityksen sosiaalialan työhön ja sen roolin yhteiskunnallisessa kontekstissa
- ymmärtää sosiaalialan työn prosessin merkityksen asiakastyössä ja ammatillisessa kehittymisessä
- ymmärtää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien roolin sosiaalialan työssä ja palvelujärjestelmässä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa käytännön tilanteissa sosionomin ammatillisessa työssä
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalityön teoreettisen perustan käsitteitä ja periaatteita konkreettisiin sosiaalialan työn tilanteisiin
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalialan työn prosessia käytännön työtilanteissa erilaisten asiakkaiden kanssa
- ymmärtää ja soveltaa sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien vaatimuksia ja osaamisalueita erilaisissa työympäristöissä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa monimutkaisissa sosionomin työhön liittyvissä konteksteissa
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalityön teoreettista perustaa erilaisissa sosiaalialan työn konteksteissa ja tunnistaa sen vaikutukset työn laatuun
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalialan työn prosessia monimutkaisissa ja haastavissa työkonteksteissa
- osaa soveltaa ja analysoida sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien mukaisia menetelmiä ja työtapoja asiakastyössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa osana omaa ammatillista osaamistaan sosionomina
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalityön teoreettista perustaa osana ammatillista osaamistaan sosionomina ja kykenee arvioimaan sen ajankohtaisuutta ja sovellettavuutta
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalialan työn prosessia osana omaa ammatillista osaamistaan ja kykenee reflektoimaan sen vaikutuksia työn laatuun ja asiakaslähtöisyyteen
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien mukaista työskentelyä ja kykenee reflektoimaan omaa rooliaan ja kehittämistarpeitaan sosionomin tehtävissä.