Siirry suoraan sisältöön

Ammattitaitoa edistävä harj.: monialainen arviointiosaaminen ja gerontologinen hoiva- ja hoitoLaajuus (10 op)

Tunnus: K702GL132

Laajuus

10 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa arvioida ja ennakoida yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa ikäihmisen laaja-alaista hyvinvointia ja toimintakykyä. Opiskelija osaa käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä ikäihmisen monialaisen arvioinnin toteuttamisessa. Opiskelija osallistuu ikäihmisen hoivaan ja hoitoon sekä toteuttaa lääkehoitoa muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija vahvistaa ammatillisia vuorovaikutustaitojaan. Opiskelija kykenee arvioimaan omaa ammattitaitoaan ja ammatillista kasvuaan.

Sisältö

Valmistava ja reflektoiva Training Camp (TC) kampuksella
Työelämänharjoittelu (5 viikkoa):
- Osallistuminen ikäihmisen hoitoon ja hoivaan
- Osallistuminen toimintakyvyn monialaiseen arviointiin
- Toimintakyvyn erilaisten arviointimenetelmien käyttäminen ikääntyneen päivittäisistä toiminnoista selviytymisen arvioinnissa.
- Tutustuminen moniammatilliseen toimintaan, hoivaan ja hoitoon
-Osallistuminen ohjatusti lääkehoitoon.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija ei kykenearvioimaan ikäihmisen laaja-alaista hyvinvointia ja toimintakykyä. Opiskelija ei osaa valita tarkoituksenmukaisia menetelmiä ikäihmisen monialaisen arvioinnin toteuttamisessa. Opiskelija ei osallistu ikäihmisen hoivaan ja hoitoon eikä kykene toteuttamaan lääkehoitoa muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija ei kykene arvioimaan omaa ammattitaitoaan ja ammatillista kasvuaan.

Hyväksytty
Opiskelija osaa arvioida ja ennakoida yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa ikäihmisen laaja-alaista hyvinvointia ja toimintakykyä. Opiskelija osaa käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä ikäihmisen monialaisen arvioinnin toteuttamisessa. Opiskelija osallistuu ikäihmisen hoivaan ja hoitoon sekä toteuttaa lääkehoitoa muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija vahvistaa ammatillisia vuorovaikutustaitojaan. Opiskelija kykenee arvioimaan omaa ammattitaitoaan ja ammatillista kasvuaan.

Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 03.04.2023

Ajoitus

12.04.2023 - 23.05.2023

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

Toteutustapa

90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus

Yksikkö

Geronomikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Geronomikoulutus
Opettaja
  • Tanja Marjanen-Korkala
  • Sari Arolaakso
  • Anniina Tohmola
Vastuuhenkilö

Tanja Marjanen-Korkala

Opiskelijaryhmät
  • KA72G22S
    Geronomikoulutus, Kemi, Syksy 2022
  • KOA72G22S
    Geronomikoulutus, Kemi (Oulu), Syksy 2022

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida ja ennakoida yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa ikäihmisen laaja-alaista hyvinvointia ja toimintakykyä. Opiskelija osaa käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä ikäihmisen monialaisen arvioinnin toteuttamisessa. Opiskelija osallistuu ikäihmisen hoivaan ja hoitoon sekä toteuttaa lääkehoitoa muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija vahvistaa ammatillisia vuorovaikutustaitojaan. Opiskelija kykenee arvioimaan omaa ammattitaitoaan ja ammatillista kasvuaan.

Sisältö

Valmistava ja reflektoiva Training Camp (TC) kampuksella
Työelämänharjoittelu (5 viikkoa):
- Osallistuminen ikäihmisen hoitoon ja hoivaan
- Osallistuminen toimintakyvyn monialaiseen arviointiin
- Toimintakyvyn erilaisten arviointimenetelmien käyttäminen ikääntyneen päivittäisistä toiminnoista selviytymisen arvioinnissa.
- Tutustuminen moniammatilliseen toimintaan, hoivaan ja hoitoon
-Osallistuminen ohjatusti lääkehoitoon.

Aika ja paikka

Ammattitaitoa edistävä harjoittelu; monialainen arviointiosaaminen ja gerontologinen hoiva- ja hoitotyö
Harjoitteluun valmistava TC 12.4-14.4.2023 oppilaitoksella
Harjoittelu harjoittelupaikassa 17.4.- 21.5.2023
Reflektoiva TC 22.5.-23.5.2023 oppilaitoksella

Opetusmenetelmät

Ammattitaitoa edistävän harjoittelun pituus on kuusi viikkoa: Harjoittelu sisältää kampuksella tapahtuvan 3 päivän Training Campin (TC) ennen harjoittelua sekä 2 päivän TC:n harjoittelun jälkeen. Harjoittelua ennen toteutuvan TC:n tavoitteena on käytännössä, aidossa asiakastilanteessa harjoitella lukukauden teoriaopintoihin liittyviä teemoja/asioita. Harjoittelun jälkeisen TC:n tavoitteena on jakaa varsinaiseen harjoitteluun liittyvä kokemuksia ja koota koko projektin aikainen osaaminen yhteen.
Varsinaisen harjoittelun voit suorittaa esim. ikäihmisten päivätoiminnassa, kuntoutuslaitoksessa, palvelutalossa, hoivakodissa, kotihoidossa, järjestössä tai kampuksen Hyvinvointipysäkillä. Harjoittelupaikan valintaan saat ohjausta lukukauden alussa lähiopetustunneilla.
Harjoitteluasi ohjaa nimetty ohjaaja harjoittelupaikassa sekä ohjaava opettaja oppilaitokselta. Ohjaava opettaja on yhteydessä sinuun ja harjoittelun ohjaajan heti harjoittelun alettua (tavoitekeskustelu) ja harjoittelun loppupuolella (arviointikeskustelu) sekä tarvittaessa harjoittelujakson aikana. Harjoittelun arvioinnissa ja toteutuksessa hyödynnetään workseed alustaa.
Harjoitteluun liittyy oppimispäiväkirja, jonka laatimiseen löydät ohjeet Moodle-ympäristöstä. Oppimispäiväkirjassa kuvaat harjoitteluun liittyviä kokemuksia sekä osoitat ammatilliseen edistymiseen liittyvän osaamisesi. Oppimispäiväkirja tulee palauttaa ennen harjoittelun jälkeistä TC:tä ja se arvioidaan Hyväksytty – Hylätty

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Opiskelija osaa arvioida ja ennakoida yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa ikäihmisen laaja-alaista hyvinvointia ja toimintakykyä sekä palvelutarvetta. Opiskelija osaa käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä ikäihmisen monialaisen arvioinnin toteuttamisessa. Opiskelija osallistuu ikäihmisen hoivaan ja hoitoon sekä toteuttaa lääkehoitoa muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija vahvistaa ammatillisia vuorovaikutustaitojaan. Opiskelija kykenee arvioimaan omaa ammattitaitoaan ja ammatillista kasvuaan.
Hylätty
Opiskelija ei kykene arvioimaan ikäihmisen laaja-alaista hyvinvointia ja toimintakykyä sekä palvelutarvetta. Opiskelija ei osaa valita tarkoituksenmukaisia menetelmiä ikäihmisen monialaisen arvioinnin toteuttamisessa. Opiskelija ei osallistu ikäihmisen hoivaan ja hoitoon eikä kykene toteuttamaan lääkehoitoa muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija ei kykene arvioimaan omaa ammattitaitoaan ja ammatillista kasvuaan.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija ei kykenearvioimaan ikäihmisen laaja-alaista hyvinvointia ja toimintakykyä. Opiskelija ei osaa valita tarkoituksenmukaisia menetelmiä ikäihmisen monialaisen arvioinnin toteuttamisessa. Opiskelija ei osallistu ikäihmisen hoivaan ja hoitoon eikä kykene toteuttamaan lääkehoitoa muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija ei kykene arvioimaan omaa ammattitaitoaan ja ammatillista kasvuaan.

Hyväksytty
Opiskelija osaa arvioida ja ennakoida yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa ikäihmisen laaja-alaista hyvinvointia ja toimintakykyä. Opiskelija osaa käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä ikäihmisen monialaisen arvioinnin toteuttamisessa. Opiskelija osallistuu ikäihmisen hoivaan ja hoitoon sekä toteuttaa lääkehoitoa muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija vahvistaa ammatillisia vuorovaikutustaitojaan. Opiskelija kykenee arvioimaan omaa ammattitaitoaan ja ammatillista kasvuaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoittelu arvioidaan asteikolla Hyväksytty - Hylätty