Ammattitaitoa edist. harj.: Geront. kuntoutusosaaminen sekä palvelujärjestelmä- ja palv.ohjausosaam. (15 op)
Toteutuksen tunnus: K702GL33OJ-18006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 23.02.2024
Ajoitus
26.02.2024 - 10.05.2024
Laajuus
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Geronomikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Geronomikoulutus
Opettaja
- Tanja Marjanen-Korkala
- Anne Jokelainen
- Tuula Ahokumpu
Vastuuhenkilö
Anne Jokelainen
Opiskelijaryhmät
-
KA72G22SGeronomikoulutus, Kemi, Syksy 2022
-
KOA72G22SGeronomikoulutus, Kemi (Oulu), Syksy 2022
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata toimintaympäristön osana palvelujärjestelmää. Opiskelija löytää ratkaisuja ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävään toimintaa ja osaa hyödyntää erilaisia toimintakykyä tukevia ja edistäviä menetelmiä. Opiskelija osallistuu moniammatillisen työryhmän työskentelyyn hoidon ja kuntoutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä tekee yhteistyötä ikäihmisen omaisten ja läheisten kanssa. Opiskelija kykenee arvioimaan omaa ammattitaitoaan ja ammatillista kasvuaan. Opiskelija osallistuu ikäihmisen palveluohjausprosesseihin eri toimijoiden kanssa.
Sisältö
Teemat, sisältö:
- Valmistava ja reflektoiva TC kampuksella
- Opiskelija selvittää ja kuvaa toimintaympäristön osana palvelujärjestelmää.
- Osallistuu moniammatillisen työryhmän työskentelyyn hoidon ja kuntoutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä tekee yhteistyötä ikäihmisen omaisten ja läheisten kanssa.
- Oppimispäiväkirja / portfolio.
Aika ja paikka
Ennen harjoittelun alkua toteutetaan Kemin ja Oulun kampuksilla yhden viikon mittainen harjoitteluun valmentava Training Camp ajalla 26.2.2024-1.3.2024 ja harjoittelun jälkeen yhden viikon mittainen reflektoiva Training Camp Kemin ja Oulun kampuksilla ajalla 6.5.2024-10.5.2024.
Viikko 10 on hiihtolomaviikko, jolloin opiskelija voi pitää lomaa harjoittelusta.
Opiskelija suorittaa harjoittelun vanhuspalveluja tuottavassa toimintaympäristössä, jossa on mahdollista saavuttaa harjoittelulle asetetut opetussuunnitelman mukaiset sekä opiskelijan henkilökohtaiset osaamistavoitteet.
Opetusmenetelmät
Ikääntyvän väestön palvelut ja palveluohjaus -opintojaksoon kuuluva, ammatillisuutta vahvistava 15 opintopisteen laajuinen käytännön harjoittelujakso harjoittelupaikassa toteutuu ajalla 11.3.-3.5.2024.
Ennen harjoittelun alkua toteutetaan Kemin ja Oulun kampuksilla yhden viikon mittainen harjoitteluun valmentava Training Camp ajalla 26.2.2024-1.3.2024 ja harjoittelun jälkeen yhden viikon mittainen reflektoiva Training Camp Kemin ja Oulun kampuksilla ajalla 6.5.2024-10.5.2024.
TC-viikot ovat osa harjoittelua ja niille osallistumista edellytetään. Ennen harjoittelun aloittamista vaaditut teoriaopinnot tulee olla suoritettuina hyväksytysti.
HUOM! TC-viikoille osallistumista edellytetään siinäkin tapauksessa, että teoriaopinnot suoritetaan opinnollistettuna.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu toteutetaan autenttisessa työympäristössä. Opiskelija suorittaa harjoittelun julkisen, yksityisen tai kolmannen sektorin vanhuspalveluja tuottavassa toimintaympäristössä, jossa on mahdollista saavuttaa harjoittelulle asetetut opetussuunnitelman mukaiset sekä opiskelijan henkilökohtaiset osaamistavoitteet.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Opiskelija ei kykenekuvaamaan toimintaympäristöän osana palvelujärjestelmää. Opiskelija ei löydä tarkoituksenmukaisia ratkaisuja ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävään toimintaa ja eikä kykene hyödyntämään erilaisia toimintakykyä tukevia ja edistäviä menetelmiä. Opiskelija ei kykenen moniammatilliseen työskentelyyn hoidon ja kuntoutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija ei kykene arvioimaan omaa ammattitaitoaan ja ammatillista kasvuaan. Opiskelija ei osallistu ikäihmisen palevluohjausprosessiehin eri toimijoiden kanssa.
Hyväksytty
Opiskelija osaa kuvata toimintaympäristön osana palvelujärjestelmää. Opiskelija löytää ratkaisuja ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävään toimintaa ja osaa hyödyntää erilaisia toimintakykyä tukevia ja edistäviä menetelmiä.Moniammatillisessa työryhmässä opiskelija osaa ottaa kantaa ikäihmisen hoitoa ja kuntoutusta suunniteltaessa ja toteutettaessa sekä kykenee yhteistyöhön ikäihmisen omaisten ja läheisten kanssa. Opiskelija kykenee arvioimaan omaa ammattitaitoaan ja ammatillista kasvuaan. Opiskelija osallistuu ikäihmisen palevluohjausprosessiehin eri toimijoiden kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ammatillisuutta vahvistavan harjoittelun arviointikriteerit:
Hyväksytty
Opiskelija osaa kuvata toimintaympäristön osana palvelujärjestelmää. Opiskelija löytää ratkaisuja ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävään toimintaa ja osaa hyödyntää erilaisia toimintakykyä tukevia ja edistäviä menetelmiä. Moniammatillisessa työryhmässä opiskelija osaa ottaa kantaa ikäihmisen hoitoa ja kuntoutusta suunniteltaessa ja toteutettaessa sekä kykenee yhteistyöhön ikäihmisen omaisten ja läheisten kanssa. Opiskelija kykenee arvioimaan omaa ammattitaitoaan ja ammatillista kasvuaan. Opiskelija osallistuu ikäihmisen palveluohjausprosesseihin eri toimijoiden kanssa.
Hylätty
Opiskelija ei kykene kuvaamaan toimintaympäristöä osana palvelujärjestelmää. Opiskelija ei löydä tarkoituksenmukaisia ratkaisuja ikäihmisen osallisuutta ja hyvinvointia edistävään toimintaa ja eikä kykene hyödyntämään erilaisia toimintakykyä tukevia ja edistäviä menetelmiä. Opiskelija ei kykenen moniammatilliseen työskentelyyn hoidon ja kuntoutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija ei kykene arvioimaan omaa ammattitaitoaan ja ammatillista kasvuaan. Opiskelija ei osallistu ikäihmisen palveluohjausprosesseihin eri toimijoiden kanssa.
Harjoittelun arviointi toteutuu:
Opiskelijan oman osaamistason kuvaamisena suhteessa harjoittelun osaamistavoitteisiin ennen harjoittelua. Harjoittelun aikana opiskelija saa arvioivaa palautetta harjoittelupaikan ohjaajalta sekä ohjaavalta opettajalta harjoittelun ohjauskeskustelun yhteydessä. Harjoittelun päätyttyä opiskelijan laatii itsearvioinnin osaamistavoitteidensa saavuttamisesta sekä harjoittelun lopussa käydään loppuarviointikeskustelu opiskelijan, käytännön ohjaajan sekä ohjaavan opettajan kesken. Opiskelija arvioi ja kuvaa omaa ammatillista kasvuaan kirjoittamalla oppimispäiväkirjaa ja laatimalla siitä tiivistelmän ohjaavalle opettajalle. Tuotos arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävä. Hyväksytty harjoittelu edellyttää oppimispäiväkirjan palauttamista.