Siirry suoraan sisältöön

Ammattitaitoa edist. harj.: Geront. kuntoutusosaaminen sekä palvelujärjestelmä- ja palv.ohjausosaam.Laajuus (15 op)

Tunnus: K702GL33OJ

Laajuus

15 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kuvata toimintaympäristön osana palvelujärjestelmää. Opiskelija löytää ratkaisuja ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävään toimintaa ja osaa hyödyntää erilaisia toimintakykyä tukevia ja edistäviä menetelmiä. Opiskelija osallistuu moniammatillisen työryhmän työskentelyyn hoidon ja kuntoutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä tekee yhteistyötä ikäihmisen omaisten ja läheisten kanssa. Opiskelija kykenee arvioimaan omaa ammattitaitoaan ja ammatillista kasvuaan. Opiskelija osallistuu ikäihmisen palveluohjausprosesseihin eri toimijoiden kanssa.

Sisältö

Teemat, sisältö:
- Valmistava ja reflektoiva TC kampuksella
- Opiskelija selvittää ja kuvaa toimintaympäristön osana palvelujärjestelmää.
- Osallistuu moniammatillisen työryhmän työskentelyyn hoidon ja kuntoutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä tekee yhteistyötä ikäihmisen omaisten ja läheisten kanssa.
- Oppimispäiväkirja / portfolio.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
Opiskelija ei kykenekuvaamaan toimintaympäristöän osana palvelujärjestelmää. Opiskelija ei löydä tarkoituksenmukaisia ratkaisuja ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävään toimintaa ja eikä kykene hyödyntämään erilaisia toimintakykyä tukevia ja edistäviä menetelmiä. Opiskelija ei kykenen moniammatilliseen työskentelyyn hoidon ja kuntoutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija ei kykene arvioimaan omaa ammattitaitoaan ja ammatillista kasvuaan. Opiskelija ei osallistu ikäihmisen palevluohjausprosessiehin eri toimijoiden kanssa.

Hyväksytty
Opiskelija osaa kuvata toimintaympäristön osana palvelujärjestelmää. Opiskelija löytää ratkaisuja ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävään toimintaa ja osaa hyödyntää erilaisia toimintakykyä tukevia ja edistäviä menetelmiä.Moniammatillisessa työryhmässä opiskelija osaa ottaa kantaa ikäihmisen hoitoa ja kuntoutusta suunniteltaessa ja toteutettaessa sekä kykenee yhteistyöhön ikäihmisen omaisten ja läheisten kanssa. Opiskelija kykenee arvioimaan omaa ammattitaitoaan ja ammatillista kasvuaan. Opiskelija osallistuu ikäihmisen palevluohjausprosessiehin eri toimijoiden kanssa.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 23.02.2024

Ajoitus

26.02.2024 - 10.05.2024

Laajuus

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Geronomikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Geronomikoulutus
Opettaja
  • Tanja Marjanen-Korkala
  • Anne Jokelainen
  • Tuula Ahokumpu
Vastuuhenkilö

Anne Jokelainen

Opiskelijaryhmät
  • KA72G22S
    Geronomikoulutus, Kemi, Syksy 2022
  • KOA72G22S
    Geronomikoulutus, Kemi (Oulu), Syksy 2022

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata toimintaympäristön osana palvelujärjestelmää. Opiskelija löytää ratkaisuja ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävään toimintaa ja osaa hyödyntää erilaisia toimintakykyä tukevia ja edistäviä menetelmiä. Opiskelija osallistuu moniammatillisen työryhmän työskentelyyn hoidon ja kuntoutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä tekee yhteistyötä ikäihmisen omaisten ja läheisten kanssa. Opiskelija kykenee arvioimaan omaa ammattitaitoaan ja ammatillista kasvuaan. Opiskelija osallistuu ikäihmisen palveluohjausprosesseihin eri toimijoiden kanssa.

Sisältö

Teemat, sisältö:
- Valmistava ja reflektoiva TC kampuksella
- Opiskelija selvittää ja kuvaa toimintaympäristön osana palvelujärjestelmää.
- Osallistuu moniammatillisen työryhmän työskentelyyn hoidon ja kuntoutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä tekee yhteistyötä ikäihmisen omaisten ja läheisten kanssa.
- Oppimispäiväkirja / portfolio.

Aika ja paikka

Ennen harjoittelun alkua toteutetaan Kemin ja Oulun kampuksilla yhden viikon mittainen harjoitteluun valmentava Training Camp ajalla 26.2.2024-1.3.2024 ja harjoittelun jälkeen yhden viikon mittainen reflektoiva Training Camp Kemin ja Oulun kampuksilla ajalla 6.5.2024-10.5.2024.

Viikko 10 on hiihtolomaviikko, jolloin opiskelija voi pitää lomaa harjoittelusta.
Opiskelija suorittaa harjoittelun vanhuspalveluja tuottavassa toimintaympäristössä, jossa on mahdollista saavuttaa harjoittelulle asetetut opetussuunnitelman mukaiset sekä opiskelijan henkilökohtaiset osaamistavoitteet.

Opetusmenetelmät

Ikääntyvän väestön palvelut ja palveluohjaus -opintojaksoon kuuluva, ammatillisuutta vahvistava 15 opintopisteen laajuinen käytännön harjoittelujakso harjoittelupaikassa toteutuu ajalla 11.3.-3.5.2024.

Ennen harjoittelun alkua toteutetaan Kemin ja Oulun kampuksilla yhden viikon mittainen harjoitteluun valmentava Training Camp ajalla 26.2.2024-1.3.2024 ja harjoittelun jälkeen yhden viikon mittainen reflektoiva Training Camp Kemin ja Oulun kampuksilla ajalla 6.5.2024-10.5.2024.

TC-viikot ovat osa harjoittelua ja niille osallistumista edellytetään. Ennen harjoittelun aloittamista vaaditut teoriaopinnot tulee olla suoritettuina hyväksytysti.
HUOM! TC-viikoille osallistumista edellytetään siinäkin tapauksessa, että teoriaopinnot suoritetaan opinnollistettuna.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutetaan autenttisessa työympäristössä. Opiskelija suorittaa harjoittelun julkisen, yksityisen tai kolmannen sektorin vanhuspalveluja tuottavassa toimintaympäristössä, jossa on mahdollista saavuttaa harjoittelulle asetetut opetussuunnitelman mukaiset sekä opiskelijan henkilökohtaiset osaamistavoitteet.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
Opiskelija ei kykenekuvaamaan toimintaympäristöän osana palvelujärjestelmää. Opiskelija ei löydä tarkoituksenmukaisia ratkaisuja ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävään toimintaa ja eikä kykene hyödyntämään erilaisia toimintakykyä tukevia ja edistäviä menetelmiä. Opiskelija ei kykenen moniammatilliseen työskentelyyn hoidon ja kuntoutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija ei kykene arvioimaan omaa ammattitaitoaan ja ammatillista kasvuaan. Opiskelija ei osallistu ikäihmisen palevluohjausprosessiehin eri toimijoiden kanssa.

Hyväksytty
Opiskelija osaa kuvata toimintaympäristön osana palvelujärjestelmää. Opiskelija löytää ratkaisuja ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävään toimintaa ja osaa hyödyntää erilaisia toimintakykyä tukevia ja edistäviä menetelmiä.Moniammatillisessa työryhmässä opiskelija osaa ottaa kantaa ikäihmisen hoitoa ja kuntoutusta suunniteltaessa ja toteutettaessa sekä kykenee yhteistyöhön ikäihmisen omaisten ja läheisten kanssa. Opiskelija kykenee arvioimaan omaa ammattitaitoaan ja ammatillista kasvuaan. Opiskelija osallistuu ikäihmisen palevluohjausprosessiehin eri toimijoiden kanssa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ammatillisuutta vahvistavan harjoittelun arviointikriteerit:
Hyväksytty
Opiskelija osaa kuvata toimintaympäristön osana palvelujärjestelmää. Opiskelija löytää ratkaisuja ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävään toimintaa ja osaa hyödyntää erilaisia toimintakykyä tukevia ja edistäviä menetelmiä. Moniammatillisessa työryhmässä opiskelija osaa ottaa kantaa ikäihmisen hoitoa ja kuntoutusta suunniteltaessa ja toteutettaessa sekä kykenee yhteistyöhön ikäihmisen omaisten ja läheisten kanssa. Opiskelija kykenee arvioimaan omaa ammattitaitoaan ja ammatillista kasvuaan. Opiskelija osallistuu ikäihmisen palveluohjausprosesseihin eri toimijoiden kanssa.
Hylätty
Opiskelija ei kykene kuvaamaan toimintaympäristöä osana palvelujärjestelmää. Opiskelija ei löydä tarkoituksenmukaisia ratkaisuja ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävään toimintaa ja eikä kykene hyödyntämään erilaisia toimintakykyä tukevia ja edistäviä menetelmiä. Opiskelija ei kykenen moniammatilliseen työskentelyyn hoidon ja kuntoutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija ei kykene arvioimaan omaa ammattitaitoaan ja ammatillista kasvuaan. Opiskelija ei osallistu ikäihmisen palveluohjausprosesseihin eri toimijoiden kanssa.
Harjoittelun arviointi toteutuu:
Opiskelijan oman osaamistason kuvaamisena suhteessa harjoittelun osaamistavoitteisiin ennen harjoittelua. Harjoittelun aikana opiskelija saa arvioivaa palautetta harjoittelupaikan ohjaajalta sekä ohjaavalta opettajalta harjoittelun ohjauskeskustelun yhteydessä. Harjoittelun päätyttyä opiskelijan laatii itsearvioinnin osaamistavoitteidensa saavuttamisesta sekä harjoittelun lopussa käydään loppuarviointikeskustelu opiskelijan, käytännön ohjaajan sekä ohjaavan opettajan kesken. Opiskelija arvioi ja kuvaa omaa ammatillista kasvuaan kirjoittamalla oppimispäiväkirjaa ja laatimalla siitä tiivistelmän ohjaavalle opettajalle. Tuotos arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävä. Hyväksytty harjoittelu edellyttää oppimispäiväkirjan palauttamista.

Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

27.02.2023 - 12.05.2023

Laajuus

15 op

T&K-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Geronomikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Geronomikoulutus
Opettaja
  • Tanja Marjanen-Korkala
  • Anne Jokelainen
Vastuuhenkilö

Anne Jokelainen

Opiskelijaryhmät
  • KA72G21S
    Geronomikoulutus, Kemi syksy 2021

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata toimintaympäristön osana palvelujärjestelmää. Opiskelija löytää ratkaisuja ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävään toimintaa ja osaa hyödyntää erilaisia toimintakykyä tukevia ja edistäviä menetelmiä. Opiskelija osallistuu moniammatillisen työryhmän työskentelyyn hoidon ja kuntoutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä tekee yhteistyötä ikäihmisen omaisten ja läheisten kanssa. Opiskelija kykenee arvioimaan omaa ammattitaitoaan ja ammatillista kasvuaan. Opiskelija osallistuu ikäihmisen palveluohjausprosesseihin eri toimijoiden kanssa.

Sisältö

Teemat, sisältö:
- Valmistava ja reflektoiva TC kampuksella
- Opiskelija selvittää ja kuvaa toimintaympäristön osana palvelujärjestelmää.
- Osallistuu moniammatillisen työryhmän työskentelyyn hoidon ja kuntoutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä tekee yhteistyötä ikäihmisen omaisten ja läheisten kanssa.
- Oppimispäiväkirja / portfolio.

Aika ja paikka

Ennen harjoittelun alkua toteutetaan Kemin kampuksella yhden viikon mittainen harjoitteluun valmentava Training Camp ajalla 27.2.2023-3.3.2023 ja harjoittelun jälkeen yhden viikon mittainen reflektoiva Training Camp Kemin kampuksella ajalla 8.5.2023-12.5.2023.

Viikko 10 on hiihtolomaviikko, jolloin opiskelija voi pitää lomaa harjoittelusta.
Opiskelija suorittaa harjoittelun vanhuspalveluja tuottavassa toimintaympäristössä, jossa on mahdollista saavuttaa harjoittelulle asetetut opetussuunnitelman mukaiset sekä opiskelijan henkilökohtaiset osaamistavoitte.

Opetusmenetelmät

Ikääntyvän väestön palvelut ja palveluohjaus -opintojaksoon kuuluva, ammatillisuutta vahvistava 15 opintopisteen laajuinen käytännön harjoittelujakso harjoittelupaikassa toteutuu ajalla 13.3.2023-5.5.2023.

Ennen harjoittelun alkua toteutetaan Kemin kampuksella yhden viikon mittainen harjoitteluun valmentava Training Camp ajalla 27.2.2023-3.3.2023 ja harjoittelun jälkeen yhden viikon mittainen reflektoiva Training Camp Kemin kampuksella ajalla 8.5.2023-12.5.2023.

TC-viikot ovat osa harjoittelua ja niille osallistumista edellytetään. Ennen harjoittelun aloittamista vaaditut teoriaopinnot tulee olla suoritettuina hyväksytysti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutetaan autenttisessa työympäristössä. Opiskelija suorittaa harjoittelun julkisen, yksityisen tai kolmannen sektorin vanhuspalveluja tuottavassa toimintaympäristössä, jossa on mahdollista saavuttaa harjoittelulle asetetut opetussuunnitelman mukaiset sekä opiskelijan henkilökohtaiset osaamistavoitteet.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
Opiskelija ei kykenekuvaamaan toimintaympäristöän osana palvelujärjestelmää. Opiskelija ei löydä tarkoituksenmukaisia ratkaisuja ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävään toimintaa ja eikä kykene hyödyntämään erilaisia toimintakykyä tukevia ja edistäviä menetelmiä. Opiskelija ei kykenen moniammatilliseen työskentelyyn hoidon ja kuntoutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija ei kykene arvioimaan omaa ammattitaitoaan ja ammatillista kasvuaan. Opiskelija ei osallistu ikäihmisen palevluohjausprosessiehin eri toimijoiden kanssa.

Hyväksytty
Opiskelija osaa kuvata toimintaympäristön osana palvelujärjestelmää. Opiskelija löytää ratkaisuja ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävään toimintaa ja osaa hyödyntää erilaisia toimintakykyä tukevia ja edistäviä menetelmiä.Moniammatillisessa työryhmässä opiskelija osaa ottaa kantaa ikäihmisen hoitoa ja kuntoutusta suunniteltaessa ja toteutettaessa sekä kykenee yhteistyöhön ikäihmisen omaisten ja läheisten kanssa. Opiskelija kykenee arvioimaan omaa ammattitaitoaan ja ammatillista kasvuaan. Opiskelija osallistuu ikäihmisen palevluohjausprosessiehin eri toimijoiden kanssa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ammatillisuutta vahvistavan harjoittelun arviointikriteerit:
Hyväksytty
Opiskelija osaa kuvata toimintaympäristön osana palvelujärjestelmää. Opiskelija löytää ratkaisuja ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävään toimintaa ja osaa hyödyntää erilaisia toimintakykyä tukevia ja edistäviä menetelmiä. Moniammatillisessa työryhmässä opiskelija osaa ottaa kantaa ikäihmisen hoitoa ja kuntoutusta suunniteltaessa ja toteutettaessa sekä kykenee yhteistyöhön ikäihmisen omaisten ja läheisten kanssa. Opiskelija kykenee arvioimaan omaa ammattitaitoaan ja ammatillista kasvuaan. Opiskelija osallistuu ikäihmisen palveluohjausprosesseihin eri toimijoiden kanssa.
Hylätty
Opiskelija ei kykene kuvaamaan toimintaympäristöä osana palvelujärjestelmää. Opiskelija ei löydä tarkoituksenmukaisia ratkaisuja ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävään toimintaa ja eikä kykene hyödyntämään erilaisia toimintakykyä tukevia ja edistäviä menetelmiä. Opiskelija ei kykenen moniammatilliseen työskentelyyn hoidon ja kuntoutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija ei kykene arvioimaan omaa ammattitaitoaan ja ammatillista kasvuaan. Opiskelija ei osallistu ikäihmisen palveluohjausprosesseihin eri toimijoiden kanssa.
Harjoittelun arviointi toteutuu:
Opiskelijan oman osaamistason kuvaamisena suhteessa harjoittelun osaamistavoitteisiin ennen harjoittelua. Harjoittelun aikana opiskelija saa arvioivaa palautetta harjoittelupaikan ohjaajalta sekä ohjaavalta opettajalta harjoittelun ohjauskeskustelun yhteydessä. Harjoittelun päätyttyä opiskelijan laatii itsearvioinnin osaamistavoitteidensa saavuttamisesta sekä harjoittelun lopussa käydään loppuarviointikeskustelu opiskelijan, käytännön ohjaajan sekä ohjaavan opettajan kesken. Opiskelija arvioi ja kuvaa omaa ammatillista kasvuaan kirjoittamalla oppimispäiväkirjaa ja laatimalla siitä tiivistelmän ohjaavalle opettajalle. Tuotos arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävä. Hyväksytty harjoittelu edellyttää oppimispäiväkirjan palauttamista.

Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 07.03.2022

Ajoitus

14.03.2022 - 06.05.2022

Laajuus

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Geronomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Geronomikoulutus
Opettaja
  • Tanja Marjanen-Korkala
  • Anne Jokelainen
Vastuuhenkilö

Anne Jokelainen

Opiskelijaryhmät
  • KA72G20S
    Geronomikoulutus (monimuotototeutus) Kemi syksy 2020

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata toimintaympäristön osana palvelujärjestelmää. Opiskelija löytää ratkaisuja ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävään toimintaa ja osaa hyödyntää erilaisia toimintakykyä tukevia ja edistäviä menetelmiä. Opiskelija osallistuu moniammatillisen työryhmän työskentelyyn hoidon ja kuntoutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä tekee yhteistyötä ikäihmisen omaisten ja läheisten kanssa. Opiskelija kykenee arvioimaan omaa ammattitaitoaan ja ammatillista kasvuaan. Opiskelija osallistuu ikäihmisen palveluohjausprosesseihin eri toimijoiden kanssa.

Sisältö

Teemat, sisältö:
- Valmistava ja reflektoiva TC kampuksella
- Opiskelija selvittää ja kuvaa toimintaympäristön osana palvelujärjestelmää.
- Osallistuu moniammatillisen työryhmän työskentelyyn hoidon ja kuntoutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä tekee yhteistyötä ikäihmisen omaisten ja läheisten kanssa.
- Oppimispäiväkirja / portfolio.

Aika ja paikka

Ennen harjoittelun alkua toteutetaan Kemin kampuksella yhden viikon mittainen harjoitteluun valmentava Training Camp ajalla 14.2.2022-18.2.2022
Käytännön harjoittelujakso harjoittelupaikassa toteutuu ajalla 14.3.2022- 6.5.2022.
Harjoittelun jälkeen yhden viikon mittainen reflektoiva Training Camp Kemin kampuksella ajalla 9.5.2022-13.5.2022.
Viikko 10 on hiihtolomaviikko, jolloin opiskelija voi pitää lomaa harjoittelusta.

Opiskelija suorittaa harjoittelun vanhuspalveluja tuottavassa toimintaympäristössä, jossa on mahdollista saavuttaa harjoittelulle asetetut opetussuunnitelman mukaiset sekä opiskelijan henkilökohtaiset osaamistavoitteet.

Opetusmenetelmät

Ikääntyvän väestön palvelut ja palveluohjaus -opintojaksoon kuuluva, ammatillisuutta vahvistava 15 opintopisteen laajuinen käytännön harjoittelujakso harjoittelupaikassa toteutuu ajalla 14.3.2022- 6.5.2022.

Ennen harjoittelun alkua toteutetaan Kemin kampuksella yhden viikon mittainen harjoitteluun valmentava Training Camp ajalla 14.2.2022-18.2.2022 ja harjoittelun jälkeen yhden viikon mittainen reflektoiva Training Camp Kemin kampuksella ajalla 9.5.2022-13.5.2022.

TC-viikot ovat osa harjoittelujaksoa ja niille osallistumista edellytetään.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutetaan autenttisessa työympäristössä. Opiskelija suorittaa harjoittelun julkisen, yksityisen tai kolmannen sektorin vanhuspalveluja tuottavassa toimintaympäristössä, jossa on mahdollista saavuttaa harjoittelulle asetetut opetussuunnitelman mukaiset sekä opiskelijan henkilökohtaiset osaamistavoitteet.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
Opiskelija ei kykenekuvaamaan toimintaympäristöän osana palvelujärjestelmää. Opiskelija ei löydä tarkoituksenmukaisia ratkaisuja ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävään toimintaa ja eikä kykene hyödyntämään erilaisia toimintakykyä tukevia ja edistäviä menetelmiä. Opiskelija ei kykenen moniammatilliseen työskentelyyn hoidon ja kuntoutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija ei kykene arvioimaan omaa ammattitaitoaan ja ammatillista kasvuaan. Opiskelija ei osallistu ikäihmisen palevluohjausprosessiehin eri toimijoiden kanssa.

Hyväksytty
Opiskelija osaa kuvata toimintaympäristön osana palvelujärjestelmää. Opiskelija löytää ratkaisuja ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävään toimintaa ja osaa hyödyntää erilaisia toimintakykyä tukevia ja edistäviä menetelmiä.Moniammatillisessa työryhmässä opiskelija osaa ottaa kantaa ikäihmisen hoitoa ja kuntoutusta suunniteltaessa ja toteutettaessa sekä kykenee yhteistyöhön ikäihmisen omaisten ja läheisten kanssa. Opiskelija kykenee arvioimaan omaa ammattitaitoaan ja ammatillista kasvuaan. Opiskelija osallistuu ikäihmisen palevluohjausprosessiehin eri toimijoiden kanssa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ammatillisuutta vahvistavan harjoittelun arviointikriteerit:
Hyväksytty
Opiskelija osaa kuvata toimintaympäristön osana palvelujärjestelmää. Opiskelija löytää ratkaisuja ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävään toimintaa ja osaa hyödyntää erilaisia toimintakykyä tukevia ja edistäviä menetelmiä. Moniammatillisessa työryhmässä opiskelija osaa ottaa kantaa ikäihmisen hoitoa ja kuntoutusta suunniteltaessa ja toteutettaessa sekä kykenee yhteistyöhön ikäihmisen omaisten ja läheisten kanssa. Opiskelija kykenee arvioimaan omaa ammattitaitoaan ja ammatillista kasvuaan. Opiskelija osallistuu ikäihmisen palveluohjausprosesseihin eri toimijoiden kanssa.
Hylätty
Opiskelija ei kykene kuvaamaan toimintaympäristöä osana palvelujärjestelmää. Opiskelija ei löydä tarkoituksenmukaisia ratkaisuja ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävään toimintaa ja eikä kykene hyödyntämään erilaisia toimintakykyä tukevia ja edistäviä menetelmiä. Opiskelija ei kykenen moniammatilliseen työskentelyyn hoidon ja kuntoutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija ei kykene arvioimaan omaa ammattitaitoaan ja ammatillista kasvuaan. Opiskelija ei osallistu ikäihmisen palveluohjausprosesseihin eri toimijoiden kanssa.
Harjoittelun arviointi toteutuu:
Opiskelijan oman osaamistason kuvaamisena suhteessa harjoittelun osaamistavoitteisiin ennen harjoittelua. Harjoittelun aikana opiskelija saa arvioivaa palautetta harjoittelupaikan ohjaajalta sekä ohjaavalta opettajalta harjoittelun ohjauskeskustelun yhteydessä. Harjoittelun päätyttyä opiskelijan laatii itsearvioinnin osaamistavoitteidensa saavuttamisesta sekä harjoittelun lopussa käydään loppuarviointikeskustelu opiskelijan, käytännön ohjaajan sekä ohjaavan opettajan kesken. Opiskelija arvioi ja kuvaa omaa ammatillista kasvuaan kirjoittamalla oppimispäiväkirjaa ja laatimalla siitä tiivistelmän ohjaavalle opettajalle. Tuotos arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävä. Hyväksytty harjoittelu edellyttää oppimispäiväkirjan palauttamista.
Englanniksi