Geronomikoulutus (monimuoto-opinnot), syksy 2025: KA72G25S
Opetussuunitelman tunnus: KA72G25S
- Tutkintonimike
- Geronomi (AMK)
- Laajuus
- 210 op
- Kesto
- 3.5 vuotta (210 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2025
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Geronomikoulutus (monimuoto-opinnot), syksy 2025
SUORITETTAVA TUTKINTO Geronomi (AMK) 210 op
TUTKINNON YLEISKUVAUS JA KOULUTUKSEN PROFIILI
Geronomi (AMK) on sosiaali- ja terveysalan yhteinen ammattikorkeakoulututkinto, joka perustuu kansainvälisiin ja kansallisiin koulutuksen tasokuvauksiin, valtakunnallisiin vanhustyön strategioihin ja laatusuosituksiin, työelämälähtöisyyteen sekä monitieteiseen gerontologiaan. Tutkinnon suoritettuasi olet ikääntyvien ihmisten hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen asiantuntija, joka toiminnallaan kehittää tulevaisuuden palveluita ja mahdollistaa ikääntyvän ihmisen mielekkään elämän, osallisuuden ja toimijuuden vahvistumisen. Valmistuttuasi voit toimia ikääntyvien palveluiden esihenkilötehtävissä, kehittämishankkeissa sekä alan asiantuntijatehtävissä. Voit työskennellä esimerkiksi kuntoutusyksiköissä, kotihoidossa, palvelukeskuksissa, hoiva- ja hoitopalveluyrittäjänä, asiakas- ja palveluohjaajana, esihenkilö- ja koordinointitehtävissä niin julkisella, yksityisellä kuin järjestö- ja yhdistyösektorilla.
Lapin korkeakoulukonsernin strategisista valinnoista geronomikoulutuksessa painottuvat erityisesti tulevaisuuden palvelut ja etäisyyksien hallinta sekä kehittämisen painopisteinä ikäihmisten hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä edistävät ratkaisut pitkien etäisyyksien alueella. Monialainen arviointiosaaminen ja ennaltaehkäisevä toiminta vanhustyössä ovat opetussuunnitelman keskeisiä teemoja.
OPINTOJEN JA OPETUSSUUNNITELMAN RAKENNE
Geronomikoulutuksen opintojen rakenne ja tutkinnon laajuus ovat ammattikorkeakouluista annetun asetuksen (1129/2014) mukaisia. Tutkinnon laajuus on 210 opintopistettä ja opinnot jaetaan ydinosaamiseen (perus- ja ammattiopinnot, ammattitaitoa edistävä harjoittelu ja opinnäytetyö) sekä profiloivaan osaamiseen (vapaasti valittavat tai vaihtoehtoiset opinnot).
Ydinosaamiseen liittyvissä opinnoissa tavoitteena on perehtyä ammattialan ammatillisiin tehtäväalueisiin ja niiden perusteisiin siten, että kykenet valmistuttuasi työskentelemään itsenäisesti alan asiantuntija- ja kehittämistehtävissä. Myös tutkintoon kuuluvat viestinnän ja sekä englannin ja ruotsin opinnot toteutuvat ydinosaamisen opintokokonaisuuden opintojaksoissa. Oppilaitoksen osoittamissa oppimisympäristöissä ja käytännön työelämässä tehtävässä ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa sovellat ja vahvistat osaamistasi. Työelämäharjoittelussa perehdyt geronomin työelämän käytänteisiin ja ammattilaisen rooliin moniammatillisessa yhteistyössä.
Tutkimus- ja kehittämisosaamisen opintokokonaisuus sisältää tutkimus- ja kehittämisosaamisen opinnot (5 op) sekä opinnäytetyön suunnittelu, toteuttamis- ja viimeistelyvaiheen. Opinnäytetyöprosessissa kehität valmiuksiasi soveltaa tietoja ja taitoja ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä. Opinnäytetyön toteutuksessa sinulla on mahdollisuus monialaiseen, koulutusten väliseen yhteistyöhön.
Profiloivien opintojen tavoitteena on syventää ja täydentää ammatillista osaamistasi. Vapaasti valittaviin opintoihin voit sisällyttää myös muiden korkeakoulujen ja muiden koulutusten opintoja.
GERONOMIKOULUTUKSEN KOMPETENSSIT JA AMMATILLISEN KASVUN POLKU
Opetussuunnitelman perustana toimivat geronomin työelämän osaamisvaatimuksista johdetut laajat osaamisalueet eli kompetenssit ja Lapin ammattikorkeakoulun koulutusten yhteiset, yleiset työelämäkompetenssit. Koulutuskohtaiset ja yleiset työelämäkompetenssit integroituvat toisiinsa opetussuunnitelman teemoissa, osaamistavoitteissa ja toteutussuunnitelmissa, ja niiden arviointi toteutuu eri opintojaksoissa koulutuksen kompetenssimatriisin mukaisesti.
Yhteiset kompetenssit:
Eettisyys
Ennakoiva kehittäminen
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Kestävä kehitys
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Geronomin (AMK) kompetenssit:
Gerontologinen osaaminen
Arviointiosaaminen
Ohjausosaaminen
Ihmislähtöinen asiakastyöosaaminen
Yhteiskunta- ja verkosto-osaaminen
Gerontologinen johtamis- ja kehittämisosaaminen
Opetussuunnitelmassa koulutuksesi oppimisprosessi on tehty näkyväksi kuvaamalla geronomiopiskelijan ammatillinen kasvu perehtyjästä kehittäjäksi vuositeemojen avulla:
1. vuosi: Geronomin työhön perehtyjä
Perehdyt geronomin työn perusteisiin ja gerontologiaan tieteenalana. Keskeisinä teemoina ovat monialainen orientaatio ikääntymiseen ja ikäihmisen kohtaamiseen, monialainen arviointisaaminen sekä gerontologisen kuntoutuksen menetelmät ja geronteknologiset ratkaisut ikäihmisen toimijuuden ja toimintakyvyn tukemisessa.
2. vuosi: Geronomin työhön harjaantuja
Harjaannut edistämään ikäihmisen terveyttä ja hyvinvointia sekä osallisuutta ja toimijuutta ikääntyneiden palveluissa. Osaat ohjata ja neuvoa ikäihmistä sekä hänen läheisiään arjessa selviytymisessä. Keskeisiä sisältöjä ovat terveyden edistäminen, ohjausosaaminen sekä palveluohjauksen ja verkostotyön menetelmät.
3. vuosi: Geronomin työn soveltaja
Osaat soveltaa tutkittua gerontologista tietoa ikääntyneen väestön palvelujen koordinointi-, johtamis- ja kehittämistyössä. Tunnistat työyhteisön sekä ikääntyvän väestön palveluiden kehittämistarpeita, ja osaat esittää niihin tarkoituksenmukaisia ja innovatiivisia kehittämisideoita.
4. vuosi: Geronomin työn kehittäjä
Syvennät yrittäjämäistä ajattelu- ja toimintatapaasi vanhuspalvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä. Perehdyt yrittäjyyteen mahdollisena tulevaisuuden uravaihtoehtona.
OPINTOJEN TOTEUTTAMINEN JA ARVIOINTI
Geronomikoulutuksen opetussuunnitelma on osaamisperustainen, ja opiskelussa keskeistä on opiskelijoiden yhteinen tiedon hankkiminen, tuottaminen ja jakaminen sekä kyky soveltaa teoriatietoa käytännön työtilanteisiin. Opiskelu tapahtuu monimuotoisesti verkkoympäristöissä ja kampuksella sekä käytännön harjoittelussa, jota voit tehdä eri puolella Suomea olevissa harjoittelupaikoissa tai harjoitteluvaihdossa ulkomailla. Yhden opintovuoden aikana suoritetaan lähtökohtaisesti 60 opintopistettä, yhden opintopisteen työmäärä ollessa noin 27 tuntia. Opinnot suunnitellaan etenemään lukuvuosittain tasaisesti 40 viikon aikana.
Vaihto-opiskelumahdollisuuden lisäksi kansainvälistymistä tuetaan kieliopinnoilla ja opintojen vieraskielisellä materiaalilla. Lisäksi voit osallistua kotikansainvälistymistä tukeviin tilaisuuksiin ja tapahtumiin sekä kansainvälisten opiskelijoiden tutorointiin.
Opiskeluasi ja ammatillista kehitystäsi tukevat ohjaus ja palaute, joita saat oppilaitoksen henkilöstöltä ja työelämäharjoitteluiden ohjaajilta. Tärkeää on oppia hyödyntämään myös itse- ja vertaisarviointia. Arvioinnissa hyödynnetään jatkuvaa arviointia, jossa arvioinnin kohteina ovat sekä oppimisprosessi että oppimisen tulos. Arvioinnin perustana ovat kunkin opintojakson osaamistavoitteet, jotka johdetaan koulutuksen kompetensseista. Oppimistulokset voidaan tunnistaa opetussuunnitelmaan kirjattujen arviointikriteerien avulla.
Tutkintoa suorittaessa opiskelijalla on mahdollisuus ammattikorkeakoulun päätöksen mukaisesti lukea hyväksi muussa kotimaisessa tai ulkomaisessa korkeakoulussa taikka muussa oppilaitoksessa suorittamiaan opintoja sekä korvata tutkintoon kuuluvia opintoja muilla samantyyppisillä opinnoilla. Opiskelija saa ammattikorkeakoulun päätöksen mukaisesti lukea hyväksi sekä korvata tutkintoon kuuluvia opintoja myös muulla tavoin osoitetulla osaamisella (932/2014, 37§9). Menettelystä käytetään nimitystä hyväksiluku.
AMK- tutkinto antaa jatko-opintokelpoisuuden kahden vuoden työkokemuksen jälkeen ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon (YAMK) suorittamiseen. Opintoja voi jatkaa myös yliopistojen maisterikoulutuksissa koti- tai ulkomailla.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | 2028-2029 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | Kevät 2027 | Syksy 2027 | Kevät 2028 | Syksy 2028 | 1. / 2025 | 2. / 2026 | 3. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2027 | 3. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2028 | 3. / 2028 | 1. / 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YDIGER-1004 |
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki ) |
195 | 60 | 60 | 50 | 25 | 30 | 30 | 30 | 30 | 20 | 30 | 25 | 30 | 15 | 15 | 30 | 15 | 15 | 20 | 15 | 15 | 25 |
AMMMOD25 |
Geronomin ammatillinen osaamisperusta
(Valitaan kaikki ) |
30 | 30 | 30 | 30 | ||||||||||||||||||
AMKO043 | Startti korkeakouluopiskeluun | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K72G001 | Geronomin ammatillisuus | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K72G002 | Suomen kieli ja viestintäosaaminen | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
AMKO047 | Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K72G003 | Monitieteinen gerontologiaosaaminen | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
ARVMOD25 |
Monialainen arviointi- ja kuntoutusosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
35 | 30 | 5 | 30 | 5 | 30 | 5 | |||||||||||||||
K72G004 | Monialainen arviointiosaaminen | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
K72G005 | Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
K72G006 | Harjoittelu: Monialainen arviointiosaaminen ja gerontologinen kuntoutus | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
K72G007 | Muistisairautta sairastava ikäihminen | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
HYVMOD25 |
Ikääntyvän ihmisen hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
(Valitaan kaikki ) |
20 | 20 | 20 | 20 | ||||||||||||||||||
K72G008 | Ikääntyvän ihmisen hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K72G009 | Gerontologinen hoiva | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K72G010 | Ohjaaminen geronomin työssä | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
GKIEMOD25 |
Englannin ja ruotsin kieli geronomin työssä
(Valitaan kaikki ) |
10 | 10 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||
K72G011 | English at Work for Applied Gerontology Professionals | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K72G012 | Svenska för geronomer | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
RUOTSIS | Ruotsin suullinen taito | 0 | |||||||||||||||||||||
RUOTSIK | Ruotsin kirjallinen taito | 0 | |||||||||||||||||||||
PALMOD25 |
Ikääntyvän väestön palvelut ja asiakasohjausosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
20 | 15 | 15 | 7.5 | 7.5 | |||||||||||||||||
K72G013 | Ikääntyvän väestön palvelut | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K72G014 | Harjoittelu: Ikääntyneiden palvelut ja asiakasohjausosaaminen | 15 | 15 | 15 | 15 | ||||||||||||||||||
JOHMOD25 |
Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen ja kehittäminen
(Valitaan kaikki ) |
35 | 35 | 10 | 25 | 10 | 12.5 | 12.5 | |||||||||||||||
K72G015 | Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
K72G016 | Harjoittelu: Ikääntyvän väestön palveluiden kehittämis- ja johtamisosaaminen | 15 | 15 | 15 | 15 | ||||||||||||||||||
K72G017 | Geronomin kehittämistyöosaaminen | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
GOSMOD25 |
Geronomina työelämässä
(Valitaan kaikki ) |
25 | 25 | 25 | 25 | ||||||||||||||||||
K72G018 | Hoiva-alan yrittäjyys ja taloushallinto | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
K72G019 | Harjoittelu: Geronomin ammatillisuuden vahvistaminen ja syventäminen | 15 | 15 | 15 | 15 | ||||||||||||||||||
TUTGER-1004 |
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
20 | 10 | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
AMKO046 | Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
AMKO001 | Opinnäytetyön suunnitteluvaihe | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
AMKO002 | Opinnäytetyön toteuttamisvaihe | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
AMKO003 | Opinnäytetyön viimeistelyvaihe | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
PROGER-1004 |
PROFILOIVA OSAAMINEN
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 15) |
15 | 10 | 5 | 10 | 5 | 10 | 5 | |||||||||||||||
K72G021 | Ennakointi ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden tukemisessa | 5 | |||||||||||||||||||||
K72G022 | Työelämäyhteistyö ja projektitoiminta | 5 | |||||||||||||||||||||
AMKO051 | Asiakaslähtöinen monialainen kuntoutus | 5 | |||||||||||||||||||||
K72G023 | Kehittävä johtaminen vanhustyössä | 5 | |||||||||||||||||||||
VAPGER-002 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
0 - 10 | 10 | 5 | 10 | 5 | 10 | 5 | |||||||||||||||
K72GV001 | Vapaasti valittavat opinnot | 0 - 10 | |||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 60 | 60 | 50 | 25 | 30 | 30 | 30 | 30 | 20 | 30 | 25 | 30 | 30 | 0 | 30 | 30 | 0 | 20 | 30 | 0 | 25 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Todistusjäsentely - AMK
Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti..
Geronomikoulutuksen kompetenssit (2025-)
Arviointiosaaminen
•Tunnistaa ennakoivasti ikääntyneen ihmisen hyvinvointia ja toimintakykyä uhkaavia sosiaalisia, terveydellisiä ja yhteiskuntaan liittyviä rakenteellisia riskejä sekä niiden taustatekijöitä. |
Monialainen arviointiosaaminen |
Harjoittelu: Monialainen arviointiosaaminen ja gerontologinen kuntoutus |
Ennakointi ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden tukemisessa |
Eettisyys
Valmistuva opiskelija toimii ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteet. |
Geronomin ammatillisuus |
Ennakoiva kehittäminen
Valmistuva opiskelija osaa kehittää oman alan tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja soveltaen olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä. |
Geronomin kehittämistyöosaaminen |
Ennakointi ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden tukemisessa |
Työelämäyhteistyö ja projektitoiminta |
Kehittävä johtaminen vanhustyössä |
Gerontologinen johtamis- ja kehittämisosaaminen
•Osaa kehittää ja johtaa vanhustyötä eettisesti ja asiakaslähtöisesti. |
Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen |
Harjoittelu: Ikääntyvän väestön palveluiden kehittämis- ja johtamisosaaminen |
Geronomin kehittämistyöosaaminen |
Hoiva-alan yrittäjyys ja taloushallinto |
Työelämäyhteistyö ja projektitoiminta |
Kehittävä johtaminen vanhustyössä |
Gerontologinen osaaminen
•Osaa soveltaa gerontologista monitieteistä tietoa ja osaamista vanhustyössä. |
Geronomin ammatillisuus |
Monitieteinen gerontologiaosaaminen |
Ihmislähtöinen asiakastyöosaaminen
•Osaa soveltaa gerontologista tietoa osana monitoimijaista yhteistyötä hoiva-, kuntoutus- ja sosiaalialalla. |
Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia |
Harjoittelu: Monialainen arviointiosaaminen ja gerontologinen kuntoutus |
Muistisairautta sairastava ikäihminen |
Gerontologinen hoiva |
Ennakointi ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden tukemisessa |
Asiakaslähtöinen monialainen kuntoutus |
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Valmistuva opiskelija osaa toimia monikulttuurisissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä ja verkostoissa. |
Monitieteinen gerontologiaosaaminen |
Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia |
Kestävä kehitys
Valmistuva opiskelija tuntee kestävän kehityksen periaatteet, edistää niiden toteutumista sekä toimii vastuullisesti ammattilaisena ja yhteiskunnan jäsenenä. |
Geronomin ammatillisuus |
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä |
Kehittävä johtaminen vanhustyössä |
Ohjausosaaminen
•Osaa ohjaustyössään toimia ennakoivan ja ennaltaehkäisevän työskentelytavan periaatteiden mukaisesti sekä edistää toiminnassaan ikääntyvän ihmisen toimintakykyä, terveyttä ja hyvinvointia. |
Ikääntyvän ihmisen hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen |
Ohjaaminen geronomin työssä |
Ikääntyvän väestön palvelut |
Harjoittelu: Ikääntyneiden palvelut ja asiakasohjausosaaminen |
Oppimaan oppiminen
Valmistuva opiskelija tunnistaa osaamisensa ja oppimistapojensa vahvuuksia ja kehityskohteita sekä hyödyntää oppimisessaan yhteisöllisyyden ja digitalisaation mahdollisuuksia. |
Startti korkeakouluopiskeluun |
Geronomin ammatillisuus |
Suomen kieli ja viestintäosaaminen |
Työelämässä toimiminen
Valmistuva opiskelija omaa monipuoliset työelämävalmiudet ja osaa toimia alansa työyhteisöissä. |
Harjoittelu: Monialainen arviointiosaaminen ja gerontologinen kuntoutus |
Harjoittelu: Ikääntyneiden palvelut ja asiakasohjausosaaminen |
Harjoittelu: Ikääntyvän väestön palveluiden kehittämis- ja johtamisosaaminen |
Geronomin kehittämistyöosaaminen |
Hoiva-alan yrittäjyys ja taloushallinto |
Harjoittelu: Geronomin ammatillisuuden vahvistaminen ja syventäminen |
Työelämäyhteistyö ja projektitoiminta |
Kehittävä johtaminen vanhustyössä |
Yhteiskunta- ja verkosto-osaaminen
•Tuntee kansalliset ja keskeiset kansainväliset ikäpoliittiset strategiat ja tavoitteet sekä kykenee kehittämään niiden pohjalta ikäihmisten palveluja ja niiden laatua. |
Suomen kieli ja viestintäosaaminen |
Ikääntyvän väestön palvelut |
Harjoittelu: Ikääntyneiden palvelut ja asiakasohjausosaaminen |
Harjoittelu: Geronomin ammatillisuuden vahvistaminen ja syventäminen |
Työelämäyhteistyö ja projektitoiminta |
Asiakaslähtöinen monialainen kuntoutus |
Kehittävä johtaminen vanhustyössä |
Luokittelemattomat |
English at Work for Applied Gerontology Professionals |
Svenska för geronomer |
Ruotsin suullinen taito |
Ruotsin kirjallinen taito |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen |
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe |
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe |
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe |
Vapaasti valittavat opinnot |