Ikääntyneiden terveyden edistäminen ja gerontologinen hoito ja hoivaLaajuus (10 op)
Tunnus: K702GL123
Laajuus
10 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa ikääntyneiden tavallisimmat sairaudet ja niiden vaikutukset toimintakykyyn. Opiskelija tunnistaa ikääntyneiden sairauksien ennaltaehkäisyn periaatteita ja osaa tukea ikääntyneiden omahoitoa.
Opiskelija tietää yleisimmät vanhustyössä käytössä olevat lääkeryhmät ja osaa toteuttaa ja arvioida ikääntyneiden turvallista, luonnollista tietä toteutettavaa lääkehoitoa.
Opiskelija osaa ikääntyneiden hoidossa käytettäviä auttamismenetelmiä ja osaa havainnoida ja mitata ikääntyneiden terveydentilaa.
Opiskelija tunnistaa ikääntyneiden hoivan ja hoidon prosessin ja osaa suunnitella, toteuttaa, kirjata ja arvioida prosessia huomioiden eettiset periaatteet sekä asiakkaiden/potilaiden erityistarpeet.
Opiskelija hallitsee aseptisen työskentelyn ja osaa toimia tavallisimmissa ensiaputilanteissa.
Opiskelija tunnistaa ikääntyneen ohjaustarpeen ja ohjaukseen liittyviä erityispiirteitä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi ja osaa hyödyntää elämäntapaohjausta ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnin tukemisessa.
Sisältö
Geriatrian perusteet, ikääntyneiden tavallisimmat sairaudet ja niiden vaikutukset toimintakykyyn.
Tutkitun tiedon käyttäminen sairauksien hoidossa, niiden ennaltaehkäisyssä ja lääkehoidossa sekä näyttöön perustuvan toiminnan ymmärtäminen.
Ikääntyneen ja hänen läheisensä tukeminen yleisimpien sairauksien ennaltaehkäisyssä ja hoidossa sekä ikääntyneiden omahoidon tukeminen.
Yleisimmät vanhustyössä käytettävät lääkeryhmät, turvallisen lääkehoidon toteuttaminen ja lääkityksen vaikutuksen arviointia toimintakykyyn.
Keskeiset hoitotyön auttamismenetelmät (päivittäiset toiminnot ja kudoseheys, terveydentilan arviointi mittaamalla ja havainnoimalla).
Ikääntyneiden hoivan ja hoidon prosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Hoidon kirjaaminen eri toimintaympäristöissä eettisten periaatteiden mukaisesti.
Ikääntyneiden hoivan ja hoidon erilaisten toimintaympäristöjen tunnistaminen.
Ikääntyneiden hoidon erityispiirteet; monisairastavuus ja muistisairaan hoito, asiakaslähtöinen saattohoito.
Aseptinen työskentely hoivan ja hoidon tilanteissa ja toiminta tavallisimmissa ensiaputilanteissa.
Keskeiset käsitteet: terveys, hyvinvointi, terveyden edistäminen, elämänlaatu, osallisuus.
Asiakasohjauksen prosessi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa luetella ikääntyneiden tavallisimpia sairauksia ja niiden vaikutuksia toimintakykyyn, hyvinvointia vaarantavia tekijöitä, sekä ikääntyneiden hoidossa huomioitavia erityispiirteitä.
Opiskelija osaa kuvata ikääntyneen sairauksien ennaltaehkäisyssä ja hoidossa käytettäviä yleisiä toimintaperiaatteita sekä tukea ikääntyneen omahoitoa osallisuus ja läheiset huomioiden
Opiskelija osaa luetella yleisimmät ikääntyneiden hoidossa käytetyt lääkkeet ja osaa toteuttaa turvallista lääkehoitoa.
Opiskelija osaa hyödyntää joitakin ikääntyneiden hoidossa käytettäviä auttamismenetelmiä ja osaa ohjatusti havainnoida ja mitata ikääntyneiden terveydentilaa.
Opiskelija osaa käynnistää, toteuttaa ja dokumentoida ohjatusti asiakas- ja hoidon prosessin eri toimintaympäristöissä huomioiden eettiset periaatteet.
Opiskelija osaa ohjatusti arvioida ikääntyneen hoidossa ja hoivassa huomioitavia yksilöllisiä erityispiirteitä.
Opiskelija hallitsee perusensiaputaidot.
Opiskelija saa ohjatusti huomioida aseptiikan periaatteet hoitotyössä.
Opiskelija tunnistaa ikääntyneen ohjaustarpeita ja ohjaukseen liittyviä erityispiirteitä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi ja osaa kuvata elämäntapaohjausta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvata ikääntyneiden tavallisimpia sairauksia ja niiden vaikutuksia toimintakykyyn.
Opiskelija osaa kuvata hyvinvointia vaarantavia tekijöitä, sekä ikääntyneen hoidossa huomioitavia erityispiirteitä.
Opiskelija osaa kuvata ikääntyneen sairauksien ennaltaehkäisyssä ja hoidossa käytettäviä keskeisiä toimintaperiaatteita sekä tukea ikääntyneen omahoitoa mahdollistaen ikääntyneen osallisuutta myös hänen läheisensä huomioimalla.
Opiskelija osaa ikääntyneiden hoidossa käytettäviä auttamismenetelmiä ja osaa itsenäisesti havainnoida ja mitata ikääntyneiden terveydentilaa.
Opiskelija osaa käynnistää, toteuttaa ja dokumentoida asiakasohjauksen ja hoidon prosessin eri toimintaympäristöissä huomioiden eettiset periaatteet.
Opiskelija osaa arvioida ikääntyneen hoidossa ja hoivassa huomioitavia yksilöllisiä erityispiirteitä
Osaa huomioida aseptiikan periaatteet hoidossa ja hoivassa.
Opiskelija osaa perusensiaputaidot.
Opiskelija tunnistaa ikääntyneen ohjaustarpeen ja ohjaukseen liittyviä erityispiirteitä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi ja osaa hyödyntää elämäntapaohjausta ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnin tukemisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvata laajasti ikääntyneiden tavallisimpia sairauksia ja analysoida niiden vaikutuksia toimintakykyyn. Opiskelija kuvaa laajasti hyvinvointiin ja vaarantaviin tekijöihin löytämiään ratkaisuja perustellen niitä.
Opiskelija osaa kuvata yksilöllisesti ikääntyneen sairauksien ennaltaehkäisyssä ja hoidossa käytettäviä toimintaperiaatteita, sekä tukea ikääntyneen omahoitoa ja osallisuutta huomioiden hänen läheisensä.
Opiskelija tietää yleisimmät ikääntyneiden hoidossa käytetyt lääkkeet, sekä osaa arvioida ja toteuttaa turvallista lääkehoitoa.
Opiskelija osaa hyödyntää ikääntyneiden hoidossa käytettäviä auttamismenetelmiä yksilöllisesti ja osaa itsenäisesti havainnoida ja mitata ikääntyneiden terveydentilaa valiten tarkoituksen mukaisia mittareita.
Opiskelija osaa perustellusti käynnistää, toteuttaa ja dokumentoida asiakaslähtöisen hoidon ja ohjauksen prosessin eri toimintaympäristöissä huomioiden eettiset periaatteet.
Opiskelija osaa arvioida monipuolisesti ikääntyneen hoidossa ja hoivassa huomioitavia yksilöllisiä erityispiirteitä.
Opiskelija osaa huomioida aseptiikan periaatteet hoidossa ja hoivassa sekä edistää aseptista toimintaa eri toimintaympäristöissä.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti yleisimmissä ensiaputilanteissa.
Opiskelija tunnistaa monipuolisesti ikääntyneen ohjaustarpeen ja ohjaukseen liittyviä erityispiirteitä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi ja osaa hyödyntää yksilöllisesti elämäntapaohjausta ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnin tukemisessa.
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 13.02.2023
Ajoitus
16.02.2023 - 18.05.2023
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
T&K-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Geronomikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Geronomikoulutus
Opettaja
- Tanja Marjanen-Korkala
- Hanne Luosujärvi
- Anniina Tohmola
- Sirpa Orajärvi
Vastuuhenkilö
Anniina Tohmola
Opiskelijaryhmät
-
KA72G22SGeronomikoulutus, Kemi, Syksy 2022
-
KOA72G22SGeronomikoulutus, Kemi (Oulu), Syksy 2022
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa ikääntyneiden tavallisimmat sairaudet ja niiden vaikutukset toimintakykyyn. Opiskelija tunnistaa ikääntyneiden sairauksien ennaltaehkäisyn periaatteita ja osaa tukea ikääntyneiden omahoitoa.
Opiskelija tietää yleisimmät vanhustyössä käytössä olevat lääkeryhmät ja osaa toteuttaa ja arvioida ikääntyneiden turvallista, luonnollista tietä toteutettavaa lääkehoitoa.
Opiskelija osaa ikääntyneiden hoidossa käytettäviä auttamismenetelmiä ja osaa havainnoida ja mitata ikääntyneiden terveydentilaa.
Opiskelija tunnistaa ikääntyneiden hoivan ja hoidon prosessin ja osaa suunnitella, toteuttaa, kirjata ja arvioida prosessia huomioiden eettiset periaatteet sekä asiakkaiden/potilaiden erityistarpeet.
Opiskelija hallitsee aseptisen työskentelyn ja osaa toimia tavallisimmissa ensiaputilanteissa.
Opiskelija tunnistaa ikääntyneen ohjaustarpeen ja ohjaukseen liittyviä erityispiirteitä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi ja osaa hyödyntää elämäntapaohjausta ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnin tukemisessa.
Sisältö
Geriatrian perusteet, ikääntyneiden tavallisimmat sairaudet ja niiden vaikutukset toimintakykyyn.
Tutkitun tiedon käyttäminen sairauksien hoidossa, niiden ennaltaehkäisyssä ja lääkehoidossa sekä näyttöön perustuvan toiminnan ymmärtäminen.
Ikääntyneen ja hänen läheisensä tukeminen yleisimpien sairauksien ennaltaehkäisyssä ja hoidossa sekä ikääntyneiden omahoidon tukeminen.
Yleisimmät vanhustyössä käytettävät lääkeryhmät, turvallisen lääkehoidon toteuttaminen ja lääkityksen vaikutuksen arviointia toimintakykyyn.
Keskeiset hoitotyön auttamismenetelmät (päivittäiset toiminnot ja kudoseheys, terveydentilan arviointi mittaamalla ja havainnoimalla).
Ikääntyneiden hoivan ja hoidon prosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Hoidon kirjaaminen eri toimintaympäristöissä eettisten periaatteiden mukaisesti.
Ikääntyneiden hoivan ja hoidon erilaisten toimintaympäristöjen tunnistaminen.
Ikääntyneiden hoidon erityispiirteet; monisairastavuus ja muistisairaan hoito, asiakaslähtöinen saattohoito.
Aseptinen työskentely hoivan ja hoidon tilanteissa ja toiminta tavallisimmissa ensiaputilanteissa.
Keskeiset käsitteet: terveys, hyvinvointi, terveyden edistäminen, elämänlaatu, osallisuus.
Asiakasohjauksen prosessi.
Aika ja paikka
Kevät 2023
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus kampuksella ja Zoomissa, sekä itsenäinen työskentely.
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu 2. periodilla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa luetella ikääntyneiden tavallisimpia sairauksia ja niiden vaikutuksia toimintakykyyn, hyvinvointia vaarantavia tekijöitä, sekä ikääntyneiden hoidossa huomioitavia erityispiirteitä.
Opiskelija osaa kuvata ikääntyneen sairauksien ennaltaehkäisyssä ja hoidossa käytettäviä yleisiä toimintaperiaatteita sekä tukea ikääntyneen omahoitoa osallisuus ja läheiset huomioiden
Opiskelija osaa luetella yleisimmät ikääntyneiden hoidossa käytetyt lääkkeet ja osaa toteuttaa turvallista lääkehoitoa.
Opiskelija osaa hyödyntää joitakin ikääntyneiden hoidossa käytettäviä auttamismenetelmiä ja osaa ohjatusti havainnoida ja mitata ikääntyneiden terveydentilaa.
Opiskelija osaa käynnistää, toteuttaa ja dokumentoida ohjatusti asiakas- ja hoidon prosessin eri toimintaympäristöissä huomioiden eettiset periaatteet.
Opiskelija osaa ohjatusti arvioida ikääntyneen hoidossa ja hoivassa huomioitavia yksilöllisiä erityispiirteitä.
Opiskelija hallitsee perusensiaputaidot.
Opiskelija saa ohjatusti huomioida aseptiikan periaatteet hoitotyössä.
Opiskelija tunnistaa ikääntyneen ohjaustarpeita ja ohjaukseen liittyviä erityispiirteitä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi ja osaa kuvata elämäntapaohjausta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvata ikääntyneiden tavallisimpia sairauksia ja niiden vaikutuksia toimintakykyyn.
Opiskelija osaa kuvata hyvinvointia vaarantavia tekijöitä, sekä ikääntyneen hoidossa huomioitavia erityispiirteitä.
Opiskelija osaa kuvata ikääntyneen sairauksien ennaltaehkäisyssä ja hoidossa käytettäviä keskeisiä toimintaperiaatteita sekä tukea ikääntyneen omahoitoa mahdollistaen ikääntyneen osallisuutta myös hänen läheisensä huomioimalla.
Opiskelija osaa ikääntyneiden hoidossa käytettäviä auttamismenetelmiä ja osaa itsenäisesti havainnoida ja mitata ikääntyneiden terveydentilaa.
Opiskelija osaa käynnistää, toteuttaa ja dokumentoida asiakasohjauksen ja hoidon prosessin eri toimintaympäristöissä huomioiden eettiset periaatteet.
Opiskelija osaa arvioida ikääntyneen hoidossa ja hoivassa huomioitavia yksilöllisiä erityispiirteitä
Osaa huomioida aseptiikan periaatteet hoidossa ja hoivassa.
Opiskelija osaa perusensiaputaidot.
Opiskelija tunnistaa ikääntyneen ohjaustarpeen ja ohjaukseen liittyviä erityispiirteitä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi ja osaa hyödyntää elämäntapaohjausta ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnin tukemisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvata laajasti ikääntyneiden tavallisimpia sairauksia ja analysoida niiden vaikutuksia toimintakykyyn. Opiskelija kuvaa laajasti hyvinvointiin ja vaarantaviin tekijöihin löytämiään ratkaisuja perustellen niitä.
Opiskelija osaa kuvata yksilöllisesti ikääntyneen sairauksien ennaltaehkäisyssä ja hoidossa käytettäviä toimintaperiaatteita, sekä tukea ikääntyneen omahoitoa ja osallisuutta huomioiden hänen läheisensä.
Opiskelija tietää yleisimmät ikääntyneiden hoidossa käytetyt lääkkeet, sekä osaa arvioida ja toteuttaa turvallista lääkehoitoa.
Opiskelija osaa hyödyntää ikääntyneiden hoidossa käytettäviä auttamismenetelmiä yksilöllisesti ja osaa itsenäisesti havainnoida ja mitata ikääntyneiden terveydentilaa valiten tarkoituksen mukaisia mittareita.
Opiskelija osaa perustellusti käynnistää, toteuttaa ja dokumentoida asiakaslähtöisen hoidon ja ohjauksen prosessin eri toimintaympäristöissä huomioiden eettiset periaatteet.
Opiskelija osaa arvioida monipuolisesti ikääntyneen hoidossa ja hoivassa huomioitavia yksilöllisiä erityispiirteitä.
Opiskelija osaa huomioida aseptiikan periaatteet hoidossa ja hoivassa sekä edistää aseptista toimintaa eri toimintaympäristöissä.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti yleisimmissä ensiaputilanteissa.
Opiskelija tunnistaa monipuolisesti ikääntyneen ohjaustarpeen ja ohjaukseen liittyviä erityispiirteitä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi ja osaa hyödyntää yksilöllisesti elämäntapaohjausta ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnin tukemisessa.