Päihde- ja huumetyöLaajuus (5 op)
Tunnus: K701SL23OJ
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen (TO, EH)
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä (AO)
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä (TO)
- tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä (TO, EH)
- osaa ohjata päihdekuntoutusasiakasta
Sisältö:
- ennaltaehkäisevä päihdetyö
- päihderiippuvuuden luonne
- muut riippuvuudet esim. peliriippuvuus
- erilaiset hoitoideologiat, motivoiva haastattelu, päihdekuntoutus
- päihdepalvelut ja päihdelainsäädäntö
Sisältö
Päihderiippuvuus: riippuvuuden syntyyn vaikuttavat yhteiskunnalliset, kulttuuriset , yhteisö- ja yksilötason tekijät. Ennalta ehkäisevä päihdetyö, erilaiset hoitovaihtoehdot , päihdekuntoutus ja päihdelainssädäntö.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä päihteiden käyttöön liittyviä yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja tuntee keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää ja analysoida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja osaa ohjata palvelujärjestelmien käyttöön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja tietää miten erilaisia hoitomuotoja voidaan käyttää päihdekuntoutuksessa.
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 12.03.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Matti Virtasalo
Vastuuhenkilö
Riikka Korhola
Opiskelijaryhmät
-
K71S21SSosionomikoulutus (päiväopinnot) Kemi syksy 2021
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen (TO, EH)
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä (AO)
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä (TO)
- tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä (TO, EH)
- osaa ohjata päihdekuntoutusasiakasta
Sisältö:
- ennaltaehkäisevä päihdetyö
- päihderiippuvuuden luonne
- muut riippuvuudet esim. peliriippuvuus
- erilaiset hoitoideologiat, motivoiva haastattelu, päihdekuntoutus
- päihdepalvelut ja päihdelainsäädäntö
Sisältö
Päihderiippuvuus: riippuvuuden syntyyn vaikuttavat yhteiskunnalliset, kulttuuriset , yhteisö- ja yksilötason tekijät. Ennalta ehkäisevä päihdetyö, erilaiset hoitovaihtoehdot , päihdekuntoutus ja päihdelainssädäntö.
Aika ja paikka
Kontaktiopetus Kemin kampuksella ajalla 01/2023 - 02/2023.
Oppimateriaalit
Opintojakson pääteoksena käytetään soveltuvin osin:
- Partanen, Airi; Holmberg, Jani & Inkinen, Maria: Päihdehoitotyö (2015)
Lisäksi perehdytään opettajan jakamaan materiaaliin, kuten aiheeseen liittyviin tutkimuksiin ja artikkeleihin opintojakson Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus Kemin kampuksella, itsenäinen työskentely Moodle-oppimisalustalla sekä ryhmätyöskentely.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollinen asiantuntija ja/tai kokemusasiantuntijavierailu.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä päihteiden käyttöön liittyviä yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja tuntee keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää ja analysoida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja osaa ohjata palvelujärjestelmien käyttöön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja tietää miten erilaisia hoitomuotoja voidaan käyttää päihdekuntoutuksessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5. Arvioinnin perusteena ovat oppimistehtävät. Opintojakson osaamistavoitteina on, että opiskelija:
- tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä
- osaa ohjata päihdekuntoutusasiakasta
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 29.09.2022
Ajoitus
06.10.2022 - 20.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Riikka Korhola
Vastuuhenkilö
Riikka Korhola
Opiskelijaryhmät
-
KA71S21S_2Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2021
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen (TO, EH)
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä (AO)
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä (TO)
- tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä (TO, EH)
- osaa ohjata päihdekuntoutusasiakasta
Sisältö:
- ennaltaehkäisevä päihdetyö
- päihderiippuvuuden luonne
- muut riippuvuudet esim. peliriippuvuus
- erilaiset hoitoideologiat, motivoiva haastattelu, päihdekuntoutus
- päihdepalvelut ja päihdelainsäädäntö
Sisältö
Päihderiippuvuus: riippuvuuden syntyyn vaikuttavat yhteiskunnalliset, kulttuuriset , yhteisö- ja yksilötason tekijät. Ennalta ehkäisevä päihdetyö, erilaiset hoitovaihtoehdot , päihdekuntoutus ja päihdelainssädäntö.
Aika ja paikka
Kontaktiopetus verkossa ja Kemin kampuksella ajalla 06.10.2022 - 31.12.2022.
Oppimateriaalit
Opintojakson pääteoksena käytetään soveltuvin osin:
- Partanen, Airi; Holmberg, Jani & Inkinen, Maria: Päihdehoitotyö (2015)
Lisäksi perehdytään opettajan jakamaan materiaaliin, kuten aiheeseen liittyviin tutkimuksiin ja artikkeleihin opintojakson Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus verkossa ja Kemin kampuksella. Itsenäinen työskentely Moodle-oppimisalustalla. Ryhmätyöskentely.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollinen asiantuntija ja/tai kokemusasiantuntijavierailu.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä päihteiden käyttöön liittyviä yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja tuntee keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää ja analysoida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja osaa ohjata palvelujärjestelmien käyttöön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja tietää miten erilaisia hoitomuotoja voidaan käyttää päihdekuntoutuksessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5. Arvioinnin perusteena ovat oppimistehtävät sekä ryhmätyönä tehty opintopiiri ja seminaariesitys. Opintojakson osaamistavoitteina on, että opiskelija:
- tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä
- osaa ohjata päihdekuntoutusasiakasta
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa määritellä päihteiden käyttöön liittyviä yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä, ja tuntee keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa selittää ja analysoida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja osaa ohjata palvelujärjestelmien käyttöön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä, ja tietää miten erilaisia hoitomuotoja voidaan käyttää päihdekuntoutuksessa.
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 26.09.2022
Ajoitus
03.10.2022 - 20.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Riikka Korhola
- Kirsi Poikajärvi
Vastuuhenkilö
Riikka Korhola
Opiskelijaryhmät
-
KA71S21S_1Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2021
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen (TO, EH)
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä (AO)
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä (TO)
- tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä (TO, EH)
- osaa ohjata päihdekuntoutusasiakasta
Sisältö:
- ennaltaehkäisevä päihdetyö
- päihderiippuvuuden luonne
- muut riippuvuudet esim. peliriippuvuus
- erilaiset hoitoideologiat, motivoiva haastattelu, päihdekuntoutus
- päihdepalvelut ja päihdelainsäädäntö
Sisältö
Päihderiippuvuus: riippuvuuden syntyyn vaikuttavat yhteiskunnalliset, kulttuuriset , yhteisö- ja yksilötason tekijät. Ennalta ehkäisevä päihdetyö, erilaiset hoitovaihtoehdot , päihdekuntoutus ja päihdelainssädäntö.
Aika ja paikka
Kontaktiopetus verkossa ja Kemin kampuksella ajalla 03.10.2022 - 31.12.2022.
Oppimateriaalit
Opintojakson pääteoksena käytetään soveltuvin osin:
- Partanen, Airi; Holmberg, Jani & Inkinen, Maria: Päihdehoitotyö (2015)
Lisäksi perehdytään opettajan jakamaan materiaaliin, kuten aiheeseen liittyviin tutkimuksiin ja artikkeleihin opintojakson Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus verkossa ja Kemin kampuksella. Itsenäinen työskentely Moodle-oppimisalustalla. Ryhmätyöskentely.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollinen asiantuntija ja/tai kokemusasiantuntijavierailu.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä päihteiden käyttöön liittyviä yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja tuntee keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää ja analysoida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja osaa ohjata palvelujärjestelmien käyttöön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja tietää miten erilaisia hoitomuotoja voidaan käyttää päihdekuntoutuksessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5. Arvioinnin perusteena ovat oppimistehtävät sekä ryhmätyönä tehty opintopiiri ja seminaariesitys. Opintojakson osaamistavoitteina on, että opiskelija:
- tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä
- osaa ohjata päihdekuntoutusasiakasta
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa määritellä päihteiden käyttöön liittyviä yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä, ja tuntee keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa selittää ja analysoida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja osaa ohjata palvelujärjestelmien käyttöön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä, ja tietää miten erilaisia hoitomuotoja voidaan käyttää päihdekuntoutuksessa.
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 28.01.2022
Ajoitus
21.01.2022 - 10.04.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kaisu Vinkki
Vastuuhenkilö
Kaisu Vinkki
Opiskelijaryhmät
-
KA71S21KSosionomikoulutus (verkkototeutus) Kemi kevät 2021
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen (TO, EH)
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä (AO)
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä (TO)
- tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä (TO, EH)
- osaa ohjata päihdekuntoutusasiakasta
Sisältö:
- ennaltaehkäisevä päihdetyö
- päihderiippuvuuden luonne
- muut riippuvuudet esim. peliriippuvuus
- erilaiset hoitoideologiat, motivoiva haastattelu, päihdekuntoutus
- päihdepalvelut ja päihdelainsäädäntö
Sisältö
Päihderiippuvuus: riippuvuuden syntyyn vaikuttavat yhteiskunnalliset, kulttuuriset , yhteisö- ja yksilötason tekijät. Ennalta ehkäisevä päihdetyö, erilaiset hoitovaihtoehdot , päihdekuntoutus ja päihdelainssädäntö.
Aika ja paikka
Verkkotyöskentely 4.2-25.3.2021
Oppimateriaalit
Moodlemateriaali, luentotallenteet, videot
Aiheeseen liittyvät tutkimukset ja artikkelit
Opetusmenetelmät
Itsenäinen työskentely Moodle-oppimisalustalla/verkko-opetus (AC)
Ryhmätyöskentely
Tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollinen asiantuntijavierailu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti opintojakson päätteeksi viikolla 12
uusintamahdollisuus viikoilla 13/14
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä päihteiden käyttöön liittyviä yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja tuntee keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää ja analysoida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja osaa ohjata palvelujärjestelmien käyttöön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja tietää miten erilaisia hoitomuotoja voidaan käyttää päihdekuntoutuksessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5
Harjoitteiden tekeminen
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 03.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 13.03.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Matti Virtasalo
Vastuuhenkilö
Matti Virtasalo
Opiskelijaryhmät
-
K71S20S1Sosiaalialan koulutus
-
K71S20SSosionomikoulutus (päivätoteutus), Kemi, syksy, 2020
-
K71S20S2Sosiaalialan koulutus
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen (TO, EH)
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä (AO)
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä (TO)
- tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä (TO, EH)
- osaa ohjata päihdekuntoutusasiakasta
Sisältö:
- ennaltaehkäisevä päihdetyö
- päihderiippuvuuden luonne
- muut riippuvuudet esim. peliriippuvuus
- erilaiset hoitoideologiat, motivoiva haastattelu, päihdekuntoutus
- päihdepalvelut ja päihdelainsäädäntö
Sisältö
Päihderiippuvuus: riippuvuuden syntyyn vaikuttavat yhteiskunnalliset, kulttuuriset , yhteisö- ja yksilötason tekijät. Ennalta ehkäisevä päihdetyö, erilaiset hoitovaihtoehdot , päihdekuntoutus ja päihdelainssädäntö.
Oppimateriaalit
Soveltuvin osin: Päihdehoitotyö. Airi Partanen, Jan Holmberg & Maria Inkinen. Sanomapro. Helsinki 2015.
Opettajan jakama materiaali Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus AC:ssä ja/tai Kemissä.
Itsenäinen työskentely Moodle-oppimisalustalla.
Ryhmätyöskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntija ja/tai kokemusasiantuntijavieras.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Moodlepohjainen tentti opintojakson puolivälissä. Uusinta opintojakson aikana.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä päihteiden käyttöön liittyviä yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja tuntee keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää ja analysoida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja osaa ohjata palvelujärjestelmien käyttöön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja tietää miten erilaisia hoitomuotoja voidaan käyttää päihdekuntoutuksessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Arvioinnin perusteena on yksilötentti ja palautettavat oppimistehtävät sekä ryhmätyönä tehty opintopiiri + seminaariesitys.