Siirry suoraan sisältöön

Päihde- ja huumetyöLaajuus (5 op)

Tunnus: K701SL23OJ

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Osaamistavoitteet:

Opiskelija
- tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen (TO, EH)
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä (AO)
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä (TO)
- tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä (TO, EH)
- osaa ohjata päihdekuntoutusasiakasta

Sisältö:
- ennaltaehkäisevä päihdetyö
- päihderiippuvuuden luonne
- muut riippuvuudet esim. peliriippuvuus
- erilaiset hoitoideologiat, motivoiva haastattelu, päihdekuntoutus
- päihdepalvelut ja päihdelainsäädäntö

Sisältö

Päihderiippuvuus: riippuvuuden syntyyn vaikuttavat yhteiskunnalliset, kulttuuriset , yhteisö- ja yksilötason tekijät. Ennalta ehkäisevä päihdetyö, erilaiset hoitovaihtoehdot , päihdekuntoutus ja päihdelainssädäntö.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä päihteiden käyttöön liittyviä yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja tuntee keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää ja analysoida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja osaa ohjata palvelujärjestelmien käyttöön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja tietää miten erilaisia hoitomuotoja voidaan käyttää päihdekuntoutuksessa.

Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 12.03.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Matti Virtasalo
Vastuuhenkilö

Riikka Korhola

Opiskelijaryhmät
  • K71S21S
    Sosionomikoulutus (päiväopinnot) Kemi syksy 2021

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:

Opiskelija
- tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen (TO, EH)
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä (AO)
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä (TO)
- tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä (TO, EH)
- osaa ohjata päihdekuntoutusasiakasta

Sisältö:
- ennaltaehkäisevä päihdetyö
- päihderiippuvuuden luonne
- muut riippuvuudet esim. peliriippuvuus
- erilaiset hoitoideologiat, motivoiva haastattelu, päihdekuntoutus
- päihdepalvelut ja päihdelainsäädäntö

Sisältö

Päihderiippuvuus: riippuvuuden syntyyn vaikuttavat yhteiskunnalliset, kulttuuriset , yhteisö- ja yksilötason tekijät. Ennalta ehkäisevä päihdetyö, erilaiset hoitovaihtoehdot , päihdekuntoutus ja päihdelainssädäntö.

Aika ja paikka

Kontaktiopetus Kemin kampuksella ajalla 01/2023 - 02/2023.

Oppimateriaalit

Opintojakson pääteoksena käytetään soveltuvin osin:

- Partanen, Airi; Holmberg, Jani & Inkinen, Maria: Päihdehoitotyö (2015)

Lisäksi perehdytään opettajan jakamaan materiaaliin, kuten aiheeseen liittyviin tutkimuksiin ja artikkeleihin opintojakson Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus Kemin kampuksella, itsenäinen työskentely Moodle-oppimisalustalla sekä ryhmätyöskentely.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdollinen asiantuntija ja/tai kokemusasiantuntijavierailu.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä päihteiden käyttöön liittyviä yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja tuntee keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää ja analysoida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja osaa ohjata palvelujärjestelmien käyttöön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja tietää miten erilaisia hoitomuotoja voidaan käyttää päihdekuntoutuksessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5. Arvioinnin perusteena ovat oppimistehtävät. Opintojakson osaamistavoitteina on, että opiskelija:

- tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä
- osaa ohjata päihdekuntoutusasiakasta

Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 29.09.2022

Ajoitus

06.10.2022 - 20.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Riikka Korhola
Vastuuhenkilö

Riikka Korhola

Opiskelijaryhmät
  • KA71S21S_2
    Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2021

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:

Opiskelija
- tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen (TO, EH)
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä (AO)
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä (TO)
- tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä (TO, EH)
- osaa ohjata päihdekuntoutusasiakasta

Sisältö:
- ennaltaehkäisevä päihdetyö
- päihderiippuvuuden luonne
- muut riippuvuudet esim. peliriippuvuus
- erilaiset hoitoideologiat, motivoiva haastattelu, päihdekuntoutus
- päihdepalvelut ja päihdelainsäädäntö

Sisältö

Päihderiippuvuus: riippuvuuden syntyyn vaikuttavat yhteiskunnalliset, kulttuuriset , yhteisö- ja yksilötason tekijät. Ennalta ehkäisevä päihdetyö, erilaiset hoitovaihtoehdot , päihdekuntoutus ja päihdelainssädäntö.

Aika ja paikka

Kontaktiopetus verkossa ja Kemin kampuksella ajalla 06.10.2022 - 31.12.2022.

Oppimateriaalit

Opintojakson pääteoksena käytetään soveltuvin osin:

- Partanen, Airi; Holmberg, Jani & Inkinen, Maria: Päihdehoitotyö (2015)

Lisäksi perehdytään opettajan jakamaan materiaaliin, kuten aiheeseen liittyviin tutkimuksiin ja artikkeleihin opintojakson Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus verkossa ja Kemin kampuksella. Itsenäinen työskentely Moodle-oppimisalustalla. Ryhmätyöskentely.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdollinen asiantuntija ja/tai kokemusasiantuntijavierailu.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä päihteiden käyttöön liittyviä yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja tuntee keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää ja analysoida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja osaa ohjata palvelujärjestelmien käyttöön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja tietää miten erilaisia hoitomuotoja voidaan käyttää päihdekuntoutuksessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5. Arvioinnin perusteena ovat oppimistehtävät sekä ryhmätyönä tehty opintopiiri ja seminaariesitys. Opintojakson osaamistavoitteina on, että opiskelija:

- tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä
- osaa ohjata päihdekuntoutusasiakasta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa määritellä päihteiden käyttöön liittyviä yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä, ja tuntee keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa selittää ja analysoida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja osaa ohjata palvelujärjestelmien käyttöön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida ja arvioida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä, ja tietää miten erilaisia hoitomuotoja voidaan käyttää päihdekuntoutuksessa.

Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 26.09.2022

Ajoitus

03.10.2022 - 20.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Riikka Korhola
  • Kirsi Poikajärvi
Vastuuhenkilö

Riikka Korhola

Opiskelijaryhmät
  • KA71S21S_1
    Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2021

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:

Opiskelija
- tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen (TO, EH)
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä (AO)
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä (TO)
- tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä (TO, EH)
- osaa ohjata päihdekuntoutusasiakasta

Sisältö:
- ennaltaehkäisevä päihdetyö
- päihderiippuvuuden luonne
- muut riippuvuudet esim. peliriippuvuus
- erilaiset hoitoideologiat, motivoiva haastattelu, päihdekuntoutus
- päihdepalvelut ja päihdelainsäädäntö

Sisältö

Päihderiippuvuus: riippuvuuden syntyyn vaikuttavat yhteiskunnalliset, kulttuuriset , yhteisö- ja yksilötason tekijät. Ennalta ehkäisevä päihdetyö, erilaiset hoitovaihtoehdot , päihdekuntoutus ja päihdelainssädäntö.

Aika ja paikka

Kontaktiopetus verkossa ja Kemin kampuksella ajalla 03.10.2022 - 31.12.2022.

Oppimateriaalit

Opintojakson pääteoksena käytetään soveltuvin osin:

- Partanen, Airi; Holmberg, Jani & Inkinen, Maria: Päihdehoitotyö (2015)

Lisäksi perehdytään opettajan jakamaan materiaaliin, kuten aiheeseen liittyviin tutkimuksiin ja artikkeleihin opintojakson Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus verkossa ja Kemin kampuksella. Itsenäinen työskentely Moodle-oppimisalustalla. Ryhmätyöskentely.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdollinen asiantuntija ja/tai kokemusasiantuntijavierailu.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä päihteiden käyttöön liittyviä yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja tuntee keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää ja analysoida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja osaa ohjata palvelujärjestelmien käyttöön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja tietää miten erilaisia hoitomuotoja voidaan käyttää päihdekuntoutuksessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5. Arvioinnin perusteena ovat oppimistehtävät sekä ryhmätyönä tehty opintopiiri ja seminaariesitys. Opintojakson osaamistavoitteina on, että opiskelija:

- tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä
- osaa ohjata päihdekuntoutusasiakasta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa määritellä päihteiden käyttöön liittyviä yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä, ja tuntee keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa selittää ja analysoida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja osaa ohjata palvelujärjestelmien käyttöön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida ja arvioida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä, ja tietää miten erilaisia hoitomuotoja voidaan käyttää päihdekuntoutuksessa.

Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 28.01.2022

Ajoitus

21.01.2022 - 10.04.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kaisu Vinkki
Vastuuhenkilö

Kaisu Vinkki

Opiskelijaryhmät
  • KA71S21K
    Sosionomikoulutus (verkkototeutus) Kemi kevät 2021

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:

Opiskelija
- tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen (TO, EH)
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä (AO)
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä (TO)
- tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä (TO, EH)
- osaa ohjata päihdekuntoutusasiakasta

Sisältö:
- ennaltaehkäisevä päihdetyö
- päihderiippuvuuden luonne
- muut riippuvuudet esim. peliriippuvuus
- erilaiset hoitoideologiat, motivoiva haastattelu, päihdekuntoutus
- päihdepalvelut ja päihdelainsäädäntö

Sisältö

Päihderiippuvuus: riippuvuuden syntyyn vaikuttavat yhteiskunnalliset, kulttuuriset , yhteisö- ja yksilötason tekijät. Ennalta ehkäisevä päihdetyö, erilaiset hoitovaihtoehdot , päihdekuntoutus ja päihdelainssädäntö.

Aika ja paikka

Verkkotyöskentely 4.2-25.3.2021

Oppimateriaalit

Moodlemateriaali, luentotallenteet, videot
Aiheeseen liittyvät tutkimukset ja artikkelit

Opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely Moodle-oppimisalustalla/verkko-opetus (AC)
Ryhmätyöskentely
Tentti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdollinen asiantuntijavierailu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti opintojakson päätteeksi viikolla 12
uusintamahdollisuus viikoilla 13/14

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä päihteiden käyttöön liittyviä yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja tuntee keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää ja analysoida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja osaa ohjata palvelujärjestelmien käyttöön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja tietää miten erilaisia hoitomuotoja voidaan käyttää päihdekuntoutuksessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5
Harjoitteiden tekeminen

Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 03.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 13.03.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma
  • Sosiaalialan koulutus, Kemi
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Matti Virtasalo
Vastuuhenkilö

Matti Virtasalo

Opiskelijaryhmät
  • K71S20S1
    Sosiaalialan koulutus
  • K71S20S
    Sosionomikoulutus (päivätoteutus), Kemi, syksy, 2020
  • K71S20S2
    Sosiaalialan koulutus

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:

Opiskelija
- tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen (TO, EH)
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä (AO)
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä (TO)
- tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä (TO, EH)
- osaa ohjata päihdekuntoutusasiakasta

Sisältö:
- ennaltaehkäisevä päihdetyö
- päihderiippuvuuden luonne
- muut riippuvuudet esim. peliriippuvuus
- erilaiset hoitoideologiat, motivoiva haastattelu, päihdekuntoutus
- päihdepalvelut ja päihdelainsäädäntö

Sisältö

Päihderiippuvuus: riippuvuuden syntyyn vaikuttavat yhteiskunnalliset, kulttuuriset , yhteisö- ja yksilötason tekijät. Ennalta ehkäisevä päihdetyö, erilaiset hoitovaihtoehdot , päihdekuntoutus ja päihdelainssädäntö.

Oppimateriaalit

Soveltuvin osin: Päihdehoitotyö. Airi Partanen, Jan Holmberg & Maria Inkinen. Sanomapro. Helsinki 2015.
Opettajan jakama materiaali Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus AC:ssä ja/tai Kemissä.
Itsenäinen työskentely Moodle-oppimisalustalla.
Ryhmätyöskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Asiantuntija ja/tai kokemusasiantuntijavieras.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Moodlepohjainen tentti opintojakson puolivälissä. Uusinta opintojakson aikana.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä päihteiden käyttöön liittyviä yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja tuntee keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää ja analysoida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja osaa ohjata palvelujärjestelmien käyttöön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja tietää miten erilaisia hoitomuotoja voidaan käyttää päihdekuntoutuksessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Arvioinnin perusteena on yksilötentti ja palautettavat oppimistehtävät sekä ryhmätyönä tehty opintopiiri + seminaariesitys.