Sosiaalityö ammatillisena orientaationa (5 op)
Toteutuksen tunnus: K701S007-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 08.04.2025
Ajoitus
09.04.2025 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Virpi Piira
Opiskelijaryhmät
-
KA71S24S_1Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2024
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan osana sosionomin ammatillista osaamista
• osaa kuvata sosiaalityön teoreettista perustaa ja tunnistaa sen tavoitteet, tehtävät ja yhteyden sosiaalialan työhön
• osaa jäsentää sosiaalialan työtä prosessina ja tuntee keskeiset menetelmät
• tuntee sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakentät ja tehtäväkuvat.
Sisältö
• sosiaalityön kehitys, keskeiset teoriat ja niiden sovellettavuus sosiaalialan työhön
• sosiaalityöstä nousevat arvot, käytännöt ja eettiset jännitteet
• sosiaalityön ja sosiaalialan työn toimintakentät ja tehtävät ja ammattihenkilölaki
Aika ja paikka
Kevään 2025 opetusaikataulun mukaisesti.
Oppimateriaalit
Mäntysaari, M., Pohjola, A., Pösö, T. & Hokkanen, L. (toim.) 2017. Sosiaalityö ja teoria.
Pehkonen, A. & Väänänen-Fomin, M. 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka.
Beckett, C., Maynard, A. & Jordan, P. 2017. Values & ethics in social work.
Lisäksi Moodle-oppimisympäristössä olevat materiaalit.
Opetusmenetelmät
Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä. Opintojakso on luentoja, harjoitustehtäviä ja itsenäistä opiskelua. Opintojaksolla arvioitava yksilöoppimistehtävä on yksilötentti, joka suoritetaan kahdessa osassa opintojakson aikana. Yksilötentti perustuu vahvasti luento-opetuksen sisältöön, opintojakson kirjalisuuteen sekä Moodle-materiaaleihin. Opintojaksolla on myös arvioitava ryhmäoppimistehtävä.
- Ennakkotehtävä
- Luento-opetus
- Itsenäinen opiskelu, harjoitustehtävät (yksilö/ryhmä)
- Kirjallisuuteen ja muihin materiaaleihin perehtyminen
Arvioitavat oppimistehtävät (oppimistehtävät arvioidaan pisteillä, joista muodostuu opintojakson kokonaisarviointi H-5):
- Yksilötentti 2/2
- Ryhmäoppimistehtävä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan työelämäyhteistyötä videotallenteen/livevierailun/harjoitustehtävän avulla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson suoritusten ja yksilötentin palautus- ja uusintamahdollisuus tutkintosäännön mukaisesti.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan kansainvälistä yhteistyötä videotallenteen/livevierailun/harjoitustehtävän avulla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opinnollistaminen, osaamisen näyttö.
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu seuraavista teemoista:
- Sosiaalityön kehitys, keskeiset teoriat ja niiden sovellettavuus sosiaalialan työhön
- Sosiaalityöstä nousevat arvot, käytännöt ja eettiset jännitteet
- Sosiaalityön ja sosiaalialan työn toimintakentät ja tehtävät ja ammattihenkilölaki
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa ja tietää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan merkityksen osana sosionomin ammatillista osaamista
- tunnistaa ja tietää sosiaalityön teoreettisen perustan keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja periaatteet
- tunnistaa ja tietää sosiaalialan työn prosessin keskeiset vaiheet ja käsitteet
- tunnistaa ja tietää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien keskeiset piirteet ja erot.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- ymmärtää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatavan perusteet ja niiden yhteyden sosionomin ammatilliseen osaamiseen
- ymmärtää sosiaalityön teoreettisen perustan merkityksen sosiaalialan työhön ja sen roolin yhteiskunnallisessa kontekstissa
- ymmärtää sosiaalialan työn prosessin merkityksen asiakastyössä ja ammatillisessa kehittymisessä
- ymmärtää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien roolin sosiaalialan työssä ja palvelujärjestelmässä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa käytännön tilanteissa sosionomin ammatillisessa työssä
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalityön teoreettisen perustan käsitteitä ja periaatteita konkreettisiin sosiaalialan työn tilanteisiin
- ymmärtää ja soveltaa sosiaalialan työn prosessia käytännön työtilanteissa erilaisten asiakkaiden kanssa
- ymmärtää ja soveltaa sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien vaatimuksia ja osaamisalueita erilaisissa työympäristöissä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa monimutkaisissa sosionomin työhön liittyvissä konteksteissa
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalityön teoreettista perustaa erilaisissa sosiaalialan työn konteksteissa ja tunnistaa sen vaikutukset työn laatuun
- osaa soveltaa ja analysoida sosiaalialan työn prosessia monimutkaisissa ja haastavissa työkonteksteissa
- osaa soveltaa ja analysoida sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien mukaisia menetelmiä ja työtapoja asiakastyössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalityön ajattelu- ja toimintatapaa osana omaa ammatillista osaamistaan sosionomina
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalityön teoreettista perustaa osana ammatillista osaamistaan sosionomina ja kykenee arvioimaan sen ajankohtaisuutta ja sovellettavuutta
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosiaalialan työn prosessia osana omaa ammatillista osaamistaan ja kykenee reflektoimaan sen vaikutuksia työn laatuun ja asiakaslähtöisyyteen
- osaa kriittisesti analysoida ja kehittää sosionomin ja sosiaalityöntekijän toimintakenttien ja tehtäväkuvien mukaista työskentelyä ja kykenee reflektoimaan omaa rooliaan ja kehittämistarpeitaan sosionomin tehtävissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla H-5. Arviointi perustuu yksilötenttiin sekä ryhmäoppimistehtävään.
Ennakkotehtävä sekä harjoitustehtävät arvioidaan asteikolla Täydennettävä-Hyväksytty.
Opintojakson hyväksytty arviointi edellyttää kaikkien tehtävien hyväksyttyä suorittamista sekä aktiivisuutta ja sitoutumista opetukseen.