Siirry suoraan sisältöön

Näyttöön perustuva terveydenhoitajatyön kehittäminenLaajuus (5 op)

Tunnus: K702TL80

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Hannele Kauppila

Osaamistavoitteet

Osaamistavoitteet:

Opiskelijana osaat soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä.
Osaat kehittää terveydenhoitajatyötä näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssäsi.
Osaat seurata tutkimustuloksia ja kehittämisideoita sekä kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta.
Osaat toimia yhteistyössä etsittäessä ratkaisuja ja toimintatapoja tulevaisuuden kansallisissa ja alueellisissa terveyden edistämisen haasteissa.
Osaat tunnistaa oman tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamisesi ja vahvistat niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävissä.
Osaat kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.

Sisältö

- Näyttöön perustuvan terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen kehittäminen 

- Tutkimusten ja hankkeiden / projektien tulosten sekä muun työyhteisön osaamisen hyödyntäminen terveydenhoitajatyössä 

- Laatu ja sen kriteerit terveydenhoitajatyössä

- Kehittävä ja reflektiivinen työote terveydenhoitajan työssä 

- Tulevaisuuden lukutaito terveydenhoitajatyössä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Osaat kuvata terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Nimeät terveydenhoitajatyön kehittämistarpeita ja laatusuosituksia näyttöön perustuen.
Tunnistat oman kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusosaamisesi.
Tunnistat terveydenhoitajatyön kehittämiskohteita yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Sovellat keskeisiä terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Osaat kuvata terveydenhoitajatyön laadun kehittämistarpeita näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssäsi.
Tunnistat oman kehittämis-, innovaatio-ja tutkimusosaamisesi ja vahvistat niitä ohjatusti terveyden edistämisen asiantuntijatehtävissä.
Kehität terveydenhoitajatyötä yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaat soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Osaat kehittää terveydenhoitajatyön laatua näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssäsi.
Tunnistat oman kehittämis-, innovaatio-ja tutkimusosaamisesi ja vahvistat niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävissä.
Kehität terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 14.04.2024

Ajoitus

15.04.2024 - 15.11.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 25

Tutkinto-ohjelma
  • Terveydenhoitajakoulutus, Kemi
Opettaja
  • Henna Kivipuro
Vastuuhenkilö

Henna Kivipuro

Opiskelijaryhmät
  • KAO72T24K
    Terveydenhoitajakoulutus (avoin amk) Kemi kevät 2024

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:

Opiskelijana osaat soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä.
Osaat kehittää terveydenhoitajatyötä näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssäsi.
Osaat seurata tutkimustuloksia ja kehittämisideoita sekä kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta.
Osaat toimia yhteistyössä etsittäessä ratkaisuja ja toimintatapoja tulevaisuuden kansallisissa ja alueellisissa terveyden edistämisen haasteissa.
Osaat tunnistaa oman tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamisesi ja vahvistat niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävissä.
Osaat kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.

Sisältö

- Näyttöön perustuvan terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen kehittäminen 

- Tutkimusten ja hankkeiden / projektien tulosten sekä muun työyhteisön osaamisen hyödyntäminen terveydenhoitajatyössä 

- Laatu ja sen kriteerit terveydenhoitajatyössä

- Kehittävä ja reflektiivinen työote terveydenhoitajan työssä 

- Tulevaisuuden lukutaito terveydenhoitajatyössä

Aika ja paikka

Aloitusinfo ma 15.4.2024 klo 8.30-11.45
Suunnitelmaseminaari to 23.5.2024 koululla
Toteutuspäivät ja kehittämistehtäväseminaarit s2024, ilmoitetaan ajoitus myöhemmin.

Oppimateriaalit


  • TK&I-, sekä muu alan ajankohtainen kirjallisuus & tutkimus. 

  • Moodlen materiaalit sekä muu opettajan osoittama materiaali

  • Nikula Anne (toim.). 2019. Onneksi on terveydenhoitaja. Metropolian julkaisusarja. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/265682/MIKRO33_2019_nikula_onneksi_on_terveydenhoitaja.pdf?sequence=5&isAllowed=y

  • Näyttö käyttöön neuvolassa (Hotus/JBI): https://thl.fi/documents/605877/4949335/Parisod/5b2fa541-2f51-45ba-82b3-6415e7868235 - Korhonen Anne, Jylhä Virpi, Korhonen Teija, Holopainen Arja. 2018.

  • Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin.

  • Hotus julkaisut & raportit (mm. näyttö käyttöön) https://www.hotus.fi/julkaisut-ja-raportit/

  • Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. 2014. Fioca.

  • Parisod H, Heikkilä K, Siltanen H, Mäenpää T. 2021. Terveydenhoitajatyö – asiantuntijuustyötä tutkimusnäyttöön perustuen. Terveydenhoitaja 2/2021, 18-20.

  • Tuomikoski A, Parisod H, Siltanen H, Heikkilä K, Hamari L, Holopainen A. 2019. Suomalainen asiantuntijuusmalli (FinAME) näyttöön perustuvan toiminnan tukirakenteena jo 10 vuotta. Tutkiva Hoitotyö 17(4), 38–41.

  • Holopainen A. 2019. Pääkirjoitus: Näyttöön perustuva toiminta hoitotyössä – yhteinen haasteemme. Hoitotiede 31(3), 165–166.

  • Salonen K, Eloranta S, Hautala T & Kinos S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa koulutuksessa. Turun amk:n oppimateriaaleja 108.

Opetusmenetelmät

- Monimuoto-opetus
- Yksilö- ja pienryhmäohjaus
- Seminaarit
- Itsenäinen työskentely
- Skhole-kurssi: Näyttöön perustuva toiminta

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Terveydenhoitajatyön kehittämistyö voidaan suunnitella, toteuttaa ja arvioida yhteistyössä työelämän ja/tai meneillään olevien hankkeiden kanssa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Osaat kuvata terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Nimeät terveydenhoitajatyön kehittämistarpeita ja laatusuosituksia näyttöön perustuen.
Tunnistat oman kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusosaamisesi.
Tunnistat terveydenhoitajatyön kehittämiskohteita yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Sovellat keskeisiä terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Osaat kuvata terveydenhoitajatyön laadun kehittämistarpeita näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssäsi.
Tunnistat oman kehittämis-, innovaatio-ja tutkimusosaamisesi ja vahvistat niitä ohjatusti terveyden edistämisen asiantuntijatehtävissä.
Kehität terveydenhoitajatyötä yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaat soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Osaat kehittää terveydenhoitajatyön laatua näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssäsi.
Tunnistat oman kehittämis-, innovaatio-ja tutkimusosaamisesi ja vahvistat niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävissä.
Kehität terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitava tuotos: Kehittämistehtävä T1-K5
Tyydyttävä 1-2:
Osaat kuvata terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Nimeät terveydenhoitajatyön kehittämistarpeita näyttöön perustuen.
Tunnistat oman kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusosaamisesi.
Tunnistat terveydenhoitajatyön kehittämiskohteita yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.
Hyvä 3-4:
Sovellat keskeisiä terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Osaat kuvata terveydenhoitajatyön laadun kehittämistarpeita näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssäsi.
Tunnistat oman kehittämis-, innovaatio-ja tutkimusosaamisesi ja vahvistat niitä ohjatusti terveyden edistämisen asiantuntijatehtävissä.
Kehität terveydenhoitajatyötä yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.
Kiitettävä 5:
Osaat soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Osaat kehittää terveydenhoitajatyön laatua näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssäsi.
Tunnistat oman kehittämis-, innovaatio-ja tutkimusosaamisesi ja vahvistat niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävissä.
Kehität terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta yrittäjyyden mahdollisuudet huomioiden.