Siirry suoraan sisältöön

Geronomikoulutus (monimuoto-opinnot), syksy 2025: KA72G25S

Opetussuunitelman tunnus: KA72G25S

Tutkintonimike
Geronomi (AMK)
Laajuus
210 op
Kesto
3.5 vuotta (210 op)
Aloituslukukausi
Syksy 2025
Opetuskieli
suomi

Kuvaus

Geronomikoulutus (monimuoto-opinnot), syksy 2025

SUORITETTAVA TUTKINTO Geronomi (AMK) 210 op

TUTKINNON YLEISKUVAUS JA KOULUTUKSEN PROFIILI

Geronomi (AMK) on sosiaali- ja terveysalan yhteinen ammattikorkeakoulututkinto, joka perustuu kansainvälisiin ja kansallisiin koulutuksen tasokuvauksiin, valtakunnallisiin vanhustyön strategioihin ja laatusuosituksiin, työelämälähtöisyyteen sekä monitieteiseen gerontologiaan. Tutkinnon suoritettuasi olet ikääntyvien ihmisten hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen asiantuntija, joka toiminnallaan kehittää tulevaisuuden palveluita ja mahdollistaa ikääntyvän ihmisen mielekkään elämän, osallisuuden ja toimijuuden vahvistumisen. Valmistuttuasi voit toimia ikääntyvien palveluiden esihenkilötehtävissä, kehittämishankkeissa sekä alan asiantuntijatehtävissä. Voit työskennellä esimerkiksi kuntoutusyksiköissä, kotihoidossa, palvelukeskuksissa, hoiva- ja hoitopalveluyrittäjänä, asiakas- ja palveluohjaajana, esihenkilö- ja koordinointitehtävissä niin julkisella, yksityisellä kuin järjestö- ja yhdistyösektorilla.

Lapin korkeakoulukonsernin strategisista valinnoista geronomikoulutuksessa painottuvat erityisesti tulevaisuuden palvelut ja etäisyyksien hallinta sekä kehittämisen painopisteinä ikäihmisten hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä edistävät ratkaisut pitkien etäisyyksien alueella. Monialainen arviointiosaaminen ja ennaltaehkäisevä toiminta vanhustyössä ovat opetussuunnitelman keskeisiä teemoja.


OPINTOJEN JA OPETUSSUUNNITELMAN RAKENNE

Geronomikoulutuksen opintojen rakenne ja tutkinnon laajuus ovat ammattikorkeakouluista annetun asetuksen (1129/2014) mukaisia. Tutkinnon laajuus on 210 opintopistettä ja opinnot jaetaan ydinosaamiseen (perus- ja ammattiopinnot, ammattitaitoa edistävä harjoittelu ja opinnäytetyö) sekä profiloivaan osaamiseen (vapaasti valittavat tai vaihtoehtoiset opinnot).

Ydinosaamiseen liittyvissä opinnoissa tavoitteena on perehtyä ammattialan ammatillisiin tehtäväalueisiin ja niiden perusteisiin siten, että kykenet valmistuttuasi työskentelemään itsenäisesti alan asiantuntija- ja kehittämistehtävissä. Myös tutkintoon kuuluvat viestinnän ja sekä englannin ja ruotsin opinnot toteutuvat ydinosaamisen opintokokonaisuuden opintojaksoissa. Oppilaitoksen osoittamissa oppimisympäristöissä ja käytännön työelämässä tehtävässä ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa sovellat ja vahvistat osaamistasi. Työelämäharjoittelussa perehdyt geronomin työelämän käytänteisiin ja ammattilaisen rooliin moniammatillisessa yhteistyössä.

Tutkimus- ja kehittämisosaamisen opintokokonaisuus sisältää tutkimus- ja kehittämisosaamisen opinnot (5 op) sekä opinnäytetyön suunnittelu, toteuttamis- ja viimeistelyvaiheen. Opinnäytetyöprosessissa kehität valmiuksiasi soveltaa tietoja ja taitoja ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä. Opinnäytetyön toteutuksessa sinulla on mahdollisuus monialaiseen, koulutusten väliseen yhteistyöhön.

Profiloivien opintojen tavoitteena on syventää ja täydentää ammatillista osaamistasi. Vapaasti valittaviin opintoihin voit sisällyttää myös muiden korkeakoulujen ja muiden koulutusten opintoja.


GERONOMIKOULUTUKSEN KOMPETENSSIT JA AMMATILLISEN KASVUN POLKU

Opetussuunnitelman perustana toimivat geronomin työelämän osaamisvaatimuksista johdetut laajat osaamisalueet eli kompetenssit ja Lapin ammattikorkeakoulun koulutusten yhteiset, yleiset työelämäkompetenssit. Koulutuskohtaiset ja yleiset työelämäkompetenssit integroituvat toisiinsa opetussuunnitelman teemoissa, osaamistavoitteissa ja toteutussuunnitelmissa, ja niiden arviointi toteutuu eri opintojaksoissa koulutuksen kompetenssimatriisin mukaisesti.

Yhteiset kompetenssit:
Eettisyys
Ennakoiva kehittäminen
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Kestävä kehitys
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen

Geronomin (AMK) kompetenssit:
Gerontologinen osaaminen
Arviointiosaaminen  
Ohjausosaaminen
Ihmislähtöinen asiakastyöosaaminen
Yhteiskunta- ja verkosto-osaaminen
Gerontologinen johtamis- ja kehittämisosaaminen

Opetussuunnitelmassa koulutuksesi oppimisprosessi on tehty näkyväksi kuvaamalla geronomiopiskelijan ammatillinen kasvu perehtyjästä kehittäjäksi vuositeemojen avulla:

1. vuosi: Geronomin työhön perehtyjä
Perehdyt geronomin työn perusteisiin ja gerontologiaan tieteenalana. Keskeisinä teemoina ovat monialainen orientaatio ikääntymiseen ja ikäihmisen kohtaamiseen, monialainen arviointisaaminen sekä gerontologisen kuntoutuksen menetelmät ja geronteknologiset ratkaisut ikäihmisen toimijuuden ja toimintakyvyn tukemisessa.

2. vuosi: Geronomin työhön harjaantuja
Harjaannut edistämään ikäihmisen terveyttä ja hyvinvointia sekä osallisuutta ja toimijuutta ikääntyneiden palveluissa. Osaat ohjata ja neuvoa ikäihmistä sekä hänen läheisiään arjessa selviytymisessä. Keskeisiä sisältöjä ovat terveyden edistäminen, ohjausosaaminen sekä palveluohjauksen ja verkostotyön menetelmät.

3. vuosi: Geronomin työn soveltaja
Osaat soveltaa tutkittua gerontologista tietoa ikääntyneen väestön palvelujen koordinointi-, johtamis- ja kehittämistyössä. Tunnistat työyhteisön sekä ikääntyvän väestön palveluiden kehittämistarpeita, ja osaat esittää niihin tarkoituksenmukaisia ja innovatiivisia kehittämisideoita.

4. vuosi: Geronomin työn kehittäjä
Syvennät yrittäjämäistä ajattelu- ja toimintatapaasi vanhuspalvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä. Perehdyt yrittäjyyteen mahdollisena tulevaisuuden uravaihtoehtona.


OPINTOJEN TOTEUTTAMINEN JA ARVIOINTI

Geronomikoulutuksen opetussuunnitelma on osaamisperustainen, ja opiskelussa keskeistä on opiskelijoiden yhteinen tiedon hankkiminen, tuottaminen ja jakaminen sekä kyky soveltaa teoriatietoa käytännön työtilanteisiin. Opiskelu tapahtuu monimuotoisesti verkkoympäristöissä ja kampuksella sekä käytännön harjoittelussa, jota voit tehdä eri puolella Suomea olevissa harjoittelupaikoissa tai harjoitteluvaihdossa ulkomailla. Yhden opintovuoden aikana suoritetaan lähtökohtaisesti 60 opintopistettä, yhden opintopisteen työmäärä ollessa noin 27 tuntia. Opinnot suunnitellaan etenemään lukuvuosittain tasaisesti 40 viikon aikana.

Vaihto-opiskelumahdollisuuden lisäksi kansainvälistymistä tuetaan kieliopinnoilla ja opintojen vieraskielisellä materiaalilla. Lisäksi voit osallistua kotikansainvälistymistä tukeviin tilaisuuksiin ja tapahtumiin sekä kansainvälisten opiskelijoiden tutorointiin.

Opiskeluasi ja ammatillista kehitystäsi tukevat ohjaus ja palaute, joita saat oppilaitoksen henkilöstöltä ja työelämäharjoitteluiden ohjaajilta. Tärkeää on oppia hyödyntämään myös itse- ja vertaisarviointia. Arvioinnissa hyödynnetään jatkuvaa arviointia, jossa arvioinnin kohteina ovat sekä oppimisprosessi että oppimisen tulos. Arvioinnin perustana ovat kunkin opintojakson osaamistavoitteet, jotka johdetaan koulutuksen kompetensseista. Oppimistulokset voidaan tunnistaa opetussuunnitelmaan kirjattujen arviointikriteerien avulla.

Tutkintoa suorittaessa opiskelijalla on mahdollisuus ammattikorkeakoulun päätöksen mukaisesti lukea hyväksi muussa kotimaisessa tai ulkomaisessa korkeakoulussa taikka muussa oppilaitoksessa suorittamiaan opintoja sekä korvata tutkintoon kuuluvia opintoja muilla samantyyppisillä opinnoilla. Opiskelija saa ammattikorkeakoulun päätöksen mukaisesti lukea hyväksi sekä korvata tutkintoon kuuluvia opintoja myös muulla tavoin osoitetulla osaamisella (932/2014, 37§9). Menettelystä käytetään nimitystä hyväksiluku.

AMK- tutkinto antaa jatko-opintokelpoisuuden kahden vuoden työkokemuksen jälkeen ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon (YAMK) suorittamiseen. Opintoja voi jatkaa myös yliopistojen maisterikoulutuksissa koti- tai ulkomailla.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2025-2026 2026-2027 2027-2028 2028-2029 Syksy 2025 Kevät 2026 Syksy 2026 Kevät 2027 Syksy 2027 Kevät 2028 Syksy 2028 1. / 2025 2. / 2026 3. / 2026 1. / 2026 2. / 2027 3. / 2027 1. / 2027 2. / 2028 3. / 2028 1. / 2028
YDIGER-1004
YDINOSAAMINEN

(Valitaan kaikki )

195 60 60 50 25 30 30 30 30 20 30 25 30 15 15 30 15 15 20 15 15 25
AMMMOD25
Geronomin ammatillinen osaamisperusta

(Valitaan kaikki )

30 30 30 30
AMKO043 Startti korkeakouluopiskeluun 5 5 5 5
K72G001 Geronomin ammatillisuus 5 5 5 5
K72G002 Suomen kieli ja viestintäosaaminen 5 5 5 5
AMKO047 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä 5 5 5 5
K72G003 Monitieteinen gerontologiaosaaminen 10 10 10 10
ARVMOD25
Monialainen arviointi- ja kuntoutusosaaminen

(Valitaan kaikki )

35 30 5 30 5 30 5
K72G004 Monialainen arviointiosaaminen 10 10 10 10
K72G005 Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia 10 10 10 10
K72G006 Harjoittelu: Monialainen arviointiosaaminen ja gerontologinen kuntoutus 10 10 10 10
K72G007 Muistisairautta sairastava ikäihminen 5 5 5 5
HYVMOD25
Ikääntyvän ihmisen hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen

(Valitaan kaikki )

20 20 20 20
K72G008 Ikääntyvän ihmisen hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen 5 5 5 5
K72G009 Gerontologinen hoiva 5 5 5 5
K72G010 Ohjaaminen geronomin työssä 10 10 10 10
GKIEMOD25
Englannin ja ruotsin kieli geronomin työssä

(Valitaan kaikki )

10 10 5 5 5 2.5 2.5
K72G011 English at Work for Applied Gerontology Professionals 5 5 5 5
K72G012 Svenska för geronomer 5 5 5 5
RUOTSIS Ruotsin suullinen taito 0
RUOTSIK Ruotsin kirjallinen taito 0
PALMOD25
Ikääntyvän väestön palvelut ja asiakasohjausosaaminen

(Valitaan kaikki )

20 15 15 7.5 7.5
K72G013 Ikääntyvän väestön palvelut 5 5 5 5
K72G014 Harjoittelu: Ikääntyneiden palvelut ja asiakasohjausosaaminen 15 15 15 15
JOHMOD25
Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen ja kehittäminen

(Valitaan kaikki )

35 35 10 25 10 12.5 12.5
K72G015 Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen 10 10 10 10
K72G016 Harjoittelu: Ikääntyvän väestön palveluiden kehittämis- ja johtamisosaaminen 15 15 15 15
K72G017 Geronomin kehittämistyöosaaminen 10 10 10 10
GOSMOD25
Geronomina työelämässä

(Valitaan kaikki )

25 25 25 25
K72G018 Hoiva-alan yrittäjyys ja taloushallinto 10 10 10 10
K72G019 Harjoittelu: Geronomin ammatillisuuden vahvistaminen ja syventäminen 15 15 15 15
TUTGER-1004
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen

(Valitaan kaikki )

20 10 10 5 5 5 5 5 5 5 5
AMKO046 Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen 5 5 5 5
AMKO001 Opinnäytetyön suunnitteluvaihe 5 5 5 5
AMKO002 Opinnäytetyön toteuttamisvaihe 5 5 5 5
AMKO003 Opinnäytetyön viimeistelyvaihe 5 5 5 5
PROGER-1004
PROFILOIVA OSAAMINEN

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 15)

15 10 5 10 5 10 5
K72G021 Ennakointi ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden tukemisessa 5
K72G022 Työelämäyhteistyö ja projektitoiminta 5
AMKO051 Asiakaslähtöinen monialainen kuntoutus 5
K72G023 Kehittävä johtaminen vanhustyössä 5
VAPGER-002
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 10)

0 - 10 10 5 10 5 10 5
K72GV001 Vapaasti valittavat opinnot 0 - 10
Yhteensä 210 60 60 50 25 30 30 30 30 20 30 25 30 30 0 30 30 0 20 30 0 25

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Todistusjäsentely - AMK

Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti..

Ammattiopinnot
Geronomin ammatillisuus
Monitieteinen gerontologiaosaaminen
Monialainen arviointiosaaminen
Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia
Muistisairautta sairastava ikäihminen
Ikääntyvän ihmisen hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
Gerontologinen hoiva
Ohjaaminen geronomin työssä
Ikääntyvän väestön palvelut
Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen
Geronomin kehittämistyöosaaminen
Hoiva-alan yrittäjyys ja taloushallinto
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu
Harjoittelu: Monialainen arviointiosaaminen ja gerontologinen kuntoutus
Harjoittelu: Ikääntyneiden palvelut ja asiakasohjausosaaminen
Harjoittelu: Ikääntyvän väestön palveluiden kehittämis- ja johtamisosaaminen
Harjoittelu: Geronomin ammatillisuuden vahvistaminen ja syventäminen
Opinnäytetyö
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe
Perusopinnot
Startti korkeakouluopiskeluun
Suomen kieli ja viestintäosaaminen
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä
English at Work for Applied Gerontology Professionals
Svenska för geronomer
Ruotsin suullinen taito
Ruotsin kirjallinen taito
Vapaasti valittavat opinnot
Ennakointi ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden tukemisessa
Työelämäyhteistyö ja projektitoiminta
Asiakaslähtöinen monialainen kuntoutus
Kehittävä johtaminen vanhustyössä
Luokittelemattomat
Vapaasti valittavat opinnot

Geronomikoulutuksen kompetenssit (2025-)

Arviointiosaaminen

•Tunnistaa ennakoivasti ikääntyneen ihmisen hyvinvointia ja toimintakykyä uhkaavia sosiaalisia, terveydellisiä ja yhteiskuntaan liittyviä rakenteellisia riskejä sekä niiden taustatekijöitä.
•Osaa arvioida monialaisesti ikäihmisen hyvinvointia, toimintakykyä ja toimijuutta sekä palvelutarvetta suhteessa yksilön voimavaroihin, yksilölliseen elämään ja omassa ympäristössä selviytymiseen.
•Osaa hyödyntää tarkoituksenmukaisia arvioinnin menetelmiä perustuen tutkittuun tietoon ikäihmisten hyvinvointia edistävien toimintojen vaikuttavuudesta.
•Osaa toteuttaa kokonaisvaltaista gerontologista arviointia yhteistyössä asiakkaana olevan ikäihmisen, hänen lähiverkostonsa ja monitoimijaisen tiimin kanssa.
•Osaa arvioida erilaisten apuvälineiden sekä teknologisten ratkaisujen tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa.

Monialainen arviointiosaaminen
Harjoittelu: Monialainen arviointiosaaminen ja gerontologinen kuntoutus
Ennakointi ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden tukemisessa
Eettisyys

Valmistuva opiskelija toimii ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteet.
• kykenee vastaamaan omasta toiminnastaan ja sen seurauksista ja reflektoimaan niitä alansa ammattieettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti
• ottaa toiset huomioon ja edistää tasa‐arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta
• huomioi toiminnassaan moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumista
• ymmärtää hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimii niiden mukaisesti
• kykenee eettisiin arvoihin perustuvaan yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen

Geronomin ammatillisuus
Ennakoiva kehittäminen

Valmistuva opiskelija osaa kehittää oman alan tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja soveltaen olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
• ratkaisee ongelmatilanteita luovasti ja uudistaa toimintatapoja yhdessä muiden kanssa
• osaa työskennellä projekteissa yhteistyössä eri alojen toimijoiden kanssa
• osaa soveltaa kehittämisessä alan ole-massa olevaa tietoa ja hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä
• osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja oman alansa tulevaisuutta ennakoiden

Geronomin kehittämistyöosaaminen
Ennakointi ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden tukemisessa
Työelämäyhteistyö ja projektitoiminta
Kehittävä johtaminen vanhustyössä
Gerontologinen johtamis- ja kehittämisosaaminen

•Osaa kehittää ja johtaa vanhustyötä eettisesti ja asiakaslähtöisesti.
•Osaa soveltaa työyhteisön kehittämisen ja johtamisen keskeisiä strategioita ja teorioita vanhustyön kehittämisessä, koordinoinnissa ja johtamisessa.
•Osaa arvioida vanhuspalveluiden laatua ja käyttää keskeisiä laatutyön välineitä.
•Kykenee toimimaan esihenkilötehtävissä dialogisesti sekä hallitsee työssä tarvittavia neuvottelu-, tiedotus- ja ohjaustaitoja.
•Osaa ottaa vastuuta omasta ammatillisesta kehittymisestä ja johtaa itseään erilaisissa tilanteissa.
•Osaa huomioida yrittäjämäisen toimintatavan omassa toiminnassaan.
•Osaa ylläpitää ja tukea työkykyä ja -hyvinvointia työyhteisössä.
• Osaa soveltaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan menetelmiä vanhuspalvelujen ja työyhteisöjen kehittämisessä.
•Osaa hyödyntää gerontologista tutkimusta ja tietoa kehittämisessä ja johtamisessa.
•Kykenee tuottamaan tietoa vanhuspalvelujen ennakointiin ja kehittämiseen.
•Kykenee johtamis- ja kehittämistyöhön huomioiden toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset.

Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen
Harjoittelu: Ikääntyvän väestön palveluiden kehittämis- ja johtamisosaaminen
Geronomin kehittämistyöosaaminen
Hoiva-alan yrittäjyys ja taloushallinto
Työelämäyhteistyö ja projektitoiminta
Kehittävä johtaminen vanhustyössä
Gerontologinen osaaminen

•Osaa soveltaa gerontologista monitieteistä tietoa ja osaamista vanhustyössä.
•Ymmärtää vanhenemista yksilön ja hänen elämänkulkunsa sekä yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta.
•On sisäistänyt voimavaralähtöisen vanhuskäsityksen geronomin työn lähtökohdaksi.
•Osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti ja edistää niiden toteutumista.
•Edistää oikeudenmukaisuutta, ikääntyneen ihmisen itsemääräämisoikeutta ja yksilöllisyyttä ihmisarvoisen vanhuuden turvaamiseksi.
•Osaa huomioida ikääntyneiden ihmisten moninaiset taustat ja elämäntilanteet kulttuurisensitiivisesti ja yksilöllisesti.
•Osaa tarkastella ikääntymiseen ja gerontologiseen viitekehykseen liittyviä ilmiöitä kriittisesti.

Geronomin ammatillisuus
Monitieteinen gerontologiaosaaminen
Ihmislähtöinen asiakastyöosaaminen

•Osaa soveltaa gerontologista tietoa osana monitoimijaista yhteistyötä hoiva-, kuntoutus- ja sosiaalialalla.
•Toteuttaa toiminnassaan ennaltaehkäisevää ja kuntoutumista edistävää työtapaa ja tukee iäkkään ihmisen aktiivista roolia arjen toiminnoissa.
•Huomioi turvallisen lääkehoidon toteutumisen moniammatillisesti toteutetuissa palveluissa.
•Osaa tunnistaa ikääntyneiden ihmisten moninaiset tarpeet ja osaa tukea kokonaisvaltaista hyvää elämää.
•Hallitsee muistityössä tarvittavat tiedot ja taidot.
•Ymmärtää kulttuurihyvinvoinnin merkityksen ja osaa hyödyntää monipuolisesti kulttuurin ja taiteen mahdollisuuksia ikäihmisten toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tukemisessa.
•Tietää ikääntyneiden ihmisten yleisimpien sairauksien vaikutukset henkilön toimintakykyyn ja toimijuuteen.

Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia
Harjoittelu: Monialainen arviointiosaaminen ja gerontologinen kuntoutus
Muistisairautta sairastava ikäihminen
Gerontologinen hoiva
Ennakointi ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden tukemisessa
Asiakaslähtöinen monialainen kuntoutus
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus

Valmistuva opiskelija osaa toimia monikulttuurisissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä ja verkostoissa.
• tuntee oman kulttuuritaustansa vaikutuksia toimintaansa ja osaa kehittää monikulttuurisuutta huomioivia toimintatapoja työyhteisössään
• osaa seurata ja hyödyntää oman alansa kansainvälistä kehitystä työssään
• kykenee kansainväliseen viestintään työtehtävissään

Monitieteinen gerontologiaosaaminen
Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia
Kestävä kehitys

Valmistuva opiskelija tuntee kestävän kehityksen periaatteet, edistää niiden toteutumista sekä toimii vastuullisesti ammattilaisena ja yhteiskunnan jäsenenä.
• osaa käyttää omaan alaansa liittyvää tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen, käyttöönottamiseen ja vakiinnuttamiseen
• ymmärtää kestävyyshaasteita, niiden keskinäisiä riippuvuuksia sekä asioiden ja ongelmien monia näkökulmia

Geronomin ammatillisuus
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä
Kehittävä johtaminen vanhustyössä
Ohjausosaaminen

•Osaa ohjaustyössään toimia ennakoivan ja ennaltaehkäisevän työskentelytavan periaatteiden mukaisesti sekä edistää toiminnassaan ikääntyvän ihmisen toimintakykyä, terveyttä ja hyvinvointia.
•Osaa hyödyntää arvioinnista saatua tietoa yksilöllisessä ja tavoitteellisessa ohjauksessa.
•Tukee ohjauksellaan ikääntyneiden ihmisten toimijuutta ja osallisuutta.
•Kykenee dialogiseen ja reflektiiviseen vuorovaikutukseen ja kohtaamiseen erilaisten ihmisten kanssa.
•Hallitsee palveluohjauksellisen työotteen sekä hyödyntää erilaisia palveluohjauksen ja verkostotyön menetelmiä ohjatessaan yksilöitä ja ryhmiä.
•Osaa soveltaa ohjaustyössään tavoitteellisesti yhteisöllisiä, toiminnallisia, digitaalisia ja luovia menetelmiä.
•Osaa ohjata ikääntyneitä ihmisiä teknologisten ratkaisujen käytössä.
•Osaa ohjata ikäihmistä sekä hänen omaisiaan, perhettään ja läheisiään heidän yksilöllisissä tarpeissaan ja arjessa selviytymisessään.
•Osaa ohjauksessaan huomioida ikääntymiseen liittyvät erityispiirteet.

Ikääntyvän ihmisen hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
Ohjaaminen geronomin työssä
Ikääntyvän väestön palvelut
Harjoittelu: Ikääntyneiden palvelut ja asiakasohjausosaaminen
Oppimaan oppiminen

Valmistuva opiskelija tunnistaa osaamisensa ja oppimistapojensa vahvuuksia ja kehityskohteita sekä hyödyntää oppimisessaan yhteisöllisyyden ja digitalisaation mahdollisuuksia.
• arvioi ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan erilaisissa oppimisympäristöissä
• osaa hankkia, kriittisesti arvioida sekä tarkoituksenmukaisesti soveltaa oman alansa kansallista ja kansainvälistä tietoperustaa ja käytäntöjä
• ottaa vastuuta myös ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta

Startti korkeakouluopiskeluun
Geronomin ammatillisuus
Suomen kieli ja viestintäosaaminen
Työelämässä toimiminen

Valmistuva opiskelija omaa monipuoliset työelämävalmiudet ja osaa toimia alansa työyhteisöissä.
• osaa toimia rakentavasti työyhteisössä ja edistää omaa ja työyhteisön hyvinvointia
• osaa toimia ammatillisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• hyödyntää teknologian ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia omassa työssään
• ymmärtää muuttuvan työelämän kompleksisuuden ja omaa resilienssiä muuttuvissa työelämän tilanteissa
• omaa valmiudet yrittäjämäiseen toimintatapaan

Harjoittelu: Monialainen arviointiosaaminen ja gerontologinen kuntoutus
Harjoittelu: Ikääntyneiden palvelut ja asiakasohjausosaaminen
Harjoittelu: Ikääntyvän väestön palveluiden kehittämis- ja johtamisosaaminen
Geronomin kehittämistyöosaaminen
Hoiva-alan yrittäjyys ja taloushallinto
Harjoittelu: Geronomin ammatillisuuden vahvistaminen ja syventäminen
Työelämäyhteistyö ja projektitoiminta
Kehittävä johtaminen vanhustyössä
Yhteiskunta- ja verkosto-osaaminen

•Tuntee kansalliset ja keskeiset kansainväliset ikäpoliittiset strategiat ja tavoitteet sekä kykenee kehittämään niiden pohjalta ikäihmisten palveluja ja niiden laatua.
•Tuntee ikäihmisten sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelut ja niihin liittyvän lainsäädännön, suositukset ja ohjelmat siten, että pystyy hyödyntämään ajantasaista tietoa asiakastyössä ja palvelujen kehittämisessä.
• Edistää toiminnallaan ikääntyneiden ihmisten äänen kuulumista ja ikäystävällistä asennetta yhteiskunnassa.
•Tuntee vanhustyön toimintaympäristöt ja palvelurakenteen sekä osaa soveltaa tietojaan palvelujen järjestämisessä, tuottamisessa ja kehittämisessä.
•Hallitsee monitoimijaisen ja moniammatillisen verkostotyön periaatteet hyvää ikääntymistä edistäen erilaisissa toimintaympäristöissä.
•Osaa koordinoida moniammatillista ja monialaista yhteistyötä ikäihmisten tarpeita vastaavien palvelujen suunnittelussa, toteuttamisessa, arvioimisessa ja kehittämisessä.
•Tuntee ja osaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita työssään.

Suomen kieli ja viestintäosaaminen
Ikääntyvän väestön palvelut
Harjoittelu: Ikääntyneiden palvelut ja asiakasohjausosaaminen
Harjoittelu: Geronomin ammatillisuuden vahvistaminen ja syventäminen
Työelämäyhteistyö ja projektitoiminta
Asiakaslähtöinen monialainen kuntoutus
Kehittävä johtaminen vanhustyössä
Luokittelemattomat
English at Work for Applied Gerontology Professionals
Svenska för geronomer
Ruotsin suullinen taito
Ruotsin kirjallinen taito
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe
Vapaasti valittavat opinnot

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
YDIGER-1004
YDINOSAAMINEN

(Valitaan kaikki )

195
AMMMOD25
Geronomin ammatillinen osaamisperusta

(Valitaan kaikki )

30
AMKO043 Startti korkeakouluopiskeluun 5
K72G001 Geronomin ammatillisuus 5
K72G002 Suomen kieli ja viestintäosaaminen 5
AMKO047 Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä 5
K72G003 Monitieteinen gerontologiaosaaminen 10
ARVMOD25
Monialainen arviointi- ja kuntoutusosaaminen

(Valitaan kaikki )

35
K72G004 Monialainen arviointiosaaminen 10
K72G005 Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia 10
K72G006 Harjoittelu: Monialainen arviointiosaaminen ja gerontologinen kuntoutus 10
K72G007 Muistisairautta sairastava ikäihminen 5
HYVMOD25
Ikääntyvän ihmisen hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen

(Valitaan kaikki )

20
K72G008 Ikääntyvän ihmisen hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen 5
K72G009 Gerontologinen hoiva 5
K72G010 Ohjaaminen geronomin työssä 10
GKIEMOD25
Englannin ja ruotsin kieli geronomin työssä

(Valitaan kaikki )

10
K72G011 English at Work for Applied Gerontology Professionals 5
K72G012 Svenska för geronomer 5
RUOTSIS Ruotsin suullinen taito 0
RUOTSIK Ruotsin kirjallinen taito 0
PALMOD25
Ikääntyvän väestön palvelut ja asiakasohjausosaaminen

(Valitaan kaikki )

20
K72G013 Ikääntyvän väestön palvelut 5
K72G014 Harjoittelu: Ikääntyneiden palvelut ja asiakasohjausosaaminen 15
JOHMOD25
Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen ja kehittäminen

(Valitaan kaikki )

35
K72G015 Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen 10
K72G016 Harjoittelu: Ikääntyvän väestön palveluiden kehittämis- ja johtamisosaaminen 15
K72G017 Geronomin kehittämistyöosaaminen 10
GOSMOD25
Geronomina työelämässä

(Valitaan kaikki )

25
K72G018 Hoiva-alan yrittäjyys ja taloushallinto 10
K72G019 Harjoittelu: Geronomin ammatillisuuden vahvistaminen ja syventäminen 15
TUTGER-1004
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen

(Valitaan kaikki )

20
AMKO046 Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen 5
AMKO001 Opinnäytetyön suunnitteluvaihe 5
AMKO002 Opinnäytetyön toteuttamisvaihe 5
AMKO003 Opinnäytetyön viimeistelyvaihe 5
PROGER-1004
PROFILOIVA OSAAMINEN

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 15 )

15
K72G021 Ennakointi ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden tukemisessa 5
K72G022 Työelämäyhteistyö ja projektitoiminta 5
AMKO051 Asiakaslähtöinen monialainen kuntoutus 5
K72G023 Kehittävä johtaminen vanhustyössä 5
VAPGER-002
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 10 )

0 - 10
K72GV001 Vapaasti valittavat opinnot 0 - 10
Siirry alkuun