Terveydenhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022: KA72T22S
Tunnus: KA72T22S
Kuvaus
SUORITETTAVA TUTKINTO
Terveydenhoitaja (AMK) 240 op
Terveydenhoitaja on hoitotyön ja erityisesti terveydenhoitajatyön, terveyden edistämisen ja kansanterveystyön asiantuntija. Terveydenhoitajalla on vahvat kliiniset perustiedot ja –taidot sekä hyvät vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot. Osaaminen perustuu näyttöön. Terveydenhoitajatyön keskiössä on yksilöiden, perheiden, työ- ja muiden yhteisöjen, väestön ja ympäristön terveyden edellytyksiä tukeva ja luova sekä sairauksia ennaltaehkäisevä toiminta. Terveydenhoitaja vahvistaa asiakkaiden voimavaroja, itsehoitoa ja kykyä elää terveellisesti. Työ edellyttää kykyä ja rohkeutta puuttua varhain asiakkaan tilanteeseen elämänkulun eri vaiheissa. Asiantuntijuudessa korostuu kriittinen ajattelu, itsenäinen päätöksenteko ja vastuullisuus.
Terveydenhoitajakoulutuksessa opiskellaan sairaanhoitajaksi (AMK) ja terveydenhoitajaksi (AMK). Lapin ammattikorkeakoulun terveydenhoitajakoulutuksessa painottuu etä- ja digipalveluihin ja palveluohjaamiseen liittyvä erikoisosaaminen. Painotukset konkretisoivat Lapin korkeakoulukonsernin profiilin mukaisia strategisia valintoja, joista erityisesti Tulevaisuuden palvelut ja etäisyyksien hallinta ohjaa sairaanhoitajakoulutuksen osaamistavoitteita, sisältöjä ja opiskelijoiden oppimista tukevia menetelmiä. Opetussuunnitelmassa läpileikkaavia teemoja ovat etäpalvelut, digitalisaatio, luontoperustaiset menetelmät (Green Care), kestävä kehitys ja kansainvälisyys. Koulutuksessa saadaan valmiuksia myös alan liiketoimintaosaamiseen ja yrittäjyyteen.
TUTKINNON RAKENNE
Opintojen rakenne
Opintojen rakenteesta säädetään ammattikorkeakoulusta annetussa asetuksessa (1129/2014) ja terveydenhoitajakoulutuksessa (240 op) rakenne on:
1) perus- ja ammattiopinnot 130 op, sisältäen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmät 5 op
2) vapaasti valittavat opinnot 5 op
3) ammattitaitoa edistävä harjoittelu 105 op, sisältäen opinnäytetyön 15 op
Perus- ja ammattiopintojen tavoitteena on laaja-alaiset käytännölliset perustiedot ja -taidot sekä teoreettiset perusteet toimia työelämässä terveydenhoitotyön asiantuntijatehtävissä tai yrittäjänä sekä saada edellytykset oman ammattitaidon kehittämiseen ja jatkuvaan oppimiseen. Vapaasti valittavien opintojen tavoitteena on syventää ja täydentää ammatillista osaamista. Ammattitaitoa edistävän harjoittelun tavoitteena on perehdyttää ohjatusti erityisesti ammattiopintojen kannalta keskeisiin käytännön työtehtäviin sekä tietojen ja taitojen soveltamiseen työelämässä. Harjoittelupaikkoja voivat olla esimerkiksi neuvolat, sairaalat, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto, avosairaanhoidon vastaanotto, yksityinen sektori, poliklinikat, järjestöt ja kotihoito.
Opetussuunnitelman rakenne
Lapin ammattikorkeakoulussa terveydenhoitajakoulutuksen opetussuunnitelma rakentuu kahdeksalle lukukaudelle ajoittuvista opintojaksoista, jotka kohdentuvat ydinosaamiseen, profiloivaan osaamiseen ja tutkimus- ja kehittämisosaamiseen. Tavoiteltava osaaminen on kuvattu opintojaksojen osaamistavoitteissa.
Ydinosaaminen on se osaaminen, joka sisältyy yleissairaanhoitajan osaamisvaatimuksiin ja sisältöihin
(https://blogi.savonia.fi/ylesharviointi/2019/01/31/yleissairaanhoitajan-180-op-osaamisvaatimuslauseet-ja-sisallot-julkaistu/). Suomen kielen viestintäosaaminen kehittyy koko koulutuksen ajan ja sitä arvioidaan vuosittain eri opintojaksoissa.
Profiloivaa osaamista opiskelija saavuttaa viimeisen lukuvuoden aikana tapahtuvilla terveydenhoitotyön opinnoilla (60 op), joihin sisältyy etä- ja digipalveluja sekä palveluohjausta. Profiloivaa osaamista voi täydentää myös valitsemalla vapaasti opintoja (5 op) muilta koulutusaloilta, Lapin yliopiston tarjonnasta sekä muiden korkeakoulujen tarjonnasta tai osallistumalla Lapin ammattikorkeakoulun hankkeisiin ja innovaatiotoimintaan.
Tutkimus- ja kehittämisosaamiseen sisältyy tutkimus- ja kehittämisopintoja 5 op ja opinnäytetyö 15 op. Ammattitaitoa edistävä harjoittelu toteutuu terveydenhoitajan tutkinnossa 105 opintopisteen laajuisena, joka jakaantuu: ydinosaamiseen, profiloivaan osaamiseen ja opinnäytetyöhön. Opinnäytetyö on käytännönläheinen ja aito työelämän kehittämistehtävä.
Opetussuunnitelma perustuu työelämän edellyttämiin osaamisalueisiin eli kompetensseihin, jotka jakautuvat valtakunnallisesti määriteltyihin sairaanhoitaja-/terveydenhoitajakoulutuksen kompetensseihin ja Lapin AMKin yhteisiin AMK-tutkinnon kompetensseihin. Terveydenhoitajakoulutuksen kompetenssit ovat:
- Ammatillisuus ja eettisyys
- Asiakaslähtöisyys
- Kommunikointi ja moniammatillisuus
- Terveyden edistäminen
- Johtaminen ja työntekijyysosaaminen
- Informaatioteknologia ja kirjaaminen
- Ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen
- Kliininen hoitotyö
- Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
- Yrittäjyys ja kehittäminen
- Laadun varmistus
- Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä
- Potilas- ja asiakasturvallisuus
- Terveyttä edistävä terveydenhoitajatyö
- Yksilön, perheen ja yhteisön terveydenhoitajatyö
- Terveellisen ja turvallisen ympäristön edistäminen
- Yhteiskunnallinen terveydenhoitajatyö
- Terveydenhoitajatyön johtaminen ja kehittäminen
Lapin AMKn yhteiset kompetenssit Oppimisen taidot, Eettinen osaaminen ja vastuullisuus, Työyhteisöosaaminen, Innovaatio-osaaminen ja Kansainvälistymisosaaminen integroituvat terveydenhoitajakoulutuksen kompetensseihin ja niiden arviointi toteutuu koulutuskohtaisten kompetenssien arvioinnin yhteydessä. Opiskelijan oppimisprosessi on tehty opetussuunnitelmassa näkyväksi lukuvuositeemojen ja niistä johdettujen lukukausiteemojen avulla. Opiskelija etenee 1. lukuvuoden hoitotyön perehtyjästä 2. lukuvuoden hoitotyön harjaantujaksi ja 3. lukuvuoden hoitotyön soveltajan kautta 4. lukuvuoden terveydenhoitajatyön kehittäjäksi, jolloin opiskelija on saavuttanut työelämän ja terveydenhoitajakoulutuksen osaamisalueet.
OPINTOJEN TOTEUTTAMINEN JA ARVIOINTI
Opetussuunnitelma on osaamisperustainen ja työelämä ja elinkeinot ovat läsnä oppimisessa. Opiskelu ja ohjaus tapahtuvat joustavasti kampuksella, erilaisissa verkko- ja simulaatioympäristöissä sekä käytännön harjoitteluissa. Aikaisempien opintojen tai työkokemuksen kautta saavutettu osaaminen voidaan tunnistaa erilaisin osaamisen näytöin. Työn opinnollistaminen on vaihtoehtoinen tapa opiskella. Siinä tutkinnossa edellytettävää osaamista hankitaan tekemällä työtä ja se voidaan hyväksilukea opintoihin. Kansainvälisyys toteutuu eri muodoin, kuten vieraskielisen lähdemateriaalin hyödyntämisenä, opiskeluna ja harjoitteluna ulkomailla sekä erilaisin seminaarein.
Oppimista ohjataan kehittävän arvioinnin menetelmin, joihin osallistuvat opiskelijat, opettajat ja työelämä. Kehittävä arviointi sisältää oppimisprosessin ja osaamisen arvioinnin. Oppimisprosessin arvioinnissa opintojakson tasolla keskeisiä menetelmiä ovat itsearviointi ja palaute. Arvioinnin perustana ovat kyseisen opintojakson osaamistavoitteet ja apuna arviointikriteerit, joiden avulla oppimistulokset voidaan tunnistaa. Osaamisen arvioinnissa hyödynnetään mm. kansallisen ohjeistuksen mukaisia yleSHarviointi-hankkeessa kehitettyjä ja testattuja sairaanhoitajan kliinisen ydinosaamisen arviointimenetelmiä ja valtakunnallista koetta.
Terveydenhoitajakoulutuksen opintoja tai niiden osia voi hyödyntää henkilökohtaisiin opintopolkuihin, jatkuvaan oppimiseen, työelämässä olevien osaamisen kehittämiseen sekä erilaisiin polku- ja väyläopintoihin. AMK- tutkinto antaa jatko-opintokelpoisuuden kahden vuoden työkokemuksen jälkeen ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon (YAMK) suorittamiseen. Opintoja voi jatkaa myös yliopistojen maisterikoulutuksissa koti- tai ulkomailla.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Todistusjäsentely - AMK
Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti..
Terveydenhoitajakoulutuksen kompetenssit (2017-)
Ammattikorkeakoulun yhteiset ja koulutuksen kompetenssit
Asiakaslähtöisyys
- Osaa kohdata asiakkaan/perheen/yhteisön jäsenen oman elämänsä asiantuntijana. |
Hoitotyön harjoittelu sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä |
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä I |
Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu |
Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu |
Terveyden tukeminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä |
Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyön harjoittelu |
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä II |
Perheen terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen |
Perheen terveyttä edistävä harjoittelu ja päivystys- ja vastaanottohoitotyön harjoittelu |
Terveyttä ja toimintakykyä edistävä harjoittelu kotihoidossa ja gerontologisessa hoitotyössä |
Eettinen osaaminen
- kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista |
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä I |
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä II |
Perheen terveyttä edistävä harjoittelu ja päivystys- ja vastaanottohoitotyön harjoittelu |
Hoitotyön eettisyys ja ammatillisuus
- Osaa toimia työssään hoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti. |
Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu |
Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu |
Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyön harjoittelu |
Perheen terveyttä edistävä harjoittelu ja päivystys- ja vastaanottohoitotyön harjoittelu |
Terveyttä ja toimintakykyä edistävä harjoittelu kotihoidossa ja gerontologisessa hoitotyössä |
Innovaatio-osaaminen
- kykenee luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen |
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe |
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe |
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe |
Johtaminen ja yrittäjyys
- Kykenee johtamaan omaa toimintaansa ja ymmärtää sisäisen yrittäjyyden merkityksen. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Kansainvälistymisosaaminen
- omaa alansa työtehtävissä ja niissä kehittymisessä tarvittavan kieli-taidon |
Kliininen osaaminen sisätautien ja kirurgisen potilaan hoitotyössä |
Kliininen hoitotyö
- Kykenee käyttämään erilaisia auttamismenetelmiä potilaan psykososiaalisessa tukemisessa. |
Hoitotyön harjoittelu sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä |
Päätöksenteko kliinisessä hoitotyössä |
Kliininen osaaminen sisätautien ja kirurgisen potilaan hoitotyössä |
Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu |
Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu |
Perheen terveyttä edistävä harjoittelu ja päivystys- ja vastaanottohoitotyön harjoittelu |
Näyttöön perustuva toiminta ja päätöksenteko
- Kykenee käyttämään hoitotieteellistä tietoa päätöksenteossa. |
Päätöksenteko kliinisessä hoitotyössä |
Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu |
Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu |
Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyön harjoittelu |
Perheen terveyttä edistävä harjoittelu ja päivystys- ja vastaanottohoitotyön harjoittelu |
Ohjaus- ja opetusosaaminen
- Ymmärtää ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat ja niiden merkityksen toteuttaessaan ohjausta ja opetusta. |
Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu |
Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu |
Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyön harjoittelu |
Perheen terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen |
Perheen terveyttä edistävä harjoittelu ja päivystys- ja vastaanottohoitotyön harjoittelu |
Ikääntyneen toimintakyvyn tukeminen |
Terveyttä ja toimintakykyä edistävä harjoittelu kotihoidossa ja gerontologisessa hoitotyössä |
Oppimisen taidot
- osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan |
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä I |
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä II |
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe |
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe |
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe |
Sosiaali- ja terveydenhuollon ympäristö
- Ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat, ohjauksen ja valvonnan Suomessa. |
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä I |
Päätöksenteko kliinisessä hoitotyössä |
Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu |
Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu |
Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyön harjoittelu |
Harjoittelu sosiaali- ja terveysalan uudistuvissa toimintaympäristöissä II |
Perheen terveyttä edistävä harjoittelu ja päivystys- ja vastaanottohoitotyön harjoittelu |
Ikääntyneen toimintakyvyn tukeminen |
Terveyttä ja toimintakykyä edistävä harjoittelu kotihoidossa ja gerontologisessa hoitotyössä |
Sosiaali- ja terveyspalvelujen laatu ja turvallisuus
- Ymmärtää toimintayksikön turvallisuuden hallinnan periaatteet ja vastuunsa niiden edistämisessä. |
Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu |
Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu |
Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyön harjoittelu |
Terveellisen ja turvallisen ympäristön edistäminen |
Lasta odottavan, lapsiperheen, kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö |
Lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyön harjoittelu |
Työikäisen sekä yhteisön ja ympäristön terveyden edistäminen |
Kouluikäisen, nuoren ja työikäisen terveyden edistämisen harjoittelu |
Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
- Ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon ja rakenteiden yhteydet terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä. |
Sisätautipotilaan hoitotyön harjoittelu |
Kirurgisen potilaan hoitotyön harjoittelu |
Terveyden tukeminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä |
Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyön harjoittelu |
Perheen terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen |
Perheen terveyttä edistävä harjoittelu ja päivystys- ja vastaanottohoitotyön harjoittelu |
Ikääntyneen toimintakyvyn tukeminen |
Terveyttä ja toimintakykyä edistävä harjoittelu kotihoidossa ja gerontologisessa hoitotyössä |
Terveydenhoitajatyön johtaminen ja kehittäminen |
Kouluikäisen, nuoren ja työikäisen terveyden edistämisen harjoittelu |
Terveyttä edistävä terveydenhoitajatyö |
Lasta odottavan, lapsiperheen, kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö |
Lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyön harjoittelu |
Työikäisen sekä yhteisön ja ympäristön terveyden edistäminen |
Kouluikäisen, nuoren ja työikäisen terveyden edistämisen harjoittelu |
Työyhteisöosaaminen
- osaa toimia työyhteisön jäsenenä ja edistää yhteisön hyvinvointia |
Hoitotyön harjoittelu sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä |
Terveyden tukeminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä |
Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyön harjoittelu |
Perheen terveyttä edistävä harjoittelu ja päivystys- ja vastaanottohoitotyön harjoittelu |
Ikääntyneen toimintakyvyn tukeminen |
Yhteiskunnallinen terveydenhoitajatyö |
Kouluikäisen, nuoren ja työikäisen terveyden edistämisen harjoittelu |
Yksilön, perheen ja yhteisön terveydenhoitajatyö |
Lasta odottavan, lapsiperheen, kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö |
Lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyön harjoittelu |
Työikäisen sekä yhteisön ja ympäristön terveyden edistäminen |
Kouluikäisen, nuoren ja työikäisen terveyden edistämisen harjoittelu |
Luokittelemattomat |
Startti korkeakouluopiskeluun |
Ammatillinen osaamisperusta hoitotyössä |
Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmäosaaminen |
Ammatillinen vuorovaikutus ja eettisyys |
Svenska för hälso- och sjukvården |
Ruotsin kirjallinen taito |
Ruotsin suullinen taito |
Turvallisen ja terveyttä edistävän hoitotyön taidot ja toiminnot |
English for nursing and health care |
Lääkehoidon, lääkelaskennan ja farmakologian perusteiden osaaminen |
Päivystys- ja vastaanottohoitotyö |
Johtaminen ja yrittäjyysosaaminen sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla |
Näyttöön perustuva terveydenhoitajatyön kehittäminen |
Yrittäjyyden mahdollisuudet |
Ideasta markkinoille |
Digitaalisuuden mahdollisuudet liiketoiminnassa |
Aloittavan yrityksen taloushallinto |
Yrityksen perustaminen ja toiminnan kehittäminen |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen |
Terveydenhoitajakoulutuksen kompetenssit 2020 alkaen